the_last_nick_left Skrevet 14. februar 2014 Del Skrevet 14. februar 2014 Det er jo i og for seg riktig gjort, men hva skal du bruke dette her til? Du skal nok heller faktorisere telleren.. Lenke til kommentar
Rune2014 Skrevet 14. februar 2014 Del Skrevet 14. februar 2014 Det er jo i og for seg riktig gjort, men hva skal du bruke dette her til? Du skal nok heller faktorisere telleren.. Det var et godt spørsmål ... forstår ikke hva alt dette skal brukes til i utgangspunktet Men oppgaven står enkelt og greit: "løs ulikheten" og det over ... Lenke til kommentar
nojac Skrevet 14. februar 2014 Del Skrevet 14. februar 2014 (endret) Det er jo i og for seg riktig gjort, men hva skal du bruke dette her til? Du skal nok heller faktorisere telleren.. Det var et godt spørsmål ... forstår ikke hva alt dette skal brukes til i utgangspunktet Men oppgaven står enkelt og greit: "løs ulikheten" og det over ... Poenget er at den oppdelingen du har gjort ikke bringer deg videre. Faktoriser heller telleren og nevneren og tegn fortegnsskjema. (x=1 ser ut til å være nullpunkt i teller - Polynomdivisjon med (x-1)) Endret 14. februar 2014 av nojac Lenke til kommentar
Nebuchadnezzar Skrevet 14. februar 2014 Del Skrevet 14. februar 2014 Noen gode Matlab-hoder her? Jeg skal estimere lengden av en kurve i R3. Matematisk er det jo greit nok, det er bare å dytte inn i formelen, men når jeg prøver å regne det ut i Matlab blir det bare knot. I prinsippet kan jeg vel skrive inn hele formelen (kvadratroten av summen av kvadratet av de deriverte) og bruke kommandoen quad fra 0 til 1, men for det første blir det jo komplett umulig å lese hva jeg har gjort og for det andre er sannsynligheten for at jeg får riktig antall og riktig plasserte parenteser omtrent null, uttrykket er ganske så stygt.. Jeg prøver å definere de enkelte deriverte som funksjoner av t og så igjen bruke quad, men da vil den ikke samarbeide i og med at Matlab tror jeg spesifiserer tre variable. Hvordan skal jeg fortelle Matlab at disse tre alle er funksjoner av t? function [ L ] = boge(c,d,varargin) if nargin > 2 S = 0; a = min(c,d); b = max(c,d); for i=1:(nargin-2) S = diff(varargin{i})^2 + S; end f = matlabFunction(S^0.5); L = quad(f,a,b); end Skrev denne på frihånd, mener den skal funke. Den gjelder for så mange variabler du bare vil. boge(-1,1,t^3,t^5) gir samme svar som wikipedia så ser ut til å funke. Å forenkle koden, å skrive den om til å bare gjelde for x,y,z får du gjøre. Er det noe som er uklart er det bare å spørre. Men det anbefales at du leser deg litt opp på funksjoene først =) Lenke til kommentar
CoffinKriz Skrevet 14. februar 2014 Del Skrevet 14. februar 2014 Hei, jeg ønsker å starte på ett lite prosjekt nå i vinterferien. Målet er å simulere væske i 2D som renner nedover en bakke, med formen som en sinuskurve, ved hjelp av en implisitt metode. Er usikker på hvor jeg skal starte. Har sett litt på navier-Stoke equation, laplace og euler equation. Jeg kan blant annet ikke noe om tensorer og har såvidt vært innom partielle differensial likninger og fourier serien. Noen som kunne laget en fin liten liste over ting jeg må lese meg opp på for å få det til? Ja, det er nok veldig mye å få gjennom på egenhånd, men klarer ikke legge fra meg tanken Lenke til kommentar
Rune2014 Skrevet 15. februar 2014 Del Skrevet 15. februar 2014 (endret) et er jo i og for seg riktig gjort, men hva skal du bruke dette her til? Du skal nok heller faktorisere telleren.. Det var et godt spørsmål ... forstår ikke hva alt dette skal brukes til i utgangspunktet Men oppgaven står enkelt og greit: "løs ulikheten" og det over ... Poenget er at den oppdelingen du har gjort ikke bringer deg videre. Faktoriser heller telleren og nevneren og tegn fortegnsskjema. (x=1 ser ut til å være nullpunkt i teller - Polynomdivisjon med (x-1)) Hei igjen og takk for veiledningen. Har prøvd en polynomdisivjon her, men er litt usikker på om jeg kan ha gjort det riktig.Dette er hva jeg har fått til: Og x=0 Blir dette helt feil? Ble usikker siden jeg har fått Og stykket er jo opprinnelig: Endret 15. februar 2014 av Rune2014 Lenke til kommentar
cuadro Skrevet 15. februar 2014 Del Skrevet 15. februar 2014 (endret) Dersom ditt opprinnelige stykke er slik du skriver rett over, så kan du benytte tredje kvadratsetning til å faktorisere nevneren: La oss anta at målet ditt er å forenkle uttrykket. Se isåfall om telleren kan faktoriseres med ett av leddene i nevneren. I.e: Utfør polynomdivisjonene og Her bør du komme frem til at telleren kan deles på (x-3) uten rest, som er det samme som å si at telleren har et nullpunkt for x=3. Faktoriser (x-3) ut av telleren, og du står igjen med:Nå gjenstår det kun å faktorisere ferdig telleren. Du har selv funnet ut at 1 er et nullpunkt, dvs. du kan faktorisere ut (x-1). Gjør det, og du burde få at telleren faktisk er lik (x-3)(x-2)(x-1).Du har nå ligningen: , for Så kan du lage deg et fortegnsskjema. Endret 15. februar 2014 av cuadro Lenke til kommentar
Rune2014 Skrevet 15. februar 2014 Del Skrevet 15. februar 2014 Der løsnet det litt ja Tusen takk for veiledningen! Lenke til kommentar
cenenzo Skrevet 15. februar 2014 Del Skrevet 15. februar 2014 Noen som kan forklare meg hvordan jg løser dette? Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 15. februar 2014 Del Skrevet 15. februar 2014 Har du lært deg å addere og multiplisere matriser? I så fall er det rett fram. Har du ikkje lært det, så bør du gjere det før du byrjar med oppgåvene. Lenke til kommentar
Øyvind23 Skrevet 15. februar 2014 Del Skrevet 15. februar 2014 Jeg har følgende oppgave som jeg ikke aner hvordan jeg skal løse:Vi har differensiallikningen Multipliser med y' i likningen og finn den løsningen slik at y(0)=1 og y'(0)=2. Lenke til kommentar
Nebuchadnezzar Skrevet 15. februar 2014 Del Skrevet 15. februar 2014 Er vel feil i den oppgaven så vidt jeg husker fra R2. I hvertfall ikke løsbarmed det en har lært på vgs. Lenke til kommentar
Rune2014 Skrevet 16. februar 2014 Del Skrevet 16. februar 2014 Vel, da har jeg kommet noen steg videre, men sliter fortsatt veldig med mye av matematikken, så jeg håper det er greit at jeg spør om følgende: Bestem a slik at likningen (se nedenfor) får en løsning lik 1. Løs likningen for denne verdien av a. Er ikke dette en tredjegradslikning? Og det skal vi jo faktisk ikke lære i følge læreplanen ... Eller er det noe jeg ikke ser her som er åpenbart? Lenke til kommentar
the_last_nick_left Skrevet 16. februar 2014 Del Skrevet 16. februar 2014 (endret) Hvis 1 er en løsning går polynomdivisjonen opp hvis du deler på (x-1). Edit: Det er enklere å bare sette inn for x=1. Endret 16. februar 2014 av the_last_nick_left Lenke til kommentar
Rune2014 Skrevet 16. februar 2014 Del Skrevet 16. februar 2014 Jeg hadde litt mistanker om at det var et polynom (selv om han blander alt mulig rart inn i disse oppgavene). Så det bare å foreta en polynomdivisjon med (x-1), er det så å forstå? Lenke til kommentar
the_last_nick_left Skrevet 16. februar 2014 Del Skrevet 16. februar 2014 Du kan gjøre det, men som sagt er det mye enklere å bare sette inn 1 for x og se hva a må være for at likningen skal være oppfylt. Lenke til kommentar
Rune2014 Skrevet 16. februar 2014 Del Skrevet 16. februar 2014 Prøvde det nå, og kom frem til at a må være 6... høres det helt vilt ut? Lenke til kommentar
''' Skrevet 16. februar 2014 Del Skrevet 16. februar 2014 Prøvde det nå, og kom frem til at a må være 6... høres det helt vilt ut? Det er riktig. Hvis likningen skal ha løsning lik 1 (mer presist, x=1), betyr det bare at høyre og venstre side er like når x er 1. Så det er ikke en tredjegradslikning i x, men en førstegradslikning i a Lenke til kommentar
ole5 Skrevet 16. februar 2014 Del Skrevet 16. februar 2014 Trenger litt hjelp med geogebra: Hvordan skisser man integralkurver. F.eks: y'=2x-1 Og hvordan lager man retningsdiagram ved hjelp av enten geogebra eller maxima. Har prøvd youtube uten hell Lenke til kommentar
Torbjørn T. Skrevet 16. februar 2014 Del Skrevet 16. februar 2014 Definer f som 2x-1 via Funksjon, og gjer y = Integral(f), var det det du meinte? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå