the_last_nick_left Skrevet 10. desember 2013 Del Skrevet 10. desember 2013 Jo, nettopp, jeg så feil. Det er riktig som du sier at hva p' er for p<1 er irrelevant i og med at det er utenfor definisjonsmengden. p' er større enn eller lik null for alle p i definisjonsmengden, så p=1 er et globalt minimum, funksjonen har ingen lokale eller globale maksimum (fordi profitt går mot uendelig når p går mot uendelig). Lenke til kommentar
knipsolini Skrevet 10. desember 2013 Del Skrevet 10. desember 2013 Herlig! Takk for all hjelpen! Lenke til kommentar
amin0603 Skrevet 10. desember 2013 Del Skrevet 10. desember 2013 Jeg syns det er en finn tråd Lenke til kommentar
CoffinKriz Skrevet 11. desember 2013 Del Skrevet 11. desember 2013 Finnes det en måte å regne ut (x +1)^1/2 på samme måte som med kvadratsetningen? Lenke til kommentar
Mladic Skrevet 11. desember 2013 Del Skrevet 11. desember 2013 (endret) Det er åpenbart at denne funksjonen er konveks (krummer opp), men utregningene beviser at den er konkav (krummer ned). Har jeg gjort noe feil? f''(x)<0, konkav f''(x)>0, konveks Endret 11. desember 2013 av Mladic Lenke til kommentar
AppelsinMakrell Skrevet 11. desember 2013 Del Skrevet 11. desember 2013 Trenger hjelp med hele denne. Skjønner ikke helt hvordan jeg skal gå fram.. Lenke til kommentar
Pentel Skrevet 11. desember 2013 Del Skrevet 11. desember 2013 (endret) Det er åpenbart at denne funksjonen er konveks (krummer opp), men utregningene beviser at den er konkav (krummer ned). Har jeg gjort noe feil? f''(x)<0, konkav f''(x)>0, konveks Sikker på at du har derivert riktig her? Edit; Du har nok bare skrevet funksjonen feil i geogebra Endret 11. desember 2013 av Pentel Lenke til kommentar
henbruas Skrevet 11. desember 2013 Del Skrevet 11. desember 2013 Det er åpenbart at denne funksjonen er konveks (krummer opp), men utregningene beviser at den er konkav (krummer ned). Har jeg gjort noe feil? f''(x)<0, konkav f''(x)>0, konveks Skal det være ln(x^2) eller ln(x)^2? Grafen viser sistnevnte, mens førstnevnte står under ... Lenke til kommentar
Pentel Skrevet 11. desember 2013 Del Skrevet 11. desember 2013 Trenger hjelp med hele denne. Skjønner ikke helt hvordan jeg skal gå fram.. a) Når x = 2, hva er det a ikke har lov til å være? b) Ved nullpunkt må f(x) være lik null. Sett derfor teller lik null. c) Ta grenseverdien når x går mot uendelig Lenke til kommentar
henbruas Skrevet 11. desember 2013 Del Skrevet 11. desember 2013 (endret) Finnes det en måte å regne ut (x +1)^1/2 på samme måte som med kvadratsetningen? Nei, du kan ikke utvide den. Endret 11. desember 2013 av Henrik B Lenke til kommentar
AppelsinMakrell Skrevet 11. desember 2013 Del Skrevet 11. desember 2013 a) Når x = 2, hva er det a ikke har lov til å være? b) Ved nullpunkt må f(x) være lik null. Sett derfor teller lik null. c) Ta grenseverdien når x går mot uendelig Skjønte ikke en shit Lenke til kommentar
Pentel Skrevet 11. desember 2013 Del Skrevet 11. desember 2013 (endret) Skjønte ikke en shit a) Vet at har bruddpunkt ved , med andre ord: den er ikke definert der. Hvilken verdi må være for at ikke skal være definert? Setter vi , får vi , her får vi da null i nevner som IKKE er lov. b) Vet at x-verdi ved nullpunkt er . Derfor må være null ved denne x-verdien. Vi setter derfor telleren lik null som gir . Her er det bare å løse for b c) Her må vi finne grenseverdien når . Da får man som blir den horisontale asymptoten. Endret 11. desember 2013 av Pentel 1 Lenke til kommentar
AppelsinMakrell Skrevet 11. desember 2013 Del Skrevet 11. desember 2013 Takk! Hvordan finner jeg ut 9c)? Lenke til kommentar
Pentel Skrevet 11. desember 2013 Del Skrevet 11. desember 2013 Takk! Hvordan finner jeg ut 9c)? Finn folketall ved x = 0 og gang svaret med to, Sett så det du fikk lik funksjonsuttrykket, og løs for x. Lenke til kommentar
AppelsinMakrell Skrevet 11. desember 2013 Del Skrevet 11. desember 2013 Finn folketall ved x = 0 og gang svaret med to, Sett så det du fikk lik funksjonsuttrykket, og løs for x. Ja, har kommet så langt men vet ikke helt hva jeg gjør når jeg får noe opphøyd i x! Lenke til kommentar
Pentel Skrevet 11. desember 2013 Del Skrevet 11. desember 2013 Ja, har kommet så langt men vet ikke helt hva jeg gjør når jeg får noe opphøyd i x! logaritmer Lenke til kommentar
AppelsinMakrell Skrevet 11. desember 2013 Del Skrevet 11. desember 2013 logaritmer Høh? Hva er det for noe trolldom? Kan du vise utregning? 1 Lenke til kommentar
Pentel Skrevet 11. desember 2013 Del Skrevet 11. desember 2013 (endret) Kaller y for f(x). Har at Finner folktall ved x = 0, som gir 14. Skal finne når folketallet har doblet seg, altså Tar logaritme på begge sider Av logaritme regler Edit; Hva slags matte har du? Endret 11. desember 2013 av Pentel Lenke til kommentar
AppelsinMakrell Skrevet 11. desember 2013 Del Skrevet 11. desember 2013 Kaller y for f(x). Har at Finner folktall ved x = 0, som gir 14. Skal finne når folketallet har doblet seg, altså Tar logaritme på begge sider Av logaritme regler Edit; Hva slags matte har du? Er 1T! Har ikke hatt om logaritmer enda. Lenke til kommentar
Frexxia Skrevet 11. desember 2013 Del Skrevet 11. desember 2013 Nå er det veldig mange år siden jeg tok 1T, men jeg mener da å huske at logaritmer var pensum i 1T. Jeg kan ikke se noen måte å gjøre den oppgaven uten logaritmer. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå