matte geek Skrevet 5. april 2014 Del Skrevet 5. april 2014 Har en ny problem nå . " Du trekker en kort fra en tilfeldig blandet kortstook. Vi definerer følgende hendelser: H: kortet er hjertedame, S: kortet er svart dame( kløver og spar), D: Kortet er rødt eller dame. Jeg skal finne: p(H omvendte av U .D). Jeg vet finner ikke tegner ( den som er omvendt av U). Håper dere forstår det. Spørsmålet er: Hvordan finner jeg slike oppgaver. Når det er p(HuD) vet jeg at man tar p(h)+p(d). Men omvendt er jeg ikke sikker på. Lenke til kommentar
nojac Skrevet 6. april 2014 Del Skrevet 6. april 2014 . Når det er p(HuD) vet jeg at man tar p(h)+p(d). Men omvendt er jeg ikke sikker på. Nei, den formelen du angir gjelder bare for disjunkte hendelser (som ikke kan inntreffe samtidig). u står for union (enten/eller eller begge) mens omvendt u står for snitt (både og) I ditt tilfelle er P(H u D) = P(D) og P(H snitt D) = P(H) H er en undermengde av D Tegn Venn-diagram så ser du det. Lenke til kommentar
turbo911 Skrevet 6. april 2014 Del Skrevet 6. april 2014 Kan noen hjelpe meg med løsning på denne? Og hvordan? Lenke til kommentar
nojac Skrevet 6. april 2014 Del Skrevet 6. april 2014 Multipliser ut parantesen. Multipliser så alle ledd med fellesnevner (10) og samle x-leddene til venstre og tallene til høyre. Lenke til kommentar
knipsolini Skrevet 6. april 2014 Del Skrevet 6. april 2014 Ja. Det sjekker du enkelt ved å sette 6 for x i likningen. Om venstresiden blir lik høyresiden har du funnet riktig x. Lenke til kommentar
turbo911 Skrevet 6. april 2014 Del Skrevet 6. april 2014 Tusen takk for svar! Har avsluttende mattetentamen på torsdag så setter pris på det Lenke til kommentar
Slettet--- Skrevet 6. april 2014 Del Skrevet 6. april 2014 1. Januar sender du ut en epost til 2 personer. Neste dag sender de 2 eposten videre til 2 personer, av alle de 4 som får den sender de den videre til 2 personer, og eposten spres på samme måte i dagene framover. a) hvor mange personer vil motta eposten 6. januar? b) på hvilken dato vil antall eposert på en dag for første gang bli større enn 1 milliard? Lenke til kommentar
Lami Skrevet 6. april 2014 Del Skrevet 6. april 2014 Kan noen hjelpe meg med a)? Skjønner ikke hvordan når det ikke er koordinater Lenke til kommentar
Jaffe Skrevet 6. april 2014 Del Skrevet 6. april 2014 DC er parallell med AB, så å finne er vel en smal sak? På de to andre kan det være nyttig å tenke at du skal "gå" fra start- til sluttpunktet til vektoren du skal finne. For å gå fra A til C kan vi først gå fra A til D, og deretter fra D til C, ikke sant? Det betyr altså at (fyll inn resten). Lenke til kommentar
Lami Skrevet 6. april 2014 Del Skrevet 6. april 2014 AB er a, så da må DC være a også? Lenke til kommentar
the_last_nick_left Skrevet 6. april 2014 Del Skrevet 6. april 2014 Nei, AB og DC er parallelle, men ikke like lange. Lenke til kommentar
Lami Skrevet 6. april 2014 Del Skrevet 6. april 2014 Skjønner ikke DC Må jeg gå først AD og så DC men uttrykt ved a og b. jeg har ingen snøring på denne, vær så snill. Lenke til kommentar
the_last_nick_left Skrevet 6. april 2014 Del Skrevet 6. april 2014 AB er 4 lang, DC er 6 lang, så hvis AB = a er DC lik? Lenke til kommentar
sony23 Skrevet 6. april 2014 Del Skrevet 6. april 2014 Tegn det. Mitt tips til deg. Lenke til kommentar
Gjest Skrevet 7. april 2014 Del Skrevet 7. april 2014 Hvis jeg har 2 lineært uavhengige vektorer v1 og v2 i R^3, og definerer H = Span {v1, v2}, er da H i R^2 eller R^3? Litt forvirret av subsets og subspaces o.l. Lenke til kommentar
the_last_nick_left Skrevet 7. april 2014 Del Skrevet 7. april 2014 H vil være et plan, men det er jo fortsatt snakk om R3. Lenke til kommentar
Jaffe Skrevet 7. april 2014 Del Skrevet 7. april 2014 H består av alle lineærkombinasjoner av to vektorer fra R^3. Alle vektorene i H må jo da også være i R^3, ikke sant? (De har jo fortsatt tre komponenter). At dimensjonen til H viser seg å være den samme som for R^2 forandrer ikke på det (men vi vet da at H er isomorf med R^2). Lenke til kommentar
moby_duck Skrevet 7. april 2014 Del Skrevet 7. april 2014 Hvis en geometrisk rekke går mot 0, sier man at den divergerer eller konvergerer da? Lenke til kommentar
the_last_nick_left Skrevet 7. april 2014 Del Skrevet 7. april 2014 Hvis du mener at summen går mot null, konvergerer den. Dersom leddene går mot null, kommer det an på hvor fort de gått mot null om den konvergerer eller divergerer. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå