Gjest bruker-343576 Skrevet 17. april 2014 Del Skrevet 17. april 2014 2lg (x+1) = 4 lg (x+1) = 2 x+1 = 10^2 x=100-1 x=99 Ditta er sleik man løysar logaritmelikningar? Lenke til kommentar
knipsolini Skrevet 17. april 2014 Del Skrevet 17. april 2014 x=99 er riktig. Jeg har ikke løst likninger med log på noen år, men jeg tror fremgangsmåten er riktig. Du har vel også en lærebok? Lenke til kommentar
Gjakmarrja Skrevet 18. april 2014 Del Skrevet 18. april 2014 Noen som kan se over løsningen min: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1577716 Lenke til kommentar
sony23 Skrevet 18. april 2014 Del Skrevet 18. april 2014 Hvordan finner man faseforskyvning? Jeg har funnet at d=0 og A=1.76, og at P=2. Lenke til kommentar
Teemonster Skrevet 18. april 2014 Del Skrevet 18. april 2014 Hvordan finner man faseforskyvning? Jeg har funnet at d=0 og A=1.76, og at P=2. Kan du være litt mer spesifikk. d A og P sier meg ikke så veldig mye, hva står disse verdiene for ? Lenke til kommentar
cuadro Skrevet 18. april 2014 Del Skrevet 18. april 2014 Jeg vil anta respektivt "likevektslinje", "amplitude" og "periode"? Siden du har alle verdier er det ren plotting, så jeg mistenker at problemet er litt manglende forståelse. Se gjerne over denne siden en eller to ganger, så skal det gå fint.Link plain-text: http://ndla.no/nb/node/117763?fag=98361 Lenke til kommentar
Sa2015 Skrevet 18. april 2014 Del Skrevet 18. april 2014 Hint: husk at "roten av" også kan skrives som "opphøyd i en halv". Og kjerneregelen er en fin bil.. ja, men altså så er det tallet 2 som hindrer meg litt her skal jeg noe med tallet 2 når jeg derivere roten osv ? Lenke til kommentar
Sa2015 Skrevet 18. april 2014 Del Skrevet 18. april 2014 Hint: husk at "roten av" også kan skrives som "opphøyd i en halv". Og kjerneregelen er en fin bil.. ja, men altså så er det tallet 2 som hindrer meg litt her skal jeg noe med tallet 2 når jeg derivere roten osv ? ok, jeg gir opp !! får ikke det til ! kan du eller anyone vise hvordan jeg kan løse den? lese til eksamen vettu :/ Lenke til kommentar
knipsolini Skrevet 18. april 2014 Del Skrevet 18. april 2014 f(x)= 2(x+2)^0,5 f'(x)= 2*0,5(x+2)^-0,5 * 1 Get it? Ettallet på slutten kommer av at når du deriverer kjernen (x+2) så får du 1. Lenke til kommentar
sony23 Skrevet 19. april 2014 Del Skrevet 19. april 2014 jeg har denne formen: sin(pi*x)(1+2cos(pi*x)=0 Jeg delte den på cos(pi*x) og fikk tan x(1+2)=0. Noe som vet om det er riktig steg? Lenke til kommentar
henbruas Skrevet 19. april 2014 Del Skrevet 19. april 2014 jeg har denne formen: sin(pi*x)(1+2cos(pi*x)=0 Jeg delte den på cos(pi*x) og fikk tan x(1+2)=0. Noe som vet om det er riktig steg? Hvorfor ikke bare bruke at hvis a*b=0 så er a eller b null? Lenke til kommentar
sony23 Skrevet 19. april 2014 Del Skrevet 19. april 2014 jeg har denne formen: sin(pi*x)(1+2cos(pi*x)=0 Jeg delte den på cos(pi*x) og fikk tan x(1+2)=0. Noe som vet om det er riktig steg? Hvorfor ikke bare bruke at hvis a*b=0 så er a eller b null? Jeg skjønte ikke helt hva du mente. Lenke til kommentar
the_last_nick_left Skrevet 19. april 2014 Del Skrevet 19. april 2014 Han mener akkurat det han skrev. For at et produkt skal være null må et av faktorene være null, så enten må sin(Pi*x) være lik null eller så må 1 + 2cos (pi *x) være lik null. (Eventuelt begge).. Lenke til kommentar
Sa2015 Skrevet 19. april 2014 Del Skrevet 19. april 2014 f(x)= 2(x+2)^0,5 f'(x)= 2*0,5(x+2)^-0,5 * 1 Get it? Ettallet på slutten kommer av at når du deriverer kjernen (x+2) så får du 1. fikk det til takk anyway Lenke til kommentar
Sa2015 Skrevet 19. april 2014 Del Skrevet 19. april 2014 Kan noen hjelpe meg med den ..problemet er at jeg aner ikke hvor jeg skal begynne ! :/ Vi har gitt punktene A=(2,0), B=(8,-2) og C=(12,1) --->Finn <ABC ved regning ? Lenke til kommentar
Teemonster Skrevet 19. april 2014 Del Skrevet 19. april 2014 (endret) Kan noen hjelpe meg med den ..problemet er at jeg aner ikke hvor jeg skal begynne ! :/ Vi har gitt punktene A=(2,0), B=(8,-2) og C=(12,1) --->Finn <ABC ved regning ? Jeg ville tegnet trekanten opp først, så funet lengen på sidene i trekanten (du vet vel hvordan du finer avstanden mellom to punkter), så funnet ut om det er noen sinus eller cosinus regler som kan benyttes for å finne vinkelen i en trekant når du vet sidelengdene Den regeln her funker nok bra, husker ikke hva den heter på norsk da http://nl.wikipedia.org/wiki/Cosinusregel Endret 19. april 2014 av Teemonster Lenke til kommentar
Sa2015 Skrevet 19. april 2014 Del Skrevet 19. april 2014 Har prøvd meg fram men fikk jo feil svar .. i fasiten står det 124,7 Hva har jeg gjort feil da? Kan noen hjelpe meg med den ..problemet er at jeg aner ikke hvor jeg skal begynne ! :/ Vi har gitt punktene A=(2,0), B=(8,-2) og C=(12,1) --->Finn <ABC ved regning ? Jeg ville tegnet trekanten opp først, så funet lengen på sidene i trekanten (du vet vel hvordan du finer avstanden mellom to punkter), så funnet ut om det er noen sinus eller cosinus regler som kan benyttes for å finne vinkelen i en trekant når du vet sidelengdene Den regeln her funker nok bra, husker ikke hva den heter på norsk da http://nl.wikipedia.org/wiki/Cosinusregel Lenke til kommentar
Teemonster Skrevet 19. april 2014 Del Skrevet 19. april 2014 Har prøvd meg fram men fikk jo feil svar .. i fasiten står det 124,7 Hva har jeg gjort feil da? Kan noen hjelpe meg med den ..problemet er at jeg aner ikke hvor jeg skal begynne ! :/ Vi har gitt punktene A=(2,0), B=(8,-2) og C=(12,1) --->Finn <ABC ved regning ? Jeg ville tegnet trekanten opp først, så funet lengen på sidene i trekanten (du vet vel hvordan du finer avstanden mellom to punkter), så funnet ut om det er noen sinus eller cosinus regler som kan benyttes for å finne vinkelen i en trekant når du vet sidelengdene Den regeln her funker nok bra, husker ikke hva den heter på norsk da http://nl.wikipedia.org/wiki/Cosinusregel Tror du misforsto formelen, a b og c er sidelengdene, ikke vektorer eller noe slikt. Vi må regne oss frem til sidelengdene det er de vi trenger i formelen. (Det finnes måter å regne på dette med vektorer direkte men trokke det er noe vits her) med samme annotasjoner som på trekanten øverst på den websiden får du sidelengder på : (2 av dem regnet du ut selv, en glemte du?) a = 5, b = 10.05, c = 6.3 Og så bruker formelen fra den siden: b^2 = c^2 + a^2 -2*a*c*cos(<ABC) => cos(<ABC) = (b^2 -c^2 -a^2)/-2*a*c => <ABC = cos^-1((b^2 -c^2 -a^2)/-2*a*c) => Lenke til kommentar
Sa2015 Skrevet 19. april 2014 Del Skrevet 19. april 2014 Har prøvd meg fram men fikk jo feil svar .. i fasiten står det 124,7 Hva har jeg gjort feil da? Kan noen hjelpe meg med den ..problemet er at jeg aner ikke hvor jeg skal begynne ! :/ Vi har gitt punktene A=(2,0), B=(8,-2) og C=(12,1) --->Finn <ABC ved regning ? Jeg ville tegnet trekanten opp først, så funet lengen på sidene i trekanten (du vet vel hvordan du finer avstanden mellom to punkter), så funnet ut om det er noen sinus eller cosinus regler som kan benyttes for å finne vinkelen i en trekant når du vet sidelengdene Den regeln her funker nok bra, husker ikke hva den heter på norsk da http://nl.wikipedia.org/wiki/Cosinusregel Tror du misforsto formelen, a b og c er sidelengdene, ikke vektorer eller noe slikt. Vi må regne oss frem til sidelengdene det er de vi trenger i formelen. (Det finnes måter å regne på dette med vektorer direkte men trokke det er noe vits her) med samme annotasjoner som på trekanten øverst på den websiden får du sidelengder på : (2 av dem regnet du ut selv, en glemte du?) a = 5, b = 10.05, c = 6.3 Og så bruker formelen fra den siden: b^2 = c^2 + a^2 -2*a*c*cos(<ABC) => cos(<ABC) = (b^2 -c^2 -a^2)/-2*a*c => <ABC = cos^-1((b^2 -c^2 -a^2)/-2*a*c) => Ah! tusen takk for hjelpen Lenke til kommentar
sony23 Skrevet 20. april 2014 Del Skrevet 20. april 2014 (endret) Jeg har en trekant OAC. C= (2, sqrt(5). A=(2,0) og O(0,0). Jeg skal bestemme likningen for en rett linje som går gjennom O og C. Noe tips til hva jeg kan gjøre? Endret 20. april 2014 av sony23 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå