Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Den enorme matteassistansetråden

Anbefalte innlegg

Hvis du plotter denne uendelige linjen, f.eks. y = 2, ilag med funksjonen, vil du ikke da se hvor grafene krysses (som altså er vendepunktet?). Har aldri brukt grafisk kalkulator, så er ikke sikker. Bruker dataprogram.

Er "stasjonært" punkt det samme som ekstremalpunkt? Altså topp- eller bunnpunkt?

Hmm, vanskelig å forklare hva jeg mener, men tror du har misforstått. Ser du om deriveringen min er riktig i det minste? Og et stasjonært punkt er et punkt hvor den deriverte er lik 0. Det er et min- eller max-punkt dersom den deriverte bytter fortegn når vi passerer punktet. Men det vet du regner jeg med. :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Trenger ikke hjelp til denne oppgaven lenger, fikk den til, men stusset litt på denne.

Bestem Df til f(x) = x^2 + 4x + 2 slik at invers funksjon eksisterer.

For at en funksjon skal kunne a en invers funksjon må den enten være sterk voksende eller sterkt avtagende. Funksjonen kan med andre ord innen definisjonsområdet ikke ha to x-verdier som gir samme f(x).

Lenke til kommentar

"Til en fotballkamp ble det solgt 432 billetter som i alt gav en inntekt på 18 240 kr. Barnebilletten kostet 20 kr og voksenbilletten 50 kr. Hvor mange barn og voksne så kampen?"

Skjønner ikke bæret Har ikke gått ordentlig gjennom å løse likninger med 2 ukjente i tekstform på skolen.

Hvordan løser jeg disse grafisk?:

4x+6y=10

2x+3y=11

Endret av Crashking
Lenke til kommentar
"Til en fotballkamp ble det solgt 432 billetter som i alt gav en inntekt på 18 240 kr. Barnebilletten kostet 20 kr og voksenbilletten 50 kr. Hvor mange barn og voksne så kampen?"

Skjønner ikke bæret Har ikke gått ordentlig gjennom å løse likninger med 2 ukjente i tekstform på skolen.

4x+6y=10

2x+3y=11

432 = a + b

18240 = 50a + 20b

For å løse dens siste grafisk må du løse ut likningene for y.

Lenke til kommentar
treng litt hjelp med denne oppgåva:

La n vera eit naturleg tal større enn 1. Bruk direkte bevis for å vise att:

n^3 - n alltid er deleleg med 6

Faktoriser tallet i tre faktorer og argumenter for at et produkt av tre etterfølgende heltall alltid er delelig med tre, og to etterfølgende alltid er delelig med to.

Lenke til kommentar
Eh, -2x/3 er vel det same som -4x/6, altso er dei parallelle.

Vel, det er ene analytisk løsning.

Grafisk kan du løse (siden det er føstgradsutrykk; sannsynliggjøre uttrykk av høyere grad) oppgaven ved å måle avstanden mellom linjene for to eller flere y-verider eller x-verdier. Er den avstanden for alle målte verdier lik er linjene parallelle.

Lenke til kommentar

4x+6y=10

2x+3y=11

Hva er det egentlig som skal løses? Ett alternativ slik jeg ser det er følgende:

4x + 6y = 10

y = 10/6 - 4x/6 = 4/3 - 2x/3

2x + 3y = 11

y = 11/3 - 2x/3

Tegn så disse to grafene i et koordinatsystem og du har "løst" de grafisk.

På den andre siden, kan det hende at du har missforstått oppgaven og spørsmålet du stiller her egentlig ikke er det oppgaven spør etter. Hva man skal fram til av metoder og analytiske svar er også svært avhengig av nivå. Her har vi oppgaver fra ungomskolen til universitetsnivå, så det er litt vanskelig å si hva som er riktig svarinnhold i akkurat din oppgave.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...