banansplitt™ Skrevet 6. februar 2014 Del Skrevet 6. februar 2014 Det eneste som slår meg er å krysse ut (x-1) oppe og nede, deretter sette inn 1 for x og regne ut. Men da ender jeg med -2 som svar, mener å huske at riktig svar var -3 i fasiten. Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 6. februar 2014 Del Skrevet 6. februar 2014 -2 er riktig. Noko du for øvrig kunne sjekka ved å teikne funksjonen på ein kalkulator. Lenke til kommentar
cenenzo Skrevet 6. februar 2014 Del Skrevet 6. februar 2014 Oppgave 5 En kule med masse m = 4.0 kg faller fritt gjennom luft. Anta at luftmotstanden er proporsjonal med farten kulen faller med, v. Benytt at proporsjonalitetsfaktoren c = 4.0 Ns/m. Tyngdens akselerasjon er 9.8 m/s2 . Finn fallfarten v uttrykt ved tiden t når startfarten er 0 m/s. Her kan du få bruk for Newtons 2. lov som sier at summen av kreftene, F, som virker på et legeme er lik legemets masse, m, multiplisert med dets akselerasjon, a: F = ma. sliter lit med å finne ut hvilken formel jeg skal bruke osv for å løse denne oppg, noen som har noen ideer? Lenke til kommentar
Janhaa Skrevet 6. februar 2014 Del Skrevet 6. februar 2014 Oppgave 5 En kule med masse m = 4.0 kg faller fritt gjennom luft. Anta at luftmotstanden er proporsjonal med farten kulen faller med, v. Benytt at proporsjonalitetsfaktoren c = 4.0 Ns/m. Tyngdens akselerasjon er 9.8 m/s2 . Finn fallfarten v uttrykt ved tiden t når startfarten er 0 m/s. Her kan du få bruk for Newtons 2. lov som sier at summen av kreftene, F, som virker på et legeme er lik legemets masse, m, multiplisert med dets akselerasjon, a: F = ma. sliter lit med å finne ut hvilken formel jeg skal bruke osv for å løse denne oppg, noen som har noen ideer? formel og formel: da har du en diff-likning igjen... Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 6. februar 2014 Del Skrevet 6. februar 2014 Det stopper seg på trapes konstruksjonen fordi jeg får det ikke til å stemme at CE er 3, 0 cm Hva legger du i at du "ikke får det til å stemme" at CE er 3 cm? Det er jo nettopp det som definerer punktet E.. Tegn opp en figur først så du har det klart hvordan figuren skal se ut. No er det ikkje mi oppgåve, men kunne du forklart? Eg er nyskjerrig på korleis den der ser ut. Lenke til kommentar
NorthGuard Skrevet 6. februar 2014 Del Skrevet 6. februar 2014 Jeg har en oppgave i lineær algebra som jeg sliter med. Jeg får tilslutt treligninger som dette: x+2y-3z = 4a y-z = a x+y+(a2-6)z = 4a-2 Hvordan kommer jeg meg videre fra dette til å svare på det første spørsmålet? Lenke til kommentar
knipsolini Skrevet 6. februar 2014 Del Skrevet 6. februar 2014 Jeg har en oppgave i lineær algebra som jeg sliter med. Jeg får tilslutt treligninger som dette: x+2y-3z = 4a y-z = a x+y+(a2-6)z = 4a-2 Hvordan kommer jeg meg videre fra dette til å svare på det første spørsmålet? Jeg må finne frem forstørrelsesglasset om jeg skal kunne lese oppgaven din. Lenke til kommentar
NorthGuard Skrevet 6. februar 2014 Del Skrevet 6. februar 2014 Jeg har en oppgave i lineær algebra som jeg sliter med. Jeg får tilslutt treligninger som dette: x+2y-3z = 4a y-z = a x+y+(a2-6)z = 4a-2 Hvordan kommer jeg meg videre fra dette til å svare på det første spørsmålet? Jeg må finne frem forstørrelsesglasset om jeg skal kunne lese oppgaven din. Var stor nok for 10 min siden. Prøv denne. Lenke til kommentar
Janhaa Skrevet 6. februar 2014 Del Skrevet 6. februar 2014 Jeg har en oppgave i lineær algebra som jeg sliter med. Jeg får tilslutt treligninger som dette: x+2y-3z = 4a y-z = a x+y+(a2-6)z = 4a-2 Hvordan kommer jeg meg videre fra dette til å svare på det første spørsmålet? se på http://www.wolframalpha.com/input/?i=+determinant+%7B%7B1%2C2%2C-3%7D%2C%7B0%2C1%2C-1%7D%2C%7B1%2C1%2Ca%5E2-6%7D%7D ikke se på linken hvis du vil prøve sjøl først... Lenke til kommentar
cenenzo Skrevet 7. februar 2014 Del Skrevet 7. februar 2014 Oppgave 5 En kule med masse m = 4.0 kg faller fritt gjennom luft. Anta at luftmotstanden er proporsjonal med farten kulen faller med, v. Benytt at proporsjonalitetsfaktoren c = 4.0 Ns/m. Tyngdens akselerasjon er 9.8 m/s2 . Finn fallfarten v uttrykt ved tiden t når startfarten er 0 m/s. Her kan du få bruk for Newtons 2. lov som sier at summen av kreftene, F, som virker på et legeme er lik legemets masse, m, multiplisert med dets akselerasjon, a: F = ma. sliter lit med å finne ut hvilken formel jeg skal bruke osv for å løse denne oppg, noen som har noen ideer? formel og formel: da har du en diff-likning igjen... dv/dt, hva vil det være? v' , c' , m' ? Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 7. februar 2014 Del Skrevet 7. februar 2014 dv/dt = v' = a Altså den deriverte til hastigheten, endring av hastighet over tid, som er akselerasjon. Lenke til kommentar
Quaric Skrevet 7. februar 2014 Del Skrevet 7. februar 2014 (endret) Hei, jeg holder på å gå gjennom kalkulus av tom lindstrøm. Holder på med kontinuitet hvor det dukket opp noe jeg bare ikke forstår. Det jeg sliter med er å finne ut i hvilke punkter en funksjon er diskontuinerlig i, si vi har; (oppgaven er 5.1.9 b) f(x) = { sqrt(x) for x > 0 { x+1 når x =< 0 hvordan går jeg frem for å vise hvilke punkter den er diskontinuerlig i? Jeg skjønner hvordan man skal vise at f(x) er kontinuerlig i punktet a, men forstår bare ikke hvordan jeg skal vise dette. Finner heller ingen gode forklaringer på nett. Endret 7. februar 2014 av Quaric Lenke til kommentar
the_last_nick_left Skrevet 7. februar 2014 Del Skrevet 7. februar 2014 (endret) Både roten av x og x+1 er kontinuerlige, så det eneste mulige diskontinuitetspunktet er for x lik null. Det er forsåvidt greit å vise at de to "delfunksjonene" er kontinuerlige, men det er ikke sikkert det er nødvendig. Endret 7. februar 2014 av the_last_nick_left Lenke til kommentar
Quaric Skrevet 7. februar 2014 Del Skrevet 7. februar 2014 Både roten av x og x+1 er kontinuerlige, så det eneste mulige diskontinuitetspunktet er for x lik null. Det er forsåvidt greit å vise at de to "delfunksjonene" er kontinuerlige, men det er ikke sikkert det er nødvendig. Jo, jeg skjønner det. Problemet er at jeg ikke vet hvordan jeg skal vise det. Lenke til kommentar
Gloria Skrevet 7. februar 2014 Del Skrevet 7. februar 2014 Er det viktig å virkelig forstå derivasjonsregler? Vi har nettopp begynt med derivasjon, og jeg forstår ikke potensregelen (f'(x)=nxn-1) selv om jeg fint klarer å regne med den. Lenke til kommentar
Janhaa Skrevet 7. februar 2014 Del Skrevet 7. februar 2014 Oppgave 5 En kule med masse m = 4.0 kg faller fritt gjennom luft. Anta at luftmotstanden er proporsjonal med farten kulen faller med, v. Benytt at proporsjonalitetsfaktoren c = 4.0 Ns/m. Tyngdens dv/dt, hva vil det være? v' , c' , m' ? skjønner ikke spm ditt... Lenke til kommentar
Janhaa Skrevet 7. februar 2014 Del Skrevet 7. februar 2014 Er det viktig å virkelig forstå derivasjonsregler? Vi har nettopp begynt med derivasjon, og jeg forstår ikke potensregelen (f'(x)=nxn-1) selv om jeg fint klarer å regne med den. forstå og forstå...bruke dem holder vel, sjøl om det også er bra og forstå den definerte av deriverte... http://no.wikipedia.org/wiki/Derivasjon http://en.wikipedia.org/wiki/Derivative Lenke til kommentar
Aleks855 Skrevet 7. februar 2014 Del Skrevet 7. februar 2014 Er det viktig å virkelig forstå derivasjonsregler? Vi har nettopp begynt med derivasjon, og jeg forstår ikke potensregelen (f'(x)=nxn-1) selv om jeg fint klarer å regne med den. Spørs litt hva du mener med å "forstå" dem. De kan bevises, og er altså ikke bare regler som er dratt ut av ræva Hvis du interesserer deg for det, så har jeg ført bevis for mange av disse reglene i derivasjonslista her: http://udl.no/matematikk/derivasjon Lenke til kommentar
the_last_nick_left Skrevet 7. februar 2014 Del Skrevet 7. februar 2014 Både roten av x og x+1 er kontinuerlige, så det eneste mulige diskontinuitetspunktet er for x lik null. Det er forsåvidt greit å vise at de to "delfunksjonene" er kontinuerlige, men det er ikke sikkert det er nødvendig. Jo, jeg skjønner det. Problemet er at jeg ikke vet hvordan jeg skal vise det. Prøv med epsilon lik en halv. Lenke til kommentar
Jaffe Skrevet 7. februar 2014 Del Skrevet 7. februar 2014 Hvis funksjonen skal være kontinuerlig så må grensa fra høyre side når x går mot 0 være lik 1 (funksjonsverdien i x = 0). Det er jo ikke tilfelle her, så funksjonen er diskontinuerlig i x = 0. Med mindre man eksplisitt skal bruke epsilon delta så er vel det nok. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå