Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Den enorme matteassistansetråden

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Om du skal finne ut når en brøk blir null må du finne ut når telleren blir null (nevneren kan ikke være null).

Stemmer det… Men skal jeg bare finne ut når telleren er null da? Og hva skjer da med nevneren?

Lenke til kommentar

Om en brøk skal bli null, må telleren være null. Null delt på hva som helst blir null. Nevneren kan aldri være null. Oppgaven din er å finn ut når funksjonen, altså en brøk i dette tilfellet, blir null. For å gjøre det må du sette telleren lik null, og løse likning mhp. x.

Lenke til kommentar

Hvordan løser jeg disse ulikhetene?

0,01x^2+x-600>0

og

x+8/x+3>x

Hadde satt pris på utregningshjelp.

Faktoriser og lag fortegnslinje. Du har allerede nullpunktene fra i sted, så da er det lett å faktorisere.

Edit: Ops, var visst elimt som var inne og spurte i sted. Gjør dere samme oppgavesett eller noe? :p

Endret av Henrik B
Lenke til kommentar

Hvordan løser jeg disse ulikhetene?

0,01x^2+x-600>0

og

x+8/x+3>x

Hadde satt pris på utregningshjelp.

Faktoriser og lag fortegnslinje. Du har allerede nullpunktene fra i sted, så da er det lett å faktorisere.

Edit: Ops, var visst elimt som var inne og spurte i sted. Gjør dere samme oppgavesett eller noe? :p

Det kan se ut som vi gjør samme oppgavesett ja :p

Lenke til kommentar

Jeg får feil svar ved bruk av abc-formelen så da må jeg ha ordnet likningen galt?

x^2-2x+1=-x+1

x^2+x+1-1?

Svaret skal bli x=0 eller x=1.

Hvis du flytter -x over på venstre side og bytter fortegn (som er ekvivalent med å legge til x på begge sider), så får du -x, ikke +x.

Lenke til kommentar

Jeg lurer på en ting til… Haha. Når man har derivert en brøk og det f.eks står x^2 både over og under brøkstreken, kan man da "fjerne" de?

Ja, det vet jeg, men den består ikke bare av det :p men jeg tror uansett jeg har gjort feil, så jeg får regne videre å se om jeg kommer frem til et fornuftig svar :p

Lenke til kommentar

Jeg lurer på en ting til… Haha. Når man har derivert en brøk og det f.eks står x^2 både over og under brøkstreken, kan man da "fjerne" de?

Kun, KUN, hvis både teller og nevner er faktorisert.

Hvis det for eksempel står chart?cht=tx&chl=\frac{x^2 + 1}{x^2 - 5x+2} så kan du IKKE stryke.

Lenke til kommentar

Kan like godt skrive det her for å få litt hjelp!

Jeg skal derivere x^2-x-6 / x

Har gjort følgende:

(2x-1)*x - (x^2-x-6)*1 / x^2

-> 2x^2-x - x^2+x+6 / x^2

-> x^2+6 / x^2

Er jeg helt på bærtur? Evt. hvor?

Endret av elimt
Lenke til kommentar

Har gjort følgende:

-> x^2+6 / x^2

Nei da, det stemmer det. Det du kan gjøre nå er å dele opp brøken i to ledd slik at du kan forkorte x^2. (x^2+6)/x^2=(x^2/x^2)+(6/x^2)=1+(6/x^2).

Det hadde forresten vært fint om du brukte parenteser for å gjøre det du skriver mer tydelig. x^2-x-6/x kan tolkes både som (x^2-x-6)/(x^2) og som x^2-x-(6/x).

Endret av Henrik B
Lenke til kommentar

Har gjort følgende:

-> x^2+6 / x^2

Nei da, det stemmer det. Det du kan gjøre nå er å dele opp brøken i to ledd slik at du kan forkorte x^2. (x^2+6)/x^2=(x^2/x^2)+(6/x^2)=1+(6/x^2).

Så bra! Men hvis jeg skal sette det inn i fortegnsskjema da?

Lenke til kommentar

Har gjort følgende:

-> x^2+6 / x^2

Ikke glem at:

f(x) = chart?cht=tx&chl=\frac{x^2-x-6}{x} = x - 1 - chart?cht=tx&chl=\frac{6}{x} = x - 1 - 6x-1

Da slipper du å krongle med brøkregelen. Men svaret ditt er riktig.

Lenke til kommentar

Så bra! Men hvis jeg skal sette det inn i fortegnsskjema da?

Hvis du skal sette det inn i fortegnsskjema er den oppdelingen jeg foreslo en rimelig dårlig idé. Da er det bedre å beholde det som en brøk og så lage en linje for teller og en for nevner. Men legg merke til at både teller og nevner her er på formen x^2 pluss et positivt tall (null for nevner). Hva vet vi om fortegnet til slike uttrykk?

Endret av Henrik B
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...