Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Den enorme matteassistansetråden

Anbefalte innlegg

Svaret jeg kommer fram til er kvadratroten av 50. Fasiten sier 5 * kvadratroten av 2. Skjønner ikke logikken bak det, noen som kan forklare?

mmd7af.jpg

chart?cht=tx&chl=\sqrt{50} = \sqrt{25\cdot2} = \sqrt{25}\cdot \sqrt{2} = 5\sqrt2

Det ga litt mer mening, men hva med

chart?cht=tx&chl=\sqrt{20} = 2 \sqrt{5}

?

Skriv 20 som 4*5, så tror jeg du klarer det.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei! Noen som kan se på dette?

I Norge er det ca. 5 milioner innbyggere. Det norske oljefondet er på ca. 3000 milliarder kroner.

Tenk deg at oljefondet ble delt likt mellom innbyggerne i Norge. Omtrent hvor mye ville hver innbygger fått?

Fasiten er : 6,0 * 105

Har til nå regnet meg til dette:

3000 milliarder = 3000000000000 = 3 * 1012 = (her skal svaret være 6,0*105 :hmm: )

5 millioner 5 000 000 5 * 106

Endret av Glasset
Lenke til kommentar

I Norge er det ca. 5 milioner innbyggere. Det norske oljefondet er på ca. 3000 milliarder kroner.

Tenk deg at oljefondet ble delt likt mellom innbyggerne i Norge. Omtrent hvor mye ville hver innbygger fått?

3000 milliarder = 3000000000000 = 3 * 1012 = (her skal svaret være 6,0*105 :hmm: )

ja, trykk det inn på kalkulatoren? Eller forkort 10er potensene 3*10^(12-6)/5*10^(6-6) = 3*10^6 / 5 = ?

Lenke til kommentar

Stemmer det. Du får 0,6*10^6 som er lik 6,0*10^5. Litt lettere å se hvis du skriver 30*10^11 kanskje.

Lenke til kommentar

Svaret jeg kommer fram til er kvadratroten av 50. Fasiten sier 5 * kvadratroten av 2. Skjønner ikke logikken bak det, noen som kan forklare?

mmd7af.jpg

chart?cht=tx&chl=\sqrt{50} = \sqrt{25\cdot2} = \sqrt{25}\cdot \sqrt{2} = 5\sqrt2

Det ga litt mer mening, men hva med

chart?cht=tx&chl=\sqrt{20} = 2 \sqrt{5}

?

Skriv 20 som 4*5, så tror jeg du klarer det.

Aha, nå ser jeg sammenhengen. Tusen takk!

Lenke til kommentar

Det fyrste du kan leggje merke til der er at alle ledd har ein chart?cht=tx&chl=x i seg, so du kan faktorisere ut denne:

chart?cht=tx&chl=12x^3 - 12x^2 - 24x = x(12x^2 - 12x - 24)

Du ser sikkert og at 12 er ein felles faktor, sidan chart?cht=tx&chl=2\cdot12=24. Faktoriserer du ut denne ender du opp med

chart?cht=tx&chl=12x(x^2-x-2)

Problemet er dermed redusert til å faktorisere ein enkel andregradslikning.

ser ut til å skildre den prosessen.
Lenke til kommentar

chart?cht=tx&chl=y'' - y' = e^t sint

chart?cht=tx&chl=x = y'

chart?cht=tx&chl=\frac{dx}{dt} - x = e^t sint

chart?cht=tx&chl=IF = e^{\int -1dt}

chart?cht=tx&chl=\frac{d}{dt}(e^{-t}x)=e^{t-t}sint

chart?cht=tx&chl=x=y'=-e^tcost

chart?cht=tx&chl=y=\int{-e^tcost} dt

Mener integranden her skal bli chart?cht=tx&chl=-e^tsint, da jeg har drevet og øvd med på forskjellige metoder og endt opp med det integralet ved en annen metode, og det ble rett. Hva går gale?

EDIT: Fikk mye sånne <\p> o.l., må jeg ha tex-markering ved start og slutt på hver linje?

Endret av Gjest
Lenke til kommentar

chart?cht=tx&chl=y'' - y' = e^t sint

chart?cht=tx&chl=x = y'

chart?cht=tx&chl=\frac{dx}{dt} - x = e^t sint

chart?cht=tx&chl=IF = e^{\int -1dt}

chart?cht=tx&chl=\frac{d}{dt}(e^{-t}x)=e^{t-t}sint

chart?cht=tx&chl=x=y'=-e^tcost

chart?cht=tx&chl=y=\int{-e^tcost} dt

Mener integranden her skal bli chart?cht=tx&chl=-e^tsint, da jeg har drevet og øvd med på forskjellige metoder og endt opp med det integralet ved en annen metode, og det ble rett. Hva går gale?

EDIT: Fikk mye sånne <\p> o.l., må jeg ha tex-markering ved start og slutt på hver linje?

husk integrasj konst, dette blir riktig;

chart?cht=tx&chl=y=\int (-e^t\cos(t)+Ce^t)\,\, dt

chart?cht=tx&chl=y = -0,5e^t (-2C+\cos(t)+\sin(t))

Lenke til kommentar

-sin(x)-sin(x)(1-cos(x))-sin(x)(1-cos))^2

a) for hvilken verdier av x konvergerer rekka?

K= (1-cos(x)).

Jeg fikk at den konvergerer for x(pi/2,3pi/2). Jeg har ikke fasit til denne oppgaven og lurte på om noen kunne dobbelsjekke om det er riktig.

Lenke til kommentar

Berre om du bruker rik teksteditor (eller kva det heiter), i BBcode-modus treng du ikkje det. Årsaka er, trur eg, at når du trykker enter i rik teksteditor starter du eit nytt avsnitt, som i HTML er markert med <p> .. </p>.

I tillegg eit lite tips: Bruk \sin, \cos, \tan, \ln, \log, so får du korrekt formatering av dei funksjonane, og det ser betre ut.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...