Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Den enorme matteassistansetråden

Anbefalte innlegg

Du får et andregradsuttrykk hvis du bare faktoriserer en x.

chart?cht=tx&chl=x^3 + 4x = x(x^2-4)

Om du da ikke kan kvadratsetningene, så kan du godt bruke ABC, med a = 1, b = 0, c = -4. Men for å være helt ærlig, LÆR DEG KVADRATSETNINGENE! Sensor kommer ikke til å bli imponert over at du tar den lange, trasige veien for å finne nullpunktene.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Om du da ikke kan kvadratsetningene, så kan du godt bruke ABC, med a = 1, b = 0, c = -4. Men for å være helt ærlig, LÆR DEG KVADRATSETNINGENE! Sensor kommer ikke til å bli imponert over at du tar den lange, trasige veien for å finne nullpunktene.

Hmm fikk beskjed om å gjøre det på den måten av veileder, men okey. Men hvorfor blir b = 0? Skjønner at a er x'en, at c er -4, men er ikke b'en x^2 og skal bli 1?

Endret av banansplitt™
Lenke til kommentar

Evt. like enkelt, løs x^2 = 4, det burde være rett frem. Men helt enig, kvadratsetningene må læres.

Lenke til kommentar

Lurer på om noen kan hjelpe meg med denne oppgaven:

f(x) = x - 4cos2x + 1

Finn f'(x) og bruk dette til å finne alle globale ekstremalpunkter for f.

Hvordan deriverte jeg cos^2x og hvordan går jeg fram etter det? Antar jeg må finne topp/bunn/nullpunkter? Er vel å sette f'(x) = 0 for å finne topp/bunn. Hva gjør jeg så etter det? Bruker jeg f.eks radianer eller grader?

Takk opå forhånd. :)

Lenke til kommentar

Vi har punktene a=( 2,0,2), B=(4,2,0). la P=(x,y,z) være et punkt som ligger like langt fra A som B.

a) et plan ligger midt mellom A og B. Bestemm linkingen for dette planet?

Jeg fant først 1/2 AB og brukte det som retningsvektor, og dermed brukte a som punkt.

Jeg fikk: x+y-z+0=0 FASIT: x+y-z-3=0.

Ergo: Retingsvektoren er riktig, men ser ut som jeg brukte feil punkt, noen som kunne gi meg litt dytt i riktig retning?

Lenke til kommentar

Vi har punktene a=( 2,0,2), B=(4,2,0). la P=(x,y,z) være et punkt som ligger like langt fra A som B.

a) et plan ligger midt mellom A og B. Bestemm linkingen for dette planet?

Jeg fant først 1/2 AB og brukte det som retningsvektor, og dermed brukte a som punkt.

Jeg fikk: x+y-z+0=0 FASIT: x+y-z-3=0.

Ergo: Retingsvektoren er riktig, men ser ut som jeg brukte feil punkt, noen som kunne gi meg litt dytt i riktig retning?

Det du gjorde vil ikke gi deg et plan midt mellom A og B, men et plan gjennom A. Dersom den skal gå midt mellom, må den gå gjennom P ;)

Lenke til kommentar

Jeg har en nytt spørsmål?

integrere x/x^2+1 dx: jeg integrerte først telleren: 1/2x^2 LN(x^2+1)+c= 1/2 ln(x^2+1)+c. Er det riktig måte jeg gjorde det?

En ting jeg funderer over: Hvorfor sier fasiten 1/2 når integrasjon av X = 1/2*X^2.?

Flere andre oppgaver som nesten er lik denne har også blitt det samme. Jeg selvfølgelig har skjønt at man skal bare ta med 1/2, men Hvorfor egentlig? Hvorfor ikke 1/2 x^2

Lenke til kommentar

integrere x/x^2+1 dx: jeg integrerte først telleren: 1/2x^2 LN(x^2+1)+c= 1/2 ln(x^2+1)+c. Er det riktig måte jeg gjorde det?

En ting jeg funderer over: Hvorfor sier fasiten 1/2 når integrasjon av X = 1/2*X^2.?

Flere andre oppgaver som nesten er lik denne har også blitt det samme. Jeg selvfølgelig har skjønt at man skal bare ta med 1/2, men Hvorfor egentlig? Hvorfor ikke 1/2 x^2

Tips: lær deg latex, eller bruk parentenser.

Usikker på hva du med "først integrerte jeg telleren". Du kan ikke integrere telleren og så integrere nevneren. Her er det substitusjon som gjelder. Setter du chart?cht=tx&chl= u = x^2 +1 så burde dette gå glatt.

Lenke til kommentar

chart?cht=tx&chl=\int x\: dx=\frac{1}{2}x^{2}+C, det stemmer! Men skjønner ikke helt hva du har gjort!

Men en ting du må huske på er at chart?cht=tx&chl=u'=\frac{du}{dx}\; \Leftrightarrow \; dx=\frac{du}{u'}. Dette kan du få god nytte av! :)

EDIT: misforstod spørsmålet ditt!

Endret av Mathkiller
Lenke til kommentar

Differensial ligning Y = Yh + Yp !

y'' - 3y' = 18e^(3x)

'

jeg har funnet ut at Yh er C1 + Ce^(3x)

men jeg sliter med å finne Yp, kan noen hjelpe meg?

Husker ikke hva metoden heter på norsk, men på engelsk heter den "method of undetermined coefficients". Siden chart?cht=tx&chl= Y_h = Ce^{3x} er en løsning på den tilsvarende homogene ligningen, så kan ikke chart?cht=tx&chl= Y_p = Ae^{3x} være en partikulær løsning. Da må man gange med x, som gir : chart?cht=tx&chl= Y_p = Axe^{3x}. Nå trenger du bare å finne A

Lenke til kommentar

Differensial ligning Y = Yh + Yp !

y'' - 3y' = 18e^(3x)

'

jeg har funnet ut at Yh er C1 + Ce^(3x)

men jeg sliter med å finne Yp, kan noen hjelpe meg?

Husker ikke hva metoden heter på norsk, men på engelsk heter den "method of undetermined coefficients". Siden chart?cht=tx&chl= Y_h = Ce^{3x} er en løsning på den tilsvarende homogene ligningen, så kan ikke chart?cht=tx&chl= Y_p = Ae^{3x} være en partikulær løsning. Da må man gange med x, som gir : chart?cht=tx&chl= Y_p = Axe^{3x}. Nå trenger du bare å finne A

Er A en konstant i dette tilfellet?

Da har jeg Yp = Ke^(3x) * x , k = konstant.

kan jeg bare begynne rett på derivasjonen?:D hvordan bør jeg derivere dettE?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...