knipsolini Skrevet 13. november 2013 Del Skrevet 13. november 2013 Riktig, så da bruker du det i funksjonen du har fått oppgitt... altså at du bytter ut x med 5. Får du til a) da? Lenke til kommentar
Potissimus Skrevet 13. november 2013 Del Skrevet 13. november 2013 Noen som kan forklare meg forskjellen på differensialet og differensiering? Lenke til kommentar
Aleks855 Skrevet 13. november 2013 Del Skrevet 13. november 2013 Noen som kan forklare meg forskjellen på differensialet og differensiering? Differensial har flere betydninger. Blant annet er det en mekanikk som er brukt i biler for å få forskjellig hastighet på hjulene i sving. Men det du sikkert tenker på er i matematikk, hvor det OGSÅ har flere betydninger. I analysen (grenseverdier, derivasjon, integrasjon osv), som sikker er det du tenker på, så er differensialet en representasjon på endringen i lineæriseringen til en funksjon. Differensiering er synonymt med derivering. Altså å finne funksjonen som representerer stigningstallet til en annen funksjon. 1 Lenke til kommentar
knipsolini Skrevet 14. november 2013 Del Skrevet 14. november 2013 3,0*10^4 * 2,0*10^3 = 6,0*10^7 ... Ikke sant? Lenke til kommentar
ZerothLaw Skrevet 14. november 2013 Del Skrevet 14. november 2013 3,0*10^4 * 2,0*10^3 = 6,0*10^7 ... Ikke sant? Korrekt det! Tidlig på dagen ennå eller? Lenke til kommentar
knipsolini Skrevet 14. november 2013 Del Skrevet 14. november 2013 Nei, men jeg var vikarlær i matte, og eksemplet mattelæreren ville at jeg skulle gjennomgå var feil utregnet... så jeg rettet det opp, og ville være helt sikker før jeg sa i fra til læreren. Lenke til kommentar
Gjest Skrevet 14. november 2013 Del Skrevet 14. november 2013 Mattelab i morgen kræsjer med labøving, så må stille spørsmål her istedet. Løser differensialligning og får følgende: Hva gjør jeg så? sinh(0) er lik 0, så får jo y = ettellerannet / 0 og da eksisterer ikke grensen. Føler dette er cluet, men ser ikke videre hva en gjør. Lenke til kommentar
knipsolini Skrevet 14. november 2013 Del Skrevet 14. november 2013 Hjernen går så treigt på slutten av dagen. Jeg ble plutselig forvirret av regnereglene for logaritmer, og det er tydeligvis noe jeg har misforstått: ln(a·b) = ln a + ln b eln(ab)= eln a + eln b ab ≠ a + b Hvor har jeg feil? Er eln(ab)= a+b? Lenke til kommentar
the_last_nick_left Skrevet 14. november 2013 Del Skrevet 14. november 2013 e^ln(ab)=e^ln(a) x e^ln(b). Lenke til kommentar
knipsolini Skrevet 14. november 2013 Del Skrevet 14. november 2013 Jeg får se på det i morgen, det stoppet opp her. Lenke til kommentar
Lami Skrevet 14. november 2013 Del Skrevet 14. november 2013 Oppgave b. Er det nok å tegne strek fra S ned til D? Der den treffer AB linjen vil jo være midtpunktet, M? Lenke til kommentar
Nixxy Skrevet 14. november 2013 Del Skrevet 14. november 2013 Noen som kan gjøre meg klok på dette? Polynomdivisjon det dreier seg om. (2x^2 + 4x +3) : (4x + 2) = Dårlig tid, så skriver bare oppgaven. Hvordan går jeg frem med denne? Hva ganger jeg 4x med for å få 2x^2? Eller har jeg misforstått? Lenke til kommentar
henbruas Skrevet 14. november 2013 Del Skrevet 14. november 2013 Noen som kan gjøre meg klok på dette? Polynomdivisjon det dreier seg om. (2x^2 + 4x +3) : (4x + 2) = Dårlig tid, så skriver bare oppgaven. Hvordan går jeg frem med denne? Hva ganger jeg 4x med for å få 2x^2? Eller har jeg misforstått? Nei, du har ikke misforstått. Men det greier du vel å løse selv? Det man må gange 4x med for å få 2x^2 er det samme som 2x^2/4x. 1 Lenke til kommentar
Jakke Skrevet 15. november 2013 Del Skrevet 15. november 2013 (endret) Never mind! Endret 15. november 2013 av Jakke Lenke til kommentar
Gjest Skrevet 15. november 2013 Del Skrevet 15. november 2013 Får 3 - 2y = Ce^(-2x). Dette sto på tavlen i dag i Mattelab, så går utifra at det er rett, og svaret skal da bli y = 3/2. Hvordan? C-en skal bli 0 på et eller annet vis mener jeg å ha sett på tavlen, og da går jo alt opp, men hvorfor blir den det? Lenke til kommentar
Potissimus Skrevet 15. november 2013 Del Skrevet 15. november 2013 Differensial har flere betydninger. Blant annet er det en mekanikk som er brukt i biler for å få forskjellig hastighet på hjulene i sving. Men det du sikkert tenker på er i matematikk, hvor det OGSÅ har flere betydninger. I analysen (grenseverdier, derivasjon, integrasjon osv), som sikker er det du tenker på, så er differensialet en representasjon på endringen i lineæriseringen til en funksjon. Differensiering er synonymt med derivering. Altså å finne funksjonen som representerer stigningstallet til en annen funksjon. Takk for svar Et annet spørsmål: Er ekstrempunkter synonymt med maksimums/minimumspunkter for den førstederiverte, eller er det snakk om andrederivert med konkavitet og konveksitet? Lenke til kommentar
wingeer Skrevet 15. november 2013 Del Skrevet 15. november 2013 Nei, men det motsatte er alltid sant. For et moteksempel se på den deriverte av i punktet null. Lenke til kommentar
nojac Skrevet 15. november 2013 Del Skrevet 15. november 2013 Er ekstrempunkter synonymt med maksimums/minimumspunkter for den førstederiverte, eller er det snakk om andrederivert med konkavitet og konveksitet? Ekstrempunkter er en fellesbetegnelse for max og min-punktene til en funksjon. Du finner dem ved å se på når den deriverte er lik null og skifter fortegn (+ eventuelle randpunkter for funksjonen) Max/min for den førstederiverte er noe helt annet. DA bruker vi andrederivert. (Vendepunkter...) Lenke til kommentar
stelar7 Skrevet 16. november 2013 Del Skrevet 16. november 2013 (endret) A, B, C og D skal ha et møte i neste uke. A møter i 95% av tilfellene. B og C møter i 81% av tilfellene. D møter i 63% av tilfellene. Alle møter uavhengig av hverandre. Hva er sansynligheten for at minst tre stiller på møtet? Hvordan løser jeg dette? Endret 16. november 2013 av stelar7 Lenke til kommentar
ZerothLaw Skrevet 16. november 2013 Del Skrevet 16. november 2013 (endret) Hvordan løser jeg dette? Hendelsene er uavhengige. Du finner en formel for en slik hendelse i formelsamlingen, men resultatet vil være at når hendelsene er uavhengige av hverandre så vil P(A∩B∩C∩D) = P(A)*P(B)*P©*P(D). Det er altså bare å multiplisere sannsynlighetene med hverandre: P = 0.95*0.81*0.81*0.63 EDIT: © = ( C ) Endret 16. november 2013 av miodland Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå