Nicuu Skrevet 8. desember 2013 Del Skrevet 8. desember 2013 Funksjonen h er gitt ved at: h(x,y) = y2 + 16x2 - x2y - 16y Finn den partielle deriverte av 1. og 2. orden for funksjonen h. Da skal vi sette opp slik: dh dx dh dy Men hvordan regner vi frem her? Noen som kan bistå litt? Lenke til kommentar
Gjest medlem-1432 Skrevet 8. desember 2013 Del Skrevet 8. desember 2013 En vare ned fra 45 kr til 38 kr. Hvor mange prosent satt ned? Lenke til kommentar
knipsolini Skrevet 8. desember 2013 Del Skrevet 8. desember 2013 (endret) Funksjonen h er gitt ved at: h(x,y) = y2 + 16x2 - x2y - 16y Finn den partielle deriverte av 1. og 2. orden for funksjonen h. Da skal vi sette opp slik: dh dx dh dy Men hvordan regner vi frem her? Noen som kan bistå litt? Når du skal derivere funksjonen mhp x, f'x eller som det også kan skrives, deriverer du funksjonen på vanlig måte, bare at du behandler y som en konstant (som om det var et tall). Tilsvarende med så behandler du x som en konstant. Endret 8. desember 2013 av knipsolini Lenke til kommentar
Nicuu Skrevet 8. desember 2013 Del Skrevet 8. desember 2013 Når du skal derivere funksjonen mhp x, f'x eller som det også kan skrives, deriverer du funksjonen på vanlig måte, bare at du behandler y som en konstant (som om det var et tall). Tilsvarende med så behandler du x som en konstant. Tusen takk! Du er sykt flink til å forklare! Så jeg fikk da: 32x - 2xy på første leddet, som var riktig. Men på andre leddet, sliter jeg litt. I fasiten står det: 2y - x^2 - 16 Lenke til kommentar
knipsolini Skrevet 8. desember 2013 Del Skrevet 8. desember 2013 (endret) Litt mer utfyllende svar: Hadde du hatt funksjonen f(x) = 16x, hadde 16 vært en konstant. Derivasjonsreglene sier at f '(x) = 16. Tilsvarende blir det om vi har f(x) = xy, og vi skal partiellderivere mhp x: = y f(x) = 16x2 f '(x) = 2*(16x) = 32x f(x) = x2y2 fx' = 2*(xy2) = 2xy2 Vi behandler altså y som en konstant, som om det var et tall. Partiellderivasjon av andre orden vil si at du deriverer den deriverte funksjonen en gang til. Altså fxx'', fxy'' og fyy''. Endret 8. desember 2013 av knipsolini Lenke til kommentar
knipsolini Skrevet 8. desember 2013 Del Skrevet 8. desember 2013 Tusen takk! Du er sykt flink til å forklare! Så jeg fikk da: 32x - 2xy på første leddet, som var riktig. Men på andre leddet, sliter jeg litt. I fasiten står det: 2y - x^2 - 16 Det er riktig som fasiten sier, f'y = 2y -x2 -16. Hva fikk du? Jeg vil gjette på at du gjorde feil da du skulle derivere x2y... Husk at på samme måte som at ved f(x) =16x , f'(x) = 16, så blir "konstanten" dvs. x, stående alene når eksponenten til y er 1. Lenke til kommentar
Abigor Skrevet 8. desember 2013 Del Skrevet 8. desember 2013 En vare ned fra 45 kr til 38 kr. Hvor mange prosent satt ned? (45-37)/45 = 7/45 Lenke til kommentar
Nicuu Skrevet 8. desember 2013 Del Skrevet 8. desember 2013 Det er riktig som fasiten sier, f'y = 2y -x2 -16. Hva fikk du? Jeg vil gjette på at du gjorde feil da du skulle derivere x2y... Husk at på samme måte som at ved f(x) =16x , f'(x) = 16, så blir "konstanten" dvs. x, stående alene når eksponenten til y er 1. Fikk det til nå. Tusen takk. Vurdert å bli professor? Hehe, neida (eller joda, du er flink til å forklare!!) Takk skal du ha! 1 Lenke til kommentar
Nicuu Skrevet 8. desember 2013 Del Skrevet 8. desember 2013 (endret) Hei! Jeg har denne funksjonen; 1/2x4 - x2 - 4 Skulle derivere denne, og fikk: 2x^3 - 2x Skal finne ut hvor den er voksende og avtagende. Har funnet ut at nullpunktene er: -1, 0, 1 Altså, inn i fortegnsskjema? Har jeg gjort riktig sånn her? Eller må jeg bruke nullpunktene til f(x) funksjonen som er i starten av oppgaven? Endret 8. desember 2013 av Nicuu Lenke til kommentar
knipsolini Skrevet 8. desember 2013 Del Skrevet 8. desember 2013 Klarer du å faktorisere 2x3- 2x til tre ledd? Gjør det, så setter du de hver for seg inn i fortegnsskjemaet. Lenke til kommentar
nojac Skrevet 8. desember 2013 Del Skrevet 8. desember 2013 Du har feil fortegn i de to første intervallene. (Grafen ser ut som en W)Sett opp hver av faktorene (x.1), (x+1) og 2x hver for seg i fortegnsskjemaet, så ser du det. Lenke til kommentar
Nicuu Skrevet 8. desember 2013 Del Skrevet 8. desember 2013 (endret) Du har feil fortegn i de to første intervallene. (Grafen ser ut som en W) Sett opp hver av faktorene (x.1), (x+1) og 2x hver for seg i fortegnsskjemaet, så ser du det. Beklager mas. Jeg har denne funksjonen; f(x) 1/2x4 - x2 - 4 Har dobbeltderivert til 6x2 - 2 Står nå: Gjør rede for hvordan grafen til f krummer og finn vendepunktene til f. Skisser grafen til f for -2.5 < x < 2.5 Kan noen hjelpe? Endret 8. desember 2013 av Nicuu Lenke til kommentar
nojac Skrevet 8. desember 2013 Del Skrevet 8. desember 2013 Du får finne nullpunktene for den dobbeltderivere (to irrasjonale) og tegne fortegnsskjema Lenke til kommentar
Nicuu Skrevet 8. desember 2013 Del Skrevet 8. desember 2013 Du får finne nullpunktene for den dobbeltderivere (to irrasjonale) og tegne fortegnsskjema Fant det ut! ;-) Takker for tips. Lenke til kommentar
knipsolini Skrevet 8. desember 2013 Del Skrevet 8. desember 2013 La området D være definert ved x2 + y2 "mindre eller lik 1" og y "større eller lik" 0. Skisser D i et koordinatsystem. Gjør jeg det riktig ved å tegne en halvsirkel fra (0,-1) til (1,1) og (1,1)? Jeg håper det ikke var for kronglete forklart, for jeg mangler fasit til denne oppgaven. Lenke til kommentar
logaritmemannen Skrevet 8. desember 2013 Del Skrevet 8. desember 2013 (endret) Ja, det skal være korrekt. Edit: Nei, vent. Det blir (-1, 0), ikke (0, -1) og frem til (1,0) Endret 8. desember 2013 av logaritmemannen Lenke til kommentar
knipsolini Skrevet 8. desember 2013 Del Skrevet 8. desember 2013 At ikke punktet (0,-1) er med burde jeg ha skjønt når y ikke kan være mindre enn null... blir sliten i hodet etter mange timer matte. Takk for svar. Lenke til kommentar
knipsolini Skrevet 9. desember 2013 Del Skrevet 9. desember 2013 Jeg skal finne de globale maksimums- og minimumspunktene til f(x,y) = x2+y2+x2y2. Definisjonsområdet er en halvsirkel: x2+y2 "mindre eller lik 1" og y "større eller lik" 0. Hvordan får jeg undersøkt funksjonen langs (halv)sirkelen? Når det er en firkant er det enkelt å gå langs randen, men jeg har aldri hatt en sirkel som definisjonsområde tidligere. Noen som kan hjelpe? Lenke til kommentar
the_last_nick_left Skrevet 9. desember 2013 Del Skrevet 9. desember 2013 Hvis du skal gå langs randen, bruker du betingelsen x^2+y^2=1 til å skrive y som en funksjon av x og så er det bare å sette inn i den opprinnelige funksjonen. Lenke til kommentar
Need44speed Skrevet 9. desember 2013 Del Skrevet 9. desember 2013 finn den ubestemte integralen x+1 / x dx kan noen forklare det som om jeg er fem? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå