Janhaa Skrevet 9. desember 2013 Del Skrevet 9. desember 2013 finn den ubestemte integralen x+1 / x dx kan noen forklare det som om jeg er fem? x/x = 1 og 1/x => int (x+1) dx / x = x + ln|x| + C Lenke til kommentar
Need44speed Skrevet 9. desember 2013 Del Skrevet 9. desember 2013 (endret) å takk, men den opgaven ar jeg allerede gjort. mente 1 / x+1 Endret 9. desember 2013 av Bork Laser Lenke til kommentar
henbruas Skrevet 9. desember 2013 Del Skrevet 9. desember 2013 å takk, men den opgaven ar jeg allerede gjort. mente 1 / x+1 Bruk substitusjon med u=x+1. Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 9. desember 2013 Del Skrevet 9. desember 2013 Substituerer x+1 med u og finner den deriverte til u. og Løyser du/dx-greiene. Erstattar dx med du, løyser integralet og substituerer tilbake etterpå. 1 Lenke til kommentar
the_last_nick_left Skrevet 9. desember 2013 Del Skrevet 9. desember 2013 (endret) Antar at det står (x+1)/x. Det er det samme som x/x + 1/x og derfra ser du det kanskje? Forøvrig tror jeg du du skal lete lenge etter femåringer som skjønner integraler uansett hvor enkelt det er forklart.. Edit: Way too late.. Endret 9. desember 2013 av the_last_nick_left Lenke til kommentar
knipsolini Skrevet 9. desember 2013 Del Skrevet 9. desember 2013 Jeg har fått oppgitt en kostnadsfunksjon, og at prisen på produktet som skal selges skal være 1 eller mere. Nå skal jeg sette opp profittfunksjonen og finne maksimal profitt som funksjon av p. Inntektsfunksjonen er jo prisen ganger x (kvantum), men hva blir inntektsfunksjonen når prisen ikke er et bestemt tall, men en ulikhet? Lenke til kommentar
the_last_nick_left Skrevet 9. desember 2013 Del Skrevet 9. desember 2013 Du vet ikke noe mer? Man kan fint ha at profitt = p(x)*x -c(x), men vet du ikke annet enn at p er større enn en høres det mystisk ut.. Lenke til kommentar
knipsolini Skrevet 9. desember 2013 Del Skrevet 9. desember 2013 Prisen, og da inntekten, skal vel variere med markedsprisen. Profitt(x) = px - ex Profitt ' (x): p = ex Om det produserer 0 enheter vil profitten være -1... Hvordan finner man maksimal profitt her? Lenke til kommentar
the_last_nick_left Skrevet 9. desember 2013 Del Skrevet 9. desember 2013 Aha, sånn å forstå. For enhver p vil bedriften velge en x slik at marginalkostnaden er lik p. Det kan brukes til å definere x som en funksjon av p.. Hvis du så setter det inn i det opprinnelige uttrykket får du maksimal profitt som en funksjon av prisen. Lenke til kommentar
knipsolini Skrevet 9. desember 2013 Del Skrevet 9. desember 2013 Ved å derivere og sette lik null ser vi at profitten er størst når prisen er lik marginalkostnadene (frikonkurranse). Det kan vi bruke til å gjøre om profittfunksjonen til: Profitt(x) = px - exProfitt ' (x): p = ex Profittmaks(x) = px - p = p(x-1) Er det riktig? Viser den siste funksjonen maksimal profitt som en funksjon av prisen? Lenke til kommentar
Multiverktøy Skrevet 10. desember 2013 Del Skrevet 10. desember 2013 (endret) skjønner lite av denne, noen som kan hjelpe litt ? Endret 10. desember 2013 av MaseKoppen Lenke til kommentar
the_last_nick_left Skrevet 10. desember 2013 Del Skrevet 10. desember 2013 (endret) Masekoppen: for hvilke verdier av x finnes det en lg x? Og hvis du kaller lg x for y, likner det på noe du har sett før da. Ved å derivere og sette lik null ser vi at profitten er størst når prisen er lik marginalkostnadene (frikonkurranse). Det kan vi bruke til å gjøre om profittfunksjonen til: Profitt(x) = px - ex Profitt ' (x): p = ex Profittmaks(x) = px - p = p(x-1) Er det riktig? Viser den siste funksjonen maksimal profitt som en funksjon av prisen? Ikke helt, uttrykket skal være en funksjon av bare p. Bruk nest siste linje til å løse for x og sett det inn i profittuttrykket. Endret 10. desember 2013 av the_last_nick_left Lenke til kommentar
knipsolini Skrevet 10. desember 2013 Del Skrevet 10. desember 2013 Takk for all hjelpen the_last_nick_left. Profitt(x) = px - exProfitt ' (x): p = ex --> x*lne = lnp --> x = lnp Profittmaks(p) = p*lnp - elnp = p*lnp - p = p(lnp - 1) Med betingelsen om at p må være minst 1. Det er markedsprisen, p, som avgjør hvor stor profitten blir. (Som forøvrig er realistisk i et marked med fullkommen konkurranse). Var det en grei besvarelse? Lenke til kommentar
the_last_nick_left Skrevet 10. desember 2013 Del Skrevet 10. desember 2013 (endret) Bare hyggelig. Det ser bra ut, men det gjenstår å vise hvorvidt den har noen lokale maksimum eller minimum. Endret 10. desember 2013 av the_last_nick_left Lenke til kommentar
knipsolini Skrevet 10. desember 2013 Del Skrevet 10. desember 2013 Om jeg deriver den nye profittfunksjonen vil jeg finne evt. stasjonære punkter. Profittmaks'(p) = lnp + 1 - 1 = 0 --> lnp = 0 --> p = 1 lnp må være større enn null. Den er negativ frem til 1, og positiv for p > 1. (Eller er det ikke relevant hva funksjonen er for p-verdier < 1, da det ikke er innenfor definisjonsområdet?) Det vil uansett si at profittfunksjonen har et lokalt minimumspunkt i p=1 hvor profitten er -1 (1,-1). Hvordan vet jeg om det punktet er globalt? Globale ekstremalpunkter finnes vel kun i lukkete definisjonsområder(?), og her har vi en minsteverdi for p, men det er vel ingen maksverdi? Og hvordan vet jeg om det finnes noen flere punkter? Lenke til kommentar
the_last_nick_left Skrevet 10. desember 2013 Del Skrevet 10. desember 2013 (endret) Edit: Glem det.. Endret 10. desember 2013 av the_last_nick_left Lenke til kommentar
knipsolini Skrevet 10. desember 2013 Del Skrevet 10. desember 2013 (endret) maks(p) = p*lnp - p Om jeg bruker produktregeln for å derivere p*lnp får jeg vel: 1*lnp + p* = lnp + = lnp + 1 maks'(p) = lnp + 1 - 1 = lnp Er ikke det riktig? Endret 10. desember 2013 av knipsolini Lenke til kommentar
Selvin Skrevet 10. desember 2013 Del Skrevet 10. desember 2013 (endret) Hvis du lurer på derivasjon osv. funker det knallbra å sjekke her http://www.wolframalpha.com/input/?i=d%2Fdp+pln%28p%29+-+p Endret 10. desember 2013 av Selvin Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå