Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Den enorme matteassistansetråden


Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-85b0hXDF

 

I oppgave a har jeg allerede regnet ut cos(vinkel) = u * v / (|u|*|v|), men jeg skjønner ikke sammenhengen med u * v / |v|. u * v /|v| får jeg som svar 2.8, men jeg skjønner ikke hva det skal bety.

 

Oppgave c, så ganger jeg u * v / |v|^2 med v, blir ikke det bare vektor uv, fordi v^2=|v|^2 da blir de to borte? Da står jeg igjen med u-uv?

 

Tegn opp figurer, riktig skalert, og se om ldu finner en sammenheng med lengden din langs vektorene feks.

I c): Nei, dott-produkt er ikke det samme som å gange. Du må regne brøken først, dette gir deg en skalar. Deretter kan du regne skalarene. Jeg lurer også litt på hva du mener med uv-vektor, hva slags vektor er dette? u+v? u x v?

 

uv mener jeg u*v, men skjønte nå hva du mener og så at jeg var helt på jordet.

 

Hvis jeg ganger ut brøken først får jeg u - (42/225)v =

 

w = u - (14/75)v

w = [8,6]-[56/25,-42/25]= [144/25, 192/25]

 

Blir det her riktig?

 

På oppgave b har jeg regnet ut lengdene på vektorene, u=10 og v=15, når jeg rgener ut u*v/ |v| får jeg 2.8 og jeg ser ingen sammenheng mellom lengdene og 2.8, eller er 2.8 feil?

Endret av Slettet-85b0hXDF
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Undersøk om følgende vektorer danner en basis for R^3.
hva må jeg gjøre for å finne den?

 

 

Det er ikke noe du skal "finne". Du må påvise at du har minst tre vektorer som ikke er lineært avhengige av hverandre. Hvis du har det, så har du en basis for R^3.

Lenke til kommentar

 

 

Undersøk om følgende vektorer danner en basis for R^3.
hva må jeg gjøre for å finne den?

 

 

Det er ikke noe du skal "finne". Du må påvise at du har minst tre vektorer som ikke er lineært avhengige av hverandre. Hvis du har det, så har du en basis for R^3.

 

 

hva vil framgangsmåten være da? sliter...

 

en annen oppg.

 

Begrunn hvorvidt Span{u, v, w} er lik R
3
.
med 3 vektorer med x y z , hvordan skal jeg begrunne? det er en annen oppg.
Endret av cenenzo
Lenke til kommentar

 

 

 

Undersøk om følgende vektorer danner en basis for R^3.
hva må jeg gjøre for å finne den?

 

 

Det er ikke noe du skal "finne". Du må påvise at du har minst tre vektorer som ikke er lineært avhengige av hverandre. Hvis du har det, så har du en basis for R^3.

 

 

hva vil framgangsmåten være da? sliter...

 

en annen oppg.

 

Begrunn hvorvidt Span{u, v, w} er lik R
3
.
med 3 vektorer med x y z , hvordan skal jeg begrunne? det er en annen oppg.

 

 

 

 

For å vise at to vektorer er lineært uavhengige, må du påvise at det ikke finnes noen t, slik at chart?cht=tx&chl=x = t\vec y, og gjøre dette for alle tre vektorene.

Lenke til kommentar

For å vise at to vektorer er lineært uavhengige, må du påvise at det ikke finnes noen t, slik at chart?cht=tx&chl=x = t\vec y, og gjøre dette for alle tre vektorene.

 

 

 

 

I stedet for å sjekke det for hver enkelt man kan sjekke om ligningen chart?cht=tx&chl=\begin{bmatrix} u & v & w \end{bmatrix} \cdot \begin{bmatrix}x \\ y \\ z \end{bmatrix} = 0 bare har én løsning. Da må det være nullmatrisen og vektorene er lineært uavhengige.

Endret av Henrik B
Lenke til kommentar

 

For å vise at to vektorer er lineært uavhengige, må du påvise at det ikke finnes noen t, slik at chart?cht=tx&chl=x = t\vec y, og gjøre dette for alle tre vektorene.

 

 

 

 

I stedet for å sjekke det for hver enkelt man kan sjekke om ligningen chart?cht=tx&chl=\begin{bmatrix} u & v & w \end{bmatrix} \cdot \begin{bmatrix}x \\ y \\ z \end{bmatrix} = 0 bare har én løsning. Da må det være nullmatrisen og vektorene er lineært uavhengige.

 

 

Det er nok enda bedre, ja. Lenge siden jeg har drevet med lineær algebra nå =)

Lenke til kommentar

Sliter med følgende oppg. i statistikk, noen pointers?

 

A og B er to kjennetegn slik at P(A) = 0,25, P(B) = p og P(A U B) = 0,5.

a)​Finn sannsynligheten P(A SNITT B) uttrykt ved p.

b)​Hvilken verdi har p når A og B er uavhengige kjennetegn?

Lenke til kommentar

 

Hvor får man minustegnene fra på formelen hun bruker der?

 

Jeg tenker at man "holder en finger over" den raden og kolonnen til den dx-en man er på, og så tar man jacobian på 2x2-matrisen som står igjen, men da får man ingen minustegn som her.

Lenke til kommentar

 

Hvor får man minustegnene fra på formelen hun bruker der?

 

Jeg tenker at man "holder en finger over" den raden og kolonnen til den dx-en man er på, og så tar man jacobian på 2x2-matrisen som står igjen, men da får man ingen minustegn som her.

 

Den midterste minusen kommer fra Determinant Expansion by Minors.

Minustegnet foran siste leddet er feil. Det skal adderes.

Lenke til kommentar

 

 

I oppgave a har jeg allerede regnet ut cos(vinkel) = u * v / (|u|*|v|), men jeg skjønner ikke sammenhengen med u * v / |v|. u * v /|v| får jeg som svar 2.8, men jeg skjønner ikke hva det skal bety.

 

Oppgave c, så ganger jeg u * v / |v|^2 med v, blir ikke det bare vektor uv, fordi v^2=|v|^2 da blir de to borte? Da står jeg igjen med u-uv?

 

Tegn opp figurer, riktig skalert, og se om ldu finner en sammenheng med lengden din langs vektorene feks.

I c): Nei, dott-produkt er ikke det samme som å gange. Du må regne brøken først, dette gir deg en skalar. Deretter kan du regne skalarene. Jeg lurer også litt på hva du mener med uv-vektor, hva slags vektor er dette? u+v? u x v?

 

uv mener jeg u*v, men skjønte nå hva du mener og så at jeg var helt på jordet.

 

Hvis jeg ganger ut brøken først får jeg u - (42/225)v =

 

w = u - (14/75)v

w = [8,6]-[56/25,-42/25]= [144/25, 192/25]

 

Blir det her riktig?

 

På oppgave b har jeg regnet ut lengdene på vektorene, u=10 og v=15, når jeg rgener ut u*v/ |v| får jeg 2.8 og jeg ser ingen sammenheng mellom lengdene og 2.8, eller er 2.8 feil?

 

Pent er det ikke, men det ser riktig ut, her er et hint for oppgave b: http://i.imgur.com/cJf8r7q.png

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...