Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Den enorme matteassistansetråden

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Men fortegnslinja til f'(x) blir framdeles bare positiv med brudd i 0, hvis 1/x - 1/(2x^2).

f(x) = ln x + 1/(2x) (Forutsetter: x > 0 )

Skal inne lokale ekstremalpunkter, og jeg vet fra grafen til f(x) at det skal finnes et lokalt minimalpunkt i x = 0,5. Dermed må fortegnslinja ha et kritisk punkt i 0,5, og jeg finner ikke ut hvordan det skal gå seg til....

Lenke til kommentar
Hei, jeg har forstått at denne ikke har noen løsning, men noen som klarer å regne seg fram til det for meg?

0 = (2/x) – ((x – 1)/(x^2))

Forenkler du uttrykket står du igjen med 1/x^2. Dette er kanskje lettere å¨behandle.

Ja, skjønner! Men er ikke helt med på hvordan forenklinga skal foregå. Har du et hint her? :)

Lenke til kommentar
Hei, jeg har forstått at denne ikke har noen løsning, men noen som klarer å regne seg fram til det for meg?

Forenkler du uttrykket står du igjen med 1/x^2. Dette er kanskje lettere å¨behandle.

Ja, skjønner! Men er ikke helt med på hvordan forenklinga skal foregå. Har du et hint her? :)

Du har alltid lov til å gange et enkelt ledd med tallet 1 (hvorfor regner jeg med du allerede vet :p ). Da handler det kun om å finne en artig måte å skrive 1 på. Til eksempel kan 1 skrives som 335/335, 492/492, v/v eller 300/300, osv.

Hint nr. 2

Tellerene for brøker med felles nevner kan skrives på en brøkstrek.

Lenke til kommentar

Leser jeg denne oppgaven helt feil?

Hvis man setter inn x=-1 Så får jeg:

0 = (2/-1) – ((-1 – 1)/(-1^2))

0= -2 - (-2/1)

0= -2 +2

0=0

Lenke til kommentar
*snip*

Flinke gutten. Du greide å bevise at 0 faktisk er lik 0.

Men vil ikke det bety at løsningen er x=-1 da?

0= 2/x - (x-1)/x^2

Ganger med x

0 = 2 - (x-1)/x

0 = 2- x/x + 1/x

0 = 2 -1 +1/x

-1 = 1/x

-x =1

x=-1

Endret av Ekko
Lenke til kommentar

Nei. Får du 0 = 0 eller 1 = 1 betyr det bestandig at du har gjort en feil (i forhold til hva du ønsker), og vanligvis er det en antagelse som er feil.

Her er sistnevte tilfellet. Her løste du ikke ut for x, men satte inn for x. f(x) i dette tilfellet vil faktisk aldri bli null.

Lenke til kommentar

men han setter inn for x = -1 og resultatet er null.

Jeg klarer ikke å få 1/x^2 når jeg forenkler, så en av oss "tenkerlitt for fort" her.

ganger med x oppe og nede på første leddet;

0 = (2x/x^2) – ((x – 1)/(x^2))

0 = (x + 1)/(x^2)

0 = x + 1

x = -1

etterprøving; La ass kalle høyre side for f(x). f(-1) = 2/-1 - (-1-1)/(-1^2) = -2 - (-2) = 0

-1 er altså en løsning for f(x) = 0

Lenke til kommentar

Ahh, spy! Trenger hjelp til et problem relatert til Grenseverdier for ubestemte uttrykk.

Det gjelder en enkel faktorisering på en teller i en brøk. Har løst utallige slike oppgaver nå, men stagnerer helt på denne, fatter ikke hvorfor, BLIR GAL!!

Anyway, det er telleren i følgene som skal faktoriseres:

2x²-2/(x+1)(x-2)

Om det hjelper noen så er:

Lim

x-->1

Takker for svar!

Btw wtb new brain! tror min begynner å bli utslitt i ung alder..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...