Aleks855 Skrevet 11. desember 2013 Del Skrevet 11. desember 2013 Joa, logaritmer er helt klart 1T-pensum. http://udl.no/1t-matematikk/kapittel-5-potenser-logaritmer Lenke til kommentar
SmurfKid Skrevet 11. desember 2013 Del Skrevet 11. desember 2013 Halo, jeg lurte på om en liten ting. Jeg har en sylinder på 1.90m i dybde og med en diameter på 20cm og trenger et svar i Liter! Jeg trudde dette var riktig radius*radius*3.14*Høyde så jeg gjorde "10*10*3.14*190" men det ble jo feil. Jeg trenger svaret i liter. Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 11. desember 2013 Del Skrevet 11. desember 2013 Volumet til ein sylinder er og . Lenke til kommentar
SmurfKid Skrevet 11. desember 2013 Del Skrevet 11. desember 2013 Volumet til ein sylinder er og . så da blir det 3.14*10*10*190/1000= 59.66??? Lenke til kommentar
AppelsinMakrell Skrevet 11. desember 2013 Del Skrevet 11. desember 2013 Skjønner ikke helt hvordan jeg skal lage en formel for R?! Lenke til kommentar
nojac Skrevet 11. desember 2013 Del Skrevet 11. desember 2013 Du får vel begynne med å multiplisere alle ledd med fellesnevner.... Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 11. desember 2013 Del Skrevet 11. desember 2013 så da blir det 3.14*10*10*190/1000= 59.66??? Det er riktig. Skjønner ikke helt hvordan jeg skal lage en formel for R?! Få vekk brøkane, faktoriser og divider over. Lenke til kommentar
knipsolini Skrevet 11. desember 2013 Del Skrevet 11. desember 2013 Kan du ikke bare gange alle ledden med R^2? Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 11. desember 2013 Del Skrevet 11. desember 2013 Kan du ikke bare gange alle ledden med R^2? Det er R1, R2 og R3, tre forskjellige konstantar, ikkje R opphøgd i 1 og 2. Lenke til kommentar
AppelsinMakrell Skrevet 12. desember 2013 Del Skrevet 12. desember 2013 Det er riktig. Få vekk brøkane, faktoriser og divider over. Kan du vise utregningen? Blir ikke noe klokere.. Lenke til kommentar
Pentel Skrevet 12. desember 2013 Del Skrevet 12. desember 2013 Ganger med R på begge sider Lenke til kommentar
knipsolini Skrevet 12. desember 2013 Del Skrevet 12. desember 2013 Jeg har ikke noen fasit på oppgaven, men jeg tror at Petter kun bør kjøpe vare 1, ingen av vare 2. Det fordi nytten av vare 2 er 2,5 ganger større enn var 1, men koster samtidig 3 ganger mer enn vare 3. Og ettersom nyttefunksjonen er lineær er varene perfekte substitutter, og at han da vil få større nytte av å kun ha vare 1, grunnet prisforskjellen. Riktig eller feil? Lenke til kommentar
the_last_nick_left Skrevet 12. desember 2013 Del Skrevet 12. desember 2013 Riktig. 1 Lenke til kommentar
AppelsinMakrell Skrevet 12. desember 2013 Del Skrevet 12. desember 2013 Hvordan gjør jeg d)? Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 12. desember 2013 Del Skrevet 12. desember 2013 Hvordan gjør jeg d)? Her må du bruka potensreglane. Eks: Lenke til kommentar
AppelsinMakrell Skrevet 12. desember 2013 Del Skrevet 12. desember 2013 (endret) Klarer ingenting av denne, unntatt at jeg vet at nullpunktene er -3 og -1 og at det derfor blir (x+3)(x+1) ..trenger og hjelp til å vite forskjell mellom verdi- og definisjonsmengde. Endret 12. desember 2013 av AppelsinMakrell Lenke til kommentar
the_last_nick_left Skrevet 12. desember 2013 Del Skrevet 12. desember 2013 Verdimengden er mengden av de verdiene funksjonen kan ta. Funksjonen kan for eksempel ikke ta verdier lavere enn (globalt) minimumspunkt. Lenke til kommentar
JohanB Skrevet 12. desember 2013 Del Skrevet 12. desember 2013 (endret) Klarer ingenting av denne, unntatt at jeg vet at nullpunktene er -3 og -1 og at det derfor blir (x+3)(x+1) ..trenger og hjelp til å vite forskjell mellom verdi- og definisjonsmengde. da vet du veldig mye du kan sikkert bruke forskjellige metoder, du har grafen og skal lese fra grafen. ikke regne ut eller noe annet. a) nullpunktene som du sa er -3 og -1 og dette gir f(x)=(x+3)(x+1) som du bruker senere b) bestem f(0): når x=0 er y=3.. dette ser du fra grafen, kan gjøres ved regning da skal du ha gjort g) først.. så du kan dobbel sjekke svaret etter at du har gjort g) (lurt).men f(0) betyr bare at du skal finne y-verdien når du vet at x-verdien er 0.. c) ettersom det bare står bestem kan du lese utfra grafen, enkelt og greit ser du at grafen har bunnpunkt(x,y) i (-2,-1).. dette kan også gjøres ved regning da trenger du funksjonsuttrykk(men tror ikke du trenger det her).. så jeg tror poenget er å bare se og lære hvordan du kan finne ut alt dette utfra grafen (Uten å bruke funksjonsuttrykket) d) sett en rett linje i y=8.. som skjærer grafen.. og da bestemmer du x-verdien ved å lese.. jeg gjorde det i geogebra og slik ser det ut da..(se bilde) g) du hadde f(x)=(x+3)(x+1) så ganger du bare ut parentesene og du får svaret ditt f(x)= x2 + 4x + 3.. generell formel for 2. gradsutrykk er y=ax2 + bx + c og c er hvor grafen skjærer y-aksen altså f(0) så du fant over var 3.. spør om du ikke skjønte Endret 12. desember 2013 av JohanB Lenke til kommentar
AppelsinMakrell Skrevet 12. desember 2013 Del Skrevet 12. desember 2013 da vet du veldig mye du kan sikkert bruke forskjellige metoder, du har grafen og skal lese fra grafen. ikke regne ut eller noe annet. a) nullpunktene som du sa er -3 og -1 og dette gir f(x)=(x+3)(x+1) som du bruker senere b) bestem f(0): når x=0 er y=3.. dette ser du fra grafen, kan gjøres ved regning da skal du ha gjort g) først.. så du kan dobbel sjekke svaret etter at du har gjort g) (lurt).men f(0) betyr bare at du skal finne y-verdien når du vet at x-verdien er 0.. c) ettersom det bare står bestem kan du lese utfra grafen, enkelt og greit ser du at grafen har bunnpunkt(x,y) i (-2,-1).. dette kan også gjøres ved regning da trenger du funksjonsuttrykk(men tror ikke du trenger det her).. så jeg tror poenget er å bare se og lære hvordan du kan finne ut alt dette utfra grafen (Uten å bruke funksjonsuttrykket) d) sett en rett linje i y=8.. som skjærer grafen.. og da bestemmer du x-verdien ved å lese.. jeg gjorde det i geogebra og slik ser det ut da..(se bilde) g) du hadde f(x)=(x+3)(x+1) så ganger du bare ut parentesene og du får svaret ditt f(x)= x2 + 4x + 3.. generell formel for 2. gradsutrykk er y=ax2 + bx + c og c er hvor grafen skjærer y-aksen altså f(0) så du fant over var 3.. spør om du ikke skjønte Tusen takk! Men når jeg skal tegne fortegnslinje, hva gjør jeg da? Skal jeg bare bruke (x+3)(x+1) og skrive at xE(1,3) eller? Og hva menes med verdimengde egentlig? Lenke til kommentar
knipsolini Skrevet 12. desember 2013 Del Skrevet 12. desember 2013 Definisjonsmengde er de x-verdiene funksjonen kan ha, mens verdimengde er de y-verdiene funksjonen kan ha. Har du f.eks. funksjonen: så er definisjonsmengden alle x-verdien utenom 0, Df= R/0. Grunnen til at funksjonen ikke kan ha x-verdien 0 skyldes at nevneren ved x=0 blir 0. Nevneren kan aldri være 0. Verdimengden blir alle y-verdier utenom 0, Vf = R/0. Når det gjelder fortegnslinjen skal du finne ut når (x+3) er positiv, negativ og null, før du gjør det samme med (x+1). Til slutt bruker du de to linjene til å oppsummere for funksjonen. Om du lurer på hvordan du lager en fortegnslinje må du nesten sjekke læreboka, med mindre noen andre her er veldig behjelpelige. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå