Zeph Skrevet 19. november 2013 Del Skrevet 19. november 2013 Først finner du nullpunktene. Dvs. du skal setje 0 under -1 og 1, ved . For å finne verdien over og under null må du finne verdiar for x som er mellom nullpunkta. For det har du nullpunkt i -1 og 1, då setter du inn -2, 0 og 2 for x, og ser om du får ein positiv eller negativ verdi. Då er den faktoren positiv for verdiar mindre enn -1, negativ for verdiar mellom -1 og 1 og positiv for verdiar større enn 1. På fortegnskjema blir det sånn: -1 1 -------------------------------- _____0---------------0____ Det samme gjer du med og til slutt lagar du ei linje nederst med heile uttrykket og slår saman fortegnene frå faktorane. Har du stipla linje over stipla linje så blir det minus minus som blir pluss. Her skriv du og inn nullpunkta til uttrykket. Er du framleis heilt blank så bør du bruke bøkene eller anna stoff eg går ut frå du har, eventuelt be om hjelp i klassen. Lenke til kommentar
TheNarsissist Skrevet 19. november 2013 Del Skrevet 19. november 2013 Tusen takk:) Sitter med eksamen oppgave her. Oppgave 4. Hvordan i alle dager gjør jeg det? Aldri gjort det uten geogebra før med sånne funksjoner. opp4.jpg Ingen? Lenke til kommentar
Pentel Skrevet 19. november 2013 Del Skrevet 19. november 2013 Ingen? Første du kan gjøre er å finne nullpunkt og asymptote. Trenger du flere punkter setter du opp tabell for noen x-verdier og finner tilsvarende y verdi Lenke til kommentar
Abigor Skrevet 20. november 2013 Del Skrevet 20. november 2013 (endret) Hei jeg har et problem innen kombinatorikk og sannsynlighet. Er det noen smartinger som kan hjelpe? Oppgaven er: Du har 8 kort som er kløver 1-8. 7 spillere skal etter tur trekke to kort hver der hver spiller trekker uten tilbakelegg, men neste spiller trekker fra ny bunke med 8 kort. Så hver spiller har mulighet til å trekke samme kombinasjon av kort, men ikke to like kort. Så her er det vel snakk om uordnet trekk uten tilbakelegging for hver enkeltspiller. a) Hvor mange kombinasjoner er det mulig å trekke totalt? b) Hvor mange kombinasjoner er det mulig å trekke slik at alle 8 kortene er trukket minst en gang? På a) tenker jeg at hver enkelt spiller har (8c2)=28 kombinasjoner. Totalt 7 spillere får da (28c7) = 1184040 kombinasjoner. Endret 20. november 2013 av Abigor Lenke til kommentar
Flin Skrevet 20. november 2013 Del Skrevet 20. november 2013 Ingen? Siden du er ny når det kommer til sånt ville jeg anbefale deg å bare lage en tabell. Sett inn x verdier og se hva du får. Hvor mange punkter du trenger avhenger av hvordan funksjonen oppfører seg, men en felle mange går i er at de ikke tar med nok punker. En måte å forbedre dette på er å finne nullpunktene til funksjonen og vendepunkt, altså når f'(x) = 0. Lenke til kommentar
clueless1995 Skrevet 20. november 2013 Del Skrevet 20. november 2013 Fag: R2 - kjapt spørsmålJobber med noen oppgaver i boka der man skal se på grafer og bestemme cosinusuttrykket. Så ser jeg at mine svar er annerledes enn i fasiten, men dersom jeg skriver begge funksjonsuttrykkene i geogebra så er begge grafene identiske. Finnes det noe galt her, eller er begge deler like riktig?Eksempel her:http://bildr.no/view/Z1NYUlRh Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132 Skrevet 20. november 2013 Del Skrevet 20. november 2013 Noen som kan hjelpe, eventuelt si hvilken kategori dette faller under? Takknemlig for svar Lenke til kommentar
Pentel Skrevet 20. november 2013 Del Skrevet 20. november 2013 Fag: R2 - kjapt spørsmål Jobber med noen oppgaver i boka der man skal se på grafer og bestemme cosinusuttrykket. Så ser jeg at mine svar er annerledes enn i fasiten, men dersom jeg skriver begge funksjonsuttrykkene i geogebra så er begge grafene identiske. Finnes det noe galt her, eller er begge deler like riktig? Eksempel her: http://bildr.no/view/Z1NYUlRh Riktig dette. Cos er periodisk, så du kan forskyve den frem og tilbake så mye du vil. F. eks så vil også gi samme resultat. Bare pass på at du forskyver den slik at den ligger oppå den andre. Lenke til kommentar
Pentel Skrevet 20. november 2013 Del Skrevet 20. november 2013 Noen som kan hjelpe, eventuelt si hvilken kategori dette faller under? Takknemlig for svar kombinatorikk Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132 Skrevet 20. november 2013 Del Skrevet 20. november 2013 Tusen takk! Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132 Skrevet 20. november 2013 Del Skrevet 20. november 2013 (endret) Skriv svaret så enkelt som mulig: 2(b+4a)-(b+a) Hva blir svaret? 16 eller b+9a? Edit: Skriv svaret så enkelt som mulig: 4a2-2a --------- 2a Blir svaret 2a eller a? Endret 20. november 2013 av Slettet+5132 Lenke til kommentar
Pentel Skrevet 20. november 2013 Del Skrevet 20. november 2013 (endret) Skriv svaret så enkelt som mulig: 2(b+4a)-(b+a) Hva blir svaret? 16 eller b+9a? Ingen av delene. Jeg ser hva du har gjort feil, så kan du prøve selv. Minus foran parentes er det samme som å gange alt i parentes med -1. --------------------- Skriv det på denne formen, så blir det nok litt lettere. Endret 20. november 2013 av Pentel Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132 Skrevet 20. november 2013 Del Skrevet 20. november 2013 Første blir -7a+b? Andre blir 2a-a som blir a? Takker for svar! Lenke til kommentar
Pentel Skrevet 20. november 2013 Del Skrevet 20. november 2013 Første blir -7a+b? Andre blir 2a-a som blir a? Takker for svar! 1: -7a er feil, +b er riktig 2: Nesten. Deler du noe på seg selv får du 1. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132 Skrevet 20. november 2013 Del Skrevet 20. november 2013 1: -7a er feil, +b er riktig 2: Nesten. Deler du noe på seg selv får du 1. Liten glipp der, 7a+b er det vel? 2: Blir det 2a? Lenke til kommentar
Pentel Skrevet 20. november 2013 Del Skrevet 20. november 2013 Liten glipp der, 7a+b er det vel? 2: Blir det 2a? 7a+b er riktig. Du har . Deler du noe på seg selv får du 1, så svaret blir Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132 Skrevet 20. november 2013 Del Skrevet 20. november 2013 (endret) Aha, men trodde at siden 1 ble a når det ble skrevet med bokstavuttrykk? Takker for hjelpen! Endret 20. november 2013 av Slettet+5132 Lenke til kommentar
Pentel Skrevet 20. november 2013 Del Skrevet 20. november 2013 Aha, men trodde at siden 1 ble a når det ble skrevet med bokstavuttrykk? Takker for hjelpen! Slik er det ikke. Uansett hva det er, om du deler det på seg selv får du 1. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132 Skrevet 20. november 2013 Del Skrevet 20. november 2013 Okei, takker Lenke til kommentar
Nicuu Skrevet 20. november 2013 Del Skrevet 20. november 2013 Først finner du nullpunktene. Dvs. du skal setje 0 under -1 og 1, ved . For å finne verdien over og under null må du finne verdiar for x som er mellom nullpunkta. For det har du nullpunkt i -1 og 1, då setter du inn -2, 0 og 2 for x, og ser om du får ein positiv eller negativ verdi. Då er den faktoren positiv for verdiar mindre enn -1, negativ for verdiar mellom -1 og 1 og positiv for verdiar større enn 1. På fortegnskjema blir det sånn: -1 1 -------------------------------- _____0---------------0____ Det samme gjer du med og til slutt lagar du ei linje nederst med heile uttrykket og slår saman fortegnene frå faktorane. Har du stipla linje over stipla linje så blir det minus minus som blir pluss. Her skriv du og inn nullpunkta til uttrykket. Er du framleis heilt blank så bør du bruke bøkene eller anna stoff eg går ut frå du har, eventuelt be om hjelp i klassen. Tusen takk! Skal prøve å jobbe meg frem. Nok en gang: Tusen takk. Det var til stor hjelp! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå