logaritmemannen Skrevet 12. november 2013 Del Skrevet 12. november 2013 4x = positiv hele veien? x-2 er positiv til -2, og negativ til 0 og 2? x+2 er negativ til -2, og positiv resten? Er det riktig sånn? Skjønner ikke helt hvordan vi regner ut faktorene i forhold til nullpunktene.. 4x er jo større enn alle nullpunktene, ergo er den positiv hele veien? Mens x-2 er jo negativ overalt over -2? Men positiv til -2? Vet ikke om dere skjønner helt. Sett tallene inn i leddene og sjekk selv 4x er positiv når x>0. Eks. med x=2: 4*2 = 8 > 0 x-2 er positiv når x>2 Lenke til kommentar
Submission Skrevet 12. november 2013 Del Skrevet 12. november 2013 Hei, er ikke så god i matte og har heller ingen hjemme som kan hjelpe. Noen som har tips til hvordan lære seg matte selv? Det er jo ganske vanskelig. Har forresten 1p Lenke til kommentar
the_last_nick_left Skrevet 12. november 2013 Del Skrevet 12. november 2013 Det er ikke noen annen måte enn å regne mange oppgaver, så kommer det etterhvert. Lenke til kommentar
Nicuu Skrevet 12. november 2013 Del Skrevet 12. november 2013 Hei, er ikke så god i matte og har heller ingen hjemme som kan hjelpe. Noen som har tips til hvordan lære seg matte selv? Det er jo ganske vanskelig. Har forresten 1p Prøv å gjør oppgaver så mye du kan, spesielt i timene. Og benytt deg av læreren! Jeg hadde 5 i matte i fjor uten særlig mye jobbing hjemme, men 100% jobbing hver eneste time på skolen. Det ble en del jobbing før prøver og slikt, men det var lett å holde følge i timene (god lærer). Nå går jeg på høyskole, og det er MYE vanskeligere, fordi du ikke har en lærer å forholde deg til, så du blir sittende og lure en del når du ikke skjønner helt. Men stå på, så får du jo en del hjelp her på forumet også! =) Og spør læreren din når du lurer. Det hjalp helhetsforståelsen betraktelig for min del i alle fall. Lenke til kommentar
Nicuu Skrevet 12. november 2013 Del Skrevet 12. november 2013 (endret) Blir det riktig sånn? Endret 12. november 2013 av Nicuu Lenke til kommentar
logaritmemannen Skrevet 12. november 2013 Del Skrevet 12. november 2013 (endret) Blir det riktig sånn? Ja, det er korrekt. Du må også "legge" sammen leddene til en "brøk" helt nederst. Endret 12. november 2013 av logaritmemannen Lenke til kommentar
the_last_nick_left Skrevet 12. november 2013 Del Skrevet 12. november 2013 Ja, det er korrekt. Du må også "legge" sammen leddene til en "brøk" helt nederst. [flisespikking] et produkt, ikke en brøk. [/flisespikking] 1 Lenke til kommentar
logaritmemannen Skrevet 12. november 2013 Del Skrevet 12. november 2013 Litt lenge siden jeg har drevet med dette, hehe Lenke til kommentar
Nicuu Skrevet 12. november 2013 Del Skrevet 12. november 2013 Slik som det der? f(x), så skal vi regne ut alle fortegnene nedover? Altså, minus, minus, pluss = pluss sånn som jeg har gjort? Lenke til kommentar
logaritmemannen Skrevet 12. november 2013 Del Skrevet 12. november 2013 Det er nesten helt korrekt, bare en liten feil i fortegnskjemaet som jeg ikke så helt tydelig. I leddet (x+2) så er den negativt på venstre side av 0, ikke positiv. Det endrer igjen produktet Lenke til kommentar
Mladic Skrevet 12. november 2013 Del Skrevet 12. november 2013 (endret) Hvilke regler bruker man hvis man skal derivere denne: Kjerneregelen? Men hvorfor får jeg: når svaret skal bli Edit: ignorerer de </p><p> greiene, jeg får de ikke bort. Eller skal man derivere leddene hver for seg? Endret 12. november 2013 av Mladic Lenke til kommentar
Nicuu Skrevet 12. november 2013 Del Skrevet 12. november 2013 Hvilke regler bruker man hvis man skal derivere denne: Kjerneregelen? Men hvorfor får jeg: når svaret skal bli Edit: ignorerer de </p><p> greiene, jeg får de ikke bort. Gjennom kjerneregelen i eksponensialfunksjoner? Lenke til kommentar
Nicuu Skrevet 12. november 2013 Del Skrevet 12. november 2013 Det er nesten helt korrekt, bare en liten feil i fortegnskjemaet som jeg ikke så helt tydelig. I leddet (x+2) så er den negativt på venstre side av 0, ikke positiv. Det endrer igjen produktet Sånn som dette? Takk for hjelpa forresten! Lenke til kommentar
logaritmemannen Skrevet 12. november 2013 Del Skrevet 12. november 2013 Nei, jeg tror du misforsto litt. Slik skal det være (Lagd i Paint) Lenke til kommentar
the_last_nick_left Skrevet 12. november 2013 Del Skrevet 12. november 2013 Hvilke regler bruker man hvis man skal derivere denne: Kjerneregelen? Men hvorfor får jeg: når svaret skal bli Edit: ignorerer de </p><p> greiene, jeg får de ikke bort. Eller skal man derivere leddene hver for seg? Svaret skal ikke bli , det skal bli .. Og ja, man deriverer hvert ledd for seg. Lenke til kommentar
Nicuu Skrevet 12. november 2013 Del Skrevet 12. november 2013 Nei, jeg tror du misforsto litt. Slik skal det være (Lagd i Paint) Aha, ok. Tusen takk! Lenke til kommentar
Nicuu Skrevet 12. november 2013 Del Skrevet 12. november 2013 Hei, lurer litt på denne; c) Bestem f`` (andrederiverte) av f (x) x^4 - 8x^2 + 7 f`(x) = 4x^3 - 16x f`` (x) = 12x^2 - 16 (veldig lett å derivere, dog skjønner jeg ikke helt hvorfor x'en blir fjernet fra 16..) Nå skal jeg: "Gjøre rede for hvordan grafen til f krummer og finn vendepunktene til f. Skisser grafen til f: Kan noen hjelpe litt? Lenke til kommentar
the_last_nick_left Skrevet 12. november 2013 Del Skrevet 12. november 2013 Den andrederiverte forteller deg nettopp hvordan grafen krummer. Du skal gjøre akkurat det samme som i oppgave b), bare bruk den andrederiverte i stedet for den deriverte. Lenke til kommentar
Lami Skrevet 12. november 2013 Del Skrevet 12. november 2013 Sliter med dette med medianer. Så denne skjønner jeg ingenting av, hverken a eller b: Lenke til kommentar
nojac Skrevet 12. november 2013 Del Skrevet 12. november 2013 Kan noen hjelpe litt? Jeg synes du bør hjelpe deg selv ved å gå gjennom de grunnleggende eksemplene om derivasjon og funksjonsdrøfting i læreboka di.. Tror ikke du er klar for oppsamlingsoppgaver ennå. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå