Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Den enorme matteassistansetråden


Anbefalte innlegg

 

Jaja, skader ikke. Det er jo tross alt ganske forskjellige fag, er nyttige ting i 2P man ikke lærer i de andre mattefagene har jeg hørt.

 

Har du forresten tatt opp 1P/1T enda? Siden det er lettere å få god karakter i dette enn 1T kan det være en fordel å ta 1P i stedet for 1T. Med den forutsetningen at du uansett er like godt forberedt til R1 selvsagt.

 

Har ikke tatt det opp enda. 2P på onsdag, og 1P i januar.

 

Har du tilfeldigvis noen tips om hvor på udir.no jeg kan finne hvor dette om fagene står? Har prøvd å lete overalt, men finner ikke det noen steder... Får heller ikke kontakt med verken de eller privatistkontoret heller...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Du skal ikkje flytte på ledd mellom sidene og stryke ledd. Du skal kun vise at det finnes ein verdi t sånn at CD = t*CE ved å forenkle begge sider.

 

chart?cht=tx&chl=AB = u

chart?cht=tx&chl=AC = v

chart?cht=tx&chl=AD = \frac{1}{3}u

chart?cht=tx&chl=BE = -\frac{1}{2}u-\frac{1}{2}v

chart?cht=tx&chl=CE = CA+AB+BE = -v+u-\frac{1}{2}u-\frac{1}{2}v = -\frac{3}{2}v+\frac{1}{2}u

chart?cht=tx&chl=CD = CA+AD = -v+\frac{1}{3}u

chart?cht=tx&chl=-v+\frac{1}{3}u = -\frac{3}{2}v+\frac{1}{2}u - Deler høgresida på 3/2:

chart?cht=tx&chl=-v+\frac{1}{3}u = \frac{3}{2}(-v+\frac{1}{3}u)

 

Dvs at chart?cht=tx&chl=t = \frac{3}{2} og at C, D og E ligg på linje.

Takk jeg skjønte mer nå!

Men der nede du skriver deler høyresiden på 3/2. Tar du bare å (-3/2v + 1/2u) / 3/2? Da blir det ikke annerledes da som svar? Hvis det var det du mente da med deler på 3/2

Lenke til kommentar

Takk jeg skjønte mer nå!

Men der nede du skriver deler høyresiden på 3/2. Tar du bare å (-3/2v + 1/2u) / 3/2? Da blir det ikke annerledes da som svar? Hvis det var det du mente da med deler på 3/2

 

Det stemmer. Burde kanskje presisert at eg faktoriserer, då endrar du ikkje på uttrykket.

 

Eg ser at venstresida har -v og veit difor at dersom eg skal finne ein t for høgresida så må -v stå inni parantesen etter at eg faktoriserer. Difor faktoriserer eg ved å ta ut 3/2, dvs. dele på 3/2. Du kan gange den faktoren inn igjen og stå der med samme uttrykk. Eg kunne gjort det samme med eit av dei tre andre ledda og, men det er stort sett lettast når du har eit ledd på ei side som er v eller -v.

 

Eg kunne gjort sånn:

 

chart?cht=tx&chl=-v+\frac{1}{3}u = -\frac{3}{2}v+\frac{1}{2}u

chart?cht=tx&chl=\frac{2}{3}(-\frac{3}{2}v+\frac{1}{2}u)= -\frac{3}{2}v+\frac{1}{2}u - Faktoriserer venstresida for å få -v til å bli -3v/2. inni parantesen.

 

Du ser at no vart t lik 2/3. Difor skal du berre finne ut om det finnes ein t, ikkje nødvendigvis kva t kan vere. Den kan ha forskjellige verdiar, men det dei ber deg gjere er å finne ut om C, D og E er på linje, noko du beviser som eg har vist.

Lenke til kommentar

 

Har ikke tatt det opp enda. 2P på onsdag, og 1P i januar.

 

Har du tilfeldigvis noen tips om hvor på udir.no jeg kan finne hvor dette om fagene står? Har prøvd å lete overalt, men finner ikke det noen steder... Får heller ikke kontakt med verken de eller privatistkontoret heller...

 

Udir sine sider er noe dritt. Eneste grunnen til at jeg vet hvor jeg finner dette er at jeg har brukt så mye tid på å lete etter det selv tidligere. Se nederst om matematikk:

http://www.udir.no/Vurdering/Vitnemal-og-kompetansebevis/Artikler_vitnemal/Foring-av-vitnemal-og-kompetansebevis-for-videregaende-opplaring-i-Kunnskapsloftet-2013/4-Programomrader-og-fag--antall-og-kombinasjoner/

Endret av Henrik B
Lenke til kommentar

 

Det stemmer. Burde kanskje presisert at eg faktoriserer, då endrar du ikkje på uttrykket.

 

Eg ser at venstresida har -v og veit difor at dersom eg skal finne ein t for høgresida så må -v stå inni parantesen etter at eg faktoriserer. Difor faktoriserer eg ved å ta ut 3/2, dvs. dele på 3/2. Du kan gange den faktoren inn igjen og stå der med samme uttrykk. Eg kunne gjort det samme med eit av dei tre andre ledda og, men det er stort sett lettast når du har eit ledd på ei side som er v eller -v.

 

Difor skal du berre finne ut om det finnes ein t, ikkje nødvendigvis kva t kan vere. Den kan ha forskjellige verdiar, men det dei ber deg gjere er å finne ut om C, D og E er på linje, noko du beviser som eg har vist.

Tusentakk for gode svar!

Så egentlig skal det vel stå en t inni på høyresiden? Som jeg flytter over til venstre side og får t = 3/2, sant?

 

Så når jeg har faktorisert, kan jeg stryke -v + 1/3u fra både høyre og venstre side, siden det står samme på begge sider og står igjen med 3/2, sant? :D

EDIT: eller ops. Står visst ikke samme på begge sider av likhetstegnet, haha. Hvordan får jeg da 1/3u på venstresiden og 1/2u høyresiden bort og kun 3/2 igjen

Endret av Lami
Lenke til kommentar

Når du har en funksjon, f.eks.

 f(x) = 2x-4

og skal tegne en graf utifra det uttrykket, MÅ man lage en verditabell, eller kan man på en enkel forklart måte bare lese av hvor linja går ved å lese funksjonen? Jeg skjønner hva som skjer, men må gjerne innom verditabell for å skjønne 100%, og ønsker en enklere måte å bare kunne lese av dette på.

Lenke til kommentar

Når du har en lineær funksjon kan du veldig raskt tegne grafen uten å lage en verditabell. For å finne hvor grafen starter setter du x=0, og du vil ved ditt eksempel få at y = -4 når x=0. Så kan du f.eks regne ut y-verdi når x=10, da får du y= 2*10-4=16. Så om du drar en linje mellom punktene (0,-4) og (10, 16), og drar linjen så langt du bare ønsker, både for positive og negative x, så har du enkelt tegnet grafen. Da kan du også enkelt lese av verdier.

 

Om du ønsker å se for deg hvordan funksjonens graf ser ut uten å faktisk tegne den, kan du jo bare regne ut de to y-verdiene i hodet. Du bør forøvrig se at når x øker med én, øker y med to. Var det et greit svar på det du lurte på?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tusentakk Sebastian og Zeph! Nå skjønte jeg at jeg skal faktorisere! :)

 

Hva med denne? Denne var sykt vrien synes jeg:

qYWucH.jpg

Oppgave a).

Skjønner ikke, blir forskjellig x oppe og nede? Kan noen forklare og hjelpe? Tusentakk!

Endret av Lami
Lenke til kommentar

Prøv å faktoriser teller og nevner. Du kan for eksempel trekke ut 2 i telleren, og skrive den om til 2(x+2). Nevneren er enkelt nok lik (x-2)(x+2). Så ser du at du kan forenkle brøken din litt, og det finnes nå kun et tilfelle hvor vi har null i nevner, nemlig når x = 2. :)

 

En vertikal asymptote har man når grafen går mot pluss/minus uendelig, og dette skjer for eksempel når man deler på null. Det du snakker om med null både i nevner og teller vet jeg ikke hvor du har fra, 0/0 er ikke egentlig et definert uttrykk.

Endret av -sebastian-
  • Liker 1
Lenke til kommentar

1) Vertikale asymptoter kan oppstå når nevneren går mot null. Løs likningen n(x) = 0 for å finne dem.

 

2) Hvis den høyeste eksponenten i nevneren n(x) er større enn den høyeste eksponenten i telleren t(x), fungerer x - aksen som horisontal asymptote.

 

3) Hvis den høyeste eksponenten i nevneren n(x) er den samme som den høyeste eksponenten i telleren t(x), finner vi asymptoten ved å regne ut grenseverdien
Su41k03_m03.gif.
4) Hvis den høyeste eksponenten til nevneren n(x) er 1 lavere enn den høyeste eksponenten til telleren t(x), kan vi finne likningen til den skrå asymptoten ved divisjon.

 

http://www.rasmus.is/no/t/G/Su41k03.htm

  • Liker 1
Lenke til kommentar

MacLaurin-rekke om f(x) = cos(2x^3).

 

f'(x) = -6x^2sin(2x^3)

f''(x) = -36x^4cos(2x^3)

Osv osv..

 

P(x) = 1 - 0 + 0 - 0 osv... ? Hva gjør jeg feil? Skal jeg ikke sette inn for 0?

Lenke til kommentar

MacLaurin-rekke om f(x) = cos(2x^3).

 

f'(x) = -6x^2sin(2x^3)

f''(x) = -36x^4cos(2x^3)

Osv osv..

 

P(x) = 1 - 0 + 0 - 0 osv... ? Hva gjør jeg feil? Skal jeg ikke sette inn for 0?

Så vidt jeg ser, så har du derivert feil. Tips: bruk produktregel,

Virker som en del jobb.

Endret av Pentel
Lenke til kommentar

Hmm, er enig der.

 

f''(x) = -12x * sin(2x^3) - (6x^2)^2 * cos(2x^3)

 

Dette blir fortsatt 0 når en setter inn x = 0...

 

 

Liten ekstraspørsmål: Wolfram kommer frem til den samme deriverte jeg har her ved step-by-step solution, men oppgir et annet svar når en sjekker vanlig. Hvordan blir svaret ovenfor til 33df14507a27682736b3c5dd815af309.png

 

Endret av Gjest
Lenke til kommentar

Hmm, ser jo at ved substitusjon kan det gå. Men ved substitusjon pleier jo en å få samme svar som ellers når en substituerer tilbake. Slik blir det jo ikke nå. Hva er greia?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-85b0hXDF

Hei, håper noen kan hjelpe meg, vet ikke helt hvor jeg skal begynne. Jeg har 9 kuler og tre esker som har plass til 4, 3 og 2 kuler. På hvor mange måter kan jeg fordele kulene på eskene?

Endret av Slettet-85b0hXDF
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...