Gjest Skrevet 7. desember 2013 Del Skrevet 7. desember 2013 (endret) Takker... Var ikke så ille som det kunne virket ut som. Hvorfor må en kreve dette? Jeg kan på en veldig vag måte se at det gir mening, men jeg klarer ikke se det definitivt. Litt usikker på hvordan en kan forklare dette, men du ser at på venstresiden av likhetstegnet er det bare "a" som ganges med n^2, derfor må a = 1. På samme måte ganges "b" med "n", og vi ser at på høyre siden av likhetstegnet er det ikke noen "n" av første orden, og "b" må derfor være lik 0. Tilsvarende for c. Endret 7. desember 2013 av Gjest Lenke til kommentar
Yokoya Skrevet 7. desember 2013 Del Skrevet 7. desember 2013 på venstresiden av likhetstegnet er det bare "a" som ganges med n^2, derfor må a = 1 Men kan ikke b eller c gjøre opp for dette ved å bli større, eller hvis ikke, hvorfor? Lenke til kommentar
Nicuu Skrevet 7. desember 2013 Del Skrevet 7. desember 2013 Tusen takk @ Trådstarter! Jeg sitter litt fast på denne! Bestem f"(x) Gjør greie for hvordan grafen til f krummer og finn vendepunkta til f. Skisser grafen til f. Funksjonen jeg har jobbet med så langt er: f(x) = -x4 8x2 -7 Etter jeg har f"(x), har jeg fått: 12x2 +16 Jeg ser i fasiten at det står: -4 (x+2/kvadratrot3) (x-2/kvadratrot3) Ser at det er brukt kvadratsetning, men hvordan kommer vi frem til 2/kvadratrot3 uten å bruke kvadratsetninger? Husker ikke helt hvordan jeg kom frem til det. Mener jeg løste en annen grads likning, men kommer ikke helt frem.. Takk for eventuelle bidrag og hjelp! Jeg ser gjennom ved å finne nullpunktene/rota, så kommer jeg frem til 1.15. Men hvordan omgjøre det til kvadratrot? Noen som kan hjelpe? Lenke til kommentar
henbruas Skrevet 7. desember 2013 Del Skrevet 7. desember 2013 Men kan ikke b eller c gjøre opp for dette ved å bli større, eller hvis ikke, hvorfor? Ikke hvis du skal finne ett utrykk som gjelder for alle n. a, b og c er jo konstanter. Lenke til kommentar
Gjest Skrevet 7. desember 2013 Del Skrevet 7. desember 2013 (endret) Jeg ser gjennom ved å finne nullpunktene/rota, så kommer jeg frem til 1.15. Men hvordan omgjøre det til kvadratrot? Noen som kan hjelpe? EDIT: Se heller svaret nedenfor... Kom i samme sekund som mitt. Ser at jeg burde lære meg Latex fremfor MathType + Gyazo. Endret 7. desember 2013 av Gjest Lenke til kommentar
logaritmemannen Skrevet 7. desember 2013 Del Skrevet 7. desember 2013 Jeg ser gjennom ved å finne nullpunktene/rota, så kommer jeg frem til 1.15. Men hvordan omgjøre det til kvadratrot? Noen som kan hjelpe? Dette gir som gir Lenke til kommentar
Nicuu Skrevet 7. desember 2013 Del Skrevet 7. desember 2013 Dette gir som gir Å, tusen takk!! Lenke til kommentar
NeEeO Skrevet 7. desember 2013 Del Skrevet 7. desember 2013 (endret) Sannsynlighet. Kan noen hjelpe meg med 3B b 2) og 3C c) Endret 7. desember 2013 av ZPAS Lenke til kommentar
yeidof Skrevet 8. desember 2013 Del Skrevet 8. desember 2013 (endret) Sannsynlighet. Kan noen hjelpe meg med 3B b 2) og 3C c)DSC_0059.JPG Sannsynligheten for at det første kortet du trekker er kløver er 13/52. Sannsynligheten for at neste kort du trekker er ruter er 13/51. Fortsett slik for alle fire fargene. Endret 8. desember 2013 av yeidof Lenke til kommentar
Nicuu Skrevet 8. desember 2013 Del Skrevet 8. desember 2013 Hei! Finn likningen for tangenten til grafen når x = 0, og merk den av på gradfskissen. Tangenten skjærer grafen i enda ett punkt, bestem dette punktet ved utregning. f(x) = x3 - 5x2 + 3x + 9 f' (x) = 3x2 - 10x+ 3 f" (x) = 6x - 10 F(0) = 6 * 02 - 10 * 0 + 3 = 3 Ser i fasiten at likningen blir 3x + 9 Jeg er vel på god vei, eller gjør jeg feil? Lenke til kommentar
knipsolini Skrevet 8. desember 2013 Del Skrevet 8. desember 2013 (endret) Hei! Finn likningen for tangenten til grafen når x = 0, og merk den av på gradfskissen. Tangenten skjærer grafen i enda ett punkt, bestem dette punktet ved utregning. f(x) = x3 - 5x2 + 3x + 9 f' (x) = 3x2 - 10x+ 3 f" (x) = 6x - 10 F(0) = 6 * 02 - 10 * 0 + 3 = 3 Ser i fasiten at likningen blir 3x + 9 Jeg er vel på god vei, eller gjør jeg feil? f(x) = x3 - 5x2 + 3x + 9 Når x=0 er y= 9. Det ser du enkelt ved å sette alle x-verdiene i funksjonen lik 0. f'(x) = 3x2 - 10x + 3 f'(0) = 3 Likninger for tangenten: y - y1 = f'(x1)(x-x1) y - 9 = 3(x-0) y = 3x + 9 E: når du skal finne likningen for en tangent kan det være lurt å først skrive opp likningen, y - y1 = f'(x1)(x-x1). For å finne likningen må du ha punktene x1 og y1, samt stigningstallet til tangenten i punktet (x1,y1) , som du finner ved å derivere funksjonen, og sette x1-verdien for x: f'(x1). I denne oppgaven fikk du oppgitt x1, og måtte da finne y1 og stigningstallet. Endret 8. desember 2013 av knipsolini Lenke til kommentar
Nicuu Skrevet 8. desember 2013 Del Skrevet 8. desember 2013 (endret) f(x) = x3 - 5x2 + 3x + 9 Når x=0 er y= 9. Det ser du enkelt ved å sette alle x-verdiene i funksjonen lik 0. f'(x) = 3x2 - 10x + 3 f'(0) = 3 Likninger for tangenten: y - y1 = f'(x1)(x-x1) y - 9 = 3(x-0) y = 3x + 9 Takk, kunne du forklart hvordan du går frem på siste avsnitt? Ved likningen for tangenten. Bruker du ettpunktsformel? Altså, etter tangentlikningen i formelsamlinga: y - b = f' (a) (x-a) der (a, b) er tangeringspunkt. Kunne noen kanskje forklart dette litt for meg? Endret 8. desember 2013 av Nicuu Lenke til kommentar
knipsolini Skrevet 8. desember 2013 Del Skrevet 8. desember 2013 (endret) y - y1 = f'(x1)(x-x1) er tangentlikningen slik den er skrevet i min bok, den er helt lik som du har skrevet den: y - b = f' (a) (x-a) bare at punktene x1 og y1 blir kalt hhv. a og b i din formel. Du får oppgitt x-verdien / a-verdien for punktet til å være 0, så da finner vi at y-verdien / b-verdien er 9. Om du setter dette inn i likningen mangler vi kun stigningstallet f'(x1)/ f'(a). Den finner vi ved å derivere funksjonen, og bytte ut x med den x-verdien vi har fått oppgitt (0). Da får vi at f'(0) = 3. Setter vi inn disse verdiene i likningen, altså a = 0, b = 9 og f'(a) = 3, får vi: y - 9 = 3*(x - 0) Så løser vi likningen slik at vi får y alene på venstresiden: y = 3x + 9 Dette er likningen for tangen i punktet (0,9). Endret 8. desember 2013 av knipsolini 1 Lenke til kommentar
Nicuu Skrevet 8. desember 2013 Del Skrevet 8. desember 2013 y - y1 = f'(x1)(x-x1) er tangentlikningen slik den er skrevet i min bok, den er helt lik som du har skrevet den: y - b = f' (a) (x-a) bare at punktene x1 og y1 blir kalt hhv. a og b i din formel. Du får oppgitt x-verdien / a-verdien for punktet til å være 0, så da finner vi at y-verdien / b-verdien er 9. Om du setter dette inn i likningen mangler vi kun stigningstallet f'(x1)/ f'(a). Den finner vi ved å derivere funksjonen, og bytte ut x med den x-verdien vi har fått oppgitt (0). Da får vi at f'(0) = 3. Setter vi inn disse verdiene i likningen, altså a = 0, b = 9 og f'(a) = 3, får vi: y - 9 = 3*(x - 0) Så løser vi likningen slik at vi får y alene på venstresiden: y = 3x + 9 Dette er likningen for tangen i punktet (0,9). Aha, tusen, tusen hjertelig takk! Lenke til kommentar
knipsolini Skrevet 8. desember 2013 Del Skrevet 8. desember 2013 Fasiten sier: Nei, det er umulig å finne. Slike lineære likningsystemer har en ingen, en eller et uendelig antall løsninger. Det er altså et ikke helt velskrevet svar. Er det noen som vet hva de prøver å skrive? Skal det være at lineære likningssystemer har én, ingen eller et uendelig antall løsninger? Altså 0, 1 eller antall løsninger. Finnes det forøvrig en a som gjør at likningssystemet har hhv. 0, 1 eller antall løsninger, og hvordan kan jeg i så fall finne den a? Lenke til kommentar
wingeer Skrevet 8. desember 2013 Del Skrevet 8. desember 2013 (endret) matriser.png Fasiten sier: Nei, det er umulig å finne. Slike lineære likningsystemer har en ingen, en eller et uendelig antall løsninger. Det er altså et ikke helt velskrevet svar. Er det noen som vet hva de prøver å skrive? Skal det være at lineære likningssystemer har én, ingen eller et uendelig antall løsninger? Altså 0, 1 eller antall løsninger. Finnes det forøvrig en a som gjør at likningssystemet har hhv. 0, 1 eller antall løsninger, og hvordan kan jeg i så fall finne den a? Ja. Lineære likningssystem har enten en unik løsning, ingen løsninger, eller uendelig mange løsninger. Se på determinanten til matrisen. Du vet at skal systemet ha en unik løsning må determinanten være ulik 0. Er determinanten lik 0 har systemet enten ingen løsninger eller uendelig mange. For å få uendelig mange løsninger må man gjerne ha at den ene ligningen er en lineærkombinasjon av en annen. Dette blir litt vanskelig uten noen gitt verdi for b-vektor. Endret 8. desember 2013 av wingeer 1 Lenke til kommentar
Skogsraa Skrevet 8. desember 2013 Del Skrevet 8. desember 2013 y = 46 * ln x - 246, der y er antallet år etter 1950, og x er antall mennesker på kloden i aldersgruppen 60+. Vis ved regning at antallet i denne aldersgruppen blir fordoblet omtrent hvert 32. år. Help, anyone? Lenke til kommentar
wingeer Skrevet 8. desember 2013 Del Skrevet 8. desember 2013 y = 46 * ln x - 246, der y er antallet år etter 1950, og x er antall mennesker på kloden i aldersgruppen 60+. Vis ved regning at antallet i denne aldersgruppen blir fordoblet omtrent hvert 32. år. Help, anyone? Du ønsker å finne differansen i y for verdiene x og 2x. Sett opp dette som et uttrykk og bruk logaritmereglene. Lenke til kommentar
knipsolini Skrevet 8. desember 2013 Del Skrevet 8. desember 2013 Takk for fint svar wingeer! Lenke til kommentar
Skogsraa Skrevet 8. desember 2013 Del Skrevet 8. desember 2013 Takk. Oppgaven er løst. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå