cenenzo Skrevet 31. januar 2014 Del Skrevet 31. januar 2014 Jepp, A er en konstant. Deriver og sett rett inn i diff ligningen og finn ut hva A må være. Her må du nok bruke produktregel kunne jeg spørt hvordan man ser at den ligningen er homogen? altså at man må gange med x? Lenke til kommentar
Pentel Skrevet 31. januar 2014 Del Skrevet 31. januar 2014 Jepp, A er en konstant. Deriver og sett rett inn i diff ligningen og finn ut hva A må være. Her må du nok bruke produktregel kunne jeg spørt hvordan man ser at den ligningen er homogen? altså at man må gange med x? Ligningen er inhomogen, men er en løsning på den tilsvarende homogene ligningen, dvs. i dette tilfelle . Derfor kan det ikke være en partikulær løsning. Dette fikser vi ved å gange med x. Jeg anbefaler at du leser i boken om inhomogene diff. ligninger Lenke til kommentar
cenenzo Skrevet 31. januar 2014 Del Skrevet 31. januar 2014 Jepp, A er en konstant. Deriver og sett rett inn i diff ligningen og finn ut hva A må være. Her må du nok bruke produktregel kunne jeg spørt hvordan man ser at den ligningen er homogen? altså at man må gange med x? Ligningen er inhomogen, men er en løsning på den tilsvarende homogene ligningen, dvs. i dette tilfelle . Derfor kan det ikke være en partikulær løsning. Dette fikser vi ved å gange med x. Jeg anbefaler at du leser i boken om inhomogene diff. ligninger hvordan ville du ha derivert e^3x + 3e^3x * x? får det ikkehelt til.. Lenke til kommentar
Pentel Skrevet 31. januar 2014 Del Skrevet 31. januar 2014 (endret) Dette burde du egentlig klare selv. Endret 31. januar 2014 av Pentel Lenke til kommentar
Sharizard Skrevet 31. januar 2014 Del Skrevet 31. januar 2014 (endret) Lurer på om noen kan hjelpe meg med denne oppgaven: f(x) = x - 4cos2x + 1 Finn f'(x) og bruk dette til å finne alle globale ekstremalpunkter for f. Hvordan deriverte jeg cos^2x og hvordan går jeg fram etter det? Antar jeg må finne topp/bunn/nullpunkter? Er vel å sette f'(x) = 0 for å finne topp/bunn. Hva gjør jeg så etter det? Bruker jeg f.eks radianer eller grader? Takk opå forhånd. Bumper denne litt. Har nå derivert og funnet ut at f'(x) = 8sinxcosx + 1, som da blir 4sin(2x) + 1 (hvorfor det?) For å finne ekstremalpunkter, setter jeg f'(x) = 0. 4sin2x + 1 = 0 4sin2x = - 1 sin2x = -1/4 2x = sin-1(-0.25) x = -0.126 Stemmer dette? Hva gjør jeg nå for å finne topp og bunnpunkt? Edit: Df = [0,2] Endret 31. januar 2014 av Sharizard Lenke til kommentar
cenenzo Skrevet 31. januar 2014 Del Skrevet 31. januar 2014 (endret) Dette burde du egentlig klare selv. Tusen takk! jeg klarte å få løst oppg! Neste oppg så står det at "Der Y(0) = 6" , Jeg skjønner ikke helt hva jeg skal gjøre nå, er et nytt oppg, men jeg antar at jeg skal løse differensialligningen, men hva gjør jeg med Y(0) = 6? skal jeg bare løse differensialligningen og finne Y = Yh + Yp , deretter tar jeg Y = 6 med x = 0? Endret 31. januar 2014 av cenenzo Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 31. januar 2014 Del Skrevet 31. januar 2014 Det er riktig. Sidan du får oppgitt både y og x, så skal du finne den siste ukjente, A. Byt ut y med 6 og x med 0, og løys for A. Lenke til kommentar
Sara: Skrevet 31. januar 2014 Del Skrevet 31. januar 2014 Hvordan løser jeg dette: 1gx^2+1g(2x) =1g 16 og 61n^2 x+1nx = 1 Lenke til kommentar
Battaman Skrevet 31. januar 2014 Del Skrevet 31. januar 2014 Hvis en mynt kastes to ganger, la Z angi antall ganger man far kron pa det frste kastet, og la W angi antall ganger man far kron pa begge kastene. Anta na at mynten er ubalansert slik at sannsynligheten for a fa kron i et kast er 0:4. a) Finn da simultan sannsynlighetsfordeling for W og Z. Finn ogsa marginalfordelingen for W og marginalfordelingen for Z. Finn til slutt sannsynligheten for man far mynt minst en gang i de to kastene Lenke til kommentar
Gjest medlem-1432 Skrevet 1. februar 2014 Del Skrevet 1. februar 2014 Har en casiokalkulator og noen gsng får jeg uekte brøk til svar. Kan det fikses? Eks 32/30 ble 1.1.15 Lenke til kommentar
FraXinuS Skrevet 1. februar 2014 Del Skrevet 1. februar 2014 Shift + ab/c tror jeg. Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 1. februar 2014 Del Skrevet 1. februar 2014 Det er vel uekte brøk du vil ha? Dvs. eller . Ein blanda tal er . Prøv Shift+Menu (Set up) og sjå etter Frac Result, som skal stå på d/c, ikkje ab/c, dersom du ikkje vil få svar som blanda tal. Dersom du vil behalde måten den fungerer på i dag, men berre vil ha svaret på ei anna form, så må du bruke F↔D. Det varierer litt frå modell til modell om du kan endre svaret eller ikkje. På min er det sånn: Eg trykker inn 16/15 og får 16/15. Trykker eg på F↔D, så blir det eit desimaltal, 1.066666667 Trykker eg på Shift + F↔D, så blir det eit blanda tal, . Lenke til kommentar
Rune2014 Skrevet 1. februar 2014 Del Skrevet 1. februar 2014 Hei folkens! Jeg grubler litt. Vi har en mattelærer som lærer oss en ting, og gir oss oppgaver på noe som ikke helt samsvarer for å bruke det uttrykket, så jeg står i stampe (igjen) Skjønner egentlig ikke hvordan fasiten på dette stykket Kan gi svaret: For jeg har lest meg frem til at det som står i parantesen der kan skrives som: Så det jeg får til er: Er dette riktig eller feil? Hvordan skal jeg egentlig regne ut dette? Setter veldig pris på hjelp Lenke til kommentar
Selvin Skrevet 1. februar 2014 Del Skrevet 1. februar 2014 (endret) Skal det være 3 opphøyd i 1/2 eller 3 ganger 1/2? Regner med det første, hvis ikke blir svaret noe helt annet. (Roten av 3)^2 er 3. 3 er det samme som tredjeroten av 27. Hva er så tredjeroten av 27 ganger tredjeroten av 3? Endret 1. februar 2014 av Selvin Lenke til kommentar
Rune2014 Skrevet 1. februar 2014 Del Skrevet 1. februar 2014 Hei. Det er litt vanskelig å se hva de egentlig mener mtp hvordan stykket er skrevet, så jeg har tatt et bilde. Mener selv det skal være 3*1/2 opphøyd i 2 Lenke til kommentar
Selvin Skrevet 1. februar 2014 Del Skrevet 1. februar 2014 Det skal være 3 opphøyd i 1/2 som igjen skal være opphøyd i 2 Lenke til kommentar
JohanB Skrevet 1. februar 2014 Del Skrevet 1. februar 2014 ^Ja.. bare da får du 3 * 3^(1/3) som er 3.rota 81 Lenke til kommentar
Rune2014 Skrevet 1. februar 2014 Del Skrevet 1. februar 2014 (endret) Ahh, så bare dårlig skrevet av forfatteren da Da fikk jeg klarlagt det og skjønner plutselig litt mer Takk for hjelpen Endret 1. februar 2014 av Rune2014 Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 1. februar 2014 Del Skrevet 1. februar 2014 Eg synest oppgåva er ganske klar. Lenke til kommentar
Rune2014 Skrevet 1. februar 2014 Del Skrevet 1. februar 2014 Jeg ser det nå jeg også ... men er 18 år siden jeg gikk på skole og hadde matte (og gjorde det veldig dårlig den gang) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå