-sebastian- Skrevet 11. november 2013 Del Skrevet 11. november 2013 Prøv å trekke utfor x fra parantesen. For eksempel kan 6x + 7x skrives som x*(6 + 7). Lenke til kommentar
AppelsinMakrell Skrevet 11. november 2013 Del Skrevet 11. november 2013 Prøv å trekke utfor x fra parantesen. For eksempel kan 6x + 7x skrives som x*(6 + 7). x(ax-5a) ? Lenke til kommentar
ZerothLaw Skrevet 11. november 2013 Del Skrevet 11. november 2013 x(ax-5a) ? f(x)=a(x^2-5x) siden a er en konstant, så vil funksjonen være 0 når (x^2-5x)=0 - uansett hva a er vil uttrykket inne i parantesen være avgjørende, med mindre a=0, men det kan du anta at den ikke er. Trekker du x utenfor parantesen får du x(x-5) Du trenger ikke å regne særlig på denne. Siden funksjonen er en andregradsfunksjon så skal du vite at den vil kunne ha to nullpunkter. Da er det bare å finne ut hva x er når f(x)=0. Siden x står alene utenfor parantesen så kan du si at det ene nullpunktet er x=0, fordi 0(0-5)=0. X vil ALLTID være 0 i en slik situasjon. I tillegg så vil uttrykket i parantesen kunne være null. x-5=0 når x=5. Altså: Nullpunktene i x=0 og x=5 Lenke til kommentar
the_last_nick_left Skrevet 11. november 2013 Del Skrevet 11. november 2013 (endret) For så vidt har du rett, men det er greiere å skrive det som ax(x-5). Og når er dette lik null? Edit: for sein.. Endret 11. november 2013 av the_last_nick_left Lenke til kommentar
Gjest Slettet-cvVoQz Skrevet 12. november 2013 Del Skrevet 12. november 2013 Hei! Kan noen hjelpe meg med denne sannsynlighets-oppgaven? Oppgave 326, fra Aschehoug Matematikk, R1. Fra oppgavesamlingen under del-kapittelet om Bayes' setning. En fabrikk produserer integrerte kretser som skal brukes i et spill. Kretsene testes før de sendes ut fra fabrikken. Av erfaring vet en at: - Hvis en krets er defekt, er det 95 % sannsynlig at testen vil avsløre det. - Hvis en krets er i orden, er det 97 % sannsynlig at testen vil si at den er i orden. Anta at 0,5 % av kretsene fabrikken produserer er defekte. a Testen sier at en krets er defekt. Hva er sannsynligheten for at den faktisk er i orden? b Testen sier at en krets er i orden. Hva er sannsynligheten for at den faktisk er defekt? Fasit: a 86,3 %, b 0,026% Har stått fast på denne i nesten en time. Får 99,5 % til svar på a. Takker for all hjelp! Lenke til kommentar
the_last_nick_left Skrevet 12. november 2013 Del Skrevet 12. november 2013 Start med å regne ut sannsynligheten for at testen sier at kretsen er defekt, ser du hva det blir? Lenke til kommentar
Mladic Skrevet 12. november 2013 Del Skrevet 12. november 2013 Hva er necessity og sufficiency på norsk? Lenke til kommentar
the_last_nick_left Skrevet 12. november 2013 Del Skrevet 12. november 2013 Nødvendighet og tilstrekkelighet. 1 Lenke til kommentar
Mladic Skrevet 12. november 2013 Del Skrevet 12. november 2013 Nødvendighet og tilstrekkelighet. Når jeg googler det finner jeg ingen forklaringer for de matematiske begrepene. Lenke til kommentar
the_last_nick_left Skrevet 12. november 2013 Del Skrevet 12. november 2013 (endret) Prøv "nødvendig betingelse" og "tilstrekkelig betingelse" i stedet. Endret 12. november 2013 av the_last_nick_left Lenke til kommentar
