I:S Skrevet 30. mars 2014 Del Skrevet 30. mars 2014 Vet noen hvordan man finner vannrett og loddrett asymptote i rasjonale funksjoner? F.eks. f(x)=6x+3 / 2x-4 Lenke til kommentar
the_last_nick_left Skrevet 30. mars 2014 Del Skrevet 30. mars 2014 Jeg vet svaret, men er det en måte å ta tak i oppgaven på og regne det ut? Ta utgangspunkt i definisjonen på en geometrisk rekke. Lenke til kommentar
henbruas Skrevet 30. mars 2014 Del Skrevet 30. mars 2014 Vet noen hvordan man finner vannrett og loddrett asymptote i rasjonale funksjoner? F.eks. f(x)=6x+3 / 2x-4 Tenk på en vertikal asymptote som en vertikal linje funksjonen aldri kan nå. Siden vertikale linjer er gitt ved x=a betyr dette at en vertikal asymptote oppstår for en x-verdi som funksjonen ikke er gyldig for. Det er den x-verdien som gir null i nevner, siden du ikke kan dele på null. Sett derfor nevner lik null. En horisontal asymptote er en horisontal linje funksjonen aldri kan nå. Horisontale linjer er gitt ved y=a, så dette er en y-verdi funksjonen ikke kan ha. Dette oppstår når funksjonen kommer nærmere og nærmere en y-verdi når x går mot pluss/minus uendelig. Regn derfor ut grenseverdien for funksjonen når x går mot uendelig. Lenke til kommentar
Need44speed Skrevet 30. mars 2014 Del Skrevet 30. mars 2014 hva får man når man tar sin2x cosx ? sinx*tanx siden sinx/cosx=tanx så sin2x + 2sinxcosx + cos2x = 0 xE [0,2pi] deler på cos x og får sinx*tanx + 2sinx + cosxtanx ? Lenke til kommentar
I:S Skrevet 30. mars 2014 Del Skrevet 30. mars 2014 Vet noen hvordan man finner vannrett og loddrett asymptote i rasjonale funksjoner? F.eks. f(x)=6x+3 / 2x-4 Tenk på en vertikal asymptote som en vertikal linje funksjonen aldri kan nå. Siden vertikale linjer er gitt ved x=a betyr dette at en vertikal asymptote oppstår for en x-verdi som funksjonen ikke er gyldig for. Det er den x-verdien som gir null i nevner, siden du ikke kan dele på null. Sett derfor nevner lik null. En horisontal asymptote er en horisontal linje funksjonen aldri kan nå. Horisontale linjer er gitt ved y=a, så dette er en y-verdi funksjonen ikke kan ha. Dette oppstår når funksjonen kommer nærmere og nærmere en y-verdi når x går mot pluss/minus uendelig. Regn derfor ut grenseverdien for funksjonen når x går mot uendelig. Takk! Du har vel ikke en enkel forklaring på definisjonsmengde og verdimengde også? Lenke til kommentar
henbruas Skrevet 30. mars 2014 Del Skrevet 30. mars 2014 hva får man når man tar sin2x cosx ? sinx*tanx siden sinx/cosx=tanx så sin2x + 2sinxcosx + cos2x = 0 xE [0,2pi] deler på cos x og får sinx*tanx + 2sinx + cosxtanx ? Nei, du ville fått sinx*tanx+2sinx+cosx=0. Men anbefaler deg å dele på cos^2x i stedet. Lenke til kommentar
henbruas Skrevet 30. mars 2014 Del Skrevet 30. mars 2014 Takk! Du har vel ikke en enkel forklaring på definisjonsmengde og verdimengde også? Definisjonsmengde er rett og slett alle x-verdier funksjonen gjelder for. Hvis ingenting annet er oppgitt kan vi regne med at en rasjonal funksjon har en definisjonsmengde som er alle reelle tall som ikke gir null i nevner. Men vi kunne også begrenset ytterligere og sagt at definisjonsmengden var f.eks. 0 til 10. Verdimengden forteller oss hvilke y-verdier funksjonen kan gi, gitt de x-verdiene som er i definisjonsmengden. Lenke til kommentar
cuadro Skrevet 30. mars 2014 Del Skrevet 30. mars 2014 Høres bra ut. Da tror jeg at jeg legger fra meg målet om å vise dette, etter nebuchadnezzars innlegg. 1 Lenke til kommentar
Need44speed Skrevet 30. mars 2014 Del Skrevet 30. mars 2014 hva får man når man tar sin2x cosx ? sinx*tanx siden sinx/cosx=tanx så sin2x + 2sinxcosx + cos2x = 0 xE [0,2pi] deler på cos x og får sinx*tanx + 2sinx + cosxtanx ? Nei, du ville fått sinx*tanx+2sinx+cosx=0. Men anbefaler deg å dele på cos^2x i stedet. Skal jeg få tanx = -1/3 da? Lenke til kommentar
I:S Skrevet 30. mars 2014 Del Skrevet 30. mars 2014 Vi har gitt funksjonen g(x)=ax+b der a og b er reelle tall. Bestem verdiene til a og b når punktene P = (-2,7) og Q = (1.5,0) erskjæringspunktene mellom grafene til f og g. Noen? Lenke til kommentar
the_last_nick_left Skrevet 30. mars 2014 Del Skrevet 30. mars 2014 Hva er f(x)? Uansett: sett opp de to funksjonsuttrykkene, sett inn for x og løs for a og b. Lenke til kommentar
cuadro Skrevet 30. mars 2014 Del Skrevet 30. mars 2014 (endret) Benytt de to punktene den rette linjen (g(x)) går igjennom. og Endret 30. mars 2014 av cuadro Lenke til kommentar
henbruas Skrevet 30. mars 2014 Del Skrevet 30. mars 2014 (endret) Skal jeg få tanx = -1/3 da? Nei. Substituer u=tanx og løs andregradsligningen. Endret 30. mars 2014 av Henrik B Lenke til kommentar
I:S Skrevet 30. mars 2014 Del Skrevet 30. mars 2014 Benytt de to punktene den rette linjen (g(x)) går igjennom. og Men når jeg bruker disse punktene til å regne ut stigningstallet, så blir det feil svar.. Jeg klarer å komme frem til hva som er funksjonsuttrykket, med i forhold til fasiten blir det feil. Skjønte ikke helt forklaringen din :/ Lenke til kommentar
Need44speed Skrevet 30. mars 2014 Del Skrevet 30. mars 2014 (endret) Skal jeg få tanx = -1/3 da? Nei. Substituer u=tanx og løs andregradsligningen. takker Endret 30. mars 2014 av Bork Laser Lenke til kommentar
cuadro Skrevet 30. mars 2014 Del Skrevet 30. mars 2014 (endret) Men når jeg bruker disse punktene til å regne ut stigningstallet, så blir det feil svar.. Jeg klarer å komme frem til hva som er funksjonsuttrykket, med i forhold til fasiten blir det feil. Skjønte ikke helt forklaringen din :/ Du har to punkter: P=(-2,7) og Q=(1.5,0). Koordinatene til disse punktene er gitt på formen (x,y). Velg eksempelvis og Benytt at Nå setter vi inn i funksjonen g(x) for en av våre kjente verdier; P eller Q. Jeg velger P: Altså får vi at: Edit: la inn sitat Endret 30. mars 2014 av cuadro Lenke til kommentar
I:S Skrevet 30. mars 2014 Del Skrevet 30. mars 2014 Men når jeg bruker disse punktene til å regne ut stigningstallet, så blir det feil svar.. Jeg klarer å komme frem til hva som er funksjonsuttrykket, med i forhold til fasiten blir det feil. Skjønte ikke helt forklaringen din :/ Du har to punkter: P=(-2,7) og Q=(1.5,0). Koordinatene til disse punktene er gitt på formen (x,y). Velg eksempelvis og Benytt at Nå setter vi inn i funksjonen g(x) for en av våre kjente verdier; P eller Q. Jeg velger P: Altså får vi at: Edit: la inn sitat Så da er a = -0,5 og b=6. Men i fasiten står det at a= -2 og b=3... ? Lenke til kommentar
Torbjørn T. Skrevet 30. mars 2014 Del Skrevet 30. mars 2014 så sin2x + 2sinxcosx + cos2x = 0 xE [0,2pi]Eller so kan du vel bruke at og at . Lenke til kommentar
cuadro Skrevet 30. mars 2014 Del Skrevet 30. mars 2014 (endret) Fasiten har rett. Jeg har rotet der jeg regnet ut a. Klarer du å rette meg? Edit: har rettet original-innlegget nå. Jeg hadde snudd opp ned på Stigningstallet er tross alt "hvor mye endrer funksjonen seg, der x endrer seg". Eller; hvor "fort" endrer funksjonen seg for verdier av x. Det jeg imidlertid hadde regnet ut, var hvor mye x endrer seg, der funksjonen endrer seg. Endret 30. mars 2014 av cuadro Lenke til kommentar
Need44speed Skrevet 30. mars 2014 Del Skrevet 30. mars 2014 Skal jeg få tanx = -1/3 da? Nei. Substituer u=tanx og løs andregradsligningen. har kommet helt frem til at x = 3pi/4 men hvordan finner man den andre løsningen når man bruker tangens? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå