Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Den enorme matteassistansetråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

 

Dette var det jeg gjorde også, og fikk svaret 120. I fasiten står det at riktig svar er 60 kombinasjoner. Har det noe med å gjøre at det bokstaven S forekommer to ganger?

 

Ja. Hvis en bokstav forekommer n ganger må du dele det opprinnelige svaret på n!.

 

Skjønte greia nå! Tusen takk for hjelpen :)

Lenke til kommentar

Kan e^(i*t) hvor i er imaginær og t er variabel, sies å være et imaginært tall? Den kan jo skrives om som cos(t) + isin(t), og da vil jo ikke hele tallet være imaginært...

Lenke til kommentar

Dersom t er en variabel er det vel en funksjon, ikke et tall, men uansett er det komplekst, ikke (rent) imaginært.

Hvorfor er det da gyldig å splitte opp denne

post-153675-0-80955600-1400233360.png

og løse for r, for deretter å sette inn og løse for e^5i*theta, viss den ikke er rent imaginær? :/ Er det de gjør i LF

Lenke til kommentar

Et komplekst tall chart?cht=tx&chl=z= x+iy sies å være (rent) imaginært dersom chart?cht=tx&chl=x =0. Dermed er chart?cht=tx&chl=e^{i\theta}=\cos(pi\theta)+i\sin(\pi\theta) imaginært hvis og bare hvis 2 + n\pi, der chart?cht=tx&chl=n er et heltall.

 

Jeg må innrømme at jeg ikke helt forstår hva du mener med likningen du skrev opp. Hvis chart?cht=tx&chl=r = 0, så er alle chart?cht=tx&chl=\theta en løsning. Hvis chart?cht=tx&chl=r \neq 0 må nødvendigvis chart?cht=tx&chl=\theta være slik at chart?cht=tx&chl=e^{5i\theta} er reell, og dermed lik chart?cht=tx&chl=\cos(5\pi\theta) (ellers ville du hatt et kompleks tall med imaginærdel forskjellig fra null på venstre side og et reellt tall på høyre side).

 

edit: Jeg antar her at chart?cht=tx&chl=r er reell.

Endret av Frexxia
Lenke til kommentar

1+e^-x + e^2x

 

Jeg skal finne konvegeringsområdet.

 

(e^-x)^2<1^2

e^-x +1<0 vs e^-x -1<0

umulig vs x=0

 

Hva blir konvegeringsområdet? Og har jeg gjort det riktig?

 

 

Edit: Noen som kunne hjelpe, er desperat og eksamen nærmer seg!

Endret av matte geek
Lenke til kommentar

Forstår ikke hvor (1+2X) Kommer fra. Og btw, på på en av de funksjonsdrøftingsoppgavene tok jeg funksjonen inn i geogebra for å få det litt mer ''visuelt'' Brukte funksjonsanalyse verktøyet der og den fikk helt feil topp/bunn punkt enn det som er regnet ut i eksamensoppgaven. Prøvde også med eksempler fra boka og ble feil da og. Noe med geogebraen min?

Lenke til kommentar
Et lodd med massen 0,20 kg henger i en elastisk fjær med fjærkonstanten k = 0,2 N/m og friksjonstallet 0,5 Ns/m. Vi trekker i loddet og slipper det. La være posisjonen til loddet målt i meter etter sekunder.


Vis at y må være en løsning av differensiallikningen y''+2,5y+y=0


Hva menes med det spørsmålet? Er det ikke selvsagt at y er en løsning? Eller spørres det om hvorfor differensiallikningen er akkurat det den er?

Lenke til kommentar

 

Et lodd med massen 0,20 kg henger i en elastisk fjær med fjærkonstanten k = 0,2 N/m og friksjonstallet 0,5 Ns/m. Vi trekker i loddet og slipper det. La være posisjonen til loddet målt i meter etter sekunder.
Vis at y må være en løsning av differensiallikningen y''+2,5y+y=0
Hva menes med det spørsmålet? Er det ikke selvsagt at y er en løsning? Eller spørres det om hvorfor differensiallikningen er akkurat det den er?

 

 

Ser ut som det mangler noe der jeg har markert i rødt. Sannsynligvis skal det stå "la y være [...] i meter etter t sekunder".

Lenke til kommentar

 

 

Et lodd med massen 0,20 kg henger i en elastisk fjær med fjærkonstanten k = 0,2 N/m og friksjonstallet 0,5 Ns/m. Vi trekker i loddet og slipper det. La være posisjonen til loddet målt i meter etter sekunder.
Vis at y må være en løsning av differensiallikningen y''+2,5y+y=0
Hva menes med det spørsmålet? Er det ikke selvsagt at y er en løsning? Eller spørres det om hvorfor differensiallikningen er akkurat det den er?

 

 

Ser ut som det mangler noe der jeg har markert i rødt. Sannsynligvis skal det stå "la y være [...] i meter etter t sekunder".

 

 

Ja, det stemmer at det mangler. Men spørsmålet mitt består :p

Lenke til kommentar

Har et problem til:

 

Gitt differensiallikningen

 

y'=(y^2-1)/y , y > 1

 

Finn den integralkurven y = f(x) osm går gjennom punktet P(0, 2).

 

Takk for hjelp!

 

EDIT: Løste denne selv ved bruk av delbrøksoppspalting

eller v/ substitusjon u = y^2 - 1

du = 2y dy

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Prøver meg med et lite spørsmål...

 

Et plan a skjærer koordinatplanene langs tre linjer,

l1:2x+y-2=0, z=0

l2: x+z-1=0, y=0

l3: y+2x-2=0, x=0

 

Oppgaven er så å finne ligningen til planet, noe som burde være grei skuring hvis jeg først får tak på normalvektoren - men hva er så den? Min første tanke var at disse linjene lå i planet, slik at ethvert kryssprodukt ville bli en normalvektor, men dette viser seg å være galt, da det gir tre ulike normalvektorer - ingen av dem lik fasitens normalvektor.

Lenke til kommentar

Prøver meg med et lite spørsmål...

 

Et plan a skjærer koordinatplanene langs tre linjer,

 

l1:2x+y-2=0, z=0

l2: x+z-1=0, y=0

l3: y+2x-2=0, x=0

 

Oppgaven er så å finne ligningen til planet, noe som burde være grei skuring hvis jeg først får tak på normalvektoren - men hva er så den? Min første tanke var at disse linjene lå i planet, slik at ethvert kryssprodukt ville bli en normalvektor, men dette viser seg å være galt, da det gir tre ulike normalvektorer - ingen av dem lik fasitens normalvektor.

 

Du kan vel sette inn noen verdier i hver av ligningene for å få 3 punkter som ligger i planet ditt. Det er nok til å finne ligningen for planet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...