Nicuu Skrevet 12. november 2013 Del Skrevet 12. november 2013 (endret) Hei! Jeg jobber med eksamensett, men sitter litt fast her; Oppgave 1: En funksjon er gitt ed at: f(x) = x^4 - 8x^2 + 7 b) Bestem f`(x) Avgjør hvor funksjonen f er voksende og hvor den er avtagende. Sett opp lokale ekstrempunkt for f og avgjør om noen av dem er globale. Har derivert og kommet frem til 4x^3 - 16x etter jeg har derivert den. Nå må jeg sette opp fortegnsskjema, men skjønner ikke hvilke verdier jeg må bruke? Skal jeg bruke kvadratsetning på uttrykket og så sette i fortegnsskjema? Hjelp! Hater å sitte fast.. EDIT: Jeg har funnet nullpunkter ved: -1, 1 og -2,6, 2,6 Altså 4 nullpunkt. Så vidt jeg veit skal vel de plettes inn i fortegnsskjemaet, eller? Hmf. Endret 12. november 2013 av Nicuu Lenke til kommentar
nojac Skrevet 12. november 2013 Del Skrevet 12. november 2013 (endret) EDIT: Jeg har funnet nullpunkter ved: -1, 1 og -2,6, 2,6 Altså 4 nullpunkt. Så vidt jeg veit skal vel de plettes inn i fortegnsskjemaet, eller? Hmf. Nei, fortegnsskjema for f(x) viser bare hvor f er over og under x-aksen. Du må lage fortegnsakjema for den deriverte. Den har tre nullpunkt..-2, 0, 2... Endret 12. november 2013 av nojac Lenke til kommentar
Nicuu Skrevet 12. november 2013 Del Skrevet 12. november 2013 Nei, fortegnsskjema for f(x) viser bare hvor f er over og under x-aksen. Du må lage fortegnsakjema for den deriverte. Den har tre nullpunkt..-2, 0, 2... Hvordan kom du fram til -2, 0 og 2? Jeg kom frem til nullpunkter -1, 1 og -2,6, 2,6 i første oppgaven. Ble litt usikker nå. Du viste meg i alle fall nullpunktene, som viser at er riktig i fasit, men hvordan kom du frem til de? Lenke til kommentar
the_last_nick_left Skrevet 12. november 2013 Del Skrevet 12. november 2013 Du har derivert riktig. Hvis du setter felles faktor utenfor en parentes, finner du nullpunktene til den deriverte ganske greit. Lenke til kommentar
nojac Skrevet 12. november 2013 Del Skrevet 12. november 2013 Hvordan kom du fram til -2, 0 og 2? Jeg kom frem til nullpunkter -1, 1 og -2,6, 2,6 i første oppgaven. Ble litt usikker nå. Du viste meg i alle fall nullpunktene, som viser at er riktig i fasit, men hvordan kom du frem til de? Sett uttrykket ditt for den deriverte lik null. Den deriverte er jo 4x(x^2-4) eller 4x(x-2)(x+2) Lenke til kommentar
Nicuu Skrevet 12. november 2013 Del Skrevet 12. november 2013 Sett uttrykket ditt for den deriverte lik null. Den deriverte er jo 4x(x^2-4) eller 4x(x-2)(x+2) Så ut fra kvadratsetninga (x-2)(x+2) kan vi lese av nullpunktene? Greier å finne nullpunkter gjennom kalkulator ved å lese av grafen, men tenkte bare regnemessig. Blir da fortegnsskjemaet: -2 0 2 ---------------------------------------- x^4 8x^2 7 f(x) Eller surrer jeg nå? Takker for hjelp forresten! Lenke til kommentar
nojac Skrevet 12. november 2013 Del Skrevet 12. november 2013 Ja du surrer. ALDRI ledd for ledd, bruk det FAKTORISERTE uttrykket for DEN DERIVERTE.. Lenke til kommentar
Nicuu Skrevet 12. november 2013 Del Skrevet 12. november 2013 Ja du surrer. ALDRI ledd for ledd, bruk det FAKTORISERTE uttrykket for DEN DERIVERTE.. Ah, så; 4x x-2 x+2 I mål? Lenke til kommentar
the_last_nick_left Skrevet 12. november 2013 Del Skrevet 12. november 2013 Det er de faktorene du skal sette inn i fortegnsskjema, ja. Lenke til kommentar
Nicuu Skrevet 12. november 2013 Del Skrevet 12. november 2013 Det er de faktorene du skal sette inn i fortegnsskjema, ja. 4x = positiv hele veien? x-2 er positiv til -2, og negativ til 0 og 2? x+2 er negativ til -2, og positiv resten? Er det riktig sånn? Skjønner ikke helt hvordan vi regner ut faktorene i forhold til nullpunktene.. 4x er jo større enn alle nullpunktene, ergo er den positiv hele veien? Mens x-2 er jo negativ overalt over -2? Men positiv til -2? Vet ikke om dere skjønner helt. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå