henbruas Skrevet 15. april 2014 Del Skrevet 15. april 2014 lg x + lg (x-1)=lg 2. Hvordan blir det til x^2-x-2=0. hva slags regel er det man bruker? lga+lgb=lg(a*b) Lenke til kommentar
Meridies Skrevet 15. april 2014 Del Skrevet 15. april 2014 Kunne noen hjulpet meg med denne? Bruk logaritmesetningene til å forenkle uttrykket: 2lga2 + lga Blir dette lga5? Sliter litt meg logaritmer og hadde allikevel satt pris på om noen kunne forklart denne oppgaven steg for steg, selv om jeg forstår logaritmesetningene. Er det slik at du på en måte bruker potensreglene når du regner med logaritmer, når grunntallene er like? Lenke til kommentar
sony23 Skrevet 15. april 2014 Del Skrevet 15. april 2014 lg x + lg (x-1)=lg 2. Hvordan blir det til x^2-x-2=0. hva slags regel er det man bruker? lga+lgb=lg(a*b) Så det blir lg x*(x-1)=lg2 ? Lenke til kommentar
Meridies Skrevet 15. april 2014 Del Skrevet 15. april 2014 lg x + lg (x-1)=lg 2. Hvordan blir det til x^2-x-2=0. hva slags regel er det man bruker? Du bruker lga+lgb=lg(a*b) Da får du: lg(x*(x-1))=lg2 lg(x2-x)=lg2 så ganger du med 10 på hver side. 10 lg(x2-x)=10 lg2 10lg(x^2-x)= 10 lg2 Nå har du fått en andregradslikning, som du kan løse med abc-formelen: x2-x=2 x2-x-2=0 Lenke til kommentar
the_last_nick_left Skrevet 15. april 2014 Del Skrevet 15. april 2014 Kunne noen hjulpet meg med denne? Bruk logaritmesetningene til å forenkle uttrykket: 2lga2 + lga Blir dette lga5? Sliter litt meg logaritmer og hadde allikevel satt pris på om noen kunne forklart denne oppgaven steg for steg, selv om jeg forstår logaritmesetningene. Er det slik at du på en måte bruker potensreglene når du regner med logaritmer, når grunntallene er like? Det er riktig, det. Fra logaritmereglene har du at lg(a^2) = 2 lg a og derfra bør det være greit Lenke til kommentar
Sharizard Skrevet 15. april 2014 Del Skrevet 15. april 2014 To spørsmål: 1) Deriver sin(xy). Tenkte jeg skulle bruke kjerneregelen, sin(u) * u'. Det er visst feil, (sin(u))' * u' er visst riktig. Hvorfor det? 2) Temperaturen i xy-planet er gitt ved T(x,y) = 40 / (1+x^2 + y^2). Ei flue går langs y = 4-x^2 i positiv x-retning (målt i cm). Hvor fort endres temp idet den passerer punktet (1,3) med farten 1cm/sekund? Falt litt ut ved det siste spørsmålet.. Lenke til kommentar
Meridies Skrevet 15. april 2014 Del Skrevet 15. april 2014 Kunne noen hjulpet meg med denne? Bruk logaritmesetningene til å forenkle uttrykket: 2lga2 + lga Blir dette lga5? Sliter litt meg logaritmer og hadde allikevel satt pris på om noen kunne forklart denne oppgaven steg for steg, selv om jeg forstår logaritmesetningene. Er det slik at du på en måte bruker potensreglene når du regner med logaritmer, når grunntallene er like? Det er riktig, det. Fra logaritmereglene har du at lg(a^2) = 2 lg a og derfra bør det være greit Så da får du 2*2lga+lga? Dette blir da 4lga+lga, som da blir 5lga eller lga5 Eller kan du si at 2 lga2+ lga er det samme som lga2*2+lga? Er begge deler riktig? Vil bare være sikker på om det er riktig måte å løse oppgaven på. Lenke til kommentar
knipsolini Skrevet 16. april 2014 Del Skrevet 16. april 2014 Er det noen som har linker til videoer eller YouTube-kontoer som gir en pedagogisk forklaring på basic statistikk (høyskolenivå)? Jeg har sett det har blitt postet her tidligere. Lenke til kommentar
Sharizard Skrevet 16. april 2014 Del Skrevet 16. april 2014 Er det noen som har linker til videoer eller YouTube-kontoer som gir en pedagogisk forklaring på basic statistikk (høyskolenivå)? Jeg har sett det har blitt postet her tidligere. https://www.udacity.com/course/st101 https://www.udacity.com/course/st095 Tenkte du noe lignende? Lenke til kommentar
knipsolini Skrevet 16. april 2014 Del Skrevet 16. april 2014 Jeg tenkte egentlig bare på noen videoer, men det opplegget ser jo veldig bra ut (gitt at det faktisk er gratis). Lenke til kommentar
Aleks855 Skrevet 16. april 2014 Del Skrevet 16. april 2014 Jeg har vært gjennom statistikk-kursene hos Udacity, og de falt IKKE i smak. Det virker som om opplegget er laget på sparket, så det er veldig lite som knytter det mot aktuelle og relevante pensum. Lenke til kommentar
knipsolini Skrevet 16. april 2014 Del Skrevet 16. april 2014 Okei, takk for advarselen. Det finnes jo et drøss av lærevideoer på nettet, noen som kan tipse om sider/videoer som forklarer begreper i statistikkfaget på en pedagogisk god måte? Mursteinen av en lærebok på engelsk får jeg ikke trøkket noe forståelse ut av. Lenke til kommentar
Aleks855 Skrevet 16. april 2014 Del Skrevet 16. april 2014 Okei, takk for advarselen. Det finnes jo et drøss av lærevideoer på nettet, noen som kan tipse om sider/videoer som forklarer begreper i statistikkfaget på en pedagogisk god måte? Mursteinen av en lærebok på engelsk får jeg ikke trøkket noe forståelse ut av. Jeg har laga en del statistikk-videoer her: http://udl.no/matematikk/statistikk-oppgaver-i-samarbeid-med-hist Det er i all hovedsak oppgaveløsing, men med forklaringer underveis. Planlegger mer statistikk-videoer seinere. Lenke til kommentar
knipsolini Skrevet 16. april 2014 Del Skrevet 16. april 2014 Takk Aleks, jeg skal sjekke de ut. Lenke til kommentar
Sharizard Skrevet 16. april 2014 Del Skrevet 16. april 2014 Hvordan skal jeg gå frem når et slikt stykke skal integreres? Lenke til kommentar
the_last_nick_left Skrevet 16. april 2014 Del Skrevet 16. april 2014 Å løse opp parentesen er nok det enkleste. Lenke til kommentar
Meridies Skrevet 16. april 2014 Del Skrevet 16. april 2014 (endret) Kunne noen hjulpet meg med denne? Skjønner virkelig ikke hvordan man kan se hvilket punkt som tilhører a, og hvilket punkt som hører til b. Er evig takknemlig hvis noen ønsker å hjelpe meg. Dette er oppgaveteksten: Nedenfor har vi tegnet grafen til den rasjonale funksjonen gitt ved ax2+bx+c f(x)= ___________ x-d Linja x=1 er en vertikal asymptote for grafen til f Forklar at d=1.Bruk figuren til å bestemme a, b, og c Endret 16. april 2014 av Meridies Lenke til kommentar
knipsolini Skrevet 16. april 2014 Del Skrevet 16. april 2014 Det mangler en del i oppgaveteksten du limte inn. Lenke til kommentar
Meridies Skrevet 16. april 2014 Del Skrevet 16. april 2014 Det mangler en del i oppgaveteksten du limte inn. Så det nå, gikk vist ikke an å lime inn fra word. Har ordnet det. Lenke til kommentar
the_last_nick_left Skrevet 16. april 2014 Del Skrevet 16. april 2014 Bruk definisjonen på en vertikal asymptote. For å bestemme a, b og c har du tre punkter, det gir deg tre likninger med tre ukjente. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå