Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Den enorme matteassistansetråden

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

integrere( x*e^2x)dx= 1/2 x^2 *e^2x- "integrertegnet" 1/2x^2*2e^2x. Jeg klarte ikke mer, kunne noen ha hjulpet meg videre med hva jeg skal gjøre?

Du har valgt feil u og v. Når du har ein x som faktor, så vil du bruke den derivere til x (som er 1) i integralleddet til høgre, for å bli kvitt den ukjente faktoren og stå igjen med eit enklare integral.

Noen som kan vise utregning på denne?

Hint: Fellesnemnar og tredje kvadratsetning.

Lenke til kommentar

Du har valgt feil u og v. Når du har ein x som faktor, så vil du bruke den derivere til x (som er 1) i integralleddet til høgre, for å bli kvitt den ukjente faktoren og stå igjen med eit enklare integral.

Hint: Fellesnemnar og tredje kvadratsetning.

Gjorde det og fikk 2! Men skjønner ikke helt hvorfor det jeg har gjort er feil

post-291183-1863289_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Du har gjort feil i første steg.

Du skal få fellesnemnar under brøkstreken. Dvs. å gange det første leddet med (x+1) oppe og nede, og det andre leddet med (x-1) oppe og nede. Då har du fått fellesnemnar og kan slå saman brøkane.

Lenke til kommentar

Du treng ikkje gange begge ledd med (x-1)(x+1). Det første leddet har allereie (x-1) og det andre har (x+1).

Problemet med det du har gjort, Abigor, er at du ikkje har fellesnemnar. Det står framleis (x-1) under den første brøken og (x+1) under den andre. Fellesnemnar betyr at nemnar i begge ledda er identisk. Dvs. det som står under brøkstreken.

Lenke til kommentar

Men ((x-1)(x+1)) ganges inn i begge ledd og deretter forsvinner nevnerne i begge ledd?

Korleis får du vekk (x-1) under streken frå denne brøken: chart?cht=tx&chl=\frac{1}{x-1}?

Hugs at du må gange med det same oppe og nede. Du kan ikkje berre gange med (x-1) oppe og stryke heile greia.

Lenke til kommentar

R2, kap1 integraler. Før det vanskelig om integrering. Har hatt kapittel prøve i dette.

Funksjonen er chart?cht=tx&chl=\sqrt {x+1} begrenset mellom 0 og 3. a) oppgaven var ok. b) var finn volum når den dreies om y-aksen. Det fikk jeg ikke til. Tror egentlig det er ganske enkelt. Ligger ved grafen.

post-76920-0-02103600-1389904573_thumb.png

Endret av Gjakmarrja
Lenke til kommentar

V = pi int x^2 dy from 1 to 2

where

y=sqrt(x+1)

x+1 = y^2

x = y^2 - 1

V = pi int (y^2-1)^2 dy from 1 to 2

trur det skal stemme

Hvordan har du løst dette? Det kapittelet vi hadde prøve i er veldig enkelt. Her kan du se tema i kapittelet.

http://sinusr2.cappelendamm.no/c337008/sammendrag/vis.html?tid=337026

Er det egentlig pensum i R2 å dreie om y-aksen?

Jeg vet ikke om det er meningen, men matten er mer abstrakt enn R1 og krever litt mer tenking. Tror læreren er kjent for å trekke inn enkelte oppgaver fra introduksjonskurs til matte på universitetsnivå. Jeg skal spørre om det er pensum, fordi det var ikke en eneste oppgave om det i boken.

Lenke til kommentar

Janhaa løser likningen for x (i stedet for å uttrykke for y som vanlig), og integrerer med hensyn på y, som er variabelen. Til vanlig integrerer du langs x-aksen, her integreres det oppover langs y-aksen. Når han gjør det kan han bruke samme formel som om en dreier om x-aksen, som er den du allerede kjenner. Det er ikke pensum i R2.

Lenke til kommentar

R2, kap1 integraler. Før det vanskelig om integrering. Har hatt kapittel prøve i dette.

Funksjonen er chart?cht=tx&chl=\sqrt {x+1} begrenset mellom 0 og 3. a) oppgaven var ok. b) var finn volum når den dreies om y-aksen. Det fikk jeg ikke til. Tror egentlig det er ganske enkelt. Ligger ved grafen.

PatricJMT har veldig gode videoer på dette og mange andre temaer:

http://www.youtube.com/watch?v=fNhLphUjXus#t=274

Om jeg har forstått han riktig så blir grensene:

x går fra 0 til 3. Om man skal ha grensene til y så blir det chart?cht=tx&chl=\sqrt {0+1} og chart?cht=tx&chl=\sqrt {3+1} som er 0 og 2. Dette blir grensene for integralet når du integrerer y siden det roterer rundt y.

For å finne radiusen til y må du snu på stykket:

y = chart?cht=tx&chl=\sqrt {x+1}

y^2 = x+1

x = y^2 - 1

Det er dette du skal integrere. Siden ikke du har hulrom i figuren så slipper du å trekke fra indre radius.

Så slenger du på pi først og får:

pi * int((y^2 - 1)^2)dy from y = 1 to 2

http://www.wolframalpha.com/input/?i=pi+*+int%28%28y^2+-+1%29^2%29dy+from+y+%3D+1+to+2

som blir 38 pi / 15

Hvis du får til dette kan du satse på ingeniørutdanning for det er brukt der.

Endret av Abigor
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...