the_last_nick_left Skrevet 2. april 2014 Del Skrevet 2. april 2014 Man pleier vel å si at K'(10) blir sånn ca hvor mye det koster å produsere den ellevte enheten, ikke den tiende, men det er vanligvis en grei tilnærming. Lenke til kommentar
Selvin Skrevet 2. april 2014 Del Skrevet 2. april 2014 (endret) Både nei og ja, stigningstall gjelder kun i et eksakt punkt, bare mellom 9 og 10 finnes det uendelig mange stigningstall men man kan finne et gjennomsnitt. Når man skal regne bla.a. differensiallikninger numerisk bruker man noe som heter Eulers metode. Da sier man at stigningstallet i et punkt gjelder et lite steg , hvor liten denne dx-verdien er avgjør nøyaktigheten til selve beregningen Så du har et poeng, man kan tilnærme den deriverte i punkter, men når man beregner f.eks. K'(10) finner man da den eksakt deriverte i akkurat det punktet. Endret 2. april 2014 av Selvin Lenke til kommentar
Sommertid1 Skrevet 2. april 2014 Del Skrevet 2. april 2014 K(x) = 3x^2+150x+11000 Sette inn 400-0,5p for x: K(400-0,5p) = 3(400-0,5p)^2+150(400-0,5p)+11000 Hva blir funksjonen? Vet det skal bli K(p)=0,75p^2-1275p+551000, men er utikker på utregningen... Lenke til kommentar
knipsolini Skrevet 2. april 2014 Del Skrevet 2. april 2014 3(160000-400p+0,25p^2)+60000-75p+11000= 480000-1200p+0,75p^2+60000-75p+11000= 0,75p^2-1275p+551000 Bruk andre kvadratsetning på det første leddet. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132 Skrevet 2. april 2014 Del Skrevet 2. april 2014 Hey hey Hvis man har en potens med negativt grunntall, hvordan regnes dette ut? Eks: -2^2=-2*2 eller -2^2=-2*-2? Takker for svar Lenke til kommentar
Aleks855 Skrevet 2. april 2014 Del Skrevet 2. april 2014 Hey hey Hvis man har en potens med negativt grunntall, hvordan regnes dette ut? Eks: -2^2=-2*2 eller -2^2=-2*-2? Takker for svar Spørs om det er parentes eller ikke. Her regner vi parentesen først fordi parenteser skal regnes ut før alt. Her tar vi potensen først, fordi potenser skal regnes ut før subtraksjon. Ingen parenteser her, så derfor er potensen først. Lenke til kommentar
cenenzo Skrevet 2. april 2014 Del Skrevet 2. april 2014 Noen som kan forklare meg hvordan denne matrisen AT * A har blitt ganget sammen? Lenke til kommentar
Selvin Skrevet 2. april 2014 Del Skrevet 2. april 2014 (endret) Sjekk her, det er matrisepultiplikasjon. http://www.jbi.hio.no/bibin/KoG21/matriser/sld010.htm På plass 0,0 får du summen av første rad ganger første kolonne. Plass 0,1 får du summen av andre rad ganger andre kolonne, 1,0 får du andre rad ganger første kolonne, og på plass 1,1 får du andre rad ganger andre kolonne. Sjekk video fra NTNU også: http://video.adm.ntnu.no/openVideo/pres/50237ff83cc51 Endret 2. april 2014 av Selvin Lenke til kommentar
cenenzo Skrevet 2. april 2014 Del Skrevet 2. april 2014 (endret) Sjekk her, det er matrisepultiplikasjon. http://www.jbi.hio.no/bibin/KoG21/matriser/sld010.htm På plass 0,0 får du summen av første rad ganger første kolonne. Plass 0,1 får du summen av andre rad ganger andre kolonne, 1,0 får du andre rad ganger første kolonne, og på plass 1,1 får du andre rad ganger andre kolonne. Sjekk video fra NTNU også: http://video.adm.ntnu.no/openVideo/pres/50237ff83cc51 får det ikke til å bli det samme, fordi det kun er 4 kolonner som svar, skal ikke det bli 5? for jeg skjønner hvordan jeg gjør det, men det vil bare ikke bli det fasiten gir... http://www.it.hiof.no/~cfh/matte1/m1_oblig18_v14.pdf det er oppg 6. hvis du trenger å se oppg. Endret 2. april 2014 av cenenzo Lenke til kommentar
Selvin Skrevet 2. april 2014 Del Skrevet 2. april 2014 (endret) Du har en 2x5 matrise som du multiplisierer med en 5x2 matrise, da ender du ut med en 2x2 matrise. Første element i matrisen blir altså summen av første rad ganget første kolonne, men det er jo bare summen av 1 ganget med 1 fem ganger, altså 1*1 + 1*1 + 1*1 + 1*1 + 1*1 = 5. Deretter tar vi første rad ganger andre kolonne og sumerer, da får vi -1*1 + 1*5 + 1*10 + 1*20 + 1*25 = 59. Andre rad ganger første kolonne blir det samme som første rad ganger andre kolonne. Så gjør vi det samme med andre rad og andre kolonne, som da blir -1*-1 + 5*5 + 10*10 + 20*20 + 25*25 = 1151. Endret 2. april 2014 av Selvin 1 Lenke til kommentar
cenenzo Skrevet 2. april 2014 Del Skrevet 2. april 2014 Du har en 2x5 matrise som du multiplisierer med en 5x2 matrise, da ender du ut med en 2x2 matrise. Første element i matrisen blir altså summen av første rad ganget første kolonne, men det er jo bare summen av 1 ganget med 1 fem ganger, altså 1*1 + 1*1 + 1*1 + 1*1 + 1*1 = 5. Deretter tar vi første rad ganger andre kolonne og sumerer, da får vi -1*1 + 1*5 + 1*10 + 1*20 + 1*25 = 59. Andre rad ganger første kolonne blir det samme som første rad ganger andre kolonne. Så gjør vi det samme med andre rad og andre kolonne, som da blir -1*-1 + 5*5 + 10*10 + 20*20 + 25*25 = 1151. Tusen takk! Nå gikk alt opp for meg! Så da gjelder det bare å ta første rekke og gange det med kollonene, så har du svaret. Lenke til kommentar
ole5 Skrevet 2. april 2014 Del Skrevet 2. april 2014 Jeg har en kulelikning. Jeg kjenner til sentrum og radius, samt har jeg en punkt. Noen ideer på hvordan jeg skal lage en plan gjennom disse tingene. Jeg tenkte å ta vektorprodukt mellom P og S, og dermed bruke retningsvektoren der og en av punktene. Lenke til kommentar
the_last_nick_left Skrevet 2. april 2014 Del Skrevet 2. april 2014 Skal planet tangere i punktet? I så fall er vektorproduktet med radius en god idé, ja. Lenke til kommentar
ole5 Skrevet 2. april 2014 Del Skrevet 2. april 2014 Ja, den skal tangere punkte. Men hva mente du med vektorprodukt med radius? Det eneste jeg kjenner til er at Radius = 5. Så hvordan bruker jeg vektorprodukt med den? Jeg gjorde iafall, vektorprodukt mellom Punkte og Sentrum, dermed brukte jeg dens retningsvektor for å lage et plan. Blir det feil? Lenke til kommentar
the_last_nick_left Skrevet 2. april 2014 Del Skrevet 2. april 2014 Når jeg tenkte meg om, mener jeg vel prikkproduktet. Planet vil stå normalt på SP, så SP prikk (a,b,c) = 0. Lenke til kommentar
Gjest Skrevet 3. april 2014 Del Skrevet 3. april 2014 S is the sphere x^2 + y^2 + z^2 = a^2 Hvordan finner jeg normalvektoren til denne sfæren? I boken kommer dem frem til enhetsnormalvektoren er ( xi + yj + zk ) / a Ble helt blank nå. Er snakk om et overflateintegral, og de tar det for gitt at man får den der til. Lenke til kommentar
Jaffe Skrevet 3. april 2014 Del Skrevet 3. april 2014 En veldig nyttig ting å huske på er at gradienten til en funksjon alltid står normalt på nivåkurvene/flatene til funksjonen. I ditt tilfelle er sfæren en nivåflate for funksjonen , og da må stå normalt på flaten. Normaliserer du denne får du den gitte vektoren. Lenke til kommentar
Gjest Skrevet 3. april 2014 Del Skrevet 3. april 2014 (endret) En veldig nyttig ting å huske på er at gradienten til en funksjon alltid står normalt på nivåkurvene/flatene til funksjonen. I ditt tilfelle er sfæren en nivåflate for funksjonen , og da må stå normalt på flaten. Normaliserer du denne får du den gitte vektoren. Okei. Da får man altså slik jeg ser det? Hvor kommer a-en fra? Mistenker at jeg blander enhetsnormalvektor med normalvektor... EDIT: glem det, ser at det ikke blir roten av 3, men heller roten av x^2 + y^2 + z^2 som er lik a^2 og dermed roten av a^2 som er a. EDIT2: Er det noen fast regel på om N-vektor eller n-vektor er enhetsnormalvektor? Blander mellom ulike nettsider og føler det går i hytt og pine. Endret 3. april 2014 av Gjest Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå