Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Den enorme matteassistansetråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Har litt problemer med en oppgave her.

 

Klarte ikke å løse den, så jeg snoket litt rundt i diverse matteprogramer.

 

Problemet er da at jeg får forskjellige svar, noe som er merkelig

 

my.php?image=20081007202150ft5.jpg

 

post-115358-1223404162_thumb.jpg

 

21b²+2a²

6ab

 

Noen som har noen forslag til hvordan man skal løse denne ?

Endret av Nebuchadnezzar
Lenke til kommentar

første "triks" er at de 2 første brøkene kan slåes sammen (a/b * c/e = (a*c)/(b*e) ) og forkortes masse (9 forkortes mor 3, 2 mot 4, a mot a2 og b mot b2). Da får man;

 

3b/2a + a/3b + 4b/2a

 

så må man gange opp alle leddene slik at de får fellesnevner;

 

(3b/2a)*(3b/3b) + (a/3b)*(2a/2a) + (4b/2a)*(3b/3b)

 

9b2/6ab + 2a2/6ab + 12b2/6ab

 

 

(2a2/6ab + 21b2)/6ab

Lenke til kommentar

Sigh, jeg liker ikke og si det men jeg føler meg som en idiot.

 

Kjønner ikke bæret, læreren vår har ikke forklart oss en døyt om maple og nå sitter

jeg her fortvilet over innlevering i morgen.

 

Jeg hater og spørre etter hjelp, tusen takk til all hjelp motatt tidligere.

 

post-115358-1223410134_thumb.jpg

 

A har jeg endelig - Takket være personer her inne med gudbenådede gaver i maple - klart og løse.

 

g(x) = -3x^(2)+b

 

På tegningen er altså x = 1,5

Dette gir at b = 8,2500...

 

med g mener man da graf eller som i g ukjent ?

Uten g blir det

x = -3x^2 + b

1,5 = -3*1,5^2 + b

1,5 = - 6,75 + b

8,2500... = b

 

Skal jeg nå prøve og sette inn den imponerende funksjonen funksjonen til TwinMOS

 

> with(CurveFitting);

> punkter := [[-2,6],[1,9]];

> f := LeastSquares(punkter,x);

> plot(f(x),x=-10..10);

 

noe alla...

with(CurveFitting);

> punkter := ([[-2,6],[1,9]]),(([[-3*2^2,8,25,[-3*3^2,8,25]]);

> f := LeastSquares(punkter,x);

> plot(f(x),x=-10..10);

 

Men da forandrer jo b seg når x forandrer seg, hjelp sier nå jeg.

Forstår ikke bæret, men har jo lyst og lære dette.

 

Takk til alle som vil prøve å hjelpe meg med b og c :)

Lenke til kommentar
*snip*

 

I del 1 finner du likningen ved å bruke formelene:

 

a = (y2 - y1) / (x2 - x1)

 

y - y1 = a(x - x1)

 

Sett inn og løs ut for y og du har den første funksjonen.

 

For å finne skjæringspunktene i oppgave B setter du ganske enkelt funksjonen du fant i del 1 lik funksjonen gitt i del 2. Setter du så dette andregradsuttrykket lik null og løser ut med hensyn på x, har du x-koordinatet for skjøringspunktet. For å finne y-koordinatet setter du x-verdiene inn i funksjonen fra del 1 og du har svart.

Lenke til kommentar

Regner med at du bare skal lese av b. Altså for x = 0. b= 4

 

Nå kan jeg fortsatt i maple syntaks annet enn det jeg leser her og kan google meg frem til. Har heller ikke Maple så får ikke testet, men skal gjøre mitt beste med å komme med et forslag.

 

start med det du hadde fra første delen. Den løser f(x)=a*x+b. Del 2 skal løse g(x)=-3x2+b , men du må huske at dette er generelle formler og at b bare represneterer en konstant som ikke nødvednigvis er lik i de to likningnene.

 

> with(CurveFitting);

> punkter := [[-2,6],[1,9]];

> f := LeastSquares(punkter,x);

> g := -3*x2+4

> plot(g,f,x=-10..10)

 

For funskjonen g(x) så pass på å få riktig gangetegn og "opphøyd". x=-10--10 forteller bare att man skal plotte fra x=-10 til x=10, så har kan du sette hva du vil, men velg fornuftige tall slik at grafene kommer fint fram i plottet.

 

svaret på c finnes ved å sette g(x) = 0. Her finnes det sikkert en lur funksjon i Maple som jeg ikke kan.

 

Google and you shal find;

 

> solve(g=0,x)

 

... tror jeg. ;)

Endret av Xell
Lenke til kommentar
Hei, jeg sliter litt med en oppgave i en innlevering, fristen er i kveld :/

Hadde vært supert om noen kunne opplyse meg litt:)

Se vedlegg

 

Hilsen Bovre

 

a)

Formelen som er oppgitt er jo lengde(30-2x) * bredde(20-2x) * høyde(x)

Du trekker fra 2x på lengden og bredden fordi du fjerner hjørnene

 

b)

Her skal du finne den verdien av x som gir størst mulig V(x)

Dette finner du ved å sette den deriverte (stigningstallet) av V(x) = 0

Svaret blir rundt x = 3,923 cm som gir V(x) lik 1056 cm3

Lenke til kommentar
Hei, jeg sliter litt med en oppgave i en innlevering, fristen er i kveld :/

Hadde vært supert om noen kunne opplyse meg litt:)

Se vedlegg

 

Hilsen Bovre

 

a)

Formelen som er oppgitt er jo lengde(30-2x) * bredde(20-2x) * høyde(x)

Du trekker fra 2x på lengden og bredden fordi du fjerner hjørnene

 

b)

Her skal du finne den verdien av x som gir størst mulig V(x)

Dette finner du ved å sette den deriverte (stigningstallet) av V(x) = 0

Svaret blir rundt x = 3,923 cm som gir V(x) lik 1056 cm3

 

Tusen hjertelig takk, fikk svar av en venn for noen minutter siden, men fint å ha det skrevet ned også. Har en til oppgave som er vanskelig(denne var egentlig lett bare man så det), men har løst den grafisk. Min venn som er relativt god i matematikk klarte ikke den, så han spør noen medstudenter nå. Dersom de ikke kan det kommer jeg (dessverre) til legge den ut her, og be til, noen, samme hvem, at jeg får svar=)

 

Cheers Bovre

Lenke til kommentar

Makspunkt, som i toppunkt?

 

"Makspunktet" finn du der kor den deriverte av K(x) = 0. Du må først undersøke alle dei forskjellige toppunkta/botnpunkta i intervallet for å finne den riktige. Dette kan gjeres ved forteiknskjema, eller ved å sjå på forteiknet til den deriverte.

 

Der kor K aukar mest finn du ved den dobbelderiverte av K(x), så set du denne = 0.

 

Forståeleg? =o)

Lenke til kommentar

Temaet mitt er: oppdeling av differensialligninger 'n' stuff:

 

I oppgåva vis at kvar funksjon y = f(x) er ei løysing av den etterfølgjande differensialligninga:

 

Oppgåve 2: y' = y2

 

a. y = - 1/x

 

Eg er veldig usikker på kva eg eigentleg held på med, eller mao. kva eg skal fram til, men eg prøver meg:

 

y2 (dy/dx) = - 1/x

y2 dy = - 1/x dx

intgral: y2 dy = intgral: - 1/x dx

1/3 * y3 = - ln|x| + C

 

Er dette riktig? Har eg vist noko som helst? =/

Endret av aspic
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...