nojac Skrevet 31. mars 2014 Del Skrevet 31. mars 2014 Hvordan integrerer jeg denne? Jeg har gjort det slik: Jeg får riktig svar, men jeg vet ikke om det blir riktig å bare bytte ut den ene med u. Ser fint ut det der. Lenke til kommentar
Plundisn Skrevet 1. april 2014 Del Skrevet 1. april 2014 Jeg skal løse likningen √2x+1 - √2x-8 - 1 = 0 og får svaret x=15. Stemmer det? Lenke til kommentar
henbruas Skrevet 1. april 2014 Del Skrevet 1. april 2014 Jeg skal løse likningen √2x+1 - √2x-8 - 1 = 0 og får svaret x=15. Stemmer det? Det kjekke med ligninger er at det er lett å sjekke om svaret er riktig. Bare sett inn x=16 i ligningen og se om du får det samme på begge sider av likhetstegnet. Lenke til kommentar
Plundisn Skrevet 1. april 2014 Del Skrevet 1. april 2014 Jeg skal løse likningen √2x+1 - √2x-8 - 1 = 0 og får svaret x=15. Stemmer det? Det kjekke med ligninger er at det er lett å sjekke om svaret er riktig. Bare sett inn x=16 i ligningen og se om du får det samme på begge sider av likhetstegnet. Og da stemmer det jo ikke etter mine egne utregninger... Liker ikke likninger Kjenner jeg blir litt stresset over å ikke ha kontroll på det når det kommer til kvadrat og brøk i likninger... Lenke til kommentar
Janhaa Skrevet 1. april 2014 Del Skrevet 1. april 2014 (endret) Jeg skal løse likningen √2x+1 - √2x-8 - 1 = 0 og får svaret x=15. Stemmer det? Det kjekke med ligninger er at det er lett å sjekke om svaret er riktig. Bare sett inn x=16 i ligningen og se om du får det samme på begge sider av likhetstegnet. Og da stemmer det jo ikke etter mine egne utregninger... Liker ikke likninger Kjenner jeg blir litt stresset over å ikke ha kontroll på det når det kommer til kvadrat og brøk i likninger... er x = 12 riktig da? http://www.wolframalpha.com/input/?i=%E2%88%9A%282x%2B1%29++-+%E2%88%9A%282x-8%29++-+1+%3D+0+ (√2x+1)^2 = (√2x-8 + 1)^2 √2x-8 = - 4 2x-8 = 16 x = 12 Endret 1. april 2014 av Janhaa Lenke til kommentar
Janhaa Skrevet 1. april 2014 Del Skrevet 1. april 2014 Jeg skal løse likningen √2x+1 - √2x-8 - 1 = 0 og får svaret x=15. Stemmer det? Det kjekke med ligninger er at det er lett å sjekke om svaret er riktig. Bare sett inn x=16 i ligningen og se om du får det samme på begge sider av likhetstegnet. Og da stemmer det jo ikke etter mine egne utregninger... Liker ikke likninger Kjenner jeg blir litt stresset over å ikke ha kontroll på det når det kommer til kvadrat og brøk i likninger... http://www.wolframalpha.com/input/?i=%E2%88%9A%282x%2B1%29++-+%E2%88%9A%282x-8%29++-+1+%3D+0+ Lenke til kommentar
larfos Skrevet 1. april 2014 Del Skrevet 1. april 2014 Noen som kan forklare meg hvordan man skriver om en differensialligning til et system av to førsteordens ligninger? For eksempel denne (HELT tilfeldig valgt, såklart) y'' - cos(xy) y'' + 2y = 2*sqrt(x) På forhånd takk Lenke til kommentar
banansplitt™ Skrevet 1. april 2014 Del Skrevet 1. april 2014 Oppgave D: Å tegne grafen gikk fint. Hvordan jeg tegner tangenten skjønner jeg ikke. Jeg er rimelig sikker på at man skal benytte seg av svaret fra oppgave C (4x - 4) ? Lenke til kommentar
nicho_meg Skrevet 1. april 2014 Del Skrevet 1. april 2014 Noen som kan forklare meg hvordan man skriver om en differensialligning til et system av to førsteordens ligninger? For eksempel denne (HELT tilfeldig valgt, såklart) y'' - cos(xy) y'' + 2y = 2*sqrt(x) På forhånd takk Antar at det er en ' for mye i 2. leddet, men trikset er at du lager en ligning og sier; y'=z z'=cos(xy)z-2y+2sqrt(x) Trikset er altså at du ordner ligningen så du får y''=... Deretter setter du y'=z og dermed vil z' være det samme som y'' da ser du sikkert hvordan man ordner resten. Lenke til kommentar
larfos Skrevet 1. april 2014 Del Skrevet 1. april 2014 Noen som kan forklare meg hvordan man skriver om en differensialligning til et system av to førsteordens ligninger? For eksempel denne (HELT tilfeldig valgt, såklart) y'' - cos(xy) y'' + 2y = 2*sqrt(x) På forhånd takk Antar at det er en ' for mye i 2. leddet, men trikset er at du lager en ligning og sier; y'=z z'=cos(xy)z-2y+2sqrt(x) Trikset er altså at du ordner ligningen så du får y''=... Deretter setter du y'=z og dermed vil z' være det samme som y'' da ser du sikkert hvordan man ordner resten. Ja, hadde kommet så langt, men det er jo bare en førsteordens ligning. Skal finne to førsteordens ligninger, slik at jeg kan løse det systemet numerisk på Matlab..? Lenke til kommentar
henbruas Skrevet 1. april 2014 Del Skrevet 1. april 2014 (endret) Noen som kan forklare meg hvordan man skriver om en differensialligning til et system av to førsteordens ligninger? For eksempel denne (HELT tilfeldig valgt, såklart) y'' - cos(xy) y'' + 2y = 2*sqrt(x) På forhånd takk Sett f.eks. z=y' Da har du at z'=y'' og altså z'-cos(xy)z+2y=sqrt(x) I) y'=z II) z'=sqrt(x)+cos(xy)z-2y Edit: nicho_meg er milesvis foran Endret 1. april 2014 av Henrik B Lenke til kommentar
-sebastian- Skrevet 1. april 2014 Del Skrevet 1. april 2014 Oppgave D: Å tegne grafen gikk fint. Hvordan jeg tegner tangenten skjønner jeg ikke. Jeg er rimelig sikker på at man skal benytte seg av svaret fra oppgave C (4x - 4) ? Tangenten er en rett linje, og derfor trenger du kun to punkter for å tegne den korrekt. Sett inn 2 forskjellige x-verdier i likningen din (4x-4) og dra mellom. For eksempel kan du la x være null, og få et punkt i (0,-4), og deretter la x være 1, og få et punkt i (1,0). Lenke til kommentar
nicho_meg Skrevet 1. april 2014 Del Skrevet 1. april 2014 Ja, hadde kommet så langt, men det er jo bare en førsteordens ligning. Skal finne to førsteordens ligninger, slik at jeg kan løse det systemet numerisk på Matlab..? Du har to 1.-ordens. Den første er bare y'=z. Lenke til kommentar
Luringenn Skrevet 1. april 2014 Del Skrevet 1. april 2014 Er det slik at når man bruker produktregelen (u'*v+u*v'), må utgangspunktet være to tall som multipliseres? har et mattestykke jeg gjerne vil få svar på: Deriver: -90e^(-0,1) + 30e^x = 9e^(-0,1x)+3e^x = ? --> Hva kommer så? Lenke til kommentar
the_last_nick_left Skrevet 1. april 2014 Del Skrevet 1. april 2014 (endret) Nei, det må være to funksjoner som multipliseres. Og bortsett fra at en null har forsvunnet på mystisk vis i siste ledd, kommer det ikke noe så. Endret 1. april 2014 av the_last_nick_left Lenke til kommentar
Luringenn Skrevet 1. april 2014 Del Skrevet 1. april 2014 Nei, det må være to funksjoner som multipliseres. Og bortsett fra at en null har forsvunnet på mystisk vis i siste ledd, kommer det ikke noe så. Hahahh, tuusen takk! Lenke til kommentar
cuadro Skrevet 1. april 2014 Del Skrevet 1. april 2014 .. Du har igrunnen allerede fått svar, men det er greit å vite at for en rett linje gjelder y=ax+b, der a er stigningstallet, og b er hvor grafen krysser y-aksen. Lenke til kommentar
knipsolini Skrevet 2. april 2014 Del Skrevet 2. april 2014 Om vi finner f.eks f '(10), er det riktig å si at den viser hvor mye y øker når x går fra 9 til 10, altså f(10)-f(9)? Eller er det mer nøyaktig med fra 9,5 til 10,5? Fra 9,999 til 10,001? Jeg trenger en "alternativ tankegang" til at det viser den momentene stigningen i et punkt, stigningstallet til tangenten i punktet. Lenke til kommentar
the_last_nick_left Skrevet 2. april 2014 Del Skrevet 2. april 2014 (endret) Ingen av delene er jo "riktig", men tilnærmingen blir (vanligvis) bedre og bedre desto mindre intervallet blir. Endret 2. april 2014 av the_last_nick_left Lenke til kommentar
knipsolini Skrevet 2. april 2014 Del Skrevet 2. april 2014 Okei. Om vi har en kostnadsfunksjon, og finner f.eks. K '(10), så har jeg tenkt at det viser ca hvor mye kostnadene øker om produksjonen øker fra 9 til 10 enheter. Men blir det for upresist? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå