Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Den enorme matteassistansetråden

Anbefalte innlegg

Ja det kan du. Men du kan ikke ha "parallelle kurs" på samme vitnemål.

Så hvis du får en bedre karakter i S1 enn du hadde i R1, må du stryke R1-karakteren fra vitnemålet.

1P går heller ikke sammen med 1T, og 2P går ikke sammen med R1 eller S1.

Har man 1T fra før, kan man ta privatist i 1P og stryke 1T-karakteren. Tar man S1 eller R1, så strykes 2P.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Åjaa ja skjønner!

Trodde bare ikke jeg måtte gå liksom innom de.

Så dette er riktig regnet og riktig at de får samme verdi?:

Du skal ikkje flytte på ledd mellom sidene og stryke ledd. Du skal kun vise at det finnes ein verdi t sånn at CD = t*CE ved å forenkle begge sider.

chart?cht=tx&chl=AB = u

chart?cht=tx&chl=AC = v

chart?cht=tx&chl=AD = \frac{1}{3}u

chart?cht=tx&chl=BE = -\frac{1}{2}u-\frac{1}{2}v

chart?cht=tx&chl=CE = CA+AB+BE = -v+u-\frac{1}{2}u-\frac{1}{2}v = -\frac{3}{2}v+\frac{1}{2}u

chart?cht=tx&chl=CD = CA+AD = -v+\frac{1}{3}u

chart?cht=tx&chl=-v+\frac{1}{3}u = -\frac{3}{2}v+\frac{1}{2}u - Deler høgresida på 3/2:

chart?cht=tx&chl=-v+\frac{1}{3}u = \frac{3}{2}(-v+\frac{1}{3}u)

Dvs at chart?cht=tx&chl=t = \frac{3}{2} og at C, D og E ligg på linje.

Lenke til kommentar

Har man 1T fra før, kan man ta privatist i 1P og stryke 1T-karakteren. Tar man S1 eller R1, så strykes 2P.

Kanskje du kan svare meg også :)

Har 1P og 2P fra før av på vitnemålet. Skal ta opp begge to, og satser på karakter 5/6.

Tar i tillegg opp både 1T, R1 og kanskje R2. Vil jeg få alle fem mattekarakterene på kortet?

Jeg tror selv at jeg kommer tilslutt til å få dårligere karakter i 1T og R1 enn det jeg gjør i praktisk matte, så vil jo gjerne at de beste karakterene skal bli stående. Har samtidlig hørt at hvis man har 1P+2P på kortet, og tar 1T eller R1, strykes begge karakterene (p-matten) automatisk?

Noen år siden jeg var ferdig på vgs, så husker ikke helt dette...

Lenke til kommentar

Kanskje du kan svare meg også :)

Har 1P og 2P fra før av på vitnemålet. Skal ta opp begge to, og satser på karakter 5/6.

Tar i tillegg opp både 1T, R1 og kanskje R2. Vil jeg få alle fem mattekarakterene på kortet?

Jeg tror selv at jeg kommer tilslutt til å få dårligere karakter i 1T og R1 enn det jeg gjør i praktisk matte, så vil jo gjerne at de beste karakterene skal bli stående. Har samtidlig hørt at hvis man har 1P+2P på kortet, og tar 1T eller R1, strykes begge karakterene (p-matten) automatisk?

Noen år siden jeg var ferdig på vgs, så husker ikke helt dette...

Du kan kombinere 1P med R1 eller 1T med 2P, men du kan ikke få mer enn 2 mattekarakterer for VG1 og VG2.

Lenke til kommentar

Du kan kombinere 1P med R1 eller 1T med 2P, men du kan ikke få mer enn 2 mattekarakterer for VG1 og VG2.

Jeg tenker å søke meg inn på studier med spesielle opptakskrav, der jeg trenger R1(+R2).

Vil det si at jeg egentlig ikke trenger å ta opp 1P og 2P, og at det blir slettet når jeg får karakter i 1T og R1?

Edit: jeg forstår at standpunkt fra vgs forsvinner. Går veldig fint for min del :) Men jeg lurer på om jeg kan altså ende opp med fem forskjellige mattefag på vitnemålet etter å ha tatt det som privatist? Altså 1P, 2P, 1T, R1 og R2....Det høres jo rart ut...

Endret av Norah
Lenke til kommentar

1/4 + 1/5 = 9/20 :)

Vi deler den opprinnelige rekken i to, og betrakter de to nye (geometriske) rekkene hver for seg. Den førstes tre første ledd er som følger:

5/25 + 5/125 + 5/125

Vi ser at k = 1/5

Sum1 = første ledd / (1 - k) = (1/5)/(4/5) = 1/4

Andre rekke, tre første ledd:

1/25 + 4/125 + 16/625

Vi ser at k = 4/5

Sum2 = første ledd / (1-k) = (1/25)/(1/5) = 1/5

Sum 1 + Sum 2 = (1/4) + (1/5) = 9/20

Endret av -sebastian-
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg tenker å søke meg inn på studier med spesielle opptakskrav, der jeg trenger R1(+R2).

Vil det si at jeg egentlig ikke trenger å ta opp 1P og 2P, og at det blir slettet når jeg får karakter i 1T og R1?

Edit: jeg forstår at standpunkt fra vgs forsvinner. Går veldig fint for min del :) Men jeg lurer på om jeg kan altså ende opp med fem forskjellige mattefag på vitnemålet etter å ha tatt det som privatist? Altså 1P, 2P, 1T, R1 og R2....Det høres jo rart ut...

Nei, spiller ingen rolle om du har tatt faget som privatist eller ikke, du kan ikke ha flere mattefag på samme nivå. Dermed trenger du bare å ta 1T og R1, ja.

Endret av Henrik B
Lenke til kommentar

Nei, spiller ingen rolle om du har tatt faget som privatist eller ikke, du kan ikke ha flere mattefag på samme nivå. Dermed trenger du bare å ta 1T og R1, ja.

Åh, dust jeg er som fant ut dette nå da. Betalt eksamensavgiften og er veldig godt forberedt til 2P-eksamen på onsdag :blush:

Lenke til kommentar

Åh, dust jeg er som fant ut dette nå da. Betalt eksamensavgiften og er veldig godt forberedt til 2P-eksamen på onsdag :blush:

Jaja, skader ikke. Det er jo tross alt ganske forskjellige fag, er nyttige ting i 2P man ikke lærer i de andre mattefagene har jeg hørt.

Har du forresten tatt opp 1P/1T enda? Siden det er lettere å få god karakter i dette enn 1T kan det være en fordel å ta 1P i stedet for 1T. Med den forutsetningen at du uansett er like godt forberedt til R1 selvsagt.

Endret av Henrik B
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...