Janhaa Skrevet 16. mars 2014 Del Skrevet 16. mars 2014 Hei! Jeg kjenner til forholdet mellom periferivinkler og sentralvinkler(p˚=2s˚), men skjønner ikke formuleringen i denne oppgaven. Hva menes med at AB skjærer en bue på 60˚ osv? Skjermbilde 2014-03-16 kl. 11.15.25.png På forhånd tusen takk! Det betyr at sentralvinkelen over denne buen er 60 grader og da blir periferivinkelen over den samme buen lik 30 grader... Lenke til kommentar
Lami Skrevet 16. mars 2014 Del Skrevet 16. mars 2014 Lg kvadratrot 5x + lg kvadratrot 20x?? Skjønner ikke. Trodde det ble lg 5x/2 + lg 20x/2 siden regelen med kvadratrot sier at det inni kvadratroten havner overbrøken og det utenpå (altså 2 i dette tilfellet siden det ikke er noe spesifikt tall før kvadratrot) havner under som nevner. Men det er visst feil? Regelen er Det vil da si at , ikke Var det dette du lurte på? Så da blir det lg 5 + lgx + lg 20 + lg x siden regelen lg(ab) = lg a + lg b?Men hva blir det videre? Dette blir jo ikke riktig Kva skjedde med dei halve faktorane? Du kan ikkje fjerne dei. Sidan , så må den gjelde andre veien og. Du har , som du kan forenkle med den metoden. Dette er helt umulig! Får lg(5x*20x) da som blir lg (100x^2) sant? Da står jeg igjen med 1/2 * 1/2 * lg (100x^2) Hva gjør jeg med brøkene og x^2 nå sa? Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 16. mars 2014 Del Skrevet 16. mars 2014 - fjerner røttene og brukar potensregelen - brukar multiplikasjonsregelen - brukar multiplikasjonsregelen igjen på 5 og 20, og legg saman x-ledda - det siste leddet kan skrivast: - brukar igjen potensregelen og får - lg (10) = 1, så det blir til slutt Lenke til kommentar
Lami Skrevet 16. mars 2014 Del Skrevet 16. mars 2014 - fjerner røttene og brukar potensregelen - brukar multiplikasjonsregelen - brukar multiplikasjonsregelen igjen på 5 og 20, og legg saman x-ledda - det siste leddet kan skrivast: - brukar igjen potensregelen og får - lg (10) = 1, så det blir til slutt Tusentakk! Skjønte det nå, skal prøve på flere oppgaver. Men svaret skal bli lg10x? Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 16. mars 2014 Del Skrevet 16. mars 2014 Ikkje ta den siste operasjonen, men bruk produktregelen igjen, så er du der. Lenke til kommentar
Knut Lavngard Skrevet 16. mars 2014 Del Skrevet 16. mars 2014 Slit litt med Lundbergs ulikhet, nokon som har dette inne? Lenke til kommentar
Lami Skrevet 16. mars 2014 Del Skrevet 16. mars 2014 Ikkje ta den siste operasjonen, men bruk produktregelen igjen, så er du der. Så da blir lgx + 1/2 * 2lg(10) => lgx + lg(10) = lg(10x)? 1/2 * 2 = 1 så derfor er det sånn? Var det riktig? Lenke til kommentar
Torbjørn T. Skrevet 16. mars 2014 Del Skrevet 16. mars 2014 - fjerner røttene og brukar potensregelen - brukar multiplikasjonsregelen - brukar multiplikasjonsregelen igjen på 5 og 20, og legg saman x-ledda - det siste leddet kan skrivast: - brukar igjen potensregelen og får - lg (10) = 1, så det blir til slutt Kunne vel eventuelt ganga saman kvadratrøttene. . Lenke til kommentar
knipsolini Skrevet 17. mars 2014 Del Skrevet 17. mars 2014 (endret) Jeg skal finne grenseverdien for denne brøken, når x går mot uendelig. Jeg lærte meg det sist jeg jobbet med temaet, men det sitter ikke lengre. Læreboken er til liten hjelp, så er det noen som kan hjelpe meg med hvordan jeg skal gå fram? Evt. kan linke til en god side/video som tar for seg grenseverdier? Endret 17. mars 2014 av knipsolini Lenke til kommentar
Selvin Skrevet 17. mars 2014 Del Skrevet 17. mars 2014 (endret) Del alle leddene både oppe og nede på x^9, deretter lar du x gå mot uendelig. Du kommer til å se svaret med en gang Endret 17. mars 2014 av Selvin Lenke til kommentar
knipsolini Skrevet 17. mars 2014 Del Skrevet 17. mars 2014 (endret) Hehe, jeg så det rett etter jeg postet. Finne den horisontale asymptoten, og ender opp med 9/ (1/9) = 81. Takk Endret 17. mars 2014 av knipsolini Lenke til kommentar
ja takk Skrevet 17. mars 2014 Del Skrevet 17. mars 2014 Hei! Jeg går på 1T og vi har ikke lært å regne ut slike oppgaver. Så en oppgave på nettet og ville gjerne regne den ut. Så kan noen hjelpe med å vise fremgangsmåten? Er det i R1 man lærer å regne ut slike oppgaver eller? Og eventuelt under hvilket emne? PS. Jeg har lyst til å finne den og lese den, så derfor spør jeg om dette. Tusen hjertelig takk på forhånd. Lenke til kommentar
cuadro Skrevet 17. mars 2014 Del Skrevet 17. mars 2014 Du vil lære hvordan du kan manipulere og forenkle slike uttrykk i løpet av matematikkfagene på videregående skole. R1, og kanskje til og med 1T skulle være tilstrekkelig. Egentlig holder det at man kan algebra. Det avhenger av hvor flink man er å bruke språket til å se løsninger. Og lengre enn det kommer man igrunnen ikke når det gjelder nøyaktige løsninger. Man kan alltids gjøre det numerisk ved å benytte en kalkulator, eller en tabell, men slikt bryr vi oss ikke med. Lenke til kommentar
ja takk Skrevet 17. mars 2014 Del Skrevet 17. mars 2014 Du vil lære hvordan du kan manipulere og forenkle slike uttrykk i løpet av matematikkfagene på videregående skole. R1, og kanskje til og med 1T skulle være tilstrekkelig. Egentlig holder det at man kan algebra. Det avhenger av hvor flink man er å bruke språket til å se løsninger. Og lengre enn det kommer man igrunnen ikke når det gjelder nøyaktige løsninger. Man kan alltids gjøre det numerisk ved å benytte en kalkulator, eller en tabell, men slikt bryr vi oss ikke med. Tusen takk! Fikk mye hjelp Lenke til kommentar
martin808 Skrevet 17. mars 2014 Del Skrevet 17. mars 2014 Jeg sliter litt med Rekursive tallfølger (R2 pensum). Her er oppgaven. Vi opplyser om at a1 = 1 og an+1 = an + 2n +1. Bevis ved induksjon at an = n2. På forhånd takk. Lenke til kommentar
Nebuchadnezzar Skrevet 18. mars 2014 Del Skrevet 18. mars 2014 Hva har du selv prøvd? Hva har du selv fått til ?På forhånd takk. Lenke til kommentar
Plundisn Skrevet 18. mars 2014 Del Skrevet 18. mars 2014 Jeg har en likning hvor jeg skal finne x : (ln x)^2 - ln x = 0 Er denne løselig?? Lenke til kommentar
Selvin Skrevet 18. mars 2014 Del Skrevet 18. mars 2014 Sett u = ln(x) og løs andregradslikn. for u. Eventuelt kan du faktorisere slik at du får ln(x)(ln(x) - 1), denne må ha løsning hvis ln(x) = 0, eller hvis ln(x) = 1. Sjekk at løsningene faktisk eksisterer, og hva også da x blir Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå