Buddy Dakota Skrevet 24. mai 2014 Del Skrevet 24. mai 2014 Ja. Men da gjør du det selvfølgelig utrolig tungvint, og bruker masse tid som du ikke har for mye av på en eksamen. True that. Men tror kanskje det er lurest å bruke en metode jeg kan fra før, så jeg slipper å gjøre unødvendige feil på grunn av at jeg bruker en annen metode jeg har lite kjennskap til. Men uansett, takk for din hjelp! Skal prøve å løse resten av oppgaven. Tviler på at dette er siste gang denne tråden får høre fra meg. Tingen er at det er ikke en metode, det går mer på forståelse. Ting er latterlig mye enklere dersom man skjønner hvorfor ting er som de er, og hjelper deg mye mer enn å pugge all slags metoder. 1 Lenke til kommentar
knopflerbruce Skrevet 25. mai 2014 Del Skrevet 25. mai 2014 (endret) Output http://tex.stackexchange.com/questions/30588/defining-a-new-command-for-making-functional-lines-package Linjene lages "automagisk" og mener det ser proffere ut enn sinus greiene sine. At jeg har laget pakken var feil (slipp of tounge). MEn den fungerer ypperlig Jeg har ikke fått surret så mye i latex de siste dagene grunnet andre forpliktelser, men dette er nok høyt på prioriteringslisten min når jeg er ferdig. Får bare si tusen takk for denne, det gjør jobben min betydelig enklere. Jeg vil nok ende opp med en svart/hvitt-variant med stiplet og heltrukken som negativ/positiv, men jeg ser jo hvordan man bestemmer dette selv. Det eneste pirket jeg har er at tradisjonelt sett mener jeg at krysset som betyr 'ikke definert' pleier å være noe større enn i eksempelet i linken det er dog flisespikkeri... Endret 25. mai 2014 av knopflerbruce Lenke til kommentar
Fierro12 Skrevet 25. mai 2014 Del Skrevet 25. mai 2014 (endret) Noen som kan forklare meg hvorfor svarene på disse to oppgavene blir slik som dette? Tenker da spesielt på oppgave 1 -------------------------------------------------------------------------------------------------- Endret 25. mai 2014 av Fierro12 Lenke til kommentar
Selvin Skrevet 25. mai 2014 Del Skrevet 25. mai 2014 (endret) Den første er kun potensregler hele veien. Følgende regler brukes: Endret 25. mai 2014 av Selvin Lenke til kommentar
ElGato Skrevet 25. mai 2014 Del Skrevet 25. mai 2014 (endret) Noen som kan forklare meg hvorfor 0 og 2 er opphøyd i 2 i forklaringen på oppgave b? Endret 25. mai 2014 av ElGato Lenke til kommentar
henbruas Skrevet 25. mai 2014 Del Skrevet 25. mai 2014 Noen som kan forklare meg hvorfor svarene på disse to oppgavene blir slik som dette? Tenker da spesielt på oppgave 1 Skjermbilde 2014-05-25 kl. 13.08.33.png -------------------------------------------------------------------------------------------------- Skjermbilde 2014-05-25 kl. 13.09.52.png Bruk disse reglene så bør oppgave 1 være grei. sqrt(a)=a^(1/2) (a^n)^m=a^(m*n) (a^n)*(a^m)=a^(n+m) (a^n)/(a^m)=a^(n-m) Nullpunktene til en andregradsfunksjon er gitt ved x=(-b+-sqrt(b^2-4ac))/2a. Hvis funksjonen aldri er null (dvs. alltid positiv eller negativ) så vil delen under kvadratrottegnet være negativt. Lenke til kommentar
henbruas Skrevet 25. mai 2014 Del Skrevet 25. mai 2014 Noen som kan forklare meg hvorfor 0 og 2 er opphøyd i 2 i forklaringen på oppgave b? Det er en feil. Lenke til kommentar
ElGato Skrevet 25. mai 2014 Del Skrevet 25. mai 2014 Noen som kan forklare meg hvorfor 0 og 2 er opphøyd i 2 i forklaringen på oppgave b? Det er en feil. Det forklarer mye. Takk. Men hva med denne? På hvilken magisk måte forsvant plutselig alt unntatt det som er under rot-tegnet? Lenke til kommentar
henbruas Skrevet 25. mai 2014 Del Skrevet 25. mai 2014 Noen som kan forklare meg hvorfor 0 og 2 er opphøyd i 2 i forklaringen på oppgave b? Det er en feil. Det forklarer mye. Takk. Men hva med denne? På hvilken magisk måte forsvant plutselig alt unntatt det som er under rot-tegnet? Du ønsker å finne b slik at ligningen bare har én løsning. Den eneste måten du kan få én løsning på er hvis det som står under rottegnet er 0, fordi +-0 uansett bare er 0. Hvis det hadde stått f.eks. +-1 så hadde det jo blitt to ulike svar. Lenke til kommentar
ElGato Skrevet 25. mai 2014 Del Skrevet 25. mai 2014 Noen som kan forklare meg hvorfor 0 og 2 er opphøyd i 2 i forklaringen på oppgave b? Det er en feil. Det forklarer mye. Takk. Men hva med denne? På hvilken magisk måte forsvant plutselig alt unntatt det som er under rot-tegnet? Du ønsker å finne b slik at ligningen bare har én løsning. Den eneste måten du kan få én løsning på er hvis det som står under rottegnet er 0, fordi +-0 uansett bare er 0. Hvis det hadde stått f.eks. +-1 så hadde det jo blitt to ulike svar. Men altså, nå har det jo seg slik at det som er under rottegnet er b^2-100, og ikke 0. Hvor blir det av /2*1 og -b+- osv? Beklager hvis jeg misforsto svaret ditt. Lenke til kommentar
knipsolini Skrevet 25. mai 2014 Del Skrevet 25. mai 2014 (endret) Du setter b^2-100 = 0, for å finne ut hvilke verdier av b som gjør at det under rottegnet blir 0. Endret 25. mai 2014 av knipsolini Lenke til kommentar
the_last_nick_left Skrevet 25. mai 2014 Del Skrevet 25. mai 2014 Om du vil kan du sette det opp som en likning (-b + rotuttrykket)/2 = (-b - rotuttrykket)/2, men du ender opp med det samme. Lenke til kommentar
Fierro12 Skrevet 25. mai 2014 Del Skrevet 25. mai 2014 Den første er kun potensregler hele veien. Følgende regler brukes: Noen som kan forklare meg hvorfor svarene på disse to oppgavene blir slik som dette? Tenker da spesielt på oppgave 1 Skjermbilde 2014-05-25 kl. 13.08.33.png -------------------------------------------------------------------------------------------------- Skjermbilde 2014-05-25 kl. 13.09.52.png Bruk disse reglene så bør oppgave 1 være grei. sqrt(a)=a^(1/2) (a^n)^m=a^(m*n) (a^n)*(a^m)=a^(n+m) (a^n)/(a^m)=a^(n-m) Nullpunktene til en andregradsfunksjon er gitt ved x=(-b+-sqrt(b^2-4ac))/2a. Hvis funksjonen aldri er null (dvs. alltid positiv eller negativ) så vil delen under kvadratrottegnet være negativt. Skjønner. Men hvorfor blir a^-2 til 8/4? Lenke til kommentar
henbruas Skrevet 25. mai 2014 Del Skrevet 25. mai 2014 Den første er kun potensregler hele veien. Følgende regler brukes: Noen som kan forklare meg hvorfor svarene på disse to oppgavene blir slik som dette? Tenker da spesielt på oppgave 1 Skjermbilde 2014-05-25 kl. 13.08.33.png -------------------------------------------------------------------------------------------------- Skjermbilde 2014-05-25 kl. 13.09.52.png Bruk disse reglene så bør oppgave 1 være grei. sqrt(a)=a^(1/2) (a^n)^m=a^(m*n) (a^n)*(a^m)=a^(n+m) (a^n)/(a^m)=a^(n-m) Nullpunktene til en andregradsfunksjon er gitt ved x=(-b+-sqrt(b^2-4ac))/2a. Hvis funksjonen aldri er null (dvs. alltid positiv eller negativ) så vil delen under kvadratrottegnet være negativt. Skjønner. Men hvorfor blir a^-2 til 8/4? -2 står i nevneren, derfor blir det trukket fra. Å trekke fra et negativt tall er det samme som å legge til det positive tallet. Å legge til 2 er det samme som å legge til 8/4. Lenke til kommentar
cuadro Skrevet 25. mai 2014 Del Skrevet 25. mai 2014 (endret) "-2 står i nevneren, derfor blir det trukket fra. Å trekke fra et negativt tall er det samme som å legge til det positive tallet." Dette blir et spørsmål litt utenfor trådens vanlige; men har noen en god geometrisk analogi for dette? Vanligvis når elever spør meg hvorfor det er slik forklarer jeg det utifra gjeld og kapital, men jeg syntes en slik tolkning er lite elegant i og med at den forutsetter slike menneskelige konstruksjoner. Endret 25. mai 2014 av cuadro Lenke til kommentar
Nebuchadnezzar Skrevet 25. mai 2014 Del Skrevet 25. mai 2014 Tja http://en.wikipedia.org/wiki/Negative_number Om vi prater om gruppeteori, definerer vi gjerne - som den inverse operasjonen til + http://math.stackexchange.com/questions/182526/is-addition-more-fundamental-than-subtraction Lenke til kommentar
Torbjørn T. Skrevet 26. mai 2014 Del Skrevet 26. mai 2014 (endret) Det eneste pirket jeg har er at tradisjonelt sett mener jeg at krysset som betyr 'ikke definert' pleier å være noe større enn i eksempelet i linken det er dog flisespikkeri...I linje 53 av koden finn1 du \pgfmathfloatifflags{\pgfmathresult}{0}{0}{x}Putt inn t.d. \Large framfor x-en for å få ein større x, altso \pgfmathfloatifflags{\pgfmathresult}{0}{0}{\Large x}Om du vil ha eit anna symbol kan du sjølvsagt putte inn det, t.d. \pgfmathfloatifflags{\pgfmathresult}{0}{0}{\Large $\infty$} 1Det er ein \hspace{-0.75ex} der og, men med nyare versjonar av TikZ kan den fjernast, jfr. kommentaren. Endret 26. mai 2014 av Torbjørn T. 1 Lenke til kommentar
Tkse Skrevet 26. mai 2014 Del Skrevet 26. mai 2014 Skjønner fortsatt ikke hvordan a^-2 blir til 8/4 Lenke til kommentar
lubbentei Skrevet 26. mai 2014 Del Skrevet 26. mai 2014 Skjønner fortsatt ikke hvordan a^-2 blir til 8/4 Ikke helt sikker på hva folk snakker om her, men har du 1/a^-2 ? Da kan du gange med a^2 både oppe og nede og observere hva som skjer. og 2= 8/4 Lenke til kommentar
EnRandomDude Skrevet 26. mai 2014 Del Skrevet 26. mai 2014 Jeg skjønner ikke hvordan jeg skal utlede at vinkel FBE = v/2 (uthevet). Har lest gjennom løsningsforslag på ndla.no også. Still don't get it. Hvorfor er sentrum i sirkel S skjæringspunktet mellom halveringslinjene til vinklene i ∆ABC? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå