Husam Skrevet 24. oktober 2008 Del Skrevet 24. oktober 2008 Hvis du plotter denne uendelige linjen, f.eks. y = 2, ilag med funksjonen, vil du ikke da se hvor grafene krysses (som altså er vendepunktet?). Har aldri brukt grafisk kalkulator, så er ikke sikker. Bruker dataprogram. Er "stasjonært" punkt det samme som ekstremalpunkt? Altså topp- eller bunnpunkt? Hmm, vanskelig å forklare hva jeg mener, men tror du har misforstått. Ser du om deriveringen min er riktig i det minste? Og et stasjonært punkt er et punkt hvor den deriverte er lik 0. Det er et min- eller max-punkt dersom den deriverte bytter fortegn når vi passerer punktet. Men det vet du regner jeg med. Lenke til kommentar
kloffsk Skrevet 24. oktober 2008 Del Skrevet 24. oktober 2008 Husam, stasjonære punkter - deriver og sett lik 0. Vendepunkter - deriver to ganger og sett lik 0. Lenke til kommentar
Awesome X Skrevet 24. oktober 2008 Del Skrevet 24. oktober 2008 Trenger ikke hjelp til denne oppgaven lenger, fikk den til, men stusset litt på denne. Bestem Df til f(x) = x^2 + 4x + 2 slik at invers funksjon eksisterer. For at en funksjon skal kunne a en invers funksjon må den enten være sterk voksende eller sterkt avtagende. Funksjonen kan med andre ord innen definisjonsområdet ikke ha to x-verdier som gir samme f(x). Lenke til kommentar
Dr. Chaos Skrevet 24. oktober 2008 Del Skrevet 24. oktober 2008 (endret) "Til en fotballkamp ble det solgt 432 billetter som i alt gav en inntekt på 18 240 kr. Barnebilletten kostet 20 kr og voksenbilletten 50 kr. Hvor mange barn og voksne så kampen?" Skjønner ikke bæret Har ikke gått ordentlig gjennom å løse likninger med 2 ukjente i tekstform på skolen. Hvordan løser jeg disse grafisk?: 4x+6y=10 2x+3y=11 Endret 24. oktober 2008 av Crashking Lenke til kommentar
Awesome X Skrevet 24. oktober 2008 Del Skrevet 24. oktober 2008 "Til en fotballkamp ble det solgt 432 billetter som i alt gav en inntekt på 18 240 kr. Barnebilletten kostet 20 kr og voksenbilletten 50 kr. Hvor mange barn og voksne så kampen?" Skjønner ikke bæret Har ikke gått ordentlig gjennom å løse likninger med 2 ukjente i tekstform på skolen. Hvordan løser jeg disse grafisk?: 4x+6y=10 2x+3y=11 432 = a + b 18240 = 50a + 20b For å løse dens siste grafisk må du løse ut likningene for y. Lenke til kommentar
Tosha0007 Skrevet 24. oktober 2008 Del Skrevet 24. oktober 2008 treng litt hjelp med denne oppgåva: La n vera eit naturleg tal større enn 1. Bruk direkte bevis for å vise att: n^3 - n alltid er deleleg med 6 Lenke til kommentar
Dr. Chaos Skrevet 24. oktober 2008 Del Skrevet 24. oktober 2008 For å løse dens siste grafisk må du løse ut likningene for y. Hva mener du? Lenke til kommentar
Awesome X Skrevet 24. oktober 2008 Del Skrevet 24. oktober 2008 For å løse dens siste grafisk må du løse ut likningene for y. Hva mener du? Skrive om uttrykkene slik at de blir y = noe Lenke til kommentar
Dr. Chaos Skrevet 24. oktober 2008 Del Skrevet 24. oktober 2008 Mener du slik?: 4x+6y=10 | 4x-10=-6y 2x+3y=11 | 2x-11=-3y Lenke til kommentar
kloffsk Skrevet 24. oktober 2008 Del Skrevet 24. oktober 2008 treng litt hjelp med denne oppgåva:La n vera eit naturleg tal større enn 1. Bruk direkte bevis for å vise att: n^3 - n alltid er deleleg med 6 Faktoriser tallet i tre faktorer og argumenter for at et produkt av tre etterfølgende heltall alltid er delelig med tre, og to etterfølgende alltid er delelig med to. Lenke til kommentar
Awesome X Skrevet 24. oktober 2008 Del Skrevet 24. oktober 2008 Mener du slik?: 4x+6y=10 | 4x-10=-6y 2x+3y=11 | 2x-11=-3y Så må du dele slik at y står igjen helt alene. Lenke til kommentar
Dr. Chaos Skrevet 25. oktober 2008 Del Skrevet 25. oktober 2008 (endret) Hmm, fortsatte i dag. De er paralelle, er de ikke? Klarer ikke å finne X og Y i grafisk form som oppgaven sier fordi grafene ser helt paralelle ut. Kom fram til at de ble slike: Y=10-4x / 6 Y=11-2x / 3 Endret 25. oktober 2008 av Crashking Lenke til kommentar
Awesome X Skrevet 25. oktober 2008 Del Skrevet 25. oktober 2008 Y=10-4x / 6Y=11-2x / 3 y = -4/6x + 10/6 y = -2/3x + 11/3 For at de skal være parallelle må stigningstallet være det samme. Lenke til kommentar
Dr. Chaos Skrevet 25. oktober 2008 Del Skrevet 25. oktober 2008 (endret) Ah pokker. Det må kreves et stort koordinatsystem for å kunne finne løsningen grafisk, upraktisk. Takk for hjelpa. Jeg får bruke det lille trikset hvor jeg 'visker ut' feilene med å legge over og lime inn et ruteark da Endret 25. oktober 2008 av Crashking Lenke til kommentar
Torbjørn T. Skrevet 25. oktober 2008 Del Skrevet 25. oktober 2008 Eh, -2x/3 er vel det same som -4x/6, altso er dei parallelle. Lenke til kommentar
Dr. Chaos Skrevet 25. oktober 2008 Del Skrevet 25. oktober 2008 (endret) Da går det vel ikke an å løse den grafisk? :S Hvordan skal jeg løse den da? Fungerer de andre metodene? Endret 25. oktober 2008 av Crashking Lenke til kommentar
Awesome X Skrevet 25. oktober 2008 Del Skrevet 25. oktober 2008 Eh, -2x/3 er vel det same som -4x/6, altso er dei parallelle. Vel, det er ene analytisk løsning. Grafisk kan du løse (siden det er føstgradsutrykk; sannsynliggjøre uttrykk av høyere grad) oppgaven ved å måle avstanden mellom linjene for to eller flere y-verider eller x-verdier. Er den avstanden for alle målte verdier lik er linjene parallelle. Lenke til kommentar
Xell Skrevet 26. oktober 2008 Del Skrevet 26. oktober 2008 Hvordan løser jeg disse grafisk?: 4x+6y=10 2x+3y=11 Hva er det egentlig som skal løses? Ett alternativ slik jeg ser det er følgende: 4x + 6y = 10 y = 10/6 - 4x/6 = 4/3 - 2x/3 2x + 3y = 11 y = 11/3 - 2x/3 Tegn så disse to grafene i et koordinatsystem og du har "løst" de grafisk. På den andre siden, kan det hende at du har missforstått oppgaven og spørsmålet du stiller her egentlig ikke er det oppgaven spør etter. Hva man skal fram til av metoder og analytiske svar er også svært avhengig av nivå. Her har vi oppgaver fra ungomskolen til universitetsnivå, så det er litt vanskelig å si hva som er riktig svarinnhold i akkurat din oppgave. Lenke til kommentar
Dr. Chaos Skrevet 26. oktober 2008 Del Skrevet 26. oktober 2008 Det står at jeg skal løse grafisk og sjekke om X og Y stemmer ved å regne likningene ut. Jeg får skrive "Grafene er paralelle og man kan aldri finne X og Y da de ikke vil krysse hverandre" Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå