ole5 Skrevet 20. februar 2014 Del Skrevet 20. februar 2014 oppgaven er: y'+y/x =7x Jeg kom så langt: (y2)/2 = (7x3)/3 + c c2-c2=c Og svaret jeg kom fram til er y= sqrt(14x^3 +2c)/3 Men det blir feil. Kunne noen ha dirigert meg. Lenke til kommentar
Selvin Skrevet 20. februar 2014 Del Skrevet 20. februar 2014 (endret) Hva med integrerende faktor? Sett P(x) = 1/x Gang med M(x) på begge sider, da får vi Dette kan nå skrives Som du kan prøve deg på Endret 20. februar 2014 av Selvin Lenke til kommentar
bengtern1 Skrevet 21. februar 2014 Del Skrevet 21. februar 2014 hei jobber mot eksamen og jobber med gamle eksamener. bruker mye youtube, khan academy og udl.no ... men da jeg ikke kunne finne noen videor til hvordan gå frem med en slik oppgaven som denne her: Oppgave 4 (Vekttall 5)En bedrift produserer og selger to produkter, vare A og vare B. Overskuddet ved å produsere og selge x enheter av vare A og y enheter av vare B er: f(x,y)= -2x^2 - xy- 3y^2 + 50x + 70y- 200 a) Finn det stasjonære punktet til f(x,y) b) Vis at det du har funnet er et maksimumspunkt for overskuddet. c) Beregn det maksimale overskuddet. Anta at bibetingelsen 4x + y = 42 skal gjelde. d) Hvor mye bør bedriften nå produsere og selge av de to varene for å oppnå maksimalt overskudd? e) Hva blir det totale overskuddet nå? Noen som enten kan forklare meg hvordan man skal gå fram i hvert enkelt leddoppgave, ell vet om noen video forelesninger som omhandler dette temaet? da sensorveiledning er helt ubrukelig. Lenke til kommentar
knipsolini Skrevet 21. februar 2014 Del Skrevet 21. februar 2014 Står det ikke om funksjoner av flere variabler i matteboken din? Klarer du å finne de partielt deriverte? Klarer du å bruke Lagranges metode? Lenke til kommentar
Sermoni Skrevet 21. februar 2014 Del Skrevet 21. februar 2014 På 1 time males det 3 kvadratmeter. Huset er 120 kvadratmeter. Hvor mange timer vil dette da ta? 40 timer? Lenke til kommentar
Alex T. Skrevet 21. februar 2014 Del Skrevet 21. februar 2014 På 1 time males det 3 kvadratmeter. Huset er 120 kvadratmeter. Hvor mange timer vil dette da ta? 40 timer? Det stemmer, det (Forutsatt at gjennomsnitts-"malefarten" er konstant.) Lenke til kommentar
cenenzo Skrevet 22. februar 2014 Del Skrevet 22. februar 2014 kan noen hjelpe meg med denne oppg? Oppgave 6 En gruppe fysikkstudenter har fått i oppdrag å bestemme det absolutte nullpunkt (– 273.15 °C) ved hjelp av det såkalte Gay-Lussacs forsøk. Studentene måler volumet, V, av en gass ved ulike temperaturer, T. Måleresultatene er vist i tabellen: T (– 30, – 20, – 10, 0, 10, 20, 30, ) V (1.76 ,1.81, 1.87, 1.98, 2.05, 2.11, 2.17) a) Vi antar at det er en lineær sammenheng mellom V og T, altså at V =V0 + kT . Bruk studentenes måleresultater og minste kvadraters metode til å bestemme V0 og k. b) Bruk svaret du fikk i a) til å finne en tilnærmet verdi for det absolutte nullpunkt. Lenke til kommentar
ole5 Skrevet 22. februar 2014 Del Skrevet 22. februar 2014 ∫x/(x^2+1) dx. Jeg gjorde slik: u= x^2 +1 u'=2x. ∫x/(x^2+1) dx= x/u*du/2x ---- 1/2∫1/u *du = ln(u)/2. Dette er riktig svar, men lurer på en ting angående fremgangsmåten. Hvor kommer 1/u fra? Til vanlig så skriver man bare u, og dermed blir det forvirrende når læreren lærer oss u, men 1/u gir riktig svar. Fordi u gir noe helt annet enn 1/u. Håper dere forstår spørsmålet Lenke til kommentar
Torbjørn T. Skrevet 22. februar 2014 Del Skrevet 22. februar 2014 Når du seier u = x^2 + 1 tyder det at du vil byte ut der det står x^2+1 i det opprinnelege integralet med u. Og der har du jo x^2+1 i nemnaren i brøken, so då må nødvendigvis u havne i nemnaren og. Med på den? Lenke til kommentar
the_last_nick_left Skrevet 22. februar 2014 Del Skrevet 22. februar 2014 kan noen hjelpe meg med denne oppg? Hva er det egentlig du vil vi skal hjelpe deg med? Det står da ganske godt forklart i oppgaven hva du skal gjøre, i utgangspunktet skal du bare plugge tallene inn i programvaren du har tilgjengelig og kjøre regresjonen.. Lenke til kommentar
EnRandomDude Skrevet 22. februar 2014 Del Skrevet 22. februar 2014 (endret) lim x→2 (x^3-x^2-4)/(x-2) Hei. Hvordan løser man denne grenseverdien? Blir veldig takknemlig for svar! Geogebra gir 0.33 som løsning når jeg nærmer meg fra begge sider. — EnRandomDude Edit: Løste det med polynomdivisjon. Nevermind! Edit2: Takk Janhaa! Jeg kom frem til samme resultat for hånd. Vet ikke hva jeg gjorde galt i Geogebra, men men. Endret 22. februar 2014 av EnRandomDude Lenke til kommentar
Janhaa Skrevet 22. februar 2014 Del Skrevet 22. februar 2014 lim x→2 (x^3-x^2-4)/(x-2) Hei. Hvordan løser man denne grenseverdien? Blir veldig takknemlig for svar! Geogebra gir 0.33 som løsning når jeg nærmer meg fra begge sider. — EnRandomDude lim x→2 (x^3-x^2-4)/(x-2) lim x→2 ((x^2+x+2)(x-2))/(x-2) lim x→2 (x^2+x+2) = 8 Lenke til kommentar
cenenzo Skrevet 23. februar 2014 Del Skrevet 23. februar 2014 noen osm kan hjelpe meg med denne oppg? går helt i surr.. Lenke til kommentar
knipsolini Skrevet 23. februar 2014 Del Skrevet 23. februar 2014 Klarer du å finne den inverse matrisen? Lenke til kommentar
cenenzo Skrevet 23. februar 2014 Del Skrevet 23. februar 2014 (endret) Klarer du å finne den inverse matrisen? for A ? tror jeg klarer å finne for A, men går i surr under oppg.. jeg kan framgangsmåten, men får så stygge tall, at jeg tror jeg har gått i surr... tror ikke jeg klarte å finne den inverse i akkurat denne opppg , får bare masse rare brøker. Endret 23. februar 2014 av cenenzo Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 23. februar 2014 Del Skrevet 23. februar 2014 Det er dårleg kvalitet på biletet, så enkelte av tala kan vere feil. --- Multipliser heile likninga med Sidan , kan me skrive: Å gange ei matrise med I blir som å gange eit algebrauttrykk med 1, så den kan me stryke. Då står me igjen med , som er heilt vanleg multiplikasjon av matriser. Edit: Flytta på matrisene. Lenke til kommentar
cenenzo Skrevet 23. februar 2014 Del Skrevet 23. februar 2014 Det er dårleg kvalitet på biletet, så enkelte av tala kan vere feil. --- Multipliser heile likninga med Sidan , kan me skrive: Å gange ei matrise med I blir som å gange eit algebrauttrykk med 1, så den kan me stryke. Då står me igjen med , som er heilt vanleg multiplikasjon av matriser. jeg skjønner! Men tror det eneste problemet mitt nå er å finne den inverse A^-1 , får helt rare svar, vet du om wolfram klarer å finne det? Lenke til kommentar
Torbjørn T. Skrevet 23. februar 2014 Del Skrevet 23. februar 2014 (endret) Zeph, litt pirk: Gang inn frå venstre, ikkje frå høgre. Matrisemultiplikasjon er ikkje kommutativt, altso er ikkje AB (nødvendigvis) det same som BA. Og det går eigentleg ikkje an å gjere sidan dimensjonane er feil, det må vere . (Red. Og på venstre sida skulle du eigentleg hatt når du ganger inn frå venstre, som heller ikkje fungerer.) Endret 23. februar 2014 av Torbjørn T. Lenke til kommentar
knipsolini Skrevet 23. februar 2014 Del Skrevet 23. februar 2014 Snip jeg skjønner! Men tror det eneste problemet mitt nå er å finne den inverse A^-1 , får helt rare svar, vet du om wolfram klarer å finne det? Sorry, ble opptatt med Liverpool-kamp... Kan du fortelle hva du fikk? Evt. gange med b og se om du finner riktige x-verdier. Lenke til kommentar
cenenzo Skrevet 23. februar 2014 Del Skrevet 23. februar 2014 (endret) Zeph, litt pirk: Gang inn frå venstre, ikkje frå høgre. Matrisemultiplikasjon er ikkje kommutativt, altso er ikkje AB (nødvendigvis) det same som BA. Og det går eigentleg ikkje an å gjere sidan dimensjonane er feil, det må vere . så hvordan blir formelen? Klarer du å hjelpe meg med å finne den inverse? men blir helt feil.... Endret 23. februar 2014 av cenenzo Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå