AppelsinMakrell Skrevet 12. desember 2013 Del Skrevet 12. desember 2013 Definisjonsmengde er de x-verdiene funksjonen kan ha, mens verdimengde er de y-verdiene funksjonen kan ha. Har du f.eks. funksjonen: så er definisjonsmengden alle x-verdien utenom 0, Df= R/0. Grunnen til at funksjonen ikke kan ha x-verdien 0 skyldes at nevneren ved x=0 blir 0. Nevneren kan aldri være 0. Verdimengden blir alle y-verdier utenom 0, Vf = R/0. Når det gjelder fortegnslinjen skal du finne ut når (x+3) er positiv, negativ og null, før du gjør det samme med (x+1). Til slutt bruker du de to linjene til å oppsummere for funksjonen. Om du lurer på hvordan du lager en fortegnslinje må du nesten sjekke læreboka, med mindre noen andre her er veldig behjelpelige. Skjønner blir det da -3 < x > -1 ? Lenke til kommentar
-sebastian- Skrevet 12. desember 2013 Del Skrevet 12. desember 2013 X større enn -3 og større enn -1? Lenke til kommentar
JohanB Skrevet 12. desember 2013 Del Skrevet 12. desember 2013 du skal ikke blande inn ulikheter her, det er ikke snakk om i det hele tatt. oppgave bare spør om å lage en fortegnslinje og det lager du bare som knipsolini sa.. og hvis du vil tolke grafen så blir det at grafen er negativ i område x[-3,-1] ellers er det positiv, dette ser du både fra grafen og fra fortegnslinje Lenke til kommentar
knipsolini Skrevet 12. desember 2013 Del Skrevet 12. desember 2013 (endret) Sorry, jeg leste ikke oppgaven før jeg svarte deg på hvordan du skulle lage fortegnslinje... Du skal lage en fortegnslinje for funksjonen som er illustrert ved siden av oppgaven. Da tegner du bare opp en fortegnslinje som viser for hvilke x-verdier funksjonen (y) er negativ, og for hvilke x-verdier den er positiv. Det kunne f.eks. vært -2 0 4 - - - 0-------0 - - 0--------- For en funksjon som var negativ for x-verdier fra - til -2, positiv mellom x= -2 og x = 0, negativ mellom x = 0 og x = 4, og positiv fra x = 4 til uendelig. Negativ for <-,-2] U [0,4] Positiv for [-2,0] U [4,> E: Som -sebastian- påpeker: -3 < x > -1 betyr at x er større enn -3 og større enn - 1, som jo blir "smør på flesk". Om du skulle skrive mellom -3 og -1, må du skrive -3< x < -1. Her er x større enn -3 samtidig som den er mindre enn -1, altså mellom -3 og -1. Endret 12. desember 2013 av knipsolini Lenke til kommentar
M4ds Skrevet 14. desember 2013 Del Skrevet 14. desember 2013 På Texas BA II Plus, hvordan kan man se om man får to internrenter? Lenke til kommentar
knipsolini Skrevet 14. desember 2013 Del Skrevet 14. desember 2013 Når får man to internrenter? Lenke til kommentar
M4ds Skrevet 14. desember 2013 Del Skrevet 14. desember 2013 Når får man to internrenter? Visstnok når det er kontantstrømmer som både er negative og positive i de forskjellige årene Lenke til kommentar
knipsolini Skrevet 14. desember 2013 Del Skrevet 14. desember 2013 Det kan umulig stemme. Er det noe du bare har hørt, eller noe som står i læreboka? Internrenten er den renten som gir nåverdi av fremtidige kontantstrømmer lik 0. Om du setter avkasntningskravet (renten) lik internrenten, så får prosjektet en nåverdi lik null. Så hvordan et prosjektet kan ha flere internrenter skjønner jeg ikke. Men det er uansett ikke her du bør spørre. Når det gjelder spørsmål om kalkulatoren kan du jo spørre i tråden for BI-studenter, de/vi bruker den kalkulatoren du har. Det finnes sikkert også rene økonomitråder på forumet for økonomispørsmål. Lenke til kommentar
ggree Skrevet 14. desember 2013 Del Skrevet 14. desember 2013 Det kan umulig stemme. Er det noe du bare har hørt, eller noe som står i læreboka? Internrenten er den renten som gir nåverdi av fremtidige kontantstrømmer lik 0. Om du setter avkasntningskravet (renten) lik internrenten, så får prosjektet en nåverdi lik null. Så hvordan et prosjektet kan ha flere internrenter skjønner jeg ikke. Men det er uansett ikke her du bør spørre. Når det gjelder spørsmål om kalkulatoren kan du jo spørre i tråden for BI-studenter, de/vi bruker den kalkulatoren du har. Det finnes sikkert også rene økonomitråder på forumet for økonomispørsmål. Lærerbøker viser som regel de enkleste eksemplene. Blant annet brukes nåverdimodellen med en avtakende lineær funksjon. Mer realistisk er at den ikke er lineær, og noen ganger også konkav. Er den konkav kan den krysse førsteaksen to steder. I slike tilfeller vil isåfall nåverdien være positiv i intervallet mellom disse nullpunktene, og dermed har man også to internrenter. 1 Lenke til kommentar
M4ds Skrevet 14. desember 2013 Del Skrevet 14. desember 2013 Det kan umulig stemme. Er det noe du bare har hørt, eller noe som står i læreboka? Internrenten er den renten som gir nåverdi av fremtidige kontantstrømmer lik 0. Om du setter avkasntningskravet (renten) lik internrenten, så får prosjektet en nåverdi lik null. Så hvordan et prosjektet kan ha flere internrenter skjønner jeg ikke. Men det er uansett ikke her du bør spørre. Når det gjelder spørsmål om kalkulatoren kan du jo spørre i tråden for BI-studenter, de/vi bruker den kalkulatoren du har. Det finnes sikkert også rene økonomitråder på forumet for økonomispørsmål. Jo, det stemmer at man kan få flere internrenter. Står i fagbøker, men det står ikke forklart hvordan man finner ut av det på de forskjellige kalkulatorene. Ettersom dette er et matematikk-spørsmål trodde jeg det var greit å spørre i denne matematikk-tråden. Men har spurt på den tråden du linket til allerede, og fått svar. Lenke til kommentar
the_last_nick_left Skrevet 14. desember 2013 Del Skrevet 14. desember 2013 Så lenge prosjektet går over flere enn to perioder vil man vel ofte få flere interntenter, det blir jo et n-tegradspolynom, det er vel bare det at det som regel bare er en som er noenlunde fornuftig. Lenke til kommentar
knipsolini Skrevet 14. desember 2013 Del Skrevet 14. desember 2013 Okei, jeg skal slutte å late som jeg har mer peiling enn jeg egentlig har. Lenke til kommentar
Brummen Skrevet 14. desember 2013 Del Skrevet 14. desember 2013 Har en oppgave i matte prøve muntlig, " matte i løpet av en hel dag " noen tips til ka man kan ha me? Tenkte nokka me pytagoras setning, men finn ingenting i hverdagen man har noe med den og gjøre :L Lenke til kommentar
logaritmemannen Skrevet 14. desember 2013 Del Skrevet 14. desember 2013 Har en oppgave i matte prøve muntlig, " matte i løpet av en hel dag " noen tips til ka man kan ha me? Tenkte nokka me pytagoras setning, men finn ingenting i hverdagen man har noe med den og gjøre :L - Skolevei: Buss, kjørehastighet, tid, gjennomsnittstid, gåtid, raskeste gåvei mtp. pytagoras Lenke til kommentar
satser Skrevet 15. desember 2013 Del Skrevet 15. desember 2013 (endret) Vis at:(1-sin^2 x)(1+tan^2 x) = 1 Jeg står fast på denne her, noen som kan komme med tips? Og hvordan kan jeg skrive matematiske uttrykk med tegnene andre bruker, hvilke koder er det? Endret 15. desember 2013 av satser Lenke til kommentar
Selvin Skrevet 15. desember 2013 Del Skrevet 15. desember 2013 (endret) Sett inn at tan(x) = sin(x)/cos(x), og regn videre på det. Husk også at sin(x)^2 + cos(x)^2 = 1.Det er noe som hetet Latex. Sjekk her: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1080165 F.eks., din formel blir \frac{1-sin^2(x)}{1+tan^2(x)} = 1 på Latex-språket. frac står for fracture, også må man bruke krøllparenteser. Det blir da Sjekk tråden jeg linket til, en veldig god guide på det Endret 15. desember 2013 av Selvin Lenke til kommentar
satser Skrevet 15. desember 2013 Del Skrevet 15. desember 2013 (endret) Jeg får da: Dette kan vel ikke stemme? Takk for linken, forresten! Endret 15. desember 2013 av satser Lenke til kommentar
Selvin Skrevet 15. desember 2013 Del Skrevet 15. desember 2013 Du har en fortegnsfeil der, i leddet 1 Lenke til kommentar
Aleks855 Skrevet 15. desember 2013 Del Skrevet 15. desember 2013 på Latex-språket. frac står for fracture, Fraction, vel? 3 Lenke til kommentar
Frexxia Skrevet 15. desember 2013 Del Skrevet 15. desember 2013 Sett inn at tan(x) = sin(x)/cos(x), og regn videre på det. Husk også at sin(x)^2 + cos(x)^2 = 1. Det er noe som hetet Latex. Sjekk her: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1080165 F.eks., din formel blir \frac{1-sin^2(x)}{1+tan^2(x)} = 1 på Latex-språket. frac står for fracture, også må man bruke krøllparenteser. Det blir da Sjekk tråden jeg linket til, en veldig god guide på det Du bør bruke \ før sin og cos. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå