Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Den enorme matteassistansetråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Vet noen hvordan man finner vannrett og loddrett asymptote i rasjonale funksjoner?

 

F.eks. f(x)=6x+3 / 2x-4

 

Tenk på en vertikal asymptote som en vertikal linje funksjonen aldri kan nå. Siden vertikale linjer er gitt ved x=a betyr dette at en vertikal asymptote oppstår for en x-verdi som funksjonen ikke er gyldig for. Det er den x-verdien som gir null i nevner, siden du ikke kan dele på null. Sett derfor nevner lik null.

 

En horisontal asymptote er en horisontal linje funksjonen aldri kan nå. Horisontale linjer er gitt ved y=a, så dette er en y-verdi funksjonen ikke kan ha. Dette oppstår når funksjonen kommer nærmere og nærmere en y-verdi når x går mot pluss/minus uendelig. Regn derfor ut grenseverdien for funksjonen når x går mot uendelig.

Lenke til kommentar

 

Vet noen hvordan man finner vannrett og loddrett asymptote i rasjonale funksjoner?

 

F.eks. f(x)=6x+3 / 2x-4

 

Tenk på en vertikal asymptote som en vertikal linje funksjonen aldri kan nå. Siden vertikale linjer er gitt ved x=a betyr dette at en vertikal asymptote oppstår for en x-verdi som funksjonen ikke er gyldig for. Det er den x-verdien som gir null i nevner, siden du ikke kan dele på null. Sett derfor nevner lik null.

 

En horisontal asymptote er en horisontal linje funksjonen aldri kan nå. Horisontale linjer er gitt ved y=a, så dette er en y-verdi funksjonen ikke kan ha. Dette oppstår når funksjonen kommer nærmere og nærmere en y-verdi når x går mot pluss/minus uendelig. Regn derfor ut grenseverdien for funksjonen når x går mot uendelig.

 

Takk!

Du har vel ikke en enkel forklaring på definisjonsmengde og verdimengde også? :)

Lenke til kommentar

 

 

hva får man når man tar

sin2x

cosx

 

?

 

sinx*tanx siden sinx/cosx=tanx

 

så sin2x + 2sinxcosx + cos2x = 0 xE [0,2pi]

 

deler på cos x og får

 

sinx*tanx + 2sinx + cosxtanx ?

 

 

Nei, du ville fått sinx*tanx+2sinx+cosx=0. Men anbefaler deg å dele på cos^2x i stedet. ;)

Lenke til kommentar

Takk!

Du har vel ikke en enkel forklaring på definisjonsmengde og verdimengde også? :)

 

 

 

Definisjonsmengde er rett og slett alle x-verdier funksjonen gjelder for. Hvis ingenting annet er oppgitt kan vi regne med at en rasjonal funksjon har en definisjonsmengde som er alle reelle tall som ikke gir null i nevner. Men vi kunne også begrenset ytterligere og sagt at definisjonsmengden var f.eks. 0 til 10.

 

Verdimengden forteller oss hvilke y-verdier funksjonen kan gi, gitt de x-verdiene som er i definisjonsmengden.

Lenke til kommentar

 

 

 

hva får man når man tar

sin2x

cosx

 

?

 

sinx*tanx siden sinx/cosx=tanx

 

så sin2x + 2sinxcosx + cos2x = 0 xE [0,2pi]

 

deler på cos x og får

 

sinx*tanx + 2sinx + cosxtanx ?

 

 

Nei, du ville fått sinx*tanx+2sinx+cosx=0. Men anbefaler deg å dele på cos^2x i stedet. ;)

 

Skal jeg få tanx = -1/3 da?

Lenke til kommentar

Benytt de to punktene den rette linjen (g(x)) går igjennom.

 

chart?cht=tx&chl=a=\frac{y_2-y_1}{x_2-x_1}

 

og

 

chart?cht=tx&chl=g(-2)=7\Rightarrow a\cdot(-2)+b=7

Men når jeg bruker disse punktene til å regne ut stigningstallet, så blir det feil svar..

Jeg klarer å komme frem til hva som er funksjonsuttrykket, med i forhold til fasiten blir det feil.

 

Skjønte ikke helt forklaringen din :/

Lenke til kommentar

Men når jeg bruker disse punktene til å regne ut stigningstallet, så blir det feil svar..

Jeg klarer å komme frem til hva som er funksjonsuttrykket, med i forhold til fasiten blir det feil.

 

Skjønte ikke helt forklaringen din :/

 

 

Du har to punkter: P=(-2,7) og Q=(1.5,0). Koordinatene til disse punktene er gitt på formen (x,y). Velg eksempelvis chart?cht=tx&chl=P=(x_1,y_1) og chart?cht=tx&chl=Q=(x_2,y_2)

 

Benytt at chart?cht=tx&chl=a=\frac{y_2-y_1}{x_2-x_1} \quad \Rightarrow \quad a=\frac{0-7}{1.5-(-2)}=-2

 

Nå setter vi inn i funksjonen g(x) for en av våre kjente verdier; P eller Q. Jeg velger P:

 

chart?cht=tx&chl=g(x)=ax+b \qquad\qquad \text{og} \qquad\qquad g(-2)=7, \qquad\qquad a=-2

 

chart?cht=tx&chl=-2\cdot(-2)+b=7

 

chart?cht=tx&chl=b=7-4=3

 

Altså får vi at:

 

chart?cht=tx&chl=g(x)=ax+b \qquad \Rightarrow \qquad g(x)=-2x+3

 

Edit: la inn sitat

Endret av cuadro
Lenke til kommentar

 

Men når jeg bruker disse punktene til å regne ut stigningstallet, så blir det feil svar..

Jeg klarer å komme frem til hva som er funksjonsuttrykket, med i forhold til fasiten blir det feil.

 

Skjønte ikke helt forklaringen din :/

 

 

Du har to punkter: P=(-2,7) og Q=(1.5,0). Koordinatene til disse punktene er gitt på formen (x,y). Velg eksempelvis chart?cht=tx&chl=P=(x_1,y_1) og chart?cht=tx&chl=Q=(x_2,y_2)

 

Benytt at chart?cht=tx&chl=a=\frac{x_2-x_1}{y_2-y_1} \quad \Rightarrow \quad a=\frac{1.5-(-2)}{0-7}=-\frac{1}{2}

 

Nå setter vi inn i funksjonen g(x) for en av våre kjente verdier; P eller Q. Jeg velger P:

 

chart?cht=tx&chl=g(x)=ax+b \qquad\qquad \text{og} \qquad\qquad g(-2)=7, \qquad\qquad a=-\frac{1}{2}

 

chart?cht=tx&chl=-\frac{1}{2}\cdot(-2)+b=7

 

chart?cht=tx&chl=b=7-1=6

 

Altså får vi at:

 

chart?cht=tx&chl=g(x)=ax+b \qquad \Rightarrow \qquad g(x)=-\frac{1}{2}x+6

 

Edit: la inn sitat

 

Så da er a = -0,5 og b=6.

Men i fasiten står det at a= -2 og b=3... ?

Lenke til kommentar

Fasiten har rett. Jeg har rotet der jeg regnet ut a. Klarer du å rette meg? :)

 

Edit: har rettet original-innlegget nå. Jeg hadde snudd opp ned på chart?cht=tx&chl=a=\frac{y_2-y_1}{x_2-x_1}

Stigningstallet er tross alt "hvor mye endrer funksjonen seg, der x endrer seg". Eller; hvor "fort" endrer funksjonen seg for verdier av x. Det jeg imidlertid hadde regnet ut, var hvor mye x endrer seg, der funksjonen endrer seg.

Endret av cuadro
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...