Sa2015 Skrevet 12. januar 2014 Del Skrevet 12. januar 2014 Hvis du mener at den ikke er deriverbar for noen verdier, er den vanskelig å tegne, men den vil være veldig "hakkete". Hvis du mener at den er deriverbar noen steder, men ikke overalt, holder det at den har et knekkpunkt. kunne du tegnet den? er ikke helt sikker på hvordan jeg kan tegne det.. Lenke til kommentar
Lami Skrevet 12. januar 2014 Del Skrevet 12. januar 2014 Strøk på R1 matte eksamen Først heldagsprøven og så nå den jeg tok opp. Jeg gir opp! Lenke til kommentar
Elins Skrevet 12. januar 2014 Del Skrevet 12. januar 2014 Jeg har to oppgaver jeg ikke får til: Ellipse med gitte brennpunkt: den har eksentrisitet E=epsilon og brennpunkt i (1,0) og (-1,0). Skal finne ligningen for ellipsen i kartesiske koordinater. Hyperbel: den har samme brennpunkt som oppgaven med ellipsen og eksentrisitet E. skal finne ligningen for hyperbelen i kartesiske koordinater. Jeg trenger hjelp for å løse de 2 oppgavene. De er atskilt fra hverandre. Lenke til kommentar
the_last_nick_left Skrevet 12. januar 2014 Del Skrevet 12. januar 2014 kunne du tegnet den? er ikke helt sikker på hvordan jeg kan tegne det.. Hvilken mener du? I prinsippet kan man ikke tegne den første typen, men du kan tenke på det som om funksjonen blir mer og mer "hakkete" jo mer du "zoomer inn". Den andre typen ser ut som en vanlig graf, bare med et "hakk". Se for eksempel på | x |. Lenke til kommentar
matte geek Skrevet 12. januar 2014 Del Skrevet 12. januar 2014 Sliter med en oppgave: Vi har gitt punktene a= (4,7) , B=(14,-3), c= (t+1,t) Bestemm t slik at vinkel acb blir 90 grader. Jeg tenkte skalar produkt, men bommet der. Noen tips til hva jeg skal gjøre? Lenke til kommentar
Torbjørn T. Skrevet 12. januar 2014 Del Skrevet 12. januar 2014 (endret) Sliter med en oppgave: Vi har gitt punktene a= (4,7) , B=(14,-3), c= (t+1,t) Bestemm t slik at vinkel acb blir 90 grader. Jeg tenkte skalar produkt, men bommet der. Noen tips til hva jeg skal gjøre? Prikkprodukt/skalarprodukt skulle fungere det. Sidan vinkel ACB er 90 grader, vil , det gjer deg ei likning du kan løyse for t. Endret 12. januar 2014 av Torbjørn T. Lenke til kommentar
matte geek Skrevet 12. januar 2014 Del Skrevet 12. januar 2014 Jeg tok AB*AC. Kanskje pga vane, men takk for korregeringen. Sliter med en nytt problem: I trekant ABC er D fotpunktet til høyden på AB. A=(0,0) , B=(12,3) og c=2,9 La V være enhetsvektoren fra A mot B. Finn V. Hvordan skal jeg gå fram her? Lenke til kommentar
Torbjørn T. Skrevet 12. januar 2014 Del Skrevet 12. januar 2014 I trekant ABC er D fotpunktet til høyden på AB. A=(0,0) , B=(12,3) og c=2,9 La V være enhetsvektoren fra A mot B. Finn V. Hvordan skal jeg gå fram her? Ein einingsvektor er ein vektor med lengde 1. Finn vektoren frå A til B, og del på lengda av denne. Lenke til kommentar
Jakke Skrevet 13. januar 2014 Del Skrevet 13. januar 2014 Jeg er EVNEVEIK i matematikk. Uten tvil. Sliter med alt som har med derivasjon, integrasjon og differensialregning å gjøre. Trenger hjelp med en hel innlevering som skal inn til onsdag klokka 10.00 (formiddag). Poster alt nedenfor her, om noen vil hjelpe, kan gjerne ta det i PM for å ikke forurense hele tråden med min håpløshet. Derivering: 1a) s(t)=(t ln |t|)/(1+2t) 1b) g(x)=tan^-1(3e^x^2) 1c) f(x)=sin^-1(|x|) Oppgave 2 En ballong og en robot befinner seg på en horisontal slette. Roboten er så flat at vi ser bort fra robotens høyde. Roboten beveger seg mot ballongens startpunkt og observerer ballongen mens den stiger vertikalt. Når roboten er 100m fra ballongens startsted beveger den seg med en fart på 2m/s. I samme øyeblikk er ballongen 200m over bakken og stiger med 0.5m/s. a) Hvor fort endres avstanden mellom ballongen og roboten? b) Hvor fort endres vinkelen mellom horisonten og ballongen sett fra roboten? Svaret gis i grader per minutt. Ballongen, som er kuleformet med diameter 15m, lekker 40liter per minutt. Ballongen har form som en kule hele tiden. c) Bruk differensialregning til å anslå hvor mye ballongens radius minker i løpet av lekkasjens to første minutter. Hva må forutsettes for at anslaget skal være bra? d) Hvor hurtig minker ballongens overflateareal i det øyeblikk ballongen har mistet 100m3? Oppgave 3 Avgjør om funksjonen f(x)=x^2-6x+11, x ≤ 3 har en invers og bestem i så fall den inverse. Vis at f(2)=3 og bestem (f^1)' (3) både ved bruk av formel og uttrykk for den inverse. Oppgave 4 Drøft funksjonen xe^(1/x) ( Nullpunkter, monotoni, topp/bunn, krumning, vendepunkter, asymptoter, graf. ) Om det er noen problemer med å forstå så kan jeg evnt. sende oppgavefila i PDF. Å skrive i TeX orker jeg ikke, da kan jeg liksågodt bruke tida på å lære meg derivering og alt det skikkelig, ikke at jeg rekker noen av de tingene før frista... Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 13. januar 2014 Del Skrevet 13. januar 2014 Vil du at andre skal gjere heile jobben for deg? Dersom du vil lære noko må du vise kva du har gjort så langt. Kan du absolutt ingenting, så er det på tide å byrje å lese i boka. Lenke til kommentar
Uer1000 Skrevet 13. januar 2014 Del Skrevet 13. januar 2014 Hvordan regner man ut logaritmen av tall som f.eks 30, når man får oppgitt at lg6=0.778 og lg5=0.699. Oppgaven "sier" at man ikke kan bruke kalkulator. Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 13. januar 2014 Del Skrevet 13. januar 2014 Hvordan regner man ut logaritmen av tall som f.eks 30, når man får oppgitt at lg6=0.778 og lg5=0.699. Oppgaven "sier" at man ikke kan bruke kalkulator. Tips: 5*6 = 30 og lg(a*b) = lg(a) +lg(b) 1 Lenke til kommentar
Uer1000 Skrevet 13. januar 2014 Del Skrevet 13. januar 2014 Tips: 5*6 = 30 og lg(a*b) = lg(a) +lg(b) Takk skal du ha, leksen ble plutselig langt lettere! Lenke til kommentar
Slettet--- Skrevet 13. januar 2014 Del Skrevet 13. januar 2014 Hei, driver med propsjonalitet og omvendt propsjonalitet. Oppgaven er som følger: Vi fyller varm kakao med temperaturen 88C på en termos. Tabellen viser hvordan temperaturen på kakaoen endrer seg. etter 3 timer / etter 5 timer / etter 7 timer 79C / 73C / 67C a) Vi kaller temperaturen etter x timer for T(x). Finn T(x) c) Forklar hvorfor modellen T(x) ikke gir en god beskrivelse av temperaturen etter 2 døgn. Jeg har svaret i fasiten men skjønner ikke hvorfor utrykket/ligningen blir som den blir. Lenke til kommentar
TheNarsissist Skrevet 13. januar 2014 Del Skrevet 13. januar 2014 Begynt med sannsynlighet... 7.10 I ett lotteri er det i alt 10 000 lodd. Det er 20 gevinster med verdi 1200 kr, 50 med 600 kr, 100 med 200 kr, 500 med 50 kr. Vi trekker tilfeldig ett lodd og lar X være verdien av gevinsten. a) Finn de mulige verdiene av X: 0, 1200, 600, 200, 50 b) Finn sannsynelighetsfordelingen. Den var grei, sette opp tabell. x=1200 P(X=x)= 20 (Antall lodd)/1000= 0.02 osv videre. c) Finn P(X>0) og PX>50. Hvordan i all verden gjør jeg dette? Lenke til kommentar
Torbjørn T. Skrevet 13. januar 2014 Del Skrevet 13. januar 2014 Hei, driver med propsjonalitet og omvendt propsjonalitet. Oppgaven er som følger: Vi fyller varm kakao med temperaturen 88C på en termos. Tabellen viser hvordan temperaturen på kakaoen endrer seg. etter 3 timer / etter 5 timer / etter 7 timer 79C / 73C / 67C a) Vi kaller temperaturen etter x timer for T(x). Finn T(x) c) Forklar hvorfor modellen T(x) ikke gir en god beskrivelse av temperaturen etter 2 døgn. Jeg har svaret i fasiten men skjønner ikke hvorfor utrykket/ligningen blir som den blir. Skal svaret vere ? Du kan starte med å sjå på korleis temperaturen endrer mellom dei tidspunkta du har gitt: - Frå 0 timar til 3 timar: temperaturen synk med 9 grader (3 grader per time) - Frå 3 timar til 5 timar: temperaturen synk med 6 grader (3 grader per time) - Frå 5 timar til 7 timar: temperaturen synk med 6 grader (3 grader per time) Med andre ord synk temperaturen med ein konstant rate, på 3 grader per time. Ser du samanhengen med likninga over? For konstantleddet, hugs kva temperaturen er når x = 0. Lenke til kommentar
nojac Skrevet 13. januar 2014 Del Skrevet 13. januar 2014 Begynt med sannsynlighet... 7.10 I ett lotteri er det i alt 10 000 lodd. Det er 20 gevinster med verdi 1200 kr, 50 med 600 kr, 100 med 200 kr, 500 med 50 kr. Vi trekker tilfeldig ett lodd og lar X være verdien av gevinsten. a) Finn de mulige verdiene av X: 0, 1200, 600, 200, 50 b) Finn sannsynelighetsfordelingen. Den var grei, sette opp tabell. x=1200 P(X=x)= 20 (Antall lodd)/1000= 0.02 osv videre. c) Finn P(X>0) og PX>50. Hvordan i all verden gjør jeg dette? P(X>0)=P(X=50)+P(X=200)+P(X=600)+P(X=1200) P(X>50)=P(X=200)+P(X=600)+P(X=1200) Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234 Skrevet 14. januar 2014 Del Skrevet 14. januar 2014 Pi er jo berre eit tal, så det er i grunn ingen forskjell. Det kunne stått 3.1415... i staden for Pi og 6.2831... i staden for 2Pi. Eit alternativ er at det kan stå oppgitt i grader, eks: [0º, 360º] Nei, Pi er ikke bare et tall. Det er et meget spesielt tall. Det er et transcendentalt tall, så om du hadde alle datamaskiner i universet kunne du ikke beregne Pi. Pi kan heller ikke konstrueres slik roten av 2 kan. Lenke til kommentar
wingeer Skrevet 14. januar 2014 Del Skrevet 14. januar 2014 Nei, Pi er ikke bare et tall. Det er et meget spesielt tall. Det er et transcendentalt tall, så om du hadde alle datamaskiner i universet kunne du ikke beregne Pi. Pi kan heller ikke konstrueres slik roten av 2 kan. Hvordan kan roten av 2 konstrueres og hva mener du med "konstrueres"? Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 14. januar 2014 Del Skrevet 14. januar 2014 Nei, Pi er ikke bare et tall. Det er et meget spesielt tall. Det er et transcendentalt tall, så om du hadde alle datamaskiner i universet kunne du ikke beregne Pi. Pi kan heller ikke konstrueres slik roten av 2 kan. Kva er den prinsipielle forskjellen på "et tall" og "et meget spesielt tall"? I dette tilfellet er det eit tal. Om du brukar tre eller hundretusen desimaler betyr ingenting for resultatet. Eg skreiv det for å få han til å forstå at om det står 1 eller Pi ikkje betyr noko i forhold til framgangsmåten. Ein kan risikere at Pi blir sett på som nok ukjent eller ein faktor som berre blir brukt, men her er det berre eit tal som blir brukt for å finne svaret. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå