Alav Skrevet 22. mars 2014 Del Skrevet 22. mars 2014 Hei Noen som ser en feil i det jeg har regnet? Eller gjøre jeg kanskje en feil når jeg summerer det på slutten? Lenke til kommentar
the_last_nick_left Skrevet 22. mars 2014 Del Skrevet 22. mars 2014 En fortegnsfeil, du går fra å ha x^2-1 til å ha x^2+1 og så faktoriserer du feil rett etter det. Lenke til kommentar
Nebuchadnezzar Skrevet 22. mars 2014 Del Skrevet 22. mars 2014 Hvilken matte 1 bok anbefaler dere. Skolen jeg skal starte på til høsten bruker denne boken. Folk jeg har pratet med sier at denne boken er elendig. Hva anbefaler dere? Norsk: Kalkulus - Tom Lindstrøm Engelsk: Calculus: A complete course - Adams Lenke til kommentar
Frexxia Skrevet 22. mars 2014 Del Skrevet 22. mars 2014 Ahaa, tusen takk Litt irrelevant siden det er feil tidligere, men siste linje er også feil. Venstresiden er ikke lik 6. Lenke til kommentar
Gjest Skrevet 22. mars 2014 Del Skrevet 22. mars 2014 Står ganske blank på denne. Var greit å se for seg domener som var "sydd sammen" i boken, men hvordan oversette dette til oppgaveløsning? (Se bort ifra avkrysningene jeg har gjort) Lenke til kommentar
Frexxia Skrevet 23. mars 2014 Del Skrevet 23. mars 2014 (endret) Jeg vet ikke hvordan dere har definert sammenhengende, men den enkleste å bruke her er veisammenhengende (som er ekvivalent med sammenhengende for åpne mengder i euklidsk rom, men generelt sterkere). Altså er en åpen mengde sammenhengende hvis det for hver eksisterer en kontinuerlig funksjon slik at og (en kurve). Jeg tar tilfellene og , så får du gjøre selv. - Den første mengden bør det være klart at ikke er sammenhengende. Det finnes ingen kurver mellom negative og positive tall (skjæringssetningen). - Den andre mengden er sammenhengende. Gitt to punkter som ikke er på motsatt side av origo kan du bare gå på den rette linjen mellom de. Hvis de er på motsatt side av origo kan du bare deformere kurven litt for å unngå å gå utenfor mengden. (Merk at denne mengden ikke er enkeltsammenhengende) - Den tredje mengden er ikke sammenhengende. En linje er tatt vekk, og det finnes ingen kurver mellom punkter på motsatt side av linjen. Dette bør være nok til å skjønne tankegangen. edit: Du bør være litt forsiktig med å kalle de for domener. Et domene er per definisjon en åpen og sammenhengende mengde. Endret 24. mars 2014 av Frexxia Lenke til kommentar
Perrern Skrevet 24. mars 2014 Del Skrevet 24. mars 2014 (endret) Hei, sitter litt fast med en oppgave i statisikk heftet mitt. Her er teksten: Det skal undersøkes om en ny potetsort gir større avling enn den som hittil har vært dyrket. Som i oppgave 3 lar vær X være potetavlingen på ett mål, og vi antar nå at X er normalfordelt med en forventing μ og standardavvik σ Det er foretatt prøvedyrking av den nye potetsorten på n = 14 jordstykker, hvert på ett mål. Resultatene, X1, X2,...X14, antas å være uavhengige og normalfordelte som angitt ovenfor. Estimert verdi for μ = 5458,3 Estimert verdi for σ = 383,8 Finn et 95% konfidensintervall for μ Den normale måten å estimere dette på er ved: estimert verdi for μ +- 1,96*(estimert σ/rota av n) altså: 5458,3 +- 1,96*(383,8/rota av 14) Som jeg endte opp med å få til å bli 201,04 Men i fasiten står det at vi skal ende opp med 5458,3 +- 221,6 Beklager for at det ble litt rotete, men av en eller annen grunn har jeg ikke tilgang til formel/kode utvidelsen i innlegg editoren på denne maskinen. Endret 24. mars 2014 av Perrern Lenke til kommentar
YaegeR Skrevet 24. mars 2014 Del Skrevet 24. mars 2014 Hei! Jeg skal begynne på Bachelor i Økonomi og administrasjon på BI til høsten. Problemet mitt er at jeg ikke har gått på skolebenken på over 10år, og matte, ja matten jeg kunne ,er nok gjemt bort langt der inne i hodeskallen en plass. Jeg har forhørt meg selvfølgelig, og de har sagt at de skal gå igjennom det grunnleggende. Men jeg har også hørt at det handler mye om derivasjon og slikt som jeg har NULL peiling på.Har dere tips til pensumbøker som jeg kan få kjøpt? eller annet som kan få meg i gang før skolen begynner i august! Lenke til kommentar
the_last_nick_left Skrevet 24. mars 2014 Del Skrevet 24. mars 2014 Jeg kan anbefale "Matematisk Analyse I" av Sydsæter. Jeg vet ikke om det er den BI bruker, men det er den de burde bruke. Lenke til kommentar
elimt Skrevet 25. mars 2014 Del Skrevet 25. mars 2014 Hei! Er det noen her inne som kan være så snill å hjelpe meg med to oppgaver? har innlevering i matte, og er veldig håpløs på ligninger. Håper noen der ute kan hjelpe! Løs likningene: 0.01x^2 + x - 600 = 0 ---> skal jeg bruke abc-formelen her? Eller hva skal jeg gjøre? Er meget dårlig på ligninger :pHjelp noen? også denne: x+8 / x+3 = x Lenke til kommentar
henbruas Skrevet 25. mars 2014 Del Skrevet 25. mars 2014 Hei! Er det noen her inne som kan være så snill å hjelpe meg med to oppgaver? har innlevering i matte, og er veldig håpløs på ligninger. Håper noen der ute kan hjelpe! Løs likningene: 0.01x^2 + x - 600 = 0 ---> skal jeg bruke abc-formelen her? Eller hva skal jeg gjøre? Er meget dårlig på ligninger :pHjelp noen? også denne: x+8 / x+3 = x Ja, du skal bruke ABC-formelen på den første. Den er på formen ax^2+bx+c, hvor a er 0.01, b er 1 og c er -600. På den neste kan du gange med x+3 på begge sider. Da får du en andregradsligning du kan bruke ABC-formelen på. Lenke til kommentar
elimt Skrevet 25. mars 2014 Del Skrevet 25. mars 2014 Hei! Er det noen her inne som kan være så snill å hjelpe meg med to oppgaver? har innlevering i matte, og er veldig håpløs på ligninger. Håper noen der ute kan hjelpe! Løs likningene: 0.01x^2 + x - 600 = 0 ---> skal jeg bruke abc-formelen her? Eller hva skal jeg gjøre? Er meget dårlig på ligninger :pHjelp noen? også denne: x+8 / x+3 = x Ja, du skal bruke ABC-formelen på den første. Den er på formen ax^2+bx+c, hvor a er 0.01, b er 1 og c er -600. På den neste kan du gange med x+3 på begge sider. Da får du en andregradsligning du kan bruke ABC-formelen på. Tusen takk for svar da fikk jeg til den første hvert fall! Men gange med x+3 på begge sider på den andre? Over og under brøkstreken? Lenke til kommentar
henbruas Skrevet 25. mars 2014 Del Skrevet 25. mars 2014 Tusen takk for svar da fikk jeg til den første hvert fall! Men gange med x+3 på begge sider på den andre? Over og under brøkstreken? Nei, på begge sider av likhetstegnet. Regner med det står (x+8)/(x+3)=x og ikke x+(8/x)+3=x ? Lenke til kommentar
elimt Skrevet 25. mars 2014 Del Skrevet 25. mars 2014 Tusen takk for svar da fikk jeg til den første hvert fall! Men gange med x+3 på begge sider på den andre? Over og under brøkstreken? Nei, på begge sider av likhetstegnet. Regner med det står (x+8)/(x+3)=x og ikke x+(8/x)+3=x ? Okei Ja, stemmer det! Da prøver jeg på det takk igjen! Lenke til kommentar
finansogokonomistyring Skrevet 25. mars 2014 Del Skrevet 25. mars 2014 Jeg sliter litt med denne oppgaven: Løs likningen: 1,037^x-3=0 Er det noen som kan være så snill å forklare hvordan jeg gjør dette? Tusen takk Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 25. mars 2014 Del Skrevet 25. mars 2014 Her må du bruke logaritmereglane for å finne x. Lenke til kommentar
piccolo Skrevet 25. mars 2014 Del Skrevet 25. mars 2014 Ordne likningen til en andregradsformel. 2x^2-2x=2x-2 Da skal jeg vel flytte alt over? 2x^2-4x+2=0 No sånt? Lenke til kommentar
knipsolini Skrevet 25. mars 2014 Del Skrevet 25. mars 2014 Akkurat sånn ja. Om du skal løse likningen kan du bruke abc-formelen. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå