Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Den enorme matteassistansetråden

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg har fått oppgitt en kostnadsfunksjon, og at prisen på produktet som skal selges skal være 1 eller mere. Nå skal jeg sette opp profittfunksjonen og finne maksimal profitt som funksjon av p. Inntektsfunksjonen er jo prisen ganger x (kvantum), men hva blir inntektsfunksjonen når prisen ikke er et bestemt tall, men en ulikhet?

Lenke til kommentar

Ved å derivere og sette lik null ser vi at profitten er størst når prisen er lik marginalkostnadene (frikonkurranse). Det kan vi bruke til å gjøre om profittfunksjonen til:

Profitt(x) = px - ex
Profitt ' (x): p = ex

Profittmaks(x) = px - p = p(x-1)

Er det riktig? Viser den siste funksjonen maksimal profitt som en funksjon av prisen?

Lenke til kommentar

Masekoppen: for hvilke verdier av x finnes det en lg x? Og hvis du kaller lg x for y, likner det på noe du har sett før da.

Ved å derivere og sette lik null ser vi at profitten er størst når prisen er lik marginalkostnadene (frikonkurranse). Det kan vi bruke til å gjøre om profittfunksjonen til:

Profitt(x) = px - ex

Profitt ' (x): p = ex

Profittmaks(x) = px - p = p(x-1)

Er det riktig? Viser den siste funksjonen maksimal profitt som en funksjon av prisen?

Ikke helt, uttrykket skal være en funksjon av bare p. Bruk nest siste linje til å løse for x og sett det inn i profittuttrykket. Endret av the_last_nick_left
Lenke til kommentar

Takk for all hjelpen the_last_nick_left.

Profitt(x) = px - ex
Profitt ' (x): p = ex --> x*lne = lnp --> x = lnp

Profittmaks(p) = p*lnp - elnp = p*lnp - p = p(lnp - 1)

Med betingelsen om at p må være minst 1. Det er markedsprisen, p, som avgjør hvor stor profitten blir. (Som forøvrig er realistisk i et marked med fullkommen konkurranse).

Var det en grei besvarelse?

Lenke til kommentar

Om jeg deriver den nye profittfunksjonen vil jeg finne evt. stasjonære punkter.

Profittmaks'(p) = lnp + 1 - 1 = 0 --> lnp = 0 --> p = 1

lnp må være større enn null. Den er negativ frem til 1, og positiv for p > 1. (Eller er det ikke relevant hva funksjonen er for p-verdier < 1, da det ikke er innenfor definisjonsområdet?) Det vil uansett si at profittfunksjonen har et lokalt minimumspunkt i p=1 hvor profitten er -1 (1,-1).

Hvordan vet jeg om det punktet er globalt? Globale ekstremalpunkter finnes vel kun i lukkete definisjonsområder(?), og her har vi en minsteverdi for p, men det er vel ingen maksverdi? Og hvordan vet jeg om det finnes noen flere punkter? :hmm:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...