B1804 Skrevet 5. februar 2014 Del Skrevet 5. februar 2014 Noen som kan hjelpe? ossen blir ln 0,5/-1600 til ln 2 / 1600? Akkurat den delen er ikke så nøye, var bare noe jeg gjorde fordi det ser litt bedre ut. Men det er fordi ln(a^b)=b*ln(a). ln(0.5)=ln(2^-1)=-ln2. ?? hva mener du? Sorry fikk ikke sendt med oppgaven Lenke til kommentar
knipsolini Skrevet 5. februar 2014 Del Skrevet 5. februar 2014 Noen som kan hjelpe? (Med utregningen. Se bilde for oppgave) Du kan lage to likninger med to ukjente. Får du den til da? Lenke til kommentar
cenenzo Skrevet 5. februar 2014 Del Skrevet 5. februar 2014 (endret) Oppgave 3 Et legeme med temperatur 20 °C plasseres i et varmeskap med temperatur 90 °C. Etter 10 minutter har legemets temperatur steget til 50 °C. a) Hva er legemets temperatur etter 25 minutter? b) Hvor lang tid tar det før legemets temperatur er 85 °C. jeg kom fram tilformel DT/Dt = - K ( T - L) altså dT/Dt = -K (T-90) ser formelen riktig ut? skal K være -K eller +K? Dette er hva jeg har gjort! kan noen hjelpe meg? klarer ikke å finne K.... Endret 5. februar 2014 av cenenzo Lenke til kommentar
Janhaa Skrevet 5. februar 2014 Del Skrevet 5. februar 2014 Noen som kan hjelpe? (Med utregningen. Se bilde for oppgave) 60*1 = 48*x + 64*(1-x) Lenke til kommentar
Janhaa Skrevet 5. februar 2014 Del Skrevet 5. februar 2014 Nesten. Står 150 år i oppgaven din, men du har regnet med 1500. Det er bare bare en fillefeil, selve metoden er helt riktig. Må forresten beklage, jeg skrev i går at tilleggsopplysningen var y(150)=3*y(0). Det skulle selvsagt være ganger 2 slik som du har skrevet. da er det y(150) = 2 * y(0)? supert! da tror jeg at jeg skjønte oppg... Oppgave 2 Et kar er i utgangpunktet helt fylt med vann. Det har et kvadratisk tverrsnitt med sidekant 4.0 m og høyde 5.0 m. Hvor lang tid tar det å tømme karet gjennom et hull i bunnen dersom karet er ¾ fullt etter én time? jeg klarer ikke finne ut hva slags form karet er? hva radiusen er. Hva er volumet for figuren? altså formelen Hvordan tenker du jeg bør sette opp dette stykket for å regne ut ? bruk Torricelli's law der V = l^2*h og V' = rate så er V(1) = 0.75*80=60 dvs h(1) =3.75 der h(0) = 5 for å finne k så har du en søt diff-likning: Lenke til kommentar
cenenzo Skrevet 5. februar 2014 Del Skrevet 5. februar 2014 (endret) Nesten. Står 150 år i oppgaven din, men du har regnet med 1500. Det er bare bare en fillefeil, selve metoden er helt riktig. Må forresten beklage, jeg skrev i går at tilleggsopplysningen var y(150)=3*y(0). Det skulle selvsagt være ganger 2 slik som du har skrevet. da er det y(150) = 2 * y(0)? supert! da tror jeg at jeg skjønte oppg... Oppgave 2 Et kar er i utgangpunktet helt fylt med vann. Det har et kvadratisk tverrsnitt med sidekant 4.0 m og høyde 5.0 m. Hvor lang tid tar det å tømme karet gjennom et hull i bunnen dersom karet er ¾ fullt etter én time? jeg klarer ikke finne ut hva slags form karet er? hva radiusen er. Hva er volumet for figuren? altså formelen Hvordan tenker du jeg bør sette opp dette stykket for å regne ut ? bruk Torricelli's law der V = l^2*h og V' = rate så er V(1) = 0.75*80=60 dvs h(1) =3.75 der h(0) = 5 for å finne k så har du en søt diff-likning: hvilken formel er V = L^2 * H? skal prøve nå! jeg regner med at siste delen skal jeg bruke løse differanse ligningen? er det formelen for sylinger? V = pi * r^2 * h? hvilken formel for volum skal jeg bruke? så skal jeg prøve å regne på min egen måte Endret 5. februar 2014 av cenenzo Lenke til kommentar
Janhaa Skrevet 5. februar 2014 Del Skrevet 5. februar 2014 (endret) hehe...det står Kvadratisk kar... så dette lærte du på ungdomsskolen V = l*b*h = l^2*h der l = b Endret 5. februar 2014 av Janhaa Lenke til kommentar
Janhaa Skrevet 5. februar 2014 Del Skrevet 5. februar 2014 NB husk det er ikke en sylinder...står ikke noe om det i oppgava... Lenke til kommentar
cenenzo Skrevet 5. februar 2014 Del Skrevet 5. februar 2014 (endret) hehe...det står Kvadratisk kar... så dette lærte du på ungdomsskolen V = l*b*h = l^2*h der l = b dette er hva jeg har gjort! ser dette riktig ut? jeg kommer ikke fordi siste trinnet.... for å finne tiden.. men ser det riktig ut det jeg har gjort så langt? Endret 5. februar 2014 av cenenzo Lenke til kommentar
ole5 Skrevet 5. februar 2014 Del Skrevet 5. februar 2014 Hvordan går jeg frem ved å løse denne oppgaven: f(x)= cos x + sin x= 0. Noe tips til hva jeg skal gjøre videre, skjønte det ikke er vits i å få det til tang heller. Lenke til kommentar
Torbjørn T. Skrevet 5. februar 2014 Del Skrevet 5. februar 2014 Om du meiner tangens, so jo, det er vits å få det om til ei likning med tangens. Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 5. februar 2014 Del Skrevet 5. februar 2014 Hvordan går jeg frem ved å løse denne oppgaven: f(x)= cos x + sin x= 0. Noe tips til hva jeg skal gjøre videre, skjønte det ikke er vits i å få det til tang heller. Ser du kva som skjer når du deler alt med cos x? Lenke til kommentar
ole5 Skrevet 5. februar 2014 Del Skrevet 5. februar 2014 Om du meiner tangens, so jo, det er vits å få det om til ei likning med tangens. Det blir da tang x= 0. Hva skal jeg gjøre videre da? Lenke til kommentar
B1804 Skrevet 5. februar 2014 Del Skrevet 5. februar 2014 Noen som kan hjelpe? (Med utregningen. Se bilde for oppgave) Du kan lage to likninger med to ukjente. Får du den til da? Ja likningen hadde jeg sikkert klart å løse men å lage likningen er noe anna :/ Noen som kunne hjulpet til med det? Lenke til kommentar
Selvin Skrevet 5. februar 2014 Del Skrevet 5. februar 2014 Tror nok heller du får tan(x) = -1 Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 5. februar 2014 Del Skrevet 5. februar 2014 Om du meiner tangens, so jo, det er vits å få det om til ei likning med tangens. Det blir da tang x= 0. Hva skal jeg gjøre videre da? Lenke til kommentar
Pentel Skrevet 5. februar 2014 Del Skrevet 5. februar 2014 Noen som kan hjelpe? (Med utregningen. Se bilde for oppgave) Du kan lage to likninger med to ukjente. Får du den til da? Ja likningen hadde jeg sikkert klart å løse men å lage likningen er noe anna :/ Noen som kunne hjulpet til med det? Kan jo gi deg en start: strekning hun kjører i 48km/h + strekning hun kjører i 64km/h = 60km og at Lenke til kommentar
Janhaa Skrevet 5. februar 2014 Del Skrevet 5. februar 2014 Noen som kan hjelpe? (Med utregningen. Se bilde for oppgave) 60*1 = 48*x + 64*(1-x) 60*1 = 48*x + 64*(1-x) Lenke til kommentar
ole5 Skrevet 5. februar 2014 Del Skrevet 5. februar 2014 Tror nok heller du får tan(x) = -1 Om du meiner tangens, so jo, det er vits å få det om til ei likning med tangens. Det blir da tang x= 0. Hva skal jeg gjøre videre da? Åjaa. takk. Lenke til kommentar
cenenzo Skrevet 5. februar 2014 Del Skrevet 5. februar 2014 Noen som kan hjelpe? (Med utregningen. Se bilde for oppgave) 60*1 = 48*x + 64*(1-x) 60*1 = 48*x + 64*(1-x) hehe...det står Kvadratisk kar... så dette lærte du på ungdomsskolen V = l*b*h = l^2*h der l = b dette er hva jeg har gjort! ser dette riktig ut? jeg kommer ikke fordi siste trinnet.... for å finne tiden.. men ser det riktig ut det jeg har gjort så langt? ser det over riktig ut? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå