Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Den enorme matteassistansetråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Finne vendepunkt til

f(x)=e^x-(1/2)x^2

Har dobbelderivert og fått e^x - 1

Men for å finne vendepunkt må jeg tegne inn i fortegnskjema, og der må jeg ha nullpunktene?

Hva er nullpunktene til den dobbelderiverte da? E^x er jo alltid positiv :/

 

Som regel holder det jo å bare finne nullpunktene , for eksempel punkt x1, så kan du jo for sikkerhets skyld alltids teste om f''(x1+0.00001) og f''(x1-0.000001) har forskjellig fortegn dersom du ikke ser fra grafen allerede at den har forskjellig fortegn i det punktet

Lenke til kommentar

Integralregning kjenner jeg er ikke det jeg liker best med matematikken, så jeg trenger hjelp til en oppgave jeg holder på med.

 

Matematisk modell for månedsutgifter f(x) kroner til medisiner om x måneder:

f(x)=90*1,007x

Bruk integrasjon til å finne en tilnærmet verdi for medisinutgiftene de nærmeste fem årene.

 

Hvilken regel skal jeg bruke på denne??

Lenke til kommentar

Integralregning kjenner jeg er ikke det jeg liker best med matematikken, så jeg trenger hjelp til en oppgave jeg holder på med.

 

Matematisk modell for månedsutgifter f(x) kroner til medisiner om x måneder:

f(x)=90*1,007x

Bruk integrasjon til å finne en tilnærmet verdi for medisinutgiftene de nærmeste fem årene.

 

Hvilken regel skal jeg bruke på denne??

 

chart?cht=tx&chl= \int_0^{60} 90*1,007^x\,dx

Lenke til kommentar

 

Integralregning kjenner jeg er ikke det jeg liker best med matematikken, så jeg trenger hjelp til en oppgave jeg holder på med.

 

Matematisk modell for månedsutgifter f(x) kroner til medisiner om x måneder:

f(x)=90*1,007x

Bruk integrasjon til å finne en tilnærmet verdi for medisinutgiftene de nærmeste fem årene.

 

Hvilken regel skal jeg bruke på denne??

 

chart?cht=tx&chl= \int_0^{60} 90*1,007^x\,dx

 

 

Så langt har jeg kommet selv...men skal jeg videre bruke regelen for integralet av en potensfunksjon eller logaritme?

Endret av Plundisn
Lenke til kommentar

I lineær algebra, kom jeg et eller annet krav som jeg mener gjorde at A^T * A = I men ikke AA^T = I, hvor A er en matrise og I er identitetsmatrisen. Tror det var noe slikt.

 

Noen som vet hvilke krav disse var? Var et spesielt tilfelle

 

EDIT: Og er det nødvendigvis alltid slik at for en ortogonal matrise er A^T = A^-1? Trodde dette gjaldt bare for ortonormale matriser? Wikipedia virker ikke ut til å skille mellom ortogonale og ortonormale matriser. Er enig i at f.eks. A^T = A^-1 ved ortonormal matrise, i tillegg til at A^T*A = A*A^T = I, men virker urimelig ved bare ortogonalitet...

 

jamfør http://en.wikipedia.org/wiki/Orthogonal_matrix

Endret av Gjest
Lenke til kommentar

I lineær algebra, kom jeg et eller annet krav som jeg mener gjorde at A^T * A = I men ikke AA^T = I, hvor A er en matrise og I er identitetsmatrisen. Tror det var noe slikt.

 

Noen som vet hvilke krav disse var? Var et spesielt tilfelle

 

EDIT: Og er det nødvendigvis alltid slik at for en ortogonal matrise er A^T = A^-1? Trodde dette gjaldt bare for ortonormale matriser? Wikipedia virker ikke ut til å skille mellom ortogonale og ortonormale matriser. Er enig i at f.eks. A^T = A^-1 ved ortonormal matrise, i tillegg til at A^T*A = A*A^T = I, men virker urimelig ved bare ortogonalitet...

 

jamfør http://en.wikipedia.org/wiki/Orthogonal_matrix

Anta først at matrisen A ikke er kvadratisk. Da kan du umulig ha både chart?cht=tx&chl=A^TA=I og chart?cht=tx&chl=AA^T=I, for det ville implisert at chart?cht=tx&chl=A definerer en såkalt homeomorfi (kontinuerlig funksjon med kontinuerlig invers) mellom to euklidske rom av forskjellig dimensjon, som er umulig av invariance of domain. Minst ett av produktene må derfor være forskjellig fra identitetsmatrisen.

 

Hvis matrisene er kvadratiske, så vil enten begge eller ingen av produktene være lik identitetsmatrisen. Hvis chart?cht=tx&chl=A^TA=I så er chart?cht=tx&chl=A^T venstre-invers til chart?cht=tx&chl=A, og det er slik at dette er nok til å konkludere at chart?cht=tx&chl=A^T er høyre-invers også, og dermed chart?cht=tx&chl=AA^T=I (samme argumentet holder selvfølgelig om du antar chart?cht=tx&chl=AA^T=I i stedet). Det finnes rene algebraiske bevis for dette for matriser, men det er også et spesialtilfelle av et mer generelt prinsipp som kan bevises med det samme teoremet jeg lenket til over.

 

For det andre spørsmålet ditt: Ja, per definisjon er en ortogonal matrise en invertibel matrise som tilfredstiller chart?cht=tx&chl=A^{-1}=A^T. Så vidt meg bekjent er det ingenting som heter ortonormale matriser.

 

edit: Det skal sies at det garantert finnes bevis for disse hvor en ikke "skyter spurv med kanon", men det krever mer jobb å skrive ned enn jeg er villig til å gjøre. Du for eksempel google "left inverse implies right inverse" eller liknende.

 

edit 2: Typo

 

Jeg vet hvordan man finner de eksakte verdien til sin 90 grader, men hvordan finner jeg den eksakte verdien til sin 120 grader???

 

Du har kanskje hørt noe om forholdet mellom lengden på hypotenus og korteste katet i en trekant med vinkler på 30, 60 og 90 grader? Dette kan brukes til å finne chart?cht=tx&chl=\sin(60^\circ). Hvis du tenker deg om og f.eks tegner opp enhetssirkelen bør du kunne finne sammenheng mellom chart?cht=tx&chl=\sin(120^\circ) og chart?cht=tx&chl=\sin(60^\circ).

Endret av Frexxia
Lenke til kommentar

Er denne tråden også for statistikk?

Hvis den er, hvordan finner man variansen av W, ved en ligning, når vi har varians for X, Z og kovariansen for XY?

 

Eksempel:

var[X]=4

var[Y]=6

cov[X,Y]=-2

var[W]=2X-5Y

Ved å bruke definisjonen av varians og covarians kan man relativt enkelt finne identiteten

chart?cht=tx&chl=\mathrm{Var}(aX+bY)=a^2\mathrm{Var}(X) + b^2\mathrm{Var}(Y)+2ab\mathrm{Cov}(X,Y)

for vilkårlige tilfeldige variabler chart?cht=tx&chl=X,Y og reelle tall chart?cht=tx&chl=a,b. Den står garantert i boken din.

Endret av Frexxia
Lenke til kommentar

Gitt matrise på formen A =

 

| -1/100 1/100 |

| 1/100 -1/100 |

 

Forsøkte å bruke regneregler med determinanter til å regne ut eigenverdier, men blir feil. Ser ikke hva som går gale.

 

post-153675-0-70195100-1399738959_thumb.png

 

Skal bli 0 og -1/50

Endret av Gjest
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...