Pentel Skrevet 2. desember 2013 Del Skrevet 2. desember 2013 Er det noen som kan forklare hvorfor disse to er like og hvordan jeg kommer fra den første til den andre? Jeg vet ikke hvordan jeg skal forklare det. Det er ganske åpenbart. Kanskje lettere å se på brøken slik . Du ganger bare inn i parentesen, og da blir den . Lenke til kommentar
FraXinuS Skrevet 2. desember 2013 Del Skrevet 2. desember 2013 (endret) Men kan man gange inn i parantesen slik når parantesen er opphøyd i en potens? Må ikke potensen regnes ut først? Edit: Jeg skjønner de nå, jeg burde ha sett det. Takk Frexxia Edit: Takk Pentel, skjønner din metode også nå. Endret 2. desember 2013 av FraXinuS Lenke til kommentar
Pentel Skrevet 2. desember 2013 Del Skrevet 2. desember 2013 (endret) Er bare å faktorisere og bruke potensregler. Men det er lettere å se det når du gjør det andre veien. Eks. Endret 2. desember 2013 av Pentel Lenke til kommentar
Need44speed Skrevet 2. desember 2013 Del Skrevet 2. desember 2013 hmm er noe jeg ikke får til å stemme svaret skal bli ~0.0492 Lenke til kommentar
direkte Skrevet 2. desember 2013 Del Skrevet 2. desember 2013 Hvordan deriverer jeg dette? 4(x)^0.5. Altså at x er opphøyd i 0.5. Lenke til kommentar
the_last_nick_left Skrevet 2. desember 2013 Del Skrevet 2. desember 2013 Hvordan deriverer jeg dette? 4(x)^0.5. Du bruker den vanlige derivasjonsregelen for potenser. Lenke til kommentar
henbruas Skrevet 2. desember 2013 Del Skrevet 2. desember 2013 (endret) Hvordan deriverer jeg dette? 4(x)^0.5. Altså at x er opphøyd i 0.5. Bruk den vanlige regelen om at . hmm er noe jeg ikke får til å stemme svaret skal bli ~0.0492 Med grunntall 10? Svaret blir ca. 0.05. Flytt 7.2 over og opphøy ti i begge sider. Vis gjerne hva du prøver på hvis du ikke får det til. Endret 2. desember 2013 av Henrik B Lenke til kommentar
PhelpsTransposed Skrevet 2. desember 2013 Del Skrevet 2. desember 2013 (endret) http://www.math.ntnu.no/~erikkrl/4M/lfeks.pdf øverst på side 3.Hvordan/hvorfor får de uttrykket de får ved "The fourier inversion formula"? Det aller første på siden er greit, men ser ikke helt hvordan de får det andre. Edit: http://en.wikipedia.org/wiki/Fourier_inversion_theorem . Aha. Greit å lære 2 dager før eksamen. Endret 2. desember 2013 av PhelpsTransposed Lenke til kommentar
fruktsjimpanse Skrevet 2. desember 2013 Del Skrevet 2. desember 2013 (endret) Trenger hjelp med denne oppgaven. Lag en formel for M ( x er gange tegn) 5xMxL=10xQ Takk på forhånd Bump Tenkte meg at det kunne bli noe som sånn dette: xM=10xQ-5/L KAn dette stemme? Endret 2. desember 2013 av fruktsjimpanse Lenke til kommentar
Pentel Skrevet 2. desember 2013 Del Skrevet 2. desember 2013 Bump Tenkte meg at det kunne bli noe som sånn dette: xM=10xQ-5/L KAn dette stemme? Har Ønsker å løse for Deler på 5L på begge sider og får Lenke til kommentar
PhelpsTransposed Skrevet 2. desember 2013 Del Skrevet 2. desember 2013 Bump Tenkte meg at det kunne bli noe som sånn dette: xM=10xQ-5/L KAn dette stemme? Du kan ikke plutselig ta minus 5, når M er ganget med 5. Da må du gjøre det omvendte, nemlig dele på 5. Du vil ha M alene på begge sider. M er ganget med både 5 og L. For å få bort de gjør du det motsatte, nemlig deler på 5 og L. Hadde det vært M+5+L = 10Q og du ville fått M alene ville du tatt minus 5 og minus L på begge sider. Se over. Lenke til kommentar
direkte Skrevet 2. desember 2013 Del Skrevet 2. desember 2013 x^0.5 = p1/p2 altså x opphøyd i 0.5 = p1 delt på p2 hvordan kommer man fram til dette svaret under da? x = (p1/p2)^2 altså x = p1 delt på p2, hvor dette leddet er opphøyd i 2 Lenke til kommentar
the_last_nick_left Skrevet 2. desember 2013 Del Skrevet 2. desember 2013 (endret) Du opphøyer i annen på begge sider av likhetstegnet. Siden x^0,5 = p1/p2, så er (x^0,5)*(x^0,5)=(p1/p2)*(p1/p2) Endret 2. desember 2013 av the_last_nick_left Lenke til kommentar
henbruas Skrevet 2. desember 2013 Del Skrevet 2. desember 2013 (endret) x^0.5 = p1/p2 altså x opphøyd i 0.5 = p1 delt på p2 hvordan kommer man fram til dette svaret under da? x = (p1/p2)^2 altså x = p1 delt på p2, hvor dette leddet er opphøyd i 2 Du opphøyer begge sider i 2. , slik at Evnt: Endret 2. desember 2013 av Henrik B Lenke til kommentar
fruktsjimpanse Skrevet 3. desember 2013 Del Skrevet 3. desember 2013 (endret) . Endret 3. desember 2013 av fruktsjimpanse Lenke til kommentar
fruktsjimpanse Skrevet 3. desember 2013 Del Skrevet 3. desember 2013 Du kan ikke plutselig ta minus 5, når M er ganget med 5. Da må du gjøre det omvendte, nemlig dele på 5. Du vil ha M alene på begge sider. M er ganget med både 5 og L. For å få bort de gjør du det motsatte, nemlig deler på 5 og L. Hadde det vært M+5+L = 10Q og du ville fått M alene ville du tatt minus 5 og minus L på begge sider. Se over. Har Ønsker å løse for Deler på 5L på begge sider og får Ser den ja, Takk skal dere ha Lenke til kommentar
Gjest medlem-1432 Skrevet 3. desember 2013 Del Skrevet 3. desember 2013 Hvordan finner jeg radien til en kule som har en omkrets på 78 cm. Lenke til kommentar
krizkriz Skrevet 3. desember 2013 Del Skrevet 3. desember 2013 (endret) Hvordan finner jeg radien til en kule som har en omkrets på 78 cm. Snu på formelen slik at du får r=O/2π, der O=78 cm. Endret 3. desember 2013 av krizkriz Lenke til kommentar
Stereotypisk bergenser Skrevet 3. desember 2013 Del Skrevet 3. desember 2013 Hei, en liten nøtt til dere. Denne har plaget meg i hele kveld: La a og b være lengdene av katetene i en rettvinklet trekant, og la c være lengden av hypotenusen. Vis at høyden h ned på hypotenusen er gitt ved h=ab/c Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå