Plundisn Skrevet 1. mai 2014 Del Skrevet 1. mai 2014 Sitter med vektorregning og har fått oppgave å beregne vinklene i trekanten som er bestemt av punktene A=(2,9), B=(-4,5) og C=(-6,-4) Jeg bruker formelen for å finne vinkelen mellom vektorer i planet: a vektor*b vektor =l a vektor l * l b vektor l * cos v Får overhodet ikke tallene til å stemme... Kan noen gi meg et hint om hvordan jeg løser denne?? høres ut som et problem som kan løses ved å bruke cosinussetningen.. (har sidelengder men ikke vinkler) http://no.wikipedia.org/wiki/Cosinussetningen edit: så nå at du ønsket å bruke vektrregning, vet du hva prikkprodukt er? a · b = ax × bx + ay × by Stusset litt på det du skrev først, ja... Vet ikke hva prikkprodukt er...men formelen du har skrevet kjenner jeg til. Med den regner vi skalarproduktet Har prøvd med den også, men får ikke rette vinkler da heller (har ikke fasit, men utifra en arbeids-skisse). Kanskje det er koordinatene min som er feil? Lenke til kommentar
Aleks855 Skrevet 1. mai 2014 Del Skrevet 1. mai 2014 (endret) Sitter med vektorregning og har fått oppgave å beregne vinklene i trekanten som er bestemt av punktene A=(2,9), B=(-4,5) og C=(-6,-4) Jeg bruker formelen for å finne vinkelen mellom vektorer i planet: a vektor*b vektor =l a vektor l * l b vektor l * cos v Får overhodet ikke tallene til å stemme... Kan noen gi meg et hint om hvordan jeg løser denne?? høres ut som et problem som kan løses ved å bruke cosinussetningen.. (har sidelengder men ikke vinkler) http://no.wikipedia.org/wiki/Cosinussetningen edit: så nå at du ønsket å bruke vektrregning, vet du hva prikkprodukt er? a · b = ax × bx + ay × by Stusset litt på det du skrev først, ja... Vet ikke hva prikkprodukt er...men formelen du har skrevet kjenner jeg til. Med den regner vi skalarproduktet Har prøvd med den også, men får ikke rette vinkler da heller (har ikke fasit, men utifra en arbeids-skisse). Kanskje det er koordinatene min som er feil? Prikkprodukt og skalarprodukt er to ord for samme greia Det finnes to måter å multiplisere sammen vektorer på. De bruker forskjellig gangetegn. Skalarproduktet bruker prikken, , og kalles prikkproduktet på "slang". Vektorproduktet bruker krysset, Endret 1. mai 2014 av Aleks855 Lenke til kommentar
DexterMorgan Skrevet 1. mai 2014 Del Skrevet 1. mai 2014 Sitter og regner på vektorfelt og curl. Et curlfritt vektorfelt er et konservativt vektorfelt, sant? Så hvis jeg får spørsmål om å vise at vektorfeltet er curlfritt kan jeg bare vise at det er konservativt? Lenke til kommentar
DexterMorgan Skrevet 1. mai 2014 Del Skrevet 1. mai 2014 Hehe, typisk. Feltet jeg skulle vise at hadde curl=0 var akkurat det eksempelet wikipedia dro frem som curl=0 men ikke konservativt... Lenke til kommentar
Teemonster Skrevet 1. mai 2014 Del Skrevet 1. mai 2014 Sitter med vektorregning og har fått oppgave å beregne vinklene i trekanten som er bestemt av punktene A=(2,9), B=(-4,5) og C=(-6,-4) Jeg bruker formelen for å finne vinkelen mellom vektorer i planet: a vektor*b vektor =l a vektor l * l b vektor l * cos v Får overhodet ikke tallene til å stemme... Kan noen gi meg et hint om hvordan jeg løser denne?? høres ut som et problem som kan løses ved å bruke cosinussetningen.. (har sidelengder men ikke vinkler) http://no.wikipedia.org/wiki/Cosinussetningen edit: så nå at du ønsket å bruke vektrregning, vet du hva prikkprodukt er? a · b = ax × bx + ay × by Stusset litt på det du skrev først, ja... Vet ikke hva prikkprodukt er...men formelen du har skrevet kjenner jeg til. Med den regner vi skalarproduktet Har prøvd med den også, men får ikke rette vinkler da heller (har ikke fasit, men utifra en arbeids-skisse). Kanskje det er koordinatene min som er feil? 3 punkter (2,9) (-4,5) (-6,-4) -> 3 vektorer [-6, -4], [-8, -13], [-2, -9] -> 3 vinkler : cos^-1( [-6, -4].[-8, -13] / root(-6^2 + -4^2)*root( -8^2 + -13^2) ) (Punktum betyr prikkprodukt her) cos^-1( (-6*-8 + -4*-13) / root(-6^2 + -4^2)*root( -8^2 + -13^2) ) = +-24.7 grader Også gjør du det samme for de 2 andre ... ** tar forbehold om trykkfeil ** Lenke til kommentar
Plundisn Skrevet 1. mai 2014 Del Skrevet 1. mai 2014 Sitter med vektorregning og har fått oppgave å beregne vinklene i trekanten som er bestemt av punktene A=(2,9), B=(-4,5) og C=(-6,-4) Jeg bruker formelen for å finne vinkelen mellom vektorer i planet: a vektor*b vektor =l a vektor l * l b vektor l * cos v Får overhodet ikke tallene til å stemme... Kan noen gi meg et hint om hvordan jeg løser denne?? høres ut som et problem som kan løses ved å bruke cosinussetningen.. (har sidelengder men ikke vinkler) http://no.wikipedia.org/wiki/Cosinussetningen edit: så nå at du ønsket å bruke vektrregning, vet du hva prikkprodukt er? a · b = ax × bx + ay × by Stusset litt på det du skrev først, ja... Vet ikke hva prikkprodukt er...men formelen du har skrevet kjenner jeg til. Med den regner vi skalarproduktet Har prøvd med den også, men får ikke rette vinkler da heller (har ikke fasit, men utifra en arbeids-skisse). Kanskje det er koordinatene min som er feil? 3 punkter (2,9) (-4,5) (-6,-4) -> 3 vektorer [-6, -4], [-8, -13], [-2, -9] -> 3 vinkler : cos^-1( [-6, -4].[-8, -13] / root(-6^2 + -4^2)*root( -8^2 + -13^2) ) (Punktum betyr prikkprodukt her) cos^-1( (-6*-8 + -4*-13) / root(-6^2 + -4^2)*root( -8^2 + -13^2) ) = +-24.7 grader Også gjør du det samme for de 2 andre ... ** tar forbehold om trykkfeil ** Det er slik jeg gjør det. Får 43,8 grader og 135,9 grader på de andre... Og såvidt jeg husker skal vel summen av vinklene i en trekant være 180 grader??? Lenke til kommentar
Teemonster Skrevet 1. mai 2014 Del Skrevet 1. mai 2014 Det er slik jeg gjør det. Får 43,8 grader og 135,9 grader på de andre... Og såvidt jeg husker skal vel summen av vinklene i en trekant være 180 grader??? Okei, ser at forklaringen min var litt for kort dersom vektorene dine peker i motsatt retning, så blir vinkelen du prøver å finne, 180 grader minus vinkelen du fant. Bytter derfor fortegn på en av vektorene slik at det blir riktig: 3 punkter (2,9) (-4,5) (-6,-4) -> 3 vektorer [-6, -4], [-8, -13], [-2, -9] -> 3 vinkler : cos^-1( [-6, -4].[-8, -13] / root(-6^2 + -4^2)*root( -8^2 + -13^2) ) (Punktum betyr prikkprodukt her) cos^-1( (-6*-8 + -4*-13) / root(-6^2 + -4^2)*root( -8^2 + -13^2) ) = +-24.7 grader cos^-1( [-8, -13].[-2, -9] / root(-8^2 + -13^2)*root(-2^2 + -9^2) cos^-1( -8*-2 + -13*-9 / root(-8^2 + -13^2)*root(-2^2 + -9^2)) = +-19.1 grader cos^-1( [-2, -9].[6, 4] / root(2^2 + 9^2)*root(6^2+4^2) (BYTTER RETNING SOM VEKTOREN PEKER) cos^-1( -2*6 + -9*4 / root(2^2 + 9^2)*root(6^2+4^2) = +-136.2 sum 180 grader Lenke til kommentar
Plundisn Skrevet 1. mai 2014 Del Skrevet 1. mai 2014 Det er slik jeg gjør det. Får 43,8 grader og 135,9 grader på de andre... Og såvidt jeg husker skal vel summen av vinklene i en trekant være 180 grader??? Okei, ser at forklaringen min var litt for kort dersom vektorene dine peker i motsatt retning, så blir vinkelen du prøver å finne, 180 grader minus vinkelen du fant. Bytter derfor fortegn på en av vektorene slik at det blir riktig: 3 punkter (2,9) (-4,5) (-6,-4) -> 3 vektorer [-6, -4], [-8, -13], [-2, -9] -> 3 vinkler : cos^-1( [-6, -4].[-8, -13] / root(-6^2 + -4^2)*root( -8^2 + -13^2) ) (Punktum betyr prikkprodukt her) cos^-1( (-6*-8 + -4*-13) / root(-6^2 + -4^2)*root( -8^2 + -13^2) ) = +-24.7 grader cos^-1( [-8, -13].[-2, -9] / root(-8^2 + -13^2)*root(-2^2 + -9^2) cos^-1( -8*-2 + -13*-9 / root(-8^2 + -13^2)*root(-2^2 + -9^2)) = +-19.1 grader cos^-1( [-2, -9].[6, 4] / root(2^2 + 9^2)*root(6^2+4^2) (BYTTER RETNING SOM VEKTOREN PEKER) cos^-1( -2*6 + -9*4 / root(2^2 + 9^2)*root(6^2+4^2) = +-136.2 sum 180 grader Ja, da stemmer det jo... Men hvorfor må man snu den ene vektoren? Det er ikke vist noe slikt i kompendiet mitt... Lenke til kommentar
Teemonster Skrevet 1. mai 2014 Del Skrevet 1. mai 2014 (endret) Ja, da stemmer det jo... Men hvorfor må man snu den ene vektoren? Det er ikke vist noe slikt i kompendiet mitt... Du har ingen vektorer, du har noen punkter som du trekker en strek mellom, også gir du denne streken en retning, hvilken retning du gir den vil avgjøre hvilken vinkel du finner (se figur, samme punkter, forskjellig vinkel vil du få). Dersom det ikke er den vinkelen du ønsker å finne så får du enten definere vektoren motsatt vei, eller ta 180 - svaret formelen ga deg, har samme effekt. Tegn å prøv deg fram ikke så lett å forklare med tekst .. Endret 1. mai 2014 av Teemonster Lenke til kommentar
matte geek Skrevet 2. mai 2014 Del Skrevet 2. mai 2014 Et plan går gjennom A=(5,0,0), B(3,4,0, C(4,0,3) Hvis at A, B, C ligger på en kuleflate, med sentrum i Origo Hvordan beviser jeg det? Lenke til kommentar
Gjakmarrja Skrevet 2. mai 2014 Del Skrevet 2. mai 2014 (endret) Et spørsmål om R2 difflikninger og bruk av geogebra. Ofte får man spørsmålet; "Vis at løsning passer i differensiallikningen." Her skal man gjerne derivere og dobbelderivere for å vise at det passer inn i f.eks. Siden det bare står "vis" regner jeg med at det vil være akseptabelt å bruke geogebra så lenge man kan skrive opp fremgangsmåten. Og dette kan gjøres klart før eksamen. Men greien er at jeg får ikke geogebra til å på en måte bekrefte at det blir null. Eksempelvis; Dette blir tydeligvis null slik som likningen krever. Men hvordan kan jeg få geogebra til å ta inn dette og gi meg null ut? Eller kan jeg bare bruke LøsOED og vise at svaret må være riktig slik? Det er kanskje enklere. Endret 2. mai 2014 av Gjakmarrja Lenke til kommentar
tuppenballe Skrevet 2. mai 2014 Del Skrevet 2. mai 2014 Hei! Har en likning jeg ikke helt vet hvordan jeg skal løse! Sikkert niks problem for dere som er her inne, så håper inderlig at dere kan hjelpe meg 104(2x-1,3)^4 = 25Jeg lurer så veldig på framgangsmåten her!På forhånd, tusen takk -dats Lenke til kommentar
Gjest Skrevet 2. mai 2014 Del Skrevet 2. mai 2014 Hva kaller man diff.ligninger av typen dy/dx + y = f(x)? Vi hadde noe slikt i matte 1, men nå er det helt blankt hvordan man løser dem... Lenke til kommentar
Selvin Skrevet 2. mai 2014 Del Skrevet 2. mai 2014 (endret) Lineær, inhomogen, ordinær differensiallikning av første orden Man kan enten bruke integrerende faktor: http://en.wikipedia.org/wiki/Integrating_factor. Eller metoden hvor man finner 2 løsninger; en generell løsning som løser dy/dx + y = 0, og en partikulærtløsning som løser dy/dx + y = f(x). Partikulærløsning så gjetter man på en funksjon for y som kan passe sammen med f(x). Den fulle løsningen blir da Eksempel: La oss si at f(x) = x og vi skal finne en partikulærløsning, da antar vi at . Som du ser henger gjettingen på y_p sammen med hvordan f(x) ser ut, ofte gjetter man feil og må prøve noe nytt, men som regel ser man hva som passer. Vi setter nå y_p inn i ODEen og får: For at dette skal passe må A = 0, 2A + B = 1, B + C = 0. Det gir at B = 1 og C = -1. Altså, har vi funnet partikulærløsningen Generell løsning må tilfredsstille , denne har løsning . Full løsning blir nå Endret 2. mai 2014 av Selvin Lenke til kommentar
the_last_nick_left Skrevet 2. mai 2014 Del Skrevet 2. mai 2014 Et plan går gjennom A=(5,0,0), B(3,4,0, C(4,0,3) Hvis at A, B, C ligger på en kuleflate, med sentrum i Origo Hvordan beviser jeg det? Hva er formelen for en kuleflate? Lenke til kommentar
banansplitt™ Skrevet 2. mai 2014 Del Skrevet 2. mai 2014 Svaret jeg kommer fram til er kvadratroten av 50. Fasiten sier 5 * kvadratroten av 2. Skjønner ikke logikken bak det, noen som kan forklare? Lenke til kommentar
Aleks855 Skrevet 2. mai 2014 Del Skrevet 2. mai 2014 Svaret jeg kommer fram til er kvadratroten av 50. Fasiten sier 5 * kvadratroten av 2. Skjønner ikke logikken bak det, noen som kan forklare? Lenke til kommentar
banansplitt™ Skrevet 2. mai 2014 Del Skrevet 2. mai 2014 Svaret jeg kommer fram til er kvadratroten av 50. Fasiten sier 5 * kvadratroten av 2. Skjønner ikke logikken bak det, noen som kan forklare? Det ga litt mer mening, men hva med ? Lenke til kommentar
henbruas Skrevet 2. mai 2014 Del Skrevet 2. mai 2014 Svaret jeg kommer fram til er kvadratroten av 50. Fasiten sier 5 * kvadratroten av 2. Skjønner ikke logikken bak det, noen som kan forklare? Det ga litt mer mening, men hva med ? Samme prinsipp, faktoriser til kvadrattall. 20^(1/2) = (4*5)^(1/2) = 4^(1/2)*5^(1/2) = 2*5^(1/2) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå