Pettersenper Skrevet 17. januar 2014 Del Skrevet 17. januar 2014 Skal "find the area of the surface generated" når "One leaf of the lemniscate r^2=cos2(theta)" Jeg finner hva ds er for å sette inn i formel: ds =sqrt(sin^2(2(x))/cos2x+cosx). Dette har fasiten skrevet = dx/(sqrt(cos2x)) hvordan har de kommet frem til det? Jeg må også vite perioden jeg skal integrere for. Hvordan finner jeg den? Lenke til kommentar
Janhaa Skrevet 17. januar 2014 Del Skrevet 17. januar 2014 Skal "find the area of the surface generated" når "One leaf of the lemniscate r^2=cos2(theta)" Jeg finner hva ds er for å sette inn i formel: ds =sqrt(sin^2(2(x))/cos2x+cosx). Dette har fasiten skrevet = dx/(sqrt(cos2x)) hvordan har de kommet frem til det? Jeg må også vite perioden jeg skal integrere for. Hvordan finner jeg den? de har brukt: ds^2 = r^2 + (r ' (theta))^2: ds = sqrt(r^2 + (r ' (theta))^2)) = d theta / sqrt(cos(2 theta)) eller dx / sqrt(cos(2x)) 1 Lenke til kommentar
Miriam:) Skrevet 18. januar 2014 Del Skrevet 18. januar 2014 Jobber med uordnede utvalg i sannsynlighet i R1 og sliter med denne oppgaven."Vi har gitt tallet 123 215.Hvor mange ulike tall kan vi få ved å bytte om på rekkefølgen av sifrene i dette tallet?"Vet at svaret skal bli 180. Hvordan gjør man det når man har flere tall som er like? Lenke til kommentar
Janhaa Skrevet 18. januar 2014 Del Skrevet 18. januar 2014 Jobber med uordnede utvalg i sannsynlighet i R1 og sliter med denne oppgaven. "Vi har gitt tallet 123 215. Hvor mange ulike tall kan vi få ved å bytte om på rekkefølgen av sifrene i dette tallet?" Vet at svaret skal bli 180. Hvordan gjør man det når man har flere tall som er like? 6! / (2!*2!) pga 6 ulike tall 2 ett tall 2 to tall 1 Lenke til kommentar
JohanB Skrevet 18. januar 2014 Del Skrevet 18. januar 2014 som Janha sier, du tar 6! også må du dele med 4 eller (2! * 2!) for å få bort antall permitasjoner slik at 11 og 11 telles som et resultat og ikke to. Lenke til kommentar
Anzure Skrevet 18. januar 2014 Del Skrevet 18. januar 2014 Hvordan finner jeg ut hva x og y er? y=2xy=x+3 Lenke til kommentar
knipsolini Skrevet 18. januar 2014 Del Skrevet 18. januar 2014 Om du bytter ut med y med 2x i den andre likningen finner du x. Deretter setter du den xen i den første likningen og finner y. To likninger med to ukjente. Lenke til kommentar
banansplitt™ Skrevet 18. januar 2014 Del Skrevet 18. januar 2014 Har begitt meg ut på et R1-eventyret helt på egenhånd med kun marginale ståkarakterer i P-matte fra før og har startet med polynomdivisjon, men sitter fast på første oppgave. Jeg har smugtittet på fasiten og sett at jeg har gjort det riktig (forhåpentligvis) hittil, men hit jeg har kommet er det noe som skurrer. Jeg forventet å ende opp med 0 nederst der den røde pilen peker, men jeg får altså åtte. Så har jeg gjort det helt feil? Har jeg surra med feil plassering av +/- noe sted? Eller er det faktisk riktig hittil? Fasiten viser forøvrig = x - 4 Lenke til kommentar
henbruas Skrevet 18. januar 2014 Del Skrevet 18. januar 2014 Har begitt meg ut på et R1-eventyret helt på egenhånd med kun marginale ståkarakterer i P-matte fra før og har startet med polynomdivisjon, men sitter fast på første oppgave. Jeg har smugtittet på fasiten og sett at jeg har gjort det riktig (forhåpentligvis) hittil, men hit jeg har kommet er det noe som skurrer. Jeg forventet å ende opp med 0 nederst der den røde pilen peker, men jeg får altså åtte. Så har jeg gjort det helt feil? Har jeg surra med feil plassering av +/- noe sted? Eller er det faktisk riktig hittil? Fasiten viser forøvrig = x - 4 (-4)*(-1)=4. Du har skrevet at det er lik -4. Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 18. januar 2014 Del Skrevet 18. januar 2014 Feilen er forklart over, men du kan godt vere klar over at det ikkje alltid vil bli 0 når du kjem til botn. No veit eg ikkje kva nivå det eventuelt dukkar opp på, men dersom du går vidare med matematikken, så vil du møte tilfelle der du får ein rest nedst. Det er ikkje noko problem å jobbe med. Har du kontroll på utrekninga og får riktig polaritet, så skjer det ikkje så mykje meir enn at du fører opp resten i svaret, og deler den på verdien du har delt polynomet på. Lenke til kommentar
banansplitt™ Skrevet 18. januar 2014 Del Skrevet 18. januar 2014 Selvfølgelig var det det. Kanskje en idé å gå gjennom basic algebra igjen. Takk til begge! Lenke til kommentar
Rune2014 Skrevet 18. januar 2014 Del Skrevet 18. januar 2014 Jeg har kjørt meg helt fast, og håper noen der ute kan hjelpe meg litt på vei Jeg skal bevise: a*(-b) = -a*b og starte med a(b+(-b))=0 Er det slik at jeg kan prøve med forskjellige tall og se hva som stemmer? Eller er det noen andre gode råd ute og går? Håper noen har anledning til å svare meg, og på forhånd takk! Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 18. januar 2014 Del Skrevet 18. januar 2014 Eg forstår ikkje heilt oppgåva. At er sjølvforklarande, sidan faktorenes orden er likegyldig. Den siste kan du bevise ved å forenkle venstresida, og vise at det blir lik høgresida, dvs. 0. Lenke til kommentar
the_last_nick_left Skrevet 18. januar 2014 Del Skrevet 18. januar 2014 Jeg har kjørt meg helt fast, og håper noen der ute kan hjelpe meg litt på vei Jeg skal bevise: a*(-b) = -a*b og starte med a(b+(-b))=0 Er det slik at jeg kan prøve med forskjellige tall og se hva som stemmer? Eller er det noen andre gode råd ute og går? Håper noen har anledning til å svare meg, og på forhånd takk! Du skal ikke sette inn tall, det er ikke å bevise. Men bruk at a*(b+c)= ab + ac. Lenke til kommentar
Rune2014 Skrevet 18. januar 2014 Del Skrevet 18. januar 2014 Først av alt, takk til begge. Det er også grunnen til at jeg stusset litt ... Jeg forstod ikke helt oppgaven selv, men nå kjenner jeg at det løsner og jeg husker faktisk litt mer Så igjen, tusen takk Lenke til kommentar
Rune2014 Skrevet 19. januar 2014 Del Skrevet 19. januar 2014 Sitter og biter negler nå. Har regnet såpass mange oppgaver de siste dagene at alt har låst seg. Hvordan trekker man sammen dette igjen: 3 + 2 - 7a-4b--- ---- ---------2a 3b 5ab Må vel finne felles nevner her? Noen? Lenke til kommentar
knipsolini Skrevet 19. januar 2014 Del Skrevet 19. januar 2014 Du må finne fellesnevneren ja. Vet du hvordan du finner den? Lenke til kommentar
Rune2014 Skrevet 19. januar 2014 Del Skrevet 19. januar 2014 (endret) Minste felles multiplum mener jeg å huske ... Men er litt usikker på hvilke tall jeg skal legge til for å få 5ab som nevner Endret 19. januar 2014 av [email protected] Lenke til kommentar
knipsolini Skrevet 19. januar 2014 Del Skrevet 19. januar 2014 Alle nevnerne skal ha sine faktorer med. Om du går igjennom nevnerne kan du merkere de faktorene som er "nye", og gange disse sammen. Da finner du den minste mulige fellesnevneren. Du må forøvrig primtallsfaktorisere nevnerne før du bruker denne metoden, men det trenger du ikke her da alle nevnerne består av primtall. 2a 3b 5ab FN = 2*3*5*a*b = 30ab Lenke til kommentar
Rune2014 Skrevet 19. januar 2014 Del Skrevet 19. januar 2014 (endret) Hei Det var det jeg kom frem til også. Så totalt ble stykket mitt seende ut slik (ganget oppe og nede slik at det ble 30ab i bunn):30b-22a-4-------------- 30ab Men kan jeg da forkorte bort 30b og den a'en? Slik at svaret blir enkelt og greit -22-4 = -26? Eller burde jeg satt det opp som: 3+2+7a-4b--------------2*3*5*a*b 5+7a-4b-------------30ab Endret 19. januar 2014 av [email protected] Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå