Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Den enorme matteassistansetråden

Anbefalte innlegg

Hei, har følgende oppgave: Tegn en skisse av grafen til funksjonen chart?cht=tx&chl=f(x)=xe^{-x}\; \;\; \; \; \; \; \; \; \; 0\leq x\leq 4

a) Regn ut arealet som er avgrenset av grafen til f, x-aksen og linjene x=-1 og x=4.

Her har jeg gjort følgende:
chart?cht=tx&chl=A=\int_{0}^{4}f(x)\: dx-\int_{-1}^{0}f(x)\: dx=[(-1-x)e^{-x}]_{0}^{4}-[(-1-x)e^{-x}]_{-1}^{0}=2-5e^{-4}\approx 1,908
Dette er feil ifølge fasiten...vil gjerne vite hva som er feil :( det står chart?cht=tx&chl=1-5e^{-4}\approx 0,908 i fasiten.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei, har følgende oppgave: Tegn en skisse av grafen til funksjonen chart?cht=tx&chl=f(x)=xe^{-x}\; \;\; \; \; \; \; \; \; \; 0\leq x\leq 4

a) Regn ut arealet som er avgrenset av grafen til f, x-aksen og linjene x=-1 og x=4.

chart?cht=tx&chl=A=\int_{0}^{4}f(x)\: dx-\int_{-1}^{0}f(x)\: dx=[(-1-x)e^{-x}]_{0}^{4}-[(-1-x)e^{-x}]_{-1}^{0}=2-5e^{-4}\approx 1,908
Dette er feil ifølge fasiten...vil gjerne vite hva som er feil :( det står chart?cht=tx&chl=1-5e^{-4}\approx 0,908 i fasiten.

Jeg vil påstå det er fasitfeil. Jeg får samme som deg.

Lenke til kommentar

Ja, det eneste som stemmer er hvis man tar arealet fra x=0 til x=4...men da er oppgaven dårlig :p

Lenke til kommentar

Skal "find the area of the surface generated" når "One leaf of the lemniscate r^2=cos2(theta)"

Jeg finner hva ds er for å sette inn i formel:

ds =sqrt(sin^2(2(x))/cos2x+cosx). Dette har fasiten skrevet = dx/(sqrt(cos2x))

hvordan har de kommet frem til det?

Jeg må også vite perioden jeg skal integrere for. Hvordan finner jeg den?

de har brukt:

ds^2 = r^2 + (r ' (theta))^2:

ds = sqrt(r^2 + (r ' (theta))^2)) = d theta / sqrt(cos(2 theta))

eller

dx / sqrt(cos(2x))

Okay. Takk :)

Men vet du hvordan integrasjonsperioden ble funnet?

Skjønner forresten ikke helt overgangen her: sqrt(r^2 + (r ' (theta))^2)) = d theta / sqrt(cos(2 theta))

Endret av Pettersenper
Lenke til kommentar

chart?cht=tx&chl=\sqrt{x} = x^{\frac{1}{2}} = 2

Så opphøyer vi begge sider i 2, det gir

chart?cht=tx&chl=(x^{\frac{1}{2}})^{2}} = x^{\frac{1}{2}\cdot 2} = 2^2 \\ \Rightarrow x = 4

Det er den formelle, matematiske forklaringen. Når man får en likning av den typen kan man tenke "hvilket tall på man ta kvadroten til for å få 2"? Jo, det er da 4 :)

Endret av Selvin
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Ja, det eneste som stemmer er hvis man tar arealet fra x=0 til x=4...men da er oppgaven dårlig :p

Oppgaven spør etter X større eller lik null, chart?cht=tx&chl=f(x)=xe^{-x}\; \;\; \; \; \; \; \; \; \; 0\leq x\leq 4

Ser definitivt ut som en feil i oppgaven, ved å spørre etter x= -1, hvor grafen ikke er definert engang. Weird.

Lenke til kommentar

Det er feil i oppgåveteksten. Basert på fasiten så skal det stå:

a) Regn ut arealet som er avgrenset av grafen til f, x-aksen og linjene x=0 og x=4.

Då vil du få 0.908.

Lenke til kommentar

Om man deler 1 på en vektor v, får en da normalen til vektoren? Kan jeg vise dette på noen måte? Nylig begynt med vektorregning igjen i matte 2, nesten alt er glemt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...