Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Den enorme matteassistansetråden


Anbefalte innlegg

Først finner du nullpunktene.

 

chart?cht=tx&chl=x^2-1=0

chart?cht=tx&chl=x^2 = 1

chart?cht=tx&chl=x=\pm \sqrt{1}

chart?cht=tx&chl=x = \pm 1

 

Dvs. du skal setje 0 under -1 og 1, ved chart?cht=tx&chl=x^2-1.

 

For å finne verdien over og under null må du finne verdiar for x som er mellom nullpunkta.

 

For det chart?cht=tx&chl=x^2-1=0 har du nullpunkt i -1 og 1, då setter du inn -2, 0 og 2 for x, og ser om du får ein positiv eller negativ verdi.

 

chart?cht=tx&chl=(-2)^2-1=4-1=3

chart?cht=tx&chl=0^2-1=-1

chart?cht=tx&chl=2^2-1=4-1=4

 

Då er den faktoren positiv for verdiar mindre enn -1, negativ for verdiar mellom -1 og 1 og positiv for verdiar større enn 1.

 

På fortegnskjema blir det sånn:

-1 1

--------------------------------

chart?cht=tx&chl=x^2-1 _____0---------------0____

 

Det samme gjer du med chart?cht=tx&chl=x^2-7=0 og til slutt lagar du ei linje nederst med heile uttrykket chart?cht=tx&chl=(x^2-1)(x^2-7) og slår saman fortegnene frå faktorane. Har du stipla linje over stipla linje så blir det minus minus som blir pluss. Her skriv du og inn nullpunkta til uttrykket.

 

Er du framleis heilt blank så bør du bruke bøkene eller anna stoff eg går ut frå du har, eventuelt be om hjelp i klassen.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei jeg har et problem innen kombinatorikk og sannsynlighet. Er det noen smartinger som kan hjelpe?

 

Oppgaven er:

 

Du har 8 kort som er kløver 1-8. 7 spillere skal etter tur trekke to kort hver der hver spiller trekker uten tilbakelegg, men neste spiller trekker fra ny bunke med 8 kort. Så hver spiller har mulighet til å trekke samme kombinasjon av kort, men ikke to like kort. Så her er det vel snakk om uordnet trekk uten tilbakelegging for hver enkeltspiller.

 

a) Hvor mange kombinasjoner er det mulig å trekke totalt?

b) Hvor mange kombinasjoner er det mulig å trekke slik at alle 8 kortene er trukket minst en gang?

 

På a) tenker jeg at hver enkelt spiller har (8c2)=28 kombinasjoner. Totalt 7 spillere får da (28c7) = 1184040 kombinasjoner.

Endret av Abigor
Lenke til kommentar

Ingen?

 

Siden du er ny når det kommer til sånt ville jeg anbefale deg å bare lage en tabell. Sett inn x verdier og se hva du får. Hvor mange punkter du trenger avhenger av hvordan funksjonen oppfører seg, men en felle mange går i er at de ikke tar med nok punker. En måte å forbedre dette på er å finne nullpunktene til funksjonen og vendepunkt, altså når f'(x) = 0.

Lenke til kommentar

Fag: R2 - kjapt spørsmål

Jobber med noen oppgaver i boka der man skal se på grafer og bestemme cosinusuttrykket.

 

Så ser jeg at mine svar er annerledes enn i fasiten, men dersom jeg skriver begge funksjonsuttrykkene i geogebra så er begge grafene identiske. Finnes det noe galt her, eller er begge deler like riktig?

Eksempel her:

http://bildr.no/view/Z1NYUlRh

Riktig dette. Cos er periodisk, så du kan forskyve den frem og tilbake så mye du vil.

F. eks så vil også

chart?cht=tx&chl= \\4\cos(\frac{\pi}{4} (x - 1403125)) + 1 gi samme resultat.

Bare pass på at du forskyver den slik at den ligger oppå den andre.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132

Skriv svaret så enkelt som mulig:

2(b+4a)-(b+a)

 

Hva blir svaret?

16 eller b+9a?

 

Edit:

Skriv svaret så enkelt som mulig:

4a2-2a

---------

2a

 

Blir svaret 2a eller a?

Endret av Slettet+5132
Lenke til kommentar

Skriv svaret så enkelt som mulig:

2(b+4a)-(b+a)

 

Hva blir svaret?

16 eller b+9a?

Ingen av delene. Jeg ser hva du har gjort feil, så kan du prøve selv.

Minus foran parentes er det samme som å gange alt i parentes med -1.

chart?cht=tx&chl= -(b+a)=-1\cdot (b+a)=-b-a

 

 

---------------------

Skriv det på denne formen, så blir det nok litt lettere.

 

chart?cht=tx&chl= \frac{4a^2-2a}{2a} = \frac{4a^2}{2a}-\frac{2a}{2a}

Endret av Pentel
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132

Aha, men trodde at siden 1 ble a når det ble skrevet med bokstavuttrykk? :hmm:

Takker for hjelpen!

Endret av Slettet+5132
Lenke til kommentar

Først finner du nullpunktene.

 

chart?cht=tx&chl=x^2-1=0

chart?cht=tx&chl=x^2 = 1

chart?cht=tx&chl=x=\pm \sqrt{1}

chart?cht=tx&chl=x = \pm 1

 

Dvs. du skal setje 0 under -1 og 1, ved chart?cht=tx&chl=x^2-1.

 

For å finne verdien over og under null må du finne verdiar for x som er mellom nullpunkta.

 

For det chart?cht=tx&chl=x^2-1=0 har du nullpunkt i -1 og 1, då setter du inn -2, 0 og 2 for x, og ser om du får ein positiv eller negativ verdi.

 

chart?cht=tx&chl=(-2)^2-1=4-1=3

chart?cht=tx&chl=0^2-1=-1

chart?cht=tx&chl=2^2-1=4-1=4

 

Då er den faktoren positiv for verdiar mindre enn -1, negativ for verdiar mellom -1 og 1 og positiv for verdiar større enn 1.

 

På fortegnskjema blir det sånn:

-1 1

--------------------------------

chart?cht=tx&chl=x^2-1 _____0---------------0____

 

Det samme gjer du med chart?cht=tx&chl=x^2-7=0 og til slutt lagar du ei linje nederst med heile uttrykket chart?cht=tx&chl=(x^2-1)(x^2-7) og slår saman fortegnene frå faktorane. Har du stipla linje over stipla linje så blir det minus minus som blir pluss. Her skriv du og inn nullpunkta til uttrykket.

 

Er du framleis heilt blank så bør du bruke bøkene eller anna stoff eg går ut frå du har, eventuelt be om hjelp i klassen.

 

Tusen takk! Skal prøve å jobbe meg frem. Nok en gang: Tusen takk. Det var til stor hjelp!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...