Selvin Skrevet 15. desember 2013 Del Skrevet 15. desember 2013 Fraction, vel? Ja det er helt korrekt, selvfølgelig Fracture er noe helt annet! Når det gjelder \ for sin og cos pleier jeg ikke bruke det, men hva er forskjellen sånn bortsett fra at det kanskje ser litt bedre ut? Lenke til kommentar
Frexxia Skrevet 15. desember 2013 Del Skrevet 15. desember 2013 (endret) Ja det er helt korrekt, selvfølgelig Fracture er noe helt annet! Når det gjelder \ for sin og cos pleier jeg ikke bruke det, men hva er forskjellen sånn bortsett fra at det kanskje ser litt bedre ut? Vel, funksjonsnavn skal alltid stå med rettstilt skrift, så forskjellen er vel at det er feil. edit: Man får også korrekt spacing uten parenteser. mot . Endret 15. desember 2013 av Frexxia 1 Lenke til kommentar
Selvin Skrevet 15. desember 2013 Del Skrevet 15. desember 2013 Da får jeg begynne med det fra nå av 1 Lenke til kommentar
Aleks855 Skrevet 15. desember 2013 Del Skrevet 15. desember 2013 Ja det er helt korrekt, selvfølgelig Fracture er noe helt annet! Når det gjelder \ for sin og cos pleier jeg ikke bruke det, men hva er forskjellen sånn bortsett fra at det kanskje ser litt bedre ut? Hvis du skriver uten \ så blir bokstavene kursiv, som betyr at hver bokstav skal ganges sammen. Altså Som Frexxia påpeker så rettstilles funksjoner for å bemerke at det er funksjoner og ikke faktorer. Lenke til kommentar
Nebuchadnezzar Skrevet 15. desember 2013 Del Skrevet 15. desember 2013 I tillegg er det vel standard praksis at operatorer og funksjoner skal være rettstillte, Variabler skal stå i kursiv og enheter skal være rettstillte.For å skape et klart skille mellom hva som er en enhet og hva som er en variabel Eksempelvis. Lenke til kommentar
frilufta Skrevet 15. desember 2013 Del Skrevet 15. desember 2013 (endret) Holder på med kinesisk restteorem. Se vedlagt bilde. Hvorfor blir 42(mod210) til 2 (mod5)? Trodde det skulle bli 1 (mod5), fordi 210/42 = 5 med 0 i rest. Tilsvarende for 30 (mod210) som blir 2 (mod7), her trodde jeg det skulle bli 1(mod7). Noen som kan hjelpe meg å forstå dette bedre? Endret 15. desember 2013 av frilufta Lenke til kommentar
Abigor Skrevet 15. desember 2013 Del Skrevet 15. desember 2013 Har ikke forstått den måten å løse det på. Ville heller for første linje tatt: 105 * X1 kongruens 1 mod 2 Som gir X1 = 1. Siste linje blir: 30 * X4 kongruens 1 mod 7 som gir X4 = 4 Ganske godt forklart her: Da får du ikke de eksemplene du ikke forstår. Lenke til kommentar
frilufta Skrevet 15. desember 2013 Del Skrevet 15. desember 2013 Har ikke forstått den måten å løse det på. Ville heller for første linje tatt: 105 * X1 kongruens 1 mod 2 Som gir X1 = 1. Siste linje blir: 30 * X4 kongruens 1 mod 7 som gir X4 = 4 Ganske godt forklart her: Da får du ikke de eksemplene du ikke forstår. Tusen takk for svar! Lenke til kommentar
Brummen Skrevet 15. desember 2013 Del Skrevet 15. desember 2013 Noen som vet når man får bruk for pytagoras i hverdagen? Lenke til kommentar
Abigor Skrevet 15. desember 2013 Del Skrevet 15. desember 2013 Du får bruk for det så fort du trenger geometri. Dette gjelder jo i alle slags konstruksjoner, klipping av papir, bygge hus, møbler og grafisk design. Det er også svært relevant for vinkler, cosinus og sinus. Og da er vi over på bølger og uendelig med bruksområder... Lenke til kommentar
ZerothLaw Skrevet 15. desember 2013 Del Skrevet 15. desember 2013 Noen som vet når man får bruk for pytagoras i hverdagen? Oftere enn man skulle tro. Som det allerede er nevnt her så er det gjerne mye brukt i konstruksjon, men også i elektro, mekanikk og annen fysikk så brukes det mye til å beregne ting som kraftretninger og størrelser osv. Egentlig i ethvert tilfelle hvor man kan relatere noe til en trekant. Lenke til kommentar
satser Skrevet 16. desember 2013 Del Skrevet 16. desember 2013 (endret) Jeg har en oppgave der jeg skal finne et funksjonsuttrykk til en harmonisk svigning. Jeg har fått oppgitt og tidligere kommet frem til følgende: Toppunkt: Bunnpunkt: Amplituden er 1,9, likevektslinja er 5,2 og Jeg mangler da . Hvordan skal jeg finne denne for å fullføre uttrykket? Endret 16. desember 2013 av satser Lenke til kommentar
Pentel Skrevet 16. desember 2013 Del Skrevet 16. desember 2013 (endret) Velg et av punktene dine, sett inn i funksjon/likning og løs for Endret 16. desember 2013 av Pentel Lenke til kommentar
Husam Skrevet 16. desember 2013 Del Skrevet 16. desember 2013 Noen som vet hva jeg burde kalle "the envelope theorem" ( https://www.economics.utoronto.ca/osborne/MathTutorial/MEEF.HTM ) på norsk? Lenke til kommentar
the_last_nick_left Skrevet 16. desember 2013 Del Skrevet 16. desember 2013 Du kan kalle det hva du vil, men jeg vil anbefale å kalle det omhyllingsteoremet.. Lenke til kommentar
Husam Skrevet 16. desember 2013 Del Skrevet 16. desember 2013 Ser ut som det er riktig, ja. Jeg har faktisk aldri hørt det begrepet før. Takk. Lenke til kommentar
Detonade Skrevet 16. desember 2013 Del Skrevet 16. desember 2013 (endret) Kunne noen ha hjulpet meg med det udefinerte integralet: 1/(1+x)2 fasiten lyder -(1/(1+x))+c Hadde satt stor pris på en forklaring Edit: mente 1/(1+x)2, ikke 1/(1+x2) Endret 16. desember 2013 av Detonade Lenke til kommentar
Nebuchadnezzar Skrevet 16. desember 2013 Del Skrevet 16. desember 2013 Du mener nok sikkert 1/(1+x)^2 evnt 1 / [(1+x)^2] hva får du om du deriverer 1/x ? Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 16. desember 2013 Del Skrevet 16. desember 2013 Det lurer eg og på. Trudde Edit: Sikkert ein feil i uttrykket ja. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå