matte geek Skrevet 28. april 2014 Del Skrevet 28. april 2014 f(x)=-5sin(pi*x)/(12)-5cos(pi*x)/(12) x(0,24) Jeg har funnet amplituden, men vanskeligheter for å finne perioden. Den har bare en topppunkt og dermed kunne jeg ikke bruke fra toppunkt til toppunkt. Tips til hva jge kan gjøre. Oppgaven kom på del 2. Den har mange toppunkt mellom 0 og 24 så vidt jeg kan se. Den har bare en toppunkt! Da har du skrevet den feil. Du mener f(x) = -5sin(pi*x/12)-5cos(pi*x/12). Se på x=0 og x=24. Det bør gi et hint om hva perioden er. Hvorfor skal jeg se på den? Er ikke perioden mellom to toppunkter? x=0 og x=24 sier bare om hvor grafen starter og slutter. Lenke til kommentar
henbruas Skrevet 28. april 2014 Del Skrevet 28. april 2014 (endret) Da har du skrevet den feil. Du mener f(x) = -5sin(pi*x/12)-5cos(pi*x/12). Se på x=0 og x=24. Det bør gi et hint om hva perioden er. Hvorfor skal jeg se på den? Er ikke perioden mellom to toppunkter? x=0 og x=24 sier bare om hvor grafen starter og slutter. Perioden er ikke nødvendigvis mellom to toppunkter, nei. Det kan f.eks. være mellom to bunnpunkter, men også mellom et hvilket som helst par av tilsvarende punkter på grafen. Litt uformelt kan man si at hvis du trekker en horisontal strek fra et punkt på grafen, så har du gått en periode når du krysser grafen for andre gang (merk at toppunkt og bunnpunkt er unntak for dette). Prøv nå å trekke en horisontal strek fra x = 0. Endret 28. april 2014 av Henrik B Lenke til kommentar
Gjest Skrevet 29. april 2014 Del Skrevet 29. april 2014 Noen som vet om gode videoer/andre nettressurser som forklarer sånne diff.ligninger med harmonisk bevegelse o.l. skikkelig bra? Og det å finne generelle løsninger, spesifikke løsninger osv til diff.ligninger en typisk får i matte 3? Har forsøkt boken, føler jeg kanskje kan løse oppgavene, men forståelsen bak er mer diffus.. Oppgaver av type oppg. 3 her eksempelvis http://www.math.ntnu.no/emner/TMA4110/eksamen/kont2013bm.pdf Lenke til kommentar
Janhaa Skrevet 29. april 2014 Del Skrevet 29. april 2014 Noen som vet om gode videoer/andre nettressurser som forklarer sånne diff.ligninger med harmonisk bevegelse o.l. skikkelig bra? Og det å finne generelle løsninger, spesifikke løsninger osv til diff.ligninger en typisk får i matte 3? Har forsøkt boken, føler jeg kanskje kan løse oppgavene, men forståelsen bak er mer diffus.. Oppgaver av type oppg. 3 her eksempelvis http://www.math.ntnu.no/emner/TMA4110/eksamen/kont2013bm.pdf oppg 3 på det eksamenssettet er i allfall en Euler Equation... som er ganske grei å løse... men du har sikkert fasit... Lenke til kommentar
Gjest Skrevet 29. april 2014 Del Skrevet 29. april 2014 (endret) Hva med oppg. 4 her: https://wiki.math.ntnu.no/lib/exe/fetch.php?hash=b607d8&media=http%3A%2F%2Fwww.math.ntnu.no%2Femner%2FTMA4110%2Feksamen%2Ftma4110h13.pdf Utgjør polynom rom? Skjønner ikke hva dem spør om. Med en gang jeg tenker på polynom tenker jeg på funksjoner med ulike ledd av typen f(x) = 1 + x, men hvilket rom disse utgjør er noe jeg ikke har tenkt særlig over Endret 29. april 2014 av Gjest Lenke til kommentar
playforeal Skrevet 29. april 2014 Del Skrevet 29. april 2014 Hei, jeg lurer på hvordan man løser denne oppgaven:∫(x + alnx)dx, hvor a er en konstant forskjellig fra 0.Takk Lenke til kommentar
Teemonster Skrevet 29. april 2014 Del Skrevet 29. april 2014 Hei, jeg lurer på hvordan man løser denne oppgaven: ∫(x + alnx)dx, hvor a er en konstant forskjellig fra 0. Takk integral av (a+b) = integral av a + integral av b integral av K*f(x) = K*integral av f(x) integral av ln(x) = x*ln(x) - x + C Lenke til kommentar
olefurz Skrevet 29. april 2014 Del Skrevet 29. april 2014 (endret) Karakterisere diff.ligninger: Ta for deg differensialligningen y' + 2xy = 3e^-x2. (e opphøyd i -x2, altså)Karakteriser ligningen med hensyn på linearitet, homogenitet, orden og koeffisienter. Svar: Ligningen er lineær, inhomogen, 1.ordens, variable koeffisienter. Det jeg lurer på: Hvorfor? 1. ordens er vel pga. enkeltderivert. Ellers går det i surr med uttrykkene. Edit: Skriveleif i ligningen Endret 29. april 2014 av olefurz Lenke til kommentar
banansplitt™ Skrevet 29. april 2014 Del Skrevet 29. april 2014 Jeg har 2 trekanter, ABC og DEF. Jeg vet at trekantene er formlike, og jeg vet at DEF er dobbelt så stor som ABC. Tidligere oppgaver har gjort det klart at EF = 2BC og FD = 2CA. Oppgaven er som følger; vis at DE = 2 * AB. Jeg forstår at den er det, men har problemer med å skjønne hvordan jeg skal bevisføre det? Lenke til kommentar
henbruas Skrevet 29. april 2014 Del Skrevet 29. april 2014 (endret) Karakterisere diff.ligninger: Ta for deg differensialligningen y' + 2xy = 3e^-x2. (e opphøyd i -x2, altså) Karakteriser ligningen med hensyn på linearitet, homogenitet, orden og koeffisienter. Svar: Ligningen er lineær, inhomogen, 1.ordens, variable koeffisienter. Det jeg lurer på: Hvorfor? 1. ordens er vel pga. enkeltderivert. Ellers går det i surr med uttrykkene. Edit: Skriveleif i ligningen 1. orden fordi du bare har førstederiverte av y. Inhomogen fordi hvis du ordner alle leddene med y eller deriverte av y på venstre side så har du ikke 0 på høyre side. Lineær fordi du har y og ikke f.eks. y^2, ln(y), sin(y) osv. Gjelder også for den deriverte. Variable koeffisienter fordi y eller dens deriverte er ganget med x som er en variabel. Endret 29. april 2014 av Henrik B Lenke til kommentar
matte geek Skrevet 29. april 2014 Del Skrevet 29. april 2014 Karakterisere diff.ligninger: Ta for deg differensialligningen y' + 2xy = 3e^-x2. (e opphøyd i -x2, altså) Karakteriser ligningen med hensyn på linearitet, homogenitet, orden og koeffisienter. Svar: Ligningen er lineær, inhomogen, 1.ordens, variable koeffisienter. Det jeg lurer på: Hvorfor? 1. ordens er vel pga. enkeltderivert. Ellers går det i surr med uttrykkene. Edit: Skriveleif i ligningen Hvordan får du at e^-x^2? Lenke til kommentar
olefurz Skrevet 29. april 2014 Del Skrevet 29. april 2014 Hvordan får du at e^-x^2? Skrivemåten på tastaturet, mener du? Trykk på bruk full editor, så får du basic tekstredigering. Lenke til kommentar
henbruas Skrevet 29. april 2014 Del Skrevet 29. april 2014 Hvordan får du at e^-x^2? Det er ikke snakk om å få noe, det er slik den diff.ligningen er definert. Lenke til kommentar
matte geek Skrevet 29. april 2014 Del Skrevet 29. april 2014 Glem det, missforsto det som sto der. Jeg tenkte at hun skulle løse den med e^-x^2 noe som ikke stemmer, men det er bare jeg som missforsto hele greia. Lenke til kommentar
skykake Skrevet 29. april 2014 Del Skrevet 29. april 2014 (endret) Søskenbarnet trenger hjelp til en matteoppgave og jeg har jo glemt alt av matte for lenge siden ;P. Kan noen hjelpe? Simone har blandet 3.6 liter saft i blandingsforholdet 1 : 4. Hun vil gjøre safta sterkere ved å blande forholdet 1 : 3. Hvor mye saft må hun tilsette. [Her blir vel svaret 2.4 dl ] Men hva er fremgangsmåten her? Takk på forhånd. Endret 29. april 2014 av skykake Lenke til kommentar
Teemonster Skrevet 29. april 2014 Del Skrevet 29. april 2014 Søskenbarnet trenger hjelp til en matteoppgave og jeg har jo glemt alt av matte for lenge siden ;P. Kan noen hjelpe? Simone har blandet 3.6 liter saft i blandingsforholdet 1 : 4. Hun vil gjøre safta sterkere ved å blande forholdet 1 : 3. Hvor mye saft må hun tilsette. [Her blir vel svaret 2.4 dl ] Men hva er fremgangsmåten her? Takk på forhånd. før (3.6Liter) 1/4 = 0.72 L saft / 2.88 L vann etter 1/3 = (0.72 + x) saft / 2.88 L vann -> x = 0.24L Lenke til kommentar
knipsolini Skrevet 29. april 2014 Del Skrevet 29. april 2014 Søskenbarnet trenger hjelp til en matteoppgave og jeg har jo glemt alt av matte for lenge siden ;P. Kan noen hjelpe? Simone har blandet 3.6 liter saft i blandingsforholdet 1 : 4. Hun vil gjøre safta sterkere ved å blande forholdet 1 : 3. Hvor mye saft må hun tilsette. [Her blir vel svaret 2.4 dl ] Men hva er fremgangsmåten her? Takk på forhånd. En lignende oppgave blir ganske grundig forklart her: http://www.matematikk.org/oss.html?tid=89020 Lenke til kommentar
Matryoshka Doll Skrevet 29. april 2014 Del Skrevet 29. april 2014 (endret) 1:Ei stang veier 0.3 kg og er 1 meter lang. Stanga flyttes slik at det er 0.7 meter fra ende A til opphenget. Det henger en vekt på 1 kg i A. Hvor stor vekt må det være i ende B for at det skal bli balanse? 2:Stanga ligger som i 1. Det ligger en vekt på 0.7 kg i A og 2 kg i B. Det henges en vekt 0.5 m fra A. Hvor stor må denne vekten være for å oppnå balanse? noen som kan forklare? Endret 29. april 2014 av mynigga Lenke til kommentar
henbruas Skrevet 29. april 2014 Del Skrevet 29. april 2014 1:Ei stang veier 0.3 kg og er 1 meter lang. Stanga flyttes slik at det er 0.7 meter fra ende A til opphenget. Det henger en vekt på 1 kg i A. Hvor stor vekt må det være i ende B for at det skal bli balanse? 2:Stanga ligger som i 1. Det ligger en vekt på 0.7 kg i A og 2 kg i B. Det henges en vekt 0.5 m fra A. Hvor stor må denne vekten være for å oppnå balanse? noen som kan forklare? Kjenner du til begrepet moment? I så fall er det bare til å si at summen av momentene om opphenget må være null. Du kjenner momentene til vektene i A og B og du kjenner avstanden til punktet til den ukjente vekten. Da har du bare en ukjent, altså massen til vekten. Lenke til kommentar
Matryoshka Doll Skrevet 29. april 2014 Del Skrevet 29. april 2014 formell for å rekne ut? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå