Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Den enorme matteassistansetråden

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det står 4 * e^2x > 2 * e^x

Ingen parantes.

Vel, om det står 4*(e^2)*x>2*e^x så er svaret fremdeles ikke -2, og det kan ikke regnes ut uten videre ...

Edit: Så regner egentig med at det må stå slik jeg spurte om først. Se posten nedenfor for en løsning i så fall.

Endret av Henrik B
Lenke til kommentar

Hallo :)
Noen som har peiling på denne oppgaven her?

Sammenhengen mellom den energien E. Målt i joule som blir utviklet ved et jordskjelv og styrken M på Richter skalaen , kan skrives på formen lgE=1,5M+4,4.
En atomsprengning med en sprengkraft som svarer til 1 megatonn av sprengstoffet TNT, svarer til et jordskjelv med Richter tall 6,9.
Hvor my energi frigjør en slik sprengning?

Lenke til kommentar

Hallo :)

Noen som har peiling på denne oppgaven her?

Sammenhengen mellom den energien E. Målt i joule som blir utviklet ved et jordskjelv og styrken M på Richter skalaen , kan skrives på formen lgE=1,5M+4,4.

En atomsprengning med en sprengkraft som svarer til 1 megatonn av sprengstoffet TNT, svarer til et jordskjelv med Richter tall 6,9.

Hvor my energi frigjør en slik sprengning?

Sett inn 6,9 for M og løs for E (opphøy 10 i begge sider).

Lenke til kommentar

Ahha tusentakk dere!

Så når jeg får brøk sånn så skal jeg alltid dele det opp sånn som det?

Men hvorfor flytter jeg ikke det krokodilletegnet sånn at det blir <? I en oppgave seinere her som er: 5 * e^-x < 1 så får jeg fram at det blir -ln5 men i fasiten snur de krokodilletegnet til x > ln5, hvorfor? Og hvorfor skjer ikke det i den oppgaven min over her som dere hjalp med?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...