the_last_nick_left Skrevet 29. november 2013 Del Skrevet 29. november 2013 Det kan normaltilnærmes. Lenke til kommentar
Parapraxis Skrevet 30. november 2013 Del Skrevet 30. november 2013 Trenger litt hjelp her. Jeg har en liste med 500 tall som er priser med 25%mva. Hvilken formel kan jeg bruke i XL for å finne den originale prisen uten mva på alle tallene? Lenke til kommentar
Aleks855 Skrevet 30. november 2013 Del Skrevet 30. november 2013 Trenger litt hjelp her. Jeg har en liste med 500 tall som er priser med 25%mva. Hvilken formel kan jeg bruke i XL for å finne den originale prisen uten mva på alle tallene? La P=pris uten mva. La M=pris med mva. Vet at Deler på 1.25 på begge sider og ser at Denne formelen kan du bruke. 1 Lenke til kommentar
KingInTheNorth Skrevet 30. november 2013 Del Skrevet 30. november 2013 (endret) Får virkelig ikke til denne oppgaven her. Oppg. 222 B i R1-bok. Svaret skal bli x=1 Endret 30. november 2013 av KingInTheNorth Lenke til kommentar
henbruas Skrevet 30. november 2013 Del Skrevet 30. november 2013 (endret) Får virkelig ikke til denne oppgaven her. Oppg. 222 B i R1-bok. unnamed (1).jpg Svaret skal bli x=1 Se under Endret 30. november 2013 av Henrik B Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 30. november 2013 Del Skrevet 30. november 2013 Får virkelig ikke til denne oppgaven her. Oppg. 222 B i R1-bok. unnamed (1).jpg Svaret skal bli x=1 Edit: Dårlig kvalitet på biletet ditt, trudde det var ein minus under første brøkstrek. Eg har ikkje studert heile utrekninga di, men eg ser du har gjort ein feil når du faktoriserer (4x²-9). Hugs at det står 4x². Du har fått "riktig" svar mtp. på korleis feilen endrar uttrykket, så det er nok berre den du må fikse. 1 Lenke til kommentar
henbruas Skrevet 30. november 2013 Del Skrevet 30. november 2013 Sikker på at det skal bli x = 1? Med uttrykket i toppen får eg x = 0 og x = -0.5 Eg har ikkje studert heile utrekninga di, men eg ser du har gjort ein feil når du faktoriserer (4x²-9). Hugs at det står 4x². Står nok 2x+3 i første brøken, bare litt dårlig skrevet. Da blir det x=1 som løsning. Lenke til kommentar
KingInTheNorth Skrevet 30. november 2013 Del Skrevet 30. november 2013 Var bare meg som hadde slurvet med faktoriseringen av (4x²-9) der jeg glemte å sette 4 under parentes. Fikk fikset det nå. takk til Zeph som pekte det ut, og til alle andre selvsagt. Lenke til kommentar
Sa2015 Skrevet 30. november 2013 Del Skrevet 30. november 2013 (endret) Hei!Sitter her å øve til prøven men får ikke til den oppgaven her, noen som har peiling? Det hadde vært kjempe greit å kunne forklare litt om sannsynligheten og måtene jeg kan bruke til å tenke for løse forskjellige oppgaver om sannsynligheten ... For jeg føler at jeg kan abs. Ingen ting om det! Hjelp !! Endret 30. november 2013 av AnnaH Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 30. november 2013 Del Skrevet 30. november 2013 Hei! Sitter her å øve til prøven men får ikke til den oppgaven her, noen som har peiling? Det hadde vært kjempe greit å kunne forklare litt om sannsynligheten og måtene jeg kan bruke til å tenke for løse forskjellige oppgaver om sannsynligheten ... For jeg føler at jeg kan abs. Ingen ting om det! Hjelp !! Kva oppgåve? 1 Lenke til kommentar
Sa2015 Skrevet 30. november 2013 Del Skrevet 30. november 2013 haha, oops , denne! Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 30. november 2013 Del Skrevet 30. november 2013 haha, oops , denne! Først skriv me opp det me veit: A: Kvinne er gravid B: Kvinne er ikkje gravid C: Testen er positiv D: Testen er negativ P(C|A) = 0.995 P(C|B) = 0.005 P(ei kvinne som tar testen er gravid) = 0.8 P(ei kvinne som tar testen er ikkje gravid) = 0.2 Ho har tatt ein test, då er sannsynet for at ho er gravid 0.8 og at ho ikkje er gravid 0.2. Ved å kombinere dette med P(C|A) og P(C|B) så skal du kunne finne svaret på a). Lenke til kommentar
Sharizard Skrevet 30. november 2013 Del Skrevet 30. november 2013 (endret) Lurer på en ting angående eksponentialfordeling: Jeg har en oppgave hvor jeg skal finne P(10 < T < 20). Hvorfor kan P skrives som P(T <= 20) - P(T <= 10)? (Fasiten sier det). Jeg trodde at P(T > 10) ble skrevet slikt: 1 - P(T <= 10) og P(T < 20) er jo at T skal være strengt mindre enn 20? Altså P(T <= 19).. Er det noen som også kunne fortelle meg forskjellen mellom diskrete og kontinuerlige sannsynlighetsfordelinger? Hvordan ser jeg forskjellen på en? Endret 30. november 2013 av Sharizard Lenke til kommentar
Sa2015 Skrevet 30. november 2013 Del Skrevet 30. november 2013 Først skriv me opp det me veit: A: Kvinne er gravid B: Kvinne er ikkje gravid C: Testen er positiv D: Testen er negativ P(C|A) = 0.995 P(C|B) = 0.005 P(ei kvinne som tar testen er gravid) = 0.8 P(ei kvinne som tar testen er ikkje gravid) = 0.2 Ho har tatt ein test, då er sannsynet for at ho er gravid 0.8 og at ho ikkje er gravid 0.2. Ved å kombinere dette med P(C|A) og P(C|B) så skal du kunne finne svaret på a). aha, tusen takk! men har du noe forslag kanskje til hvordan jeg kan tenke for å løse sånne sannsynlighet oppgave? Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 30. november 2013 Del Skrevet 30. november 2013 Grunnen til at det blir P(T<=20)-P(T<=10) er at P(T=10) er inkludert i P(T=20). Den kan sjå sånn ut: Skal du finne P(X>2) så må du ta heile arealet frå 0 til 2. For å finne P(1<X<2) må du finne arealet mellom 1 og 2. Sidan P(X>1) er arealet fram til 1 og P(X>2) er arealet fram til 2, så blir arealet mellom 1 og 2 lik P(X>2)-P(X>1). Diskrete fordelingar har definerte punkt i området: {1,2,3,4,5,6,7,8,10} Ein diskret fordeling har ei definert mengde punkt i intervallet. I dette tilfellet har du kun 10 punkt. Kontinuerlige fordelingar har ein funksjon som definerer fordelingen innanfor eit område. Eks: [1,10]. Her har du uendeleg mange verdiar mellom 1 og 10. Forskjellen på diskret og kontinuerleg fordeling kan du sjå i biletet under. Dei øverste er diskrete, dei nederste er kontinuerlige. Dersom du har mange nok observasjonar så kan du betrakte ei diskret fordeling som kontinuerleg. Som i binomiske tilfelle. Har du ei binomisk fordeling med mange nok observasjonar så kan du betrakte det som ei normalfordeling. 1 Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 30. november 2013 Del Skrevet 30. november 2013 aha, tusen takk! men har du noe forslag kanskje til hvordan jeg kan tenke for å løse sånne sannsynlighet oppgave? Eg trur det handlar mest om trening. Først bør du skaffe deg eit godt grunnlag for å forstå problemstillingane, deretter er det snakk om å gjere så mange oppgåver som du gidda. Det tar tid å forstå tankegangen i sannsynlighetsrekning, der det beste ein kan gjere er å lese og jobbe med oppgåver. Lenke til kommentar
Sa2015 Skrevet 1. desember 2013 Del Skrevet 1. desember 2013 Heijeg får ikke til b'en det jeg har gjørt ---> 52!/4!*48! på den første altså (1)men fikk feil svar ... hjelp! :/ Lenke til kommentar
Sa2015 Skrevet 1. desember 2013 Del Skrevet 1. desember 2013 Hei jeg får ikke til b'en det jeg har gjørt ---> 52!/4!*48! på den første altså (1)men fikk feil svar ... hjelp! :/ anyone? setter stor pris på et svar Lenke til kommentar
the_last_nick_left Skrevet 1. desember 2013 Del Skrevet 1. desember 2013 Hvordan tenkte du da du satte opp svaret ditt? Du er inne på noe, men det er altså ikke helt riktig. Lenke til kommentar
mattemamma Skrevet 1. desember 2013 Del Skrevet 1. desember 2013 Hei, trenger hjelp med: ((3a)-1 * (a2)3 ) / ((6a)2 * a-5) Håper noen kan hjelpe meg Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå