Teemonster Skrevet 26. mai 2014 Del Skrevet 26. mai 2014 Jeg skjønner ikke hvordan jeg skal utlede at vinkel FBE = v/2 (uthevet). Har lest gjennom løsningsforslag på ndla.no også. Still don't get it. Hvorfor er sentrum i sirkel S skjæringspunktet mellom halveringslinjene til vinklene i ∆ABC? Skjermbilde 2014-05-26 kl. 18.07.51.png 1 Lenke til kommentar
MatematikkNet Skrevet 26. mai 2014 Del Skrevet 26. mai 2014 Løsning til dagens eksamen i 2P (vår 2014) befinner seg nå må matematikk.net: http://matematikk.net/side/2P_2014_v%C3%A5r_L%C3%98SNING 1 Lenke til kommentar
Princeton Skrevet 28. mai 2014 Del Skrevet 28. mai 2014 Hei. Når man skal finne fluksen ut gjennom en flate. Noen ganger kan man anvende Divergensteoremet straight away, mens andre ganger må man trekke fra fluksen som forsvinner ut gjennom andre flater. Spørsmålet mitt er: hvordan kan man se utifra en figur om all fluks vil forsvinne ut gjennom flaten?(dvs ingen fluks ut sideflatene) Lenke til kommentar
-sebastian- Skrevet 28. mai 2014 Del Skrevet 28. mai 2014 Hei. Når man skal finne fluksen ut gjennom en flate. Noen ganger kan man anvende Divergensteoremet straight away, mens andre ganger må man trekke fra fluksen som forsvinner ut gjennom andre flater. Spørsmålet mitt er: hvordan kan man se utifra en figur om all fluks vil forsvinne ut gjennom flaten?(dvs ingen fluks ut sideflatene) Se for deg at du har en kule i et vektorfelt F. Dersom du skal finne fluksen ut overflaten, vil du kunne bruke divergensteoremet rett frem. Men la oss si at du har en kube, som i en terning med seks sider. Dersom du integrerer divFdV av terningen, vil du av divergensteoremet få fluksen ut av overflaten. Det vil si fluksen ut alle de seks sidene. Så dersom du kun vil ha fluksen ut 1 av sideflatene, for eksempel "femmer-siden" på en terning, må du trekke fra fluksen ut alle de andre sideflatene. Mens i kuleeksempelet består overflaten kun av en flate, og slipper du dette. Et annet eksempel kan være en sylinder (se for deg en boks pringles). Overflaten til dette legemet består av 3 flater: topp, bunn og røret i midten. Divergensteoremet gir deg fluksen ut hele pringlesboksen, både topp, bunn og rør, så om du vil finne fluksen ut enkelte deler av boksen er du nødt til å trekke fra det som går ut de andre flatene. 1 Lenke til kommentar
banansplitt™ Skrevet 28. mai 2014 Del Skrevet 28. mai 2014 Ikke et faglig spørsmål, men skriver pakkeliste til R1-eksamen, noe jeg har glemt / bør ha med? Penner i forskjellige farger Linjal Gradskive Passer Lærebok Formelhefte R1 Sammendrag kalkulus.net Og til slutt: PC er lov å bruke, ikke sant? Er det noe software utenom geogebra som kan være lurt å innstallere? Lenke til kommentar
Croome Skrevet 28. mai 2014 Del Skrevet 28. mai 2014 Ikke et faglig spørsmål, men skriver pakkeliste til R1-eksamen, noe jeg har glemt / bør ha med? Penner i forskjellige farger Linjal Gradskive Passer Lærebok Formelhefte R1 Sammendrag kalkulus.net Og til slutt: PC er lov å bruke, ikke sant? Er det noe software utenom geogebra som kan være lurt å innstallere? PC er lov å bruke på del 2. Excel kan kanskje være greit å ha, ser ikke helt hvorfor selv, men kan jo være lurt. Skal selv opp i R1 på fredag. Lenke til kommentar
Princeton Skrevet 28. mai 2014 Del Skrevet 28. mai 2014 Hei. Når man skal finne fluksen ut gjennom en flate. Noen ganger kan man anvende Divergensteoremet straight away, mens andre ganger må man trekke fra fluksen som forsvinner ut gjennom andre flater. Spørsmålet mitt er: hvordan kan man se utifra en figur om all fluks vil forsvinne ut gjennom flaten?(dvs ingen fluks ut sideflatene) Se for deg at du har en kule i et vektorfelt F. Dersom du skal finne fluksen ut overflaten, vil du kunne bruke divergensteoremet rett frem. Men la oss si at du har en kube, som i en terning med seks sider. Dersom du integrerer divFdV av terningen, vil du av divergensteoremet få fluksen ut av overflaten. Det vil si fluksen ut alle de seks sidene. Så dersom du kun vil ha fluksen ut 1 av sideflatene, for eksempel "femmer-siden" på en terning, må du trekke fra fluksen ut alle de andre sideflatene. Mens i kuleeksempelet består overflaten kun av en flate, og slipper du dette. Et annet eksempel kan være en sylinder (se for deg en boks pringles). Overflaten til dette legemet består av 3 flater: topp, bunn og røret i midten. Divergensteoremet gir deg fluksen ut hele pringlesboksen, både topp, bunn og rør, så om du vil finne fluksen ut enkelte deler av boksen er du nødt til å trekke fra det som går ut de andre flatene. Tusen takk, det var oppklarende! Lenke til kommentar
foorex Skrevet 28. mai 2014 Del Skrevet 28. mai 2014 Noen som kan hjelpe med denne? Lenke til kommentar
the_last_nick_left Skrevet 28. mai 2014 Del Skrevet 28. mai 2014 Hint: Vet du andre måter du kan skrive 1/4? Lenke til kommentar
foorex Skrevet 28. mai 2014 Del Skrevet 28. mai 2014 Vet du kan skrive 4^-x Da blir det 2^(x-x^2)=4^-x 2^(x-x^2)=2^2^-x x-x^2=2^-x Lenke til kommentar
henbruas Skrevet 28. mai 2014 Del Skrevet 28. mai 2014 Vet du kan skrive 4^-x Da blir det 2^(x-x^2)=4^-x 2^(x-x^2)=2^2^-x x-x^2=2^-x 4^(-x)=(2^2)^-x=2^(-2x) Lenke til kommentar
cuadro Skrevet 28. mai 2014 Del Skrevet 28. mai 2014 (endret) Ville gjort slik: Blir veldig likt om man benytter den siste likheten Henrik B viser. Endret 28. mai 2014 av cuadro Lenke til kommentar
Lami Skrevet 28. mai 2014 Del Skrevet 28. mai 2014 (endret) Snart privatist eksamen i R1 og krysser alle fingrene for at jeg får bedre enn 1, hehe. Ihvertfall, så har jeg et kjapt derivasjonsspørsmål: h(x)= x^3 * e^(2x) Har produktregelen som sier u' * v + u * v' Men setter jeg det opp slik: 3x^2 * e^(2x) + x^3 * e^(2x) så ender jeg opp med feil svar! Skjønner ikke? EDIT: Opsi, glemte å derivere e^(2x)! Men okay, så får: 3x^2 * e^(2x) + x^3 * 2e^(2x) Så skal jeg sette det sammen og gjøre enklere. Skal sette utenfor det som går igjen, det vil altsi si x^2, e^(2x) og e^3? Endret 28. mai 2014 av Lami Lenke til kommentar
knipsolini Skrevet 28. mai 2014 Del Skrevet 28. mai 2014 Jeg vet ikke hvor du får e^3 i fra, men ellers er det riktig. Du kan også faktorisere ut 2. Lenke til kommentar
amimals Skrevet 29. mai 2014 Del Skrevet 29. mai 2014 Jeg har et problem med kalkulatoren min (casio cg10). Jeg prøver å finne skjæringspunktet mellom en kurve og en linje. Jeg brukte parameterframstilling på kurven og y= på linjen, men når jeg velger funksjonen "intsect" så skjer det ingenting. Ja , jeg kan løse den i geogebra og ved regning, men vil få det til på kalkulatoren og legger ved to screenshots DispCap1.bmpDispCap2.bmp Noen som vet hva jeg gjør galt? 1 Lenke til kommentar
Hyuki Skrevet 29. mai 2014 Del Skrevet 29. mai 2014 Dersom jeg har en derivert funksjon som ligner denne e^x(1 - e^x), hvordan utfører jeg denne på et fortegnsskjema? Jeg vet at e^x ikke kan bli negativ. Dette er da for å finne topp/bunn-punkt. Jeg tror det vil bli x er alle reele tall, bortsett fra e? Lenke til kommentar
Teemonster Skrevet 29. mai 2014 Del Skrevet 29. mai 2014 Dersom jeg har en derivert funksjon som ligner denne e^x(1 - e^x), hvordan utfører jeg denne på et fortegnsskjema? Jeg vet at e^x ikke kan bli negativ. Dette er da for å finne topp/bunn-punkt. Jeg tror det vil bli x er alle reele tall, bortsett fra e? huh`? ja, hva er den deriverte til e^x(1 - e^x) ? er det e^x - 2*e^2x ? Lurer du på i hvilke punkter e^x - 2*e^2x = 0 ? altså når den deriverte endrer fortegn ? e^x - 2*e^2x = 0 -> e^x(1-2e^x) = 0 -> e^x = 0 vs 1-2*e^x = 0, og den klarer du vel å løse ? hint hint LN beklager masse spørsmålstegn men jeg skjønner ikke helt spørsmålet Lenke til kommentar
Hyuki Skrevet 29. mai 2014 Del Skrevet 29. mai 2014 Nei, nei. Funksjonen (bare en jeg fant på) er allerede derivert. Den er egentlig e^x - e^2x, men jeg faktoriserte den slik at den kunne bli brukt i et fortegnsskjema. Det jeg egentlig lurte på er når 1 - e^x blir 0? Altså, når er e^x lik 0? Beklager hvis det ble forvirrende. Lenke til kommentar
the_last_nick_left Skrevet 29. mai 2014 Del Skrevet 29. mai 2014 Det jeg egentlig lurte på er når 1 - e^x blir 0? Altså, når er e^x lik 0? Du mener når er e^x lik 1? Som Teemonster sa, bruk ln. Lenke til kommentar
Teemonster Skrevet 29. mai 2014 Del Skrevet 29. mai 2014 (endret) edit: Er for full Endret 29. mai 2014 av Teemonster Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå