ja takk Skrevet 26. november 2013 Del Skrevet 26. november 2013 I d) skal du altså forklare at g(x) er ein asymptote for f(x). Sidan g(x) = x+1 så er det snakk om ei skrå asymptote. Skrå asymptoter finner du ved å utføre ein polynomdivisjon. Uttrykket ditt antar eg er Då skal du utføre divisjonen og vise at du får eit uttrykk med . Men vi har ikke hatt noe om skrå asymptote enda. Ikke noe om polynomdivisjon heller Hvordan kan man løse oppgaven uten å kunne de to tingene? Lenke til kommentar
ja takk Skrevet 26. november 2013 Del Skrevet 26. november 2013 Har dere polynomdivisjon og skråasymptoter i 1T? Mulig at det bare foventes en begrunnelse ut fra grafene.... Ja, det tror jeg også. Har du noen løsningsforslag for dette? Lenke til kommentar
Pentel Skrevet 26. november 2013 Del Skrevet 26. november 2013 Men vi har ikke hatt noe om skrå asymptote enda. Ikke noe om polynomdivisjon heller Hvordan kan man løse oppgaven uten å kunne de to tingene? Da tror jeg det er nok å bare henvise til grafene og si at f nærmer seg g, men møter den aldri. Lenke til kommentar
ja takk Skrevet 26. november 2013 Del Skrevet 26. november 2013 Da tror jeg det er nok å bare henvise til grafene og si at f nærmer seg g, men møter den aldri. Tusen takk. Slik skal jeg gjøre hvis jeg eventuelt får en slik oppgave i morgen. Men nå må jeg gå og legge meg, hvis ikke klarer jeg ikke noen av oppgave særlig Lenke til kommentar
Norah Skrevet 26. november 2013 Del Skrevet 26. november 2013 Kopier det du trenger og lagre det? Evt. print screen Jeg fant ut at jeg kan gjøre nettsidene om til PDF-fil og laste dem ned Takk for råd uansett! Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 26. november 2013 Del Skrevet 26. november 2013 Jeg ser at man kan bruke PC under matteeksamen i morgen. Er det mulighet for å lage internettsider uten at man må ha internett for å åpne siden? (haha) Står veldig mye nyttig på matematikk.org, men vet ikke om jeg orker å skrive ned absolutt alt og har ikke tilgang på printer atm. Men vil gjerne bruke de sidene under eksamen Noen nyttige tips? Spørs kva skulen har definert som er lov. Enkelte forbyr bruk av Internett, andre skriv "kommunikasjon". Lenke til kommentar
henbruas Skrevet 26. november 2013 Del Skrevet 26. november 2013 Spørs kva skulen har definert som er lov. Enkelte forbyr bruk av Internett, andre skriv "kommunikasjon". Man bruker uansett ikke internett. Å lagre en side vil jo være tilsvarende som å skrive av siden og ta med notatene. Eneste problemet er vel at en eller annen tulling av en eksamensvakt kan se skjermen din og tro du sitter på internett. Derfor kan det være en idé å lagre utskriftsversjonen av siden, siden det ligner mer på et tekstdokument. Lenke til kommentar
Lami Skrevet 26. november 2013 Del Skrevet 26. november 2013 Hva er det jeg gjør galt i min derivasjon? (Det med 1/x og bytte rekkefølge var wolfram sin mening) Jeg skal få 2x-4 men ser ikke hvordan. Må være noe hokkuspokkus? Lenke til kommentar
ZerothLaw Skrevet 26. november 2013 Del Skrevet 26. november 2013 Hva er det jeg gjør galt i min derivasjon? (Det med 1/x og bytte rekkefølge var wolfram sin mening) Jeg skal få 2x-4 men ser ikke hvordan. Må være noe hokkuspokkus? Tips: 1/x = x^(-1) Så hvis du ganger alle ledd med x^(-1) og deriverer, så blir det riktig. Lenke til kommentar
Potissimus Skrevet 27. november 2013 Del Skrevet 27. november 2013 Hva er det jeg gjør galt i min derivasjon? (Det med 1/x og bytte rekkefølge var wolfram sin mening) Jeg skal få 2x-4 men ser ikke hvordan. Må være noe hokkuspokkus? Hint: faktorisering i førsteledd Lenke til kommentar
Lami Skrevet 27. november 2013 Del Skrevet 27. november 2013 Aha! Tusentakk dere Et spørsmål til. Hvordan deriverer jeg 5/2x? Har skjønt at det blir 5/x^2 siden 2 tallet går i opphøyd men så skal det være et 2 tall til foran men vet ikke hvor jeg får det ifra! Svaret skal bli 5/2x^2 Hjelp Lenke til kommentar
the_last_nick_left Skrevet 27. november 2013 Del Skrevet 27. november 2013 Hvis du mener 5/(2x) kan du tenke på det som (5/2)*1/x eller om du vil (5/2)*x^-1 og bruke vanlige derivasjonsregler. Og svaret skal nok ikke bli 5/2x^2, bare nesten.. Lenke til kommentar
Pentel Skrevet 27. november 2013 Del Skrevet 27. november 2013 Aha! Tusentakk dere Et spørsmål til. Hvordan deriverer jeg 5/2x? Har skjønt at det blir 5/x^2 siden 2 tallet går i opphøyd men så skal det være et 2 tall til foran men vet ikke hvor jeg får det ifra! Svaret skal bli 5/2x^2 Hjelp Når du poster, er det fint om du inkluderer parenteser. Slik jeg ser det, så kan det bety enten eller . Regner med at det er den siste varianten. Tenk på som Lenke til kommentar
Lami Skrevet 27. november 2013 Del Skrevet 27. november 2013 (endret) Så da blir det 5/2 * 1/x som blir 5/2 * x^-1? Så ganger jeg 2 med x^-1? Som blir 2x^-1? Endret 27. november 2013 av Lami Lenke til kommentar
Pentel Skrevet 27. november 2013 Del Skrevet 27. november 2013 Du får ja. Men usikker på hva du mener med det siste, men du skal bare bruke helt vanlige derivasjons regler. Du ganger med eksponenten (i dette tilfellet -1) og trekker fra 1 fra eksponenten (-1-1= -2). 1 Lenke til kommentar
Taxxorrak Skrevet 27. november 2013 Del Skrevet 27. november 2013 Hei folkens! Hva er den beste måten å tegne/lage en fortegnslinje digitalt? Jeg skal ta R1 eksamen i morgen, og dette er noe læreren ikke har lært oss. Hvordan best mulig gå fram om man skal lage en fortegnsliste for del 2? Paint? Lenke til kommentar
Pentel Skrevet 27. november 2013 Del Skrevet 27. november 2013 Skjønner ikke hvorfor du vil gjøre noe slik på PC . Er vel mye lettere å gjøre med papir? 2 Lenke til kommentar
Taxxorrak Skrevet 27. november 2013 Del Skrevet 27. november 2013 (endret) Skjønner ikke hvorfor du vil gjøre noe slik på PC . Er vel mye lettere å gjøre med papir? Hm, det er kanskje ikke så dumt. Man kan sikkert levere det inn som et vedlegg med det andre du har printet ut fra del 2? Og grunnen til at jeg ville gjøre det på data var bare av praktiske hensyn med tanke på å gjøre mest mulig digitalt. Men det er vel en grunn til at faglærer ikke har gått gjennom det - hadde det måtte gjøres digitalt hadde vi blitt lært opp i det, vil jeg tro. Endret 27. november 2013 av Taxxorrak Lenke til kommentar
henbruas Skrevet 27. november 2013 Del Skrevet 27. november 2013 (endret) Hei folkens! Hva er den beste måten å tegne/lage en fortegnslinje digitalt? Jeg skal ta R1 eksamen i morgen, og dette er noe læreren ikke har lært oss. Hvordan best mulig gå fram om man skal lage en fortegnsliste for del 2? Paint? Det finnes faktisk et meget kjekt program for å gjøre dette. Se menyen helt til venstre: http://sinus1t.cappelendamm.no/artikkel/vis.html?tid=720633. Eneste dumme er at man fremdeles må regne ut fortegnene for hånd, men det går jo fort. Endret 27. november 2013 av Henrik B Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå