Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Den enorme matteassistansetråden

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg skal løse likningen √2x+1 - √2x-8 - 1 = 0 og får svaret x=15.

Stemmer det?

Det kjekke med ligninger er at det er lett å sjekke om svaret er riktig. Bare sett inn x=16 i ligningen og se om du får det samme på begge sider av likhetstegnet.

Lenke til kommentar

Stemmer det?

Det kjekke med ligninger er at det er lett å sjekke om svaret er riktig. Bare sett inn x=16 i ligningen og se om du får det samme på begge sider av likhetstegnet.

Og da stemmer det jo ikke etter mine egne utregninger...

Liker ikke likninger :( Kjenner jeg blir litt stresset over å ikke ha kontroll på det når det kommer til kvadrat og brøk i likninger...

Lenke til kommentar

Stemmer det?

Liker ikke likninger :( Kjenner jeg blir litt stresset over å ikke ha kontroll på det når det kommer til kvadrat og brøk i likninger...

er x = 12 riktig da?

http://www.wolframalpha.com/input/?i=%E2%88%9A%282x%2B1%29++-+%E2%88%9A%282x-8%29++-+1+%3D+0+

(√2x+1)^2 = (√2x-8 + 1)^2

√2x-8 = - 4

2x-8 = 16

x = 12

Endret av Janhaa
Lenke til kommentar

Stemmer det?

http://www.wolframalpha.com/input/?i=%E2%88%9A%282x%2B1%29++-+%E2%88%9A%282x-8%29++-+1+%3D+0+

Lenke til kommentar

Noen som kan forklare meg hvordan man skriver om en differensialligning til et system av to førsteordens ligninger?

For eksempel denne (HELT tilfeldig valgt, såklart)

y'' - cos(xy) y'' + 2y = 2*sqrt(x)

På forhånd takk

Lenke til kommentar

Noen som kan forklare meg hvordan man skriver om en differensialligning til et system av to førsteordens ligninger?

På forhånd takk

Antar at det er en ' for mye i 2. leddet, men trikset er at du lager en ligning og sier;

y'=z

z'=cos(xy)z-2y+2sqrt(x)

Trikset er altså at du ordner ligningen så du får y''=...

Deretter setter du y'=z og dermed vil z' være det samme som y'' da ser du sikkert hvordan man ordner resten.

Lenke til kommentar

På forhånd takk

Antar at det er en ' for mye i 2. leddet, men trikset er at du lager en ligning og sier;

y'=z

z'=cos(xy)z-2y+2sqrt(x)

Trikset er altså at du ordner ligningen så du får y''=...

Deretter setter du y'=z og dermed vil z' være det samme som y'' da ser du sikkert hvordan man ordner resten.

Ja, hadde kommet så langt, men det er jo bare en førsteordens ligning. Skal finne to førsteordens ligninger, slik at jeg kan løse det systemet numerisk på Matlab..?

Lenke til kommentar

På forhånd takk

Sett f.eks. z=y'

Da har du at z'=y'' og altså z'-cos(xy)z+2y=sqrt(x)

I) y'=z

II) z'=sqrt(x)+cos(xy)z-2y

Edit: nicho_meg er milesvis foran :)

Endret av Henrik B
Lenke til kommentar

Oppgave D:

30lyu7m.jpg

Å tegne grafen gikk fint. Hvordan jeg tegner tangenten skjønner jeg ikke. Jeg er rimelig sikker på at man skal benytte seg av svaret fra oppgave C (4x - 4) ?

Tangenten er en rett linje, og derfor trenger du kun to punkter for å tegne den korrekt. Sett inn 2 forskjellige x-verdier i likningen din (4x-4) og dra mellom. For eksempel kan du la x være null, og få et punkt i (0,-4), og deretter la x være 1, og få et punkt i (1,0).

Lenke til kommentar

Om vi finner f.eks f '(10), er det riktig å si at den viser hvor mye y øker når x går fra 9 til 10, altså f(10)-f(9)? Eller er det mer nøyaktig med fra 9,5 til 10,5? Fra 9,999 til 10,001? Jeg trenger en "alternativ tankegang" til at det viser den momentene stigningen i et punkt, stigningstallet til tangenten i punktet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...