Sqandal Skrevet 20. oktober 2013 Del Skrevet 20. oktober 2013 Sett inn definisjonen av og . Ved å operere med kun definisjonene får jeg vel ikke ''absoluttverditegnene/modulusen'' med i uttrykket? Greier fint å bevise cos^2 z + sin^2 z = 1. Lenke til kommentar
Frexxia Skrevet 20. oktober 2013 Del Skrevet 20. oktober 2013 Det andre leddet kan du gjøre selv. Lenke til kommentar
Sqandal Skrevet 20. oktober 2013 Del Skrevet 20. oktober 2013 (endret) Takk for hjelpen! Tror det gikk opp et lys for meg nå Endret 20. oktober 2013 av Sqandal Lenke til kommentar
Gjest Skrevet 20. oktober 2013 Del Skrevet 20. oktober 2013 Hvordan integrerer jeg 1/ ( x^2 + x + 1) ? Er gått totalt i stå. Hvor kan en finne en total oversikt over viktige integral i Calculus? Begynner å komme ut av kontroll med alle integralene som boken bruker i hytt og pine. Lenke til kommentar
Frexxia Skrevet 20. oktober 2013 Del Skrevet 20. oktober 2013 Hvordan integrerer jeg 1/ ( x^2 + x + 1) ? Er gått totalt i stå. Hvor kan en finne en total oversikt over viktige integral i Calculus? Begynner å komme ut av kontroll med alle integralene som boken bruker i hytt og pine. Fullfør kvadratet og substituer. Vil gjette på at svaret vil involvere arctan. Lenke til kommentar
Gjest Skrevet 20. oktober 2013 Del Skrevet 20. oktober 2013 Fullfør kvadratet og substituer. Vil gjette på at svaret vil involvere arctan. Det gjør det nok. Takker Lenke til kommentar
ole_marius Skrevet 20. oktober 2013 Del Skrevet 20. oktober 2013 Hvordan integrerer jeg 1/ ( x^2 + x + 1) ? Er gått totalt i stå. Hvor kan en finne en total oversikt over viktige integral i Calculus? Begynner å komme ut av kontroll med alle integralene som boken bruker i hytt og pine. Det her er et monsterstykke, læreren vår tokk den på tavla i uka som var, det tokk henne 1 time å forklare og løse den siden den innvolverer brøkdels oppspalting, tangens invers, tall manipulasjon etc. Men første steg er i alle fall delbrøksoppspalting et par ganger, legge til tall oppe og nede brøken, legge til tall slik at du for konjugatsettninga og slikt. Lenke til kommentar
Nebuchadnezzar Skrevet 20. oktober 2013 Del Skrevet 20. oktober 2013 Det her er et monsterstykke, læreren vår tokk den på tavla i uka som var, det tokk henne 1 time å forklare og løse den siden den innvolverer brøkdels oppspalting, tangens invers, tall manipulasjon etc. Men første steg er i alle fall delbrøksoppspalting et par ganger, legge til tall oppe og nede brøken, legge til tall slik at du for konjugatsettninga og slikt. Nei. Lenke til kommentar
Gjest Skrevet 21. oktober 2013 Del Skrevet 21. oktober 2013 Fant et løsningsforslag i boken hvor det var beskrevet, var ikke så ille som læreren din må ha gjort det. Men sliter enda med sin(arctan) og f.eks. arctan(sin(whatever)). Noen som vet om en bra måte å tenke på det? Hvorfor er for eksempel tan (Pi/3) = sqrt(3) ? Lenke til kommentar
cYasUndayfEderer Skrevet 21. oktober 2013 Del Skrevet 21. oktober 2013 deriver x2 * cot(sqrt(x)) Hvordan går jeg fram her? må jo bruke kjerneregel, produkt regel og kvotient regel? Prøvde å sette det opp som: D(x^2) * cos() * sin() + x^2 * Dcos() * sin() + x^2 * cos() * Dsin()-1 Er dette lovlig? Googlet litt og så at noen hadde løst noe lignende på den måten. Fikk uansett ikke til å regne ut siden jeg ikke fikk til å derivere (sin(sqrtx))-1 Noen som kan hjelpe? Lenke til kommentar
Janhaa Skrevet 21. oktober 2013 Del Skrevet 21. oktober 2013 deriver x2 * cot(sqrt(x)) Hvordan går jeg fram her? må jo bruke kjerneregel, produkt regel og kvotient regel? Prøvde å sette det opp som: D(x^2) * cos() * sin() + x^2 * Dcos() * sin() + x^2 * cos() * Dsin()-1 Er dette lovlig? Googlet litt og så at noen hadde løst noe lignende på den måten. Fikk uansett ikke til å regne ut siden jeg ikke fikk til å derivere (sin(sqrtx))-1 Noen som kan hjelpe? http://www.wolframalpha.com/input/?i=%28x%5E2+*+cot%28sqrt%28x%29%29%29%27 Lenke til kommentar
Selvin Skrevet 21. oktober 2013 Del Skrevet 21. oktober 2013 (endret) deriver x2 * cot(sqrt(x)) Hvordan går jeg fram her? må jo bruke kjerneregel, produkt regel og kvotient regel? Prøvde å sette det opp som: D(x^2) * cos() * sin() + x^2 * Dcos() * sin() + x^2 * cos() * Dsin()-1 Er dette lovlig? Googlet litt og så at noen hadde løst noe lignende på den måten. Fikk uansett ikke til å regne ut siden jeg ikke fikk til å derivere (sin(sqrtx))-1 Noen som kan hjelpe? Her gjelder det å ta det steg for steg. 1) Vi ser at funksjonen er et produkt av to funksjoner, det betyr at vi bruker produktregelen gitt ved at . Putter vi inn for f og g får vi her nå 2) Nå må vi derivere noe som gir oss en del artige utfordringer. For det første så er . Det betyr at vi må bruke derivasjonsregel for brøk; altså at I tillegg er vi nødt til å gange med kjernen for hver gang vi deriverer, noe som ikke blir videre fint. Kommer du noen vei nå? Et triks er å se at kjernen er lik for begge leddene, dermed kan vi automatisk trekke den utenfor. Kjernen blir altså som ganget med leddet foran gir . Endret 21. oktober 2013 av Selvin Lenke til kommentar
cYasUndayfEderer Skrevet 21. oktober 2013 Del Skrevet 21. oktober 2013 (endret) Er mer interessert i å få en derivert uttrykt ved sin og cos, enn cot og csc. Csc har vi ikke engang lært om enda. Med andre ord så hjelper wolfram meg svært lite. både step-by-step og alternate forms... Fikk den til nå ved å regne ut (cot(sqrtx))' for seg selv og bare sette inn det for v i produktregelen(u' v + v' u) Fikk også til ((sinx)-1 )' = (u-1)' * u' = -cosx/sin^2(x) EDIT: selvin: Jeg kom fram til at jeg måtte bruke kjerneregelen før jeg brukte produktregelen for å få rett svar. Altså gjorde jeg: (u)' * cot(u)'. Prøvde først uten å gjøre dette og fikk dobbelt opp av kjerne(hvis det er lov å si). Det er åpenbart noe jeg ikke har skjønt mtp det å trekke kjernen utenfor, ettersom det ikke gir særlig mye mening til meg. Skjønner ikke 100% hvorfor jeg fikk galt svar når jeg prøvde å bruke kjerneregelen etter produktregelen. Skal ikke tvinge noen til å forklare det til meg though, er vel bare basis kunnskapene rundt deriverte som er for dårlig. Endret 21. oktober 2013 av jatak Lenke til kommentar
Gjest Skrevet 21. oktober 2013 Del Skrevet 21. oktober 2013 Vanskelig ligning som jeg lurer på hvordan jeg skal løse for b: Her skal det stå ln istedetfor log (Vet ikke om det har noe å si). Hvordan løser jeg denne? WolframAlpha gir jo forøvrig et svar, men stiller blank til hvordan ligningen skal løses opp. Oppgaven er: Lenke til kommentar
ole_marius Skrevet 21. oktober 2013 Del Skrevet 21. oktober 2013 Nei. Etter å ha sett nærmere på den oppgaven, så jo, den inneholder tagens invers, men ser uverfladisk ut som du kan få et poeng for at det ikke ser ut som delbrøksspalting i sluttsvaret Lenke til kommentar
Nebuchadnezzar Skrevet 21. oktober 2013 Del Skrevet 21. oktober 2013 (endret) Det er jo relativt lett å se hva løsningen må være du har på din venstre side og du ønsker enda et tips er at løsningen skal være et heltall. Så bare prøv deg frem med noen verdier er i hvertfall 1 som er veldig åpenbar.Merk hvorfor er det en billion førstisser som går siving som elsker wolfram alpha over alt på jord? Med + standard actansubstitusjon... Virkelig en moooonster oppgave. Endret 21. oktober 2013 av Nebuchadnezzar 1 Lenke til kommentar
ole_marius Skrevet 21. oktober 2013 Del Skrevet 21. oktober 2013 Det er jo relativt lett å se hva løsningen må være du har på din venstre side og du ønsker enda et tips er at løsningen skal være et heltall. Så bare prøv deg frem med noen verdier er i hvertfall 1 som er veldig åpenbar. Merk hvorfor er det en billion førstisser som går siving som elsker wolfram alpha over alt på jord? Med + standard actansubstitusjon... Virkelig en moooonster oppgave. Mø selv. Trenger du å melkes? Hukommelsessvikten min som feila. Ligna veldig på denne oppgaven (2x^3)/(x^3-1) fordi du fikk 1/ ( x^2 + x + 1 som en delgren i oppgavløsningen Lenke til kommentar
the_last_nick_left Skrevet 21. oktober 2013 Del Skrevet 21. oktober 2013 Merk hvorfor er det en billion førstisser som går siving som elsker wolfram alpha over alt på jord? Fordi de da ikke trenger å skjønne nok til å vurdere om svaret de har fått er rimelig? Lenke til kommentar
Frexxia Skrevet 21. oktober 2013 Del Skrevet 21. oktober 2013 Hender jeg bruker wolfram alpha, men det er jo helt håpløst om man prøver å få svar på noe som ikke er helt trivielt. Får bare "Computation timed out". Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå