Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Den enorme matteassistansetråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hei any one? står sånn skikkelig fast her!

 

gitt vektorene u=[-2,3] og v=[-1,1] bestem a og b slik at

au+bv=[-8,11]

 

Her vil du få et likningssystem som du må løse. Du har at

 

au = [-2a, 3a] og at bv = [-b, b].

 

Link. sier at

 

au + bv = [-2a - b, 3a + b] = [-8, 11]

 

Er du med? Ser du hva du må gjøre nå? :)

 

Jeg trenger HJELP!! icon_smile.gif

 

0,14 = 2/3 * X + 1/3 * 0,12 * (1-0,4)

 

Svaret skal bli 0,174 og det klarer jeg ikke og komme frem til. Jeg håper noen ute i verden her kan hjelpe meg, hadde satt veldig stor pris på det!!

 

Her gjelder det å samle uttrykkene med x på en side, og de uttrykkene uten x på andre siden :)

Endret av Selvin
Lenke til kommentar

 

Her vil du få et likningssystem som du må løse. Du har at

 

au = [-2a, 3a] og at bv = [-b, b].

 

Link. sier at

 

au + bv = [-2a - b, 3a + b] = [-8, 11]

 

Er du med? Ser du hva du må gjøre nå? :)

 

 

Her gjelder det å samle uttrykkene med x på en side, og de uttrykkene uten x på andre siden :)

Tusen takk for svar:)) Det skjønner jeg, men hvordan fjerner jeg 2/3?

Lenke til kommentar

 

Her vil du få et likningssystem som du må løse. Du har at

 

au = [-2a, 3a] og at bv = [-b, b].

 

Link. sier at

 

au + bv = [-2a - b, 3a + b] = [-8, 11]

 

Er du med? Ser du hva du må gjøre nå? :)

 

 

Her gjelder det å samle uttrykkene med x på en side, og de uttrykkene uten x på andre siden :)

HURRA!

Lenke til kommentar

Hei any one? står sånn skikkelig fast her!

 

gitt vektorene u=[-2,3] og v=[-1,1] bestem a og b slik at

au+bv=[-8,11]

a[-2,3]+b[-1,1]=[-8,11]

[-2a,3a]+[-b,b]=[-8,11]

[-2a-b, 3a+b]=[-8,11]

 

Altså har vi to likninger:

 

1: -2a-b=-8

2: 3a+b=11

 

Her har vi to forskjellige uttrykk med to forskjellige variabler. Det vi vet er at a og b må ha samme verdi i begge uttrykkene. Dermed kan du benytte addisjonsmetoden. Da ser du at b forsvinner ettersom -b+b=0. Da sitter du igjen med -2a+3a=-8+11 => a=3. b finner du ved å putte den kjente verdien av a inn hvilken som helst av likningene.

Endret av yeidof
Lenke til kommentar

a[-2,3]+b[-1,1]=[-8,11]

[-2a,3a]+[-b,b]=[-8,11]

[-2a-b, 3a+b]=[-8,11]

 

Altså har vi to likninger:

 

1: -2a-b=-8

2: 3a+b=11

 

Her har vi to forskjellige uttrykk med to forskjellige variabler. Det vi vet er at a og b må ha samme verdi i begge uttrykkene. Dermed kan du benytte addisjonsmetoden. Da ser du at b forsvinner ettersom -b+b=0. Da sitter du igjen med -2a+3a=-8+11 => a=3. b finner du ved å putte den kjente verdien av a inn hvilken som helst av likningene.

åå sånt ja , takk :D

Lenke til kommentar

c65a11bdf15b3706284610c1adb88535.png

 

Sliter litt her. Tegner en tegning med denne trekanten. Lager en deloppgave for trekanten under x-aksen (for b) og en over x-aksen (for a). For den med a gjør jeg følgende:

 

Setter y = -ax + a => x = 1 - y/a.

 

Radiusen den delen jeg "ikke skal ha" vil her være r = 2 - x = 1 + y/a. Arealet for én sirkel blir da Pi * (1 + y/a) ^ 2

 

Volumet blir V = Pi * integral av Areal med hensyn på y. (Pi (integraltegn) (1 + y/a)^2 dy

 

Får etter litt utregning (Og ved å sette grensene til dette integralet fra a til 0) 7a/3 * Pi.

 

Dette må en da trekke fra arealet fra en slik lignende sylinder med høyde a, radius 2. Får da (12a/3) * Pi - (7a/3) * Pi = (5a/3) * Pi. Tilsvarende får jeg akkurat like verdier for b etter utregning. Tenker dem da må være like hverandre, men får feil svar. Hva gjør jeg feil? Føler det er noe grunnleggende som kan være manglende i forståelsen.

Lenke til kommentar

Heisann! Lurer på om noen kan hjelpe meg å lage hendinger som passer til denne teksten i Betinget Sannsynlighet:

 

I ei kasse ligger det 42 standard lyspærer. 20 av lyspærene er merket 40 W og resten 60 W. 3 av lypærene merket 40 W og 6 av lyspærene merket 60 W er defekte. Vi trekker tilfeldig ei pære fra kassa.

Lenke til kommentar

Hvorfor velger de integralet fra 1 til 2? Trekanten er jo på 0 til 1, og det er vel volumet vi er ute etter?

 

Edit: Dem bruker shell method, så er bra å få sett oppgaven fra ulike vinkler, men undres fortsatt over hva som går gale med min metode (tror jeg bruker washer method eller hva den nå kalles).

Endret av Gjest
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...