Alex T. Skrevet 20. januar 2014 Del Skrevet 20. januar 2014 Hei, har følgende oppgave: Tegn en skisse av grafen til funksjonen a) Regn ut arealet som er avgrenset av grafen til f, x-aksen og linjene x=-1 og x=4. Her har jeg gjort følgende: Dette er feil ifølge fasiten...vil gjerne vite hva som er feil det står i fasiten. Lenke til kommentar
Aleks855 Skrevet 20. januar 2014 Del Skrevet 20. januar 2014 Hei, har følgende oppgave: Tegn en skisse av grafen til funksjonen a) Regn ut arealet som er avgrenset av grafen til f, x-aksen og linjene x=-1 og x=4. Her har jeg gjort følgende: Dette er feil ifølge fasiten...vil gjerne vite hva som er feil det står i fasiten. Jeg vil påstå det er fasitfeil. Jeg får samme som deg. Lenke til kommentar
Gloria Skrevet 20. januar 2014 Del Skrevet 20. januar 2014 Hvordan skriver dere alle disse matematiske uttrykkene inn på forumet? Lenke til kommentar
Alex T. Skrevet 20. januar 2014 Del Skrevet 20. januar 2014 Hei, har følgende oppgave: Tegn en skisse av grafen til funksjonen a) Regn ut arealet som er avgrenset av grafen til f, x-aksen og linjene x=-1 og x=4. Her har jeg gjort følgende: Dette er feil ifølge fasiten...vil gjerne vite hva som er feil det står i fasiten. Jeg vil påstå det er fasitfeil. Jeg får samme som deg. Ja, det eneste som stemmer er hvis man tar arealet fra x=0 til x=4...men da er oppgaven dårlig Lenke til kommentar
Alex T. Skrevet 20. januar 2014 Del Skrevet 20. januar 2014 Hvordan skriver dere alle disse matematiske uttrykkene inn på forumet? Gå inn her: http://www.codecogs.com/latex/eqneditor.php Så velger du phpBB nede før du kopierer og limer inn 1 Lenke til kommentar
henbruas Skrevet 20. januar 2014 Del Skrevet 20. januar 2014 Hvordan skriver dere alle disse matematiske uttrykkene inn på forumet? Gå inn her: http://www.codecogs.com/latex/eqneditor.php Så velger du phpBB nede før du kopierer og limer inn Genialt, har skrevet dem manuelt helt fram til nå. Takk! Lenke til kommentar
Pettersenper Skrevet 20. januar 2014 Del Skrevet 20. januar 2014 (endret) Skal "find the area of the surface generated" når "One leaf of the lemniscate r^2=cos2(theta)" Jeg finner hva ds er for å sette inn i formel: ds =sqrt(sin^2(2(x))/cos2x+cosx). Dette har fasiten skrevet = dx/(sqrt(cos2x)) hvordan har de kommet frem til det? Jeg må også vite perioden jeg skal integrere for. Hvordan finner jeg den? de har brukt: ds^2 = r^2 + (r ' (theta))^2: ds = sqrt(r^2 + (r ' (theta))^2)) = d theta / sqrt(cos(2 theta)) eller dx / sqrt(cos(2x)) Okay. Takk Men vet du hvordan integrasjonsperioden ble funnet? Skjønner forresten ikke helt overgangen her: sqrt(r^2 + (r ' (theta))^2)) = d theta / sqrt(cos(2 theta)) Endret 21. januar 2014 av Pettersenper Lenke til kommentar
Mladic Skrevet 21. januar 2014 Del Skrevet 21. januar 2014 (endret) Hvorfor blir ? Endret 21. januar 2014 av Mladic Lenke til kommentar
Selvin Skrevet 21. januar 2014 Del Skrevet 21. januar 2014 (endret) Så opphøyer vi begge sider i 2, det gir Det er den formelle, matematiske forklaringen. Når man får en likning av den typen kan man tenke "hvilket tall på man ta kvadroten til for å få 2"? Jo, det er da 4 Endret 21. januar 2014 av Selvin 3 Lenke til kommentar
Corporal Jenkinson Skrevet 21. januar 2014 Del Skrevet 21. januar 2014 Noen som kan forklare meg hvordan jeg kan løse B? Sitter litt fast... Lenke til kommentar
knipsolini Skrevet 21. januar 2014 Del Skrevet 21. januar 2014 Hm, du kan vel bruke de to punktene og funksjonen til å lage to likninger med to ukjente. Lenke til kommentar
knipsolini Skrevet 21. januar 2014 Del Skrevet 21. januar 2014 Fikk du den til cfthompson? Lenke til kommentar
Engm Skrevet 21. januar 2014 Del Skrevet 21. januar 2014 Hei, har følgende oppgave: Tegn en skisse av grafen til funksjonen a) Regn ut arealet som er avgrenset av grafen til f, x-aksen og linjene x=-1 og x=4. Her har jeg gjort følgende: Dette er feil ifølge fasiten...vil gjerne vite hva som er feil det står i fasiten. Jeg vil påstå det er fasitfeil. Jeg får samme som deg. Ja, det eneste som stemmer er hvis man tar arealet fra x=0 til x=4...men da er oppgaven dårlig Oppgaven spør etter X større eller lik null, Ser definitivt ut som en feil i oppgaven, ved å spørre etter x= -1, hvor grafen ikke er definert engang. Weird. Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 22. januar 2014 Del Skrevet 22. januar 2014 Dette er feil ifølge fasiten...vil gjerne vite hva som er feil det står i fasiten. Det er feil i oppgåveteksten. Basert på fasiten så skal det stå: a) Regn ut arealet som er avgrenset av grafen til f, x-aksen og linjene x=0 og x=4. Då vil du få 0.908. Lenke til kommentar
Corporal Jenkinson Skrevet 22. januar 2014 Del Skrevet 22. januar 2014 Fikk du den til cfthompson? Jepp, takk for svar! Lenke til kommentar
Gjest Skrevet 22. januar 2014 Del Skrevet 22. januar 2014 Om man deler 1 på en vektor v, får en da normalen til vektoren? Kan jeg vise dette på noen måte? Nylig begynt med vektorregning igjen i matte 2, nesten alt er glemt. Lenke til kommentar
ole5 Skrevet 22. januar 2014 Del Skrevet 22. januar 2014 f(x)= (x^3-8)/ (x^2-4) Svaret skal bli 1- 4/(x+2)^2. Sett gjennom flere ganger, men kommer ikke lengre enn (x^4-12x^2+16x)/(x-2)^2. Kunne noen ha hjulpet meg videre? Lenke til kommentar
Aleks855 Skrevet 22. januar 2014 Del Skrevet 22. januar 2014 f(x)= (x^3-8)/ (x^2-4) Svaret skal bli 1- 4/(x+2)^2. Sett gjennom flere ganger, men kommer ikke lengre enn (x^4-12x^2+16x)/(x-2)^2. Kunne noen ha hjulpet meg videre? Hva er det du skal gjøre? Derivere funksjonen? Lenke til kommentar
the_last_nick_left Skrevet 22. januar 2014 Del Skrevet 22. januar 2014 Om man deler 1 på en vektor v, får en da normalen til vektoren? Kan jeg vise dette på noen måte? Nylig begynt med vektorregning igjen i matte 2, nesten alt er glemt. Og hvordan tenker du deg å "dele på" en vektor? Hint: Hva er prikkproduktet til en vektor og dens normal? Lenke til kommentar
magneman Skrevet 22. januar 2014 Del Skrevet 22. januar 2014 Hvordan har det seg at avdragene ved et annuitetslån øker med rentefaktoren i forhold til fjorårets avdrag? Avdrag år 2 er avdrag år 1 multiplisert med (1 + i). Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå