Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Den enorme matteassistansetråden


Anbefalte innlegg

Noen som husker hvordan man kan få tegnet graf når man har puttet inn data i "List" på en CASIO 9850GC PLUS?

 

Jeg har gjort det hundre ganger før, men nå husker jeg ikke hvordan jeg gjøre det, og alt som står på kalkulatoren når jeg er inne i "List", er: SRT-A, SRT-D, DEL, DEL-A, og INS. Jeg skal få det slik at det står Grph1, Grph2, Grph3, og en ting til, men dette får jeg ikke til nå.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja det vet jeg, men det er akkurat dette kalkulatoren skal gjøre for meg. Poenget er at jeg ikke får den til å gjøre det, jeg finner med andre ord ikke frem på kalkulatoren, og det er det jeg trenger hjelp til.

 

Hvis du har en lignende kalkulator, så kan man på "List" plotte inn data i opp til 6 rekker, og få kalkulatoren til å regne ut en formel som passer til dataene. Men jeg finner ikke ut hva jeg skal gjøre på kalkulatoren for å få denne til å gjøre dette.

Lenke til kommentar

_Zeke:

 

1. Gå inn på STAT

2. Legg inn data i list1 og list2

3. Trykk GRPH (F1)

4. Trykk GPH1 (F1)

5. Velg den funksjonstypen du tror passer best til ditt plott

6. ?

7. PROFIT!

 

Oh. Leste posten din nå. Når du er inne på STAT, trykk F6 for å komme tilbake til (forhåpentligvis) kjente omgivelser. ;)

Endret av Knut Erik
Lenke til kommentar
_Zeke:

 

1. Gå inn på STAT

2. Legg inn data i list1 og list2

3. Trykk GRPH (F1)

4. Trykk GPH1 (F1)

5. Velg den funksjonstypen du tror passer best til ditt plott

6. ?

7. PROFIT!

 

Oh. Leste posten din nå. Når du er inne på STAT, trykk F6 for å komme tilbake til (forhåpentligvis) kjente omgivelser. ;)

 

Der var feilen ja! Jeg gikk på "list", og ikke "Stat".

 

Tusen takk!

Lenke til kommentar

Crashking: vanskelig å se hva du faktisk skal fram til. Hvordan henger 3-tallet til slutt sammen med resten (1/73 eller (1/7)*3 ). Er den X på venstre side og x på høyre side samme variabel?

 

Alt1

 

x = 1/(4*x) + (1/7)*3

 

ganger alle leddene med x

 

x2 = 1/4 + 3*x/7

 

x2 - (3/7)*x - 1/4 = 0

 

benytt annengradslikningen og løs.

 

Fremgangsmåten blir omtrent den samme uansett selvom det er noen endringer i utgangspunktet.

Endret av Xell
Lenke til kommentar

Forklaringen din er feil. Hvis vi bytter ut "tall" med "x" i oppgaveteksten får vi en enkel forklaring som lett kan oversettes til en ligning: En firedel av x minus en sjuendedel av x er lik 3. Oversatt:

 

1/4 * x - 1/7 * x = 3

 

7/28 * x - 4/28 * x = 3

 

3/28 * x = 3

 

1/28 * x = 1

 

x = 28

Lenke til kommentar

Fy fader er jeg helt retardert..

 

1/2x derivert..... blir det 2x-2/4x^2 , eller blir det -2/4x^2? (eller tar jeg helt feil med hele 4x^2?)

 

Problemet mitt ligger i om 1 derivert blir 0 og dermed blir det 0*2x = 0...right? xD

Og 2x^2 = 4x^2?

 

Skal nemmelig lage fortegnslinje av eklingen.

Jeg har glemt alt fra VGS :wow: Her kommer man på Kalkulus på universitetet og glemmer basisen sin.

Endret av Green Machine
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...