Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Den enorme matteassistansetråden


Anbefalte innlegg

 

Holder på med eignevektorer og det er en ting jeg ikke helt skjønner. Det gjelder tilfellet hvor en 2x2-matrise bare har 1 eigenverdi. Det foreleseren forklarte at man gjør da er først finne eigenvektoren og så setter opp (A-I*lambda)x=v hvor v er eigenvektoren. Da får man at x er en lineærkombinasjon av en konstant ganger eigenvektoren pluss en ny vektor som foreleseren bare sa at var en annen egenvektor. Men denne vektoren oppfyller jo ikke definisjonen for en eigenvektor, nemlig at hvis man ganger matrisen med eigenvektoren får man en konstant ganger eigenvektoren. Jeg søkte litt og det virker som om denne vektoren er noe som kalles en generalisert eigenvektor? Jeg skjønner ikke helt hva dette er for noe, og wikipedia-artikkelen gjorde meg ikke veldig mye klokere. Noen som har en pedagogisk forklaring på hva den generaliserte eigenvektoren er og hvorfor den formelen jeg nevnte gir en linærkombinasjon av den og eigenvektoren? Og hva har dette å gjøre med at matrisen bare har en eigenverdi? Den samme formelen gir jo en slik vektor for matriser med to eigenverdier også.

 

Ingen kløppere i lineær algebra her?

 

 

Jeg ville kanskje prøvd forumet på matematikk.net. Når det kommer til mattespm på høyskole/universitetsnivå så er det generelt litt høyere kompetanse der.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

http://answers.yahoo.com/question/index?qid=20121201171010AAxIpgY

Skjønner ikke hva som skjer når han skriver han bruker chain rule på best answer oppgave a. Noen som kan legge til ekstra regnetrinn der?

 

 

 

kb under har jo forklart det bra...

Ja, det han skrev var veldig greit å forstå. Dessverre bruker boken samme type forklaringer som han best answer-fyren, og håper å henge med i dem en dag. :D

Lenke til kommentar

Beklager, det var feil oppg! Setter opp hele likningen!

 

1. x-2y=-4

2. 3x-y=3

 

2. y=-3x+3 setter det inn i 1.

 

1. x-2(-3x+3)=-4

 

1 x-6x+6=-4

5x=-10 deler på 5

x= -2

 

x skal bli 2 og y 3! Blir så frustrert, hva er det jeg gjør galt?! Jeg roter ofte med fortegn, men når jeg setter over 6 blir det jo -4-6?

Endret av piccolo
Lenke til kommentar

Beklager, det var feil oppg! Setter opp hele likningen!

 

1. x-2y=-4

2. 3x-y=3

 

2. y=-3x+3 setter det inn i 1. y = 3x-3

 

1. x-2(-3x+3)=-4

 

1 x-6x+6=-4 (-2)*3 = -6

5x=-10 deler på 5 x-6x = -5x

x= -2

 

x skal bli 2 og y 3! Blir så frustrert, hva er det jeg gjør galt?! Jeg roter ofte med fortegn, men når jeg setter over 6 blir det jo -4-6?

 

Du har flere enkle feil du må rette opp.

Lenke til kommentar

 

 

http://answers.yahoo.com/question/index?qid=20121201171010AAxIpgY

Skjønner ikke hva som skjer når han skriver han bruker chain rule på best answer oppgave a. Noen som kan legge til ekstra regnetrinn der?

 

 

kb under har jo forklart det bra...

Ja, det han skrev var veldig greit å forstå. Dessverre bruker boken samme type forklaringer som han best answer-fyren, og håper å henge med i dem en dag. :D

 

 

 

ta første da...

chart?cht=tx&chl=r=\sqrt{x^2+y^2+z^2}

så dell deriverer han, pga bare x variabel der y og z er konstanter

chart?cht=tx&chl=\frac{\partial r}{\partial x}=(\sqrt{x^2+y^2+z^2})^, = {\frac{2x}{2\sqrt{x^2+y^2+z^2}} = {\frac{x}{\sqrt{x^2+y^2+z^2}}

 

tilsvarende for y og z. tenk bare vanlig derivasjon på resten og hold tunga rett i munnen...

Endret av Janhaa
Lenke til kommentar

 

Beklager, det var feil oppg! Setter opp hele likningen!

 

1. x-2y=-4

2. 3x-y=3

 

2. y=-3x+3 setter det inn i 1. y = 3x-3

 

1. x-2(-3x+3)=-4

 

1 x-6x+6=-4 (-2)*3 = -6

5x=-10 deler på 5 x-6x = -5x

x= -2

 

x skal bli 2 og y 3! Blir så frustrert, hva er det jeg gjør galt?! Jeg roter ofte med fortegn, men når jeg setter over 6 blir det jo -4-6?

 

Du har flere enkle feil du må rette opp.

 

Ser hva jeg har gjort feil, er slike småfeil som provoserer meg voldsomt!

 

Men hvordan får du y=3x-3? Flytter en 3x over så blir jo den negativ uansett? Altså y=-3x+3 eller y=3-3x som for øvrig er det samme. Det spiller ingen rolle hvor x er siden det er to like tall mao?

Lenke til kommentar

Driver med rekker nå, men er en liten ting jeg ikke forstår logikken med.

 

Leddene i en rekke er gitt ved an=2n2

 

a) Finn summen S5 ved regning. Lett nok

b) Finn summen S15 digitalt.

 

Går da inn på Casio, RUN, OPTN, SUM, SEQ og skriver SUM SEQ(2X2,x,2,15,1) Og får feil, i følge løsningsforslaget skal det være SUM SEQ(2X2,x,1,15,1) Hva er logikken her? a1 (Altså det første leddet) Er jo 2, ikke 1.

Lenke til kommentar

Holder på med dempet svingning for en pendel. Får da at vinkelen kan beskrives med differensialligningen T''+CT'+kT=0 (forutsetter at vinkelen er liten nok til at sinT ca. lik T). Her er C dempningskonstanten. Det som gjorde meg litt forvirret er at jeg sammenlignet to løsninger der begge har k=1 og initialbetingelser T=pi/60 og T'=0. Forskjellen er at C=3 for den ene og C=10 for den andre. Tallene er sikkert fullstendig urealistiske, har bare funnet dem på for å få fram poenget mitt. Jeg løste i alle fall disse og fikk to funksjoner som jeg har plottet i Wolfram her. Blå linje er C=10 og rød er C=3. Spørsmålet mitt er hvorfor i all verden den med størst dempningskonstant blir dempet minst? Det er jo ganske lite intuitivt. Jeg har sjekket at løsningene er riktig, så tror ikke det er det som er problemet.

 

Edit: Her er en sammenligning mellom C=2 og C=3. Her gir C=2 mest dempning. C=2 gir riktig nok bare én løsning på den karakteristiske ligningen slik at løsningen blir en del annerledes, men det virker likevel ikke særlig intuitivt.

Endret av Henrik B
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...