Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Den enorme matteassistansetråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Både nei og ja, stigningstall gjelder kun i et eksakt punkt, bare mellom 9 og 10 finnes det uendelig mange stigningstall men man kan finne et gjennomsnitt.

 

Når man skal regne bla.a. differensiallikninger numerisk bruker man noe som heter Eulers metode. Da sier man at stigningstallet i et punkt gjelder et lite steg chart?cht=tx&chl=\Delta x, hvor liten denne dx-verdien er avgjør nøyaktigheten til selve beregningen :) Så du har et poeng, man kan tilnærme den deriverte i punkter, men når man beregner f.eks. K'(10) finner man da den eksakt deriverte i akkurat det punktet.

Endret av Selvin
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132

Hey hey :)

Hvis man har en potens med negativt grunntall, hvordan regnes dette ut?

Eks: -2^2=-2*2 eller -2^2=-2*-2?

Takker for svar :)

Lenke til kommentar

Hey hey :)

Hvis man har en potens med negativt grunntall, hvordan regnes dette ut?

Eks: -2^2=-2*2 eller -2^2=-2*-2?

Takker for svar :)

 

Spørs om det er parentes eller ikke.

 

chart?cht=tx&chl=(-2)^2 = (-2)(-2) = 4

Her regner vi parentesen først fordi parenteser skal regnes ut før alt.

 

chart?cht=tx&chl=-2^2 = -(2^2) = -4

Her tar vi potensen først, fordi potenser skal regnes ut før subtraksjon. Ingen parenteser her, så derfor er potensen først.

Lenke til kommentar

Sjekk her, det er matrisepultiplikasjon.

 

http://www.jbi.hio.no/bibin/KoG21/matriser/sld010.htm

 

På plass 0,0 får du summen av første rad ganger første kolonne. Plass 0,1 får du summen av andre rad ganger andre kolonne, 1,0 får du andre rad ganger første kolonne, og på plass 1,1 får du andre rad ganger andre kolonne.

 

Sjekk video fra NTNU også:

 

http://video.adm.ntnu.no/openVideo/pres/50237ff83cc51

Endret av Selvin
Lenke til kommentar

Sjekk her, det er matrisepultiplikasjon.

 

http://www.jbi.hio.no/bibin/KoG21/matriser/sld010.htm

 

På plass 0,0 får du summen av første rad ganger første kolonne. Plass 0,1 får du summen av andre rad ganger andre kolonne, 1,0 får du andre rad ganger første kolonne, og på plass 1,1 får du andre rad ganger andre kolonne.

 

Sjekk video fra NTNU også:

 

http://video.adm.ntnu.no/openVideo/pres/50237ff83cc51

 

får det ikke til å bli det samme, fordi det kun er 4 kolonner som svar, skal ikke det bli 5?

for jeg skjønner hvordan jeg gjør det, men det vil bare ikke bli det fasiten gir...

 

http://www.it.hiof.no/~cfh/matte1/m1_oblig18_v14.pdf

 

det er oppg 6. hvis du trenger å se oppg.

Endret av cenenzo
Lenke til kommentar

Du har en 2x5 matrise som du multiplisierer med en 5x2 matrise, da ender du ut med en 2x2 matrise. Første element i matrisen blir altså summen av første rad ganget første kolonne, men det er jo bare summen av 1 ganget med 1 fem ganger, altså 1*1 + 1*1 + 1*1 + 1*1 + 1*1 = 5. Deretter tar vi første rad ganger andre kolonne og sumerer, da får vi -1*1 + 1*5 + 1*10 + 1*20 + 1*25 = 59. Andre rad ganger første kolonne blir det samme som første rad ganger andre kolonne. Så gjør vi det samme med andre rad og andre kolonne, som da blir -1*-1 + 5*5 + 10*10 + 20*20 + 25*25 = 1151.


Endret av Selvin
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Du har en 2x5 matrise som du multiplisierer med en 5x2 matrise, da ender du ut med en 2x2 matrise. Første element i matrisen blir altså summen av første rad ganget første kolonne, men det er jo bare summen av 1 ganget med 1 fem ganger, altså 1*1 + 1*1 + 1*1 + 1*1 + 1*1 = 5. Deretter tar vi første rad ganger andre kolonne og sumerer, da får vi -1*1 + 1*5 + 1*10 + 1*20 + 1*25 = 59. Andre rad ganger første kolonne blir det samme som første rad ganger andre kolonne. Så gjør vi det samme med andre rad og andre kolonne, som da blir -1*-1 + 5*5 + 10*10 + 20*20 + 25*25 = 1151.

 

 

Tusen takk! Nå gikk alt opp for meg! Så da gjelder det bare å ta første rekke og gange det med kollonene, så har du svaret.

Lenke til kommentar

Jeg har en kulelikning. Jeg kjenner til sentrum og radius, samt har jeg en punkt. Noen ideer på hvordan jeg skal lage en plan gjennom disse tingene. Jeg tenkte å ta vektorprodukt mellom P og S, og dermed bruke retningsvektoren der og en av punktene.

Lenke til kommentar

Ja, den skal tangere punkte. Men hva mente du med vektorprodukt med radius? Det eneste jeg kjenner til er at Radius = 5. Så hvordan bruker jeg vektorprodukt med den? Jeg gjorde iafall, vektorprodukt mellom Punkte og Sentrum, dermed brukte jeg dens retningsvektor for å lage et plan. Blir det feil?

Lenke til kommentar

S is the sphere x^2 + y^2 + z^2 = a^2

 

Hvordan finner jeg normalvektoren til denne sfæren? I boken kommer dem frem til enhetsnormalvektoren er ( xi + yj + zk ) / a

 

Ble helt blank nå. Er snakk om et overflateintegral, og de tar det for gitt at man får den der til. :hm:

Lenke til kommentar

En veldig nyttig ting å huske på er at gradienten til en funksjon alltid står normalt på nivåkurvene/flatene til funksjonen. I ditt tilfelle er sfæren en nivåflate for funksjonen chart?cht=tx&chl=g(x,y,z) = x^2 + y^2 + z^2, og da må chart?cht=tx&chl=\nabla g(x,y,z) = (2x, 2y, 2z) stå normalt på flaten. Normaliserer du denne får du den gitte vektoren.

Lenke til kommentar

En veldig nyttig ting å huske på er at gradienten til en funksjon alltid står normalt på nivåkurvene/flatene til funksjonen. I ditt tilfelle er sfæren en nivåflate for funksjonen chart?cht=tx&chl=g(x,y,z) = x^2 + y^2 + z^2, og da må chart?cht=tx&chl=\nabla g(x,y,z) = (2x, 2y, 2z) stå normalt på flaten. Normaliserer du denne får du den gitte vektoren.

Okei. Da får man altså

 

chart?cht=tx&chl=\vec{n} = \frac{x\vec{i} + y\vec{j} + x\vec{k}}{\sqrt{3}} slik jeg ser det? Hvor kommer a-en fra?

 

Mistenker at jeg blander enhetsnormalvektor med normalvektor...

 

EDIT: glem det, ser at det ikke blir roten av 3, men heller roten av x^2 + y^2 + z^2 som er lik a^2 og dermed roten av a^2 som er a.

 

EDIT2: Er det noen fast regel på om N-vektor eller n-vektor er enhetsnormalvektor? Blander mellom ulike nettsider og føler det går i hytt og pine.

Endret av Gjest
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